Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2011-08-05, 11:35   #1756
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Sant, men jag vill nog köra något komplement. Kanske är bra med hantelpressar då jag har ganska dålig balans ibland.
Vill du gärna köra komplement är det självklart att du ska göra det, och jag tror både lutande bänk eller valfria hantelpressar är positivt. Även dips som Zoidy nämner (just eftersom man får bra viktvana och stabilitet i hela överkroppen).

Låt dock inte komplementen göra att grundpassen i MM2K blir lidande är mitt råd, om du skulle känna dig onödigt utsliten kan det vara värt att tänka om angående alltför många set komplement. MM2K är trots allt ett relativt aggressivt upplägg, där bänken pressas hårt 2ggr/vecka.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.

Senast redigerad av Erik_Hellström den 2011-08-05 klockan 11:36.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-05, 12:22   #1757
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Vill du gärna köra komplement är det självklart att du ska göra det, och jag tror både lutande bänk eller valfria hantelpressar är positivt. Även dips som Zoidy nämner (just eftersom man får bra viktvana och stabilitet i hela överkroppen).

Låt dock inte komplementen göra att grundpassen i MM2K blir lidande är mitt råd, om du skulle känna dig onödigt utsliten kan det vara värt att tänka om angående alltför många set komplement. MM2K är trots allt ett relativt aggressivt upplägg, där bänken pressas hårt 2ggr/vecka.
Så sant så sant, kan vara värt att tänka lite extra på det ibland, samt känna efter hur kroppen känns.

Tack för tipsen!
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 11:00   #1758
Henke1975
Registered User
 
Henke1975s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Lomma
Inlägg: 43
Igår körde jag mitt första pass enligt MM2K. Måste säga att jag är taggad till tusen. Som jag uttryckt tidigare så har jag svårt för att programmet inte inkluderar nån riktig axelpressövning, typ militärpress. Jag gjorde som så att jag la in axelpress i smithen o supersettade med sidolyften. Nu undrar jag så klart om det kan tänkas vara ok? Det kändes bra o för första gången på år så har jag träningsverk i axlarna.

Vidare undrar jag om jag kan byta smalt grepp lats till brett bockat grepp? Eller är det viktigt att köra just smalt?

Senast redigerad av Henke1975 den 2011-08-06 klockan 11:02.
Henke1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 11:11   #1759
JJOHANSSON
Banned User
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: värmland
Inlägg: 1 542
Citat:
Ursprungligen postat av Henke1975 Visa inlägg
Nu undrar jag så klart om det kan tänkas vara ok? Det kändes bra o för första gången på år så har jag träningsverk i axlarna.
Svarade på din fråga på förra sidan..

Det är helt upp till var och en om man vill köra axelpressar under mm2k Dock är det inget jag skulle göra. Axlarna får tillräckligt mycket stryk av allt bänkande, Släng in lite sidoraises om du känner att det inte räcker.
JJOHANSSON är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 12:07   #1760
Henke1975
Registered User
 
Henke1975s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Lomma
Inlägg: 43
Yes! Såg att du svarade, det var tack vare dig som jag var modig nog att slänga in axelpressövningen...undrade om det var ok att supersetta för att plåga axlarna det sista lilla innan de får vila.

Men som du säger så kändes det ok o då är det ju säkert ok.
Henke1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-06, 15:52   #1761
Danne2k
Registered User
 
Danne2ks avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Luleå
Inlägg: 4 752
Citat:
Ursprungligen postat av JJOHANSSON Visa inlägg
Svarade på din fråga på förra sidan..

Det är helt upp till var och en om man vill köra axelpressar under mm2k Dock är det inget jag skulle göra. Axlarna får tillräckligt mycket stryk av allt bänkande, Släng in lite sidoraises om du känner att det inte räcker.
+1

Inte kul med axelskador eftersom axlarna aktiveras i så sjukt många övningar (nu pratar jag inte bara om främre delen av axeln).
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 21:40   #1762
derko
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 92
Blir det för mycket för kroppen om man kör detta program 3-4 gånger i veckan?
derko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 21:59   #1763
Erik_Hellström
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 484
Citat:
Ursprungligen postat av derko Visa inlägg
Blir det för mycket för kroppen om man kör detta program 3-4 gånger i veckan?
Varför skulle du vilja utsätta dig för ett så pass aggressivt upplägg 3-4ggr/vecka är min första tanke? De två pass som schemat redan inkluderar per vecka är nog gott och väl med tanke på den progression som genomförs om man följer programmet till punkt och pricka.
__________________
Det vi gör i livet ger eko ända in i oändligheten, för våra liv kan omöjligt stanna vid den punkt då våra kära hjärtan slutar pumpa.
Erik_Hellström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 22:19   #1764
derko
Registered User
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av Erik_Hellström Visa inlägg
Varför skulle du vilja utsätta dig för ett så pass aggressivt upplägg 3-4ggr/vecka är min första tanke? De två pass som schemat redan inkluderar per vecka är nog gott och väl med tanke på den progression som genomförs om man följer programmet till punkt och pricka.
Efter 48h har väl muskeluppbyggnaden från det föregående passet upphört helt? Om man känner sig fräsch nog att träna igen efter 48h finns det väl ingen anledning att vila någon dag till?
derko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-08, 22:24   #1765
Ponitus
Registered User
 
Ponituss avatar
 
Reg.datum: May 2010
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 088
Alla återhämtar vi oss olika. Men testa du. Kör 3-4 pass i veckan, men jag tror knappast det kommer bli bättre resultat än om du hade hållit dig till 2 pass.
__________________
Ponitus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 12:12   #1766
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av Ponitus Visa inlägg
Alla återhämtar vi oss olika. Men testa du. Kör 3-4 pass i veckan, men jag tror knappast det kommer bli bättre resultat än om du hade hållit dig till 2 pass.
Jag skulle vilja dra det så långt som att det förmodligen kommer bli (mycket) sämre resultat från 3-4 ggr i veckan jämfört mot 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 12:22   #1767
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Ni som har kört några vändor nu, hur har det gått för er? hur mycket har ni ökat?
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-09, 12:29   #1768
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ni som har kört några vändor nu, hur har det gått för er? hur mycket har ni ökat?
De flesta ökar 7.5-15 kg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-11, 21:37   #1769
Henke1975
Registered User
 
Henke1975s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Lomma
Inlägg: 43
Hej igen...vet inte om Damien fortfarande svarar i den här tråden, men ni som skriver här verkar rätt kunniga så ni kanske kan svara.

Jag kör MM2K v3 och har satt 1RM till 125 och i v3 finns även 8RM, som jag tolkar det så är det den högsta vikten jag kan köra 8 repetitioner på?

Det kan vara så att svaret på min fråga finns på den här trådens sida 98 eller liknande, jag kan ha missat den när jag försökte ta mig fram i tråden.

Hur som helst. Jag satte 8RM till 105 inför mitt första pass. Jag skulle till sist köra till fail och fick då fram vikten 90 kg. Jag gjorde 10 rep o slutade sen, hade nog 4-5 reps kvar i mig, men tröttnade och hade ingen spot.

Vid mitt andra pass, då jag skulle köra tungt tyckte jag att det kändes ganska lagom. Tyvärr fick jag köra det passet i smithen, vilket jag hatar. Men då fitness 24 inte har några powerracks etc så fick det gå. Det kändes som sagt ganska lagom.

Inför dagens pass (det tredje med MM2K v3) så skulle jag ju enligt den här tråden höja mitt 1RM om jag körde för många vid mitt failset. Dock så tyckte jag ju att det tunga var lagom under förra passet. Hur som helst, jag tänkte att det ju var högrepspasset som behövde tyngas och höjde därför till 107.5 på 8RM. Glad i hågen körde jag på och vid failsetet på 95 kg gjorde jag 10 reps igen.

Efter det kör jag hantelpress 30 graders lutning 3*8 reps följt av axelpress i smith supersetat med enarms hantellyft åt sidan. Avslutning skedde med liggande tricepspress till huvudet.

Hur fasen ska jag göra nu. Det måste ju vara mitt 8RM jag återigen måste höja snarare än mitt 1RM? Om jag inte ska höja mitt 1RM, när ska man göra det? Är det om 1orna och tvåorna går för enkelt? Och om failseten ger för många reps så är det 8 RM jag ska höja? Om jag fortsätter så här så kommer plötsligt 125 vara lagom för 1or-2or men vid högrepspassen så kommer 8RM ligga runt 110 vilket ju verkar skumt. Jag är inte helt säker på att jag verkligen gör 8a på 107.5 men om man ser till dagens pass så ska jag ju göra det.

Sorry, jag har säkert inte kommit enda fram i tråden...jag ber då om ursäkt men hoppas ändå på lite guidning...

/Henrik

Senast redigerad av Henke1975 den 2011-08-11 klockan 21:43.
Henke1975 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 21:18   #1770
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Henke1975 Visa inlägg
Hej igen...vet inte om Damien fortfarande svarar i den här tråden, men ni som skriver här verkar rätt kunniga så ni kanske kan svara.

Jag kör MM2K v3 och har satt 1RM till 125 och i v3 finns även 8RM, som jag tolkar det så är det den högsta vikten jag kan köra 8 repetitioner på?

Det kan vara så att svaret på min fråga finns på den här trådens sida 98 eller liknande, jag kan ha missat den när jag försökte ta mig fram i tråden.

Hur som helst. Jag satte 8RM till 105 inför mitt första pass. Jag skulle till sist köra till fail och fick då fram vikten 90 kg. Jag gjorde 10 rep o slutade sen, hade nog 4-5 reps kvar i mig, men tröttnade och hade ingen spot.

Vid mitt andra pass, då jag skulle köra tungt tyckte jag att det kändes ganska lagom. Tyvärr fick jag köra det passet i smithen, vilket jag hatar. Men då fitness 24 inte har några powerracks etc så fick det gå. Det kändes som sagt ganska lagom.

Inför dagens pass (det tredje med MM2K v3) så skulle jag ju enligt den här tråden höja mitt 1RM om jag körde för många vid mitt failset. Dock så tyckte jag ju att det tunga var lagom under förra passet. Hur som helst, jag tänkte att det ju var högrepspasset som behövde tyngas och höjde därför till 107.5 på 8RM. Glad i hågen körde jag på och vid failsetet på 95 kg gjorde jag 10 reps igen.

Efter det kör jag hantelpress 30 graders lutning 3*8 reps följt av axelpress i smith supersetat med enarms hantellyft åt sidan. Avslutning skedde med liggande tricepspress till huvudet.

Hur fasen ska jag göra nu. Det måste ju vara mitt 8RM jag återigen måste höja snarare än mitt 1RM? Om jag inte ska höja mitt 1RM, när ska man göra det? Är det om 1orna och tvåorna går för enkelt? Och om failseten ger för många reps så är det 8 RM jag ska höja? Om jag fortsätter så här så kommer plötsligt 125 vara lagom för 1or-2or men vid högrepspassen så kommer 8RM ligga runt 110 vilket ju verkar skumt. Jag är inte helt säker på att jag verkligen gör 8a på 107.5 men om man ser till dagens pass så ska jag ju göra det.

Sorry, jag har säkert inte kommit enda fram i tråden...jag ber då om ursäkt men hoppas ändå på lite guidning...

/Henrik
Du har tyvärr missförstått version 3.

Det är bara i version 1 och 2 som man ska höja vikten om man klarar för många i failuretest. I version 3 så ska man inte höja vikten nåt mer än det står i programmet, det blir , om det känns för lätt så ska man ta i ännu mer, då ska det vara explosivare lyft.

Högrepssettet är menat att man ska först göra några set lätta exlosiva, sen avslutar men med en högreppare som kan vara upp emot 20 reps. Detta repsantal kommer att sänkas vecka för vecka eftersom man ska maxreppa på sitt 8RM sista veckan, och då ska man försöka göra fler än 8 reps.

Men jag kollade nu på programmet, det blir lite för många reps från början, så jag ändrade nu till 6RM. Så i mitt fall skulle jag klara 12 reps första veckan och 6 reps sista veckan (som förhoppningsvis har ökat till 7-8 reps).

Så ändra 8RM till 6RM så får du lite tyngre vikter, men ändå blir det reppande. Borde ändå bli iallafall 10 reps. Men klarar du fler så ska du inte sluta.

Det är alltså 2 mål i detta program. Det ena är att öka sitt 1RM och det andra är att öka sin repsstyrka.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)