Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-12, 17:37   #1
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Var hade ni lagt upright row i det här upplägget?

Hej Kolo,

Mitt nuvarande upplägg ser ut så här:

Pass A:
Dips 5x4-6
Omvände rodd 5x10~
Marklyft 5x4-6

Pass 2:
Stående axelpress 5x4-6
Pull Ups 5x4-6
Bulgarian Split Squats 5x8~

Någonstans här vill jag ha in Upright rows 5x4-6.

Vart tycker ni det borde göra sig bäst? Min första tanke är att det är hugget som stucket, men tar gärna emot åsikter.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 18:35   #2
Matsa
Corporis Majestatis
 
Matsas avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Kalmar
Inlägg: 3 623
Pass A, när du värmer upp inför marklyft. Om du kör dem med stång alltså.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
lol, det finns mkt gemensamt mellan Knutbysekten och knäböjare.
Citat:
Ursprungligen postat av orsor Visa inlägg
Det roliga är att du har nästintill samma profilbild som Matsa. En smällfet marklyftare. Det är så man dör alltså
"Små delikata rörelser..."
Matsa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 13:46   #3
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Jag hade vänt på pass A, börjat med mark och därefter rodd.

För mig känns det mest logiskt att börja med de mest krävande övningarna.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 13:49   #4
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Pass A, när du värmer upp inför marklyft. Om du kör dem med stång alltså.
Ingen dum idé alls!

Citat:
Ursprungligen postat av Phjanton Visa inlägg
Jag hade vänt på pass A, börjat med mark och därefter rodd.

För mig känns det mest logiskt att börja med de mest krävande övningarna.
Ah, ordningen är inte absolut, jag byter dem på känsla och beroende på hur kroppen mår. Men jag förstår din tanke!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 15:57   #5
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Hej Kolo,

Mitt nuvarande upplägg ser ut så här:

Pass A:
Dips 5x4-6
Omvände rodd 5x10~
Marklyft 5x4-6

Pass 2:
Stående axelpress 5x4-6
Pull Ups 5x4-6
Bulgarian Split Squats 5x8~

Någonstans här vill jag ha in Upright rows 5x4-6.

Vart tycker ni det borde göra sig bäst? Min första tanke är att det är hugget som stucket, men tar gärna emot åsikter.
Vad är omvänd rodd? Och någon särskild anledning till att du kör just dessa övningar/detta upplägg? Ser ovanligt/oortodox ut, men ändå kul och funktionellt ut och påminner om min idé kring upplägg.
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 16:35   #6
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Pass A:
Marklyft 5x4-6
Dips 5x4-6
Omvände rodd 5x10~

Pass 2:
Stående axelpress 5x4-6
Pull Ups 5x4-6
Bulgarian Split Squats 5x8~
Stående rodd
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 17:41   #7
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Pass A:
Marklyft 5x4-6
Dips 5x4-6
Omvände rodd 5x10~

Pass 2:
Stående axelpress 5x4-6
Pull Ups 5x4-6
Bulgarian Split Squats 5x8~
Stående rodd
Sedär, du hade lagt den där! Hur kommer det sig?

Vänta nu, jag insåg en sak. Har alla klart för sig vad upright row är? Det är inte stångrodd vi pratar om alltså

Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Vad är omvänd rodd? Och någon särskild anledning till att du kör just dessa övningar/detta upplägg? Ser ovanligt/oortodox ut, men ändå kul och funktionellt ut och påminner om min idé kring upplägg.
Omvänd rodd är när du t.ex. ligger under en stång i t.ex. en smithmaskin och har fötterna antingen på golvet eller upphöjda på t.ex. en bänk. Därifrån drar du dig uppåt. Det är en kroppsviktsövning

Kul fråga!
Saken är den att jag verkligen gillar tänket som finns i många 5x5-program med fokus på ett fåtal starka basövningar. Saken är bara den att jag inte är en styrkelyftare och inte heller har kroppen som krävs för att göra t.ex. knäböj.
Däremot har jag fått mersmak på hinderbanelopp och hoppas kunna springa fler sådana, och därför blir ju kroppsviktsövningar en del av kakan, samtidigt som en del övningar gör sig så mycket bättre med hantlar och stänger.

Dips ersätter bänkpress för mig, delvis för att jag tycker den tränar både triceps och bröst bättre och för att det inte är så mycket bänk under ett hinderbanelopp. Plus, jag är svag i bänk.

Pull ups för att självklart.

Inverted rows ersätter stångrodd för att det blir kroppsviktsrodd som man kan göra spännande saker med när man blir stabilare och starkare. Sen är den även skonsammare mot min sargade kropp.

Marklyft är för bra för kroppen för att inte behållas.

Bulgarian Split Squat är så vitt jag känner det en schysst benövning som även hjälper mig att bygga stabilitet i knäna.

Axelpress är egentligen en stående enarmsaxelpress med hantel i mitt fall och ersätter militärpress. Jag behöver bli stabilare i axlarna och denna får dem att må bättre. Samt så blir man inte lika sur över att det är svårt att höja vikten

High Pull ersätter ingenting utan är helt enkelt en övning jag verkligen gillar, och den ger mycket till traps och lateral delts.

Så jag har egentligen praktiskt taget kopierat ett standard Stronglifts 5x5-schema och ersätt övningar med versioner som passar mina mål och behov bättre

Senast redigerad av Stoltz den 2018-09-13 klockan 17:43.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 18:18   #8
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Med din skadehistorik och skadebenägenhet skulle jag vilja göra om hela ditt schema. Framförallt komplettera basövningarna med en uppsjö olika assistansövningar där variation ges högre prioritet än progression.

Jag tror (broscience-tror) att din kropp skulle må bättre av det än att nöta ett fåtal basövningar.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 18:31   #9
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Med din skadehistorik och skadebenägenhet skulle jag vilja göra om hela ditt schema. Framförallt komplettera basövningarna med en uppsjö olika assistansövningar där variation ges högre prioritet än progression.

Jag tror (broscience-tror) att din kropp skulle må bättre av det än att nöta ett fåtal basövningar.
Alltså, detta är ju min gymträning. All min rehabträning och alla övningar jag gör för mina defekters skull är inte med här

En av anledningarna till att just gymschemat ska vara så minimalistiskt är för att jag ska ha både ork och tid att även ge 100% på höftresningar med ena foten på en balansbräda samtidigt som jag gör enarmsflyes med 2kg-hantlar samt alla andra elva övningar som jag fått av min sjukgymnast
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 19:25   #10
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Sedär, du hade lagt den där! Hur kommer det sig?

Vänta nu, jag insåg en sak. Har alla klart för sig vad upright row är? Det är inte stångrodd vi pratar om alltså



Omvänd rodd är när du t.ex. ligger under en stång i t.ex. en smithmaskin och har fötterna antingen på golvet eller upphöjda på t.ex. en bänk. Därifrån drar du dig uppåt. Det är en kroppsviktsövning

Kul fråga!
Saken är den att jag verkligen gillar tänket som finns i många 5x5-program med fokus på ett fåtal starka basövningar. Saken är bara den att jag inte är en styrkelyftare och inte heller har kroppen som krävs för att göra t.ex. knäböj.
Däremot har jag fått mersmak på hinderbanelopp och hoppas kunna springa fler sådana, och därför blir ju kroppsviktsövningar en del av kakan, samtidigt som en del övningar gör sig så mycket bättre med hantlar och stänger.

Dips ersätter bänkpress för mig, delvis för att jag tycker den tränar både triceps och bröst bättre och för att det inte är så mycket bänk under ett hinderbanelopp. Plus, jag är svag i bänk.

Pull ups för att självklart.

Inverted rows ersätter stångrodd för att det blir kroppsviktsrodd som man kan göra spännande saker med när man blir stabilare och starkare. Sen är den även skonsammare mot min sargade kropp.

Marklyft är för bra för kroppen för att inte behållas.

Bulgarian Split Squat är så vitt jag känner det en schysst benövning som även hjälper mig att bygga stabilitet i knäna.

Axelpress är egentligen en stående enarmsaxelpress med hantel i mitt fall och ersätter militärpress. Jag behöver bli stabilare i axlarna och denna får dem att må bättre. Samt så blir man inte lika sur över att det är svårt att höja vikten

High Pull ersätter ingenting utan är helt enkelt en övning jag verkligen gillar, och den ger mycket till traps och lateral delts.

Så jag har egentligen praktiskt taget kopierat ett standard Stronglifts 5x5-schema och ersätt övningar med versioner som passar mina mål och behov bättre
Jag förstår precis hur du tänker, kul! Har själv rört mig mer och mer mot liknande tankegångar och upplägg.

Och då var omvänd rodd precis det jag trodde - har nog bara läst namnet på engelska tidigare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 20:28   #11
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Sedär, du hade lagt den där! Hur kommer det sig?

För att upright row generellt körs med lättare vikter, vilket brukar passa senare i ett pass.
För att du får högre frekvens och slipper träna baksida axlar samma dag som du markar och ror, och antagligen är tröttare där.
Dessutom delar du upp belastningen på axlarna, där dips generellt påfrestar lederna mer än en axelpress.
Utöver det så är du antagligen helt slutkörd efter mark, dips och högreps rodd, därför känns det spontant vettigare att ha 4 övningar den andra dagen.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 21:02   #12
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Jag förstår precis hur du tänker, kul! Har själv rört mig mer och mer mot liknande tankegångar och upplägg.

Och då var omvänd rodd precis det jag trodde - har nog bara läst namnet på engelska tidigare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Det fina är ju att det är väldigt enkelt. Passar väldigt bra för mig när jag har andra saker som jag måste träna på, t.ex. löpning och rehaben
Hur hade du tänkt i ditt upplägg?

Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Sedär, du hade lagt den där! Hur kommer det sig?

För att upright row generellt körs med lättare vikter, vilket brukar passa senare i ett pass.
För att du får högre frekvens och slipper träna baksida axlar samma dag som du markar och ror, och antagligen är tröttare där.
Dessutom delar du upp belastningen på axlarna, där dips generellt påfrestar lederna mer än en axelpress.
Utöver det så är du antagligen helt slutkörd efter mark, dips och högreps rodd, därför känns det spontant vettigare att ha 4 övningar den andra dagen.
Tack, du har väldigt bra poänger!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 21:30   #13
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Alltså, detta är ju min gymträning. All min rehabträning och alla övningar jag gör för mina defekters skull är inte med här

En av anledningarna till att just gymschemat ska vara så minimalistiskt är för att jag ska ha både ork och tid att även ge 100% på höftresningar med ena foten på en balansbräda samtidigt som jag gör enarmsflyes med 2kg-hantlar samt alla andra elva övningar som jag fått av min sjukgymnast
Ok. Då förstår jag ditt minimalistiska upplägg.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 21:42   #14
Peter.B
Registered User
 
Peter.Bs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Det fina är ju att det är väldigt enkelt. Passar väldigt bra för mig när jag har andra saker som jag måste träna på, t.ex. löpning och rehaben
Hur hade du tänkt i ditt upplägg?



Tack, du har väldigt bra poänger!
Exakt, jag kör också minimalistisk helkropp eftersom jag också har rehab och prehab och annan träning jag prioriterar. Så mitt upplägg just nu är att köra minst en pressövning, en dragövning och en höftdominant eller knädominant basövning per pass. Också ofta kroppsvikt eller andra mer teknikkrävande övningar såsom lek met kettlebells. Båda dina pass är bra exempel på vad som skulle kunna vara pass jag kör, men nästa pass kanske jag lika gärna skulle köra bänkpress, kettlebellsvingar, rodd med kettlebells och frontböj. Eller nåt liknande. Varierar mina pass beroende på om jag tränar på utegym, hemma med järnklot, på klubben med järnklot eller på ett vanligt fullutrustat gym. Exempelvis lämpar sig marklyft bara för det sista, medan höga chins (chest to bar) Kan minst lika gärna köra på utegym

Skickat från min SM-T819Y via Tapatalk
__________________
Här är en signatur.

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-14, 07:17   #15
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Ok. Då förstår jag ditt minimalistiska upplägg.
Du har ju dock helt rätt, om detta vore allt jag gjorde så hade jag ju bara förstärkt problemen i slutändan.

Citat:
Ursprungligen postat av Peter.B Visa inlägg
Exakt, jag kör också minimalistisk helkropp eftersom jag också har rehab och prehab och annan träning jag prioriterar. Så mitt upplägg just nu är att köra minst en pressövning, en dragövning och en höftdominant eller knädominant basövning per pass. Också ofta kroppsvikt eller andra mer teknikkrävande övningar såsom lek met kettlebells. Båda dina pass är bra exempel på vad som skulle kunna vara pass jag kör, men nästa pass kanske jag lika gärna skulle köra bänkpress, kettlebellsvingar, rodd med kettlebells och frontböj. Eller nåt liknande. Varierar mina pass beroende på om jag tränar på utegym, hemma med järnklot, på klubben med järnklot eller på ett vanligt fullutrustat gym. Exempelvis lämpar sig marklyft bara för det sista, medan höga chins (chest to bar) Kan minst lika gärna köra på utegym

Skickat från min SM-T819Y via Tapatalk
Ja men precis så! Jag har tränat mycket på utegym det senaste halvåret men kom till en punkt där jag insåg att där var för mycket nödvändigheter för mig för att jag skulle kunna fortsätta.
Jag hade säkert kunnat kasta om så att t.ex. Dips, Pull Ups, och BSS kördes på utegym men det hade ändå gjort att jag fått cykla till ett gym efteråt för att göra min rehab
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)