Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-11, 13:41   #1
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Träningsövningsråd, skor samt lite PWO

Jag började styrketräna (och träna) för 5v sedan och börjar redan känna ett visst resultat, men också en del frågetecken. Hoppas jag kan få hjälp att besvara några av dem. Blev så många funderingar att jag valde att inte posta i dumma frågor tråden, även om säkert några av dem hör hemma där

1. För att träna upp mitten av bröstet (vilket inte går) bör jag fokusera mer på övre eller undre? Bra förslag på övningar?

2. Har gått från 40-80kg (10x5) i marklyft på 5v, men knappt ökat knäböj (svårt att köra över 50kg (10x5).
  • Hur djupt ska man gå i knäböj?
  • Bra övningar för att bli starkare i knäböj?

3. Jag börjar känna att jag behöver nya skor, mina löparskor är bra för uppvärmningen och bekväma, men hjälper ju inte direkt i styrkeövningar. Spelar det någon roll vilka skor för en amatör som mig? Bara platt sula, billiga och utan flex. Typ Gorilla Wear höga eller liknande?

4. Funderar på dragremmar. Får sådant pump i underarmarna att jag i vissa pass tappar nästan hela greppstyrkan redan efter 40min av 120min pass och kollat på en viss tillverkare som har en handledsspännen med en kort rem med en "Dowel". Är det en bra lösning? Vill inte behöva tillbringa hela passet med att trassla in mig med långa remmar jag inte kan hantera.

5. Jag är orolig att jag äter för lite protein och ev. för lite kolhydrater, då jag är 95% vegetarian. För den träningsvolym jag kör, räcker det med en PWO shake före träning (3 skopor Whey80 och 1 skopa gainer) och en shake efter träning (4 skopor gainer, 1 skopa Whey80) - 1 skopa = 25g.


Mitt program ligger i signaturen nedan, för den som tycker det är relevant för att kunna svara på ovan frågor. Med förhoppning om hjälp...
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 15:10   #2
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Jag började styrketräna (och träna) för 5v sedan och börjar redan känna ett visst resultat, men också en del frågetecken. Hoppas jag kan få hjälp att besvara några av dem. Blev så många funderingar att jag valde att inte posta i dumma frågor tråden, även om säkert några av dem hör hemma där

1. För att träna upp mitten av bröstet (vilket inte går) bör jag fokusera mer på övre eller undre? Bra förslag på övningar?

2. Har gått från 40-80kg (10x5) i marklyft på 5v, men knappt ökat knäböj (svårt att köra över 50kg (10x5).
  • Hur djupt ska man gå i knäböj?
  • Bra övningar för att bli starkare i knäböj?

3. Jag börjar känna att jag behöver nya skor, mina löparskor är bra för uppvärmningen och bekväma, men hjälper ju inte direkt i styrkeövningar. Spelar det någon roll vilka skor för en amatör som mig? Bara platt sula, billiga och utan flex. Typ Gorilla Wear höga eller liknande?

4. Funderar på dragremmar. Får sådant pump i underarmarna att jag i vissa pass tappar nästan hela greppstyrkan redan efter 40min av 120min pass och kollat på en viss tillverkare som har en handledsspännen med en kort rem med en "Dowel". Är det en bra lösning? Vill inte behöva tillbringa hela passet med att trassla in mig med långa remmar jag inte kan hantera.

5. Jag är orolig att jag äter för lite protein och ev. för lite kolhydrater, då jag är 95% vegetarian. För den träningsvolym jag kör, räcker det med en PWO shake före träning (3 skopor Whey80 och 1 skopa gainer) och en shake efter träning (4 skopor gainer, 1 skopa Whey80) - 1 skopa = 25g.


Mitt program ligger i signaturen nedan, för den som tycker det är relevant för att kunna svara på ovan frågor. Med förhoppning om hjälp...
Mina svar är baserade på att du tränat i 5 veckor.
1: Bänkpress eller hantelpress.
2: Knäböj, så djupt du kan.
3: Jag köpte ett par skor på Stadium, fotbollsinneskor från Soc, kostade typ 150kr och har ingen dämpning.
4: Vänta lite med dragremmar.
5: Ja.

Edit: Kollade på ditt program. Det var väldigt mycket övningar för ett nybörjarprogram...

Senast redigerad av milax den 2018-09-11 klockan 15:14.
milax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 07:20   #3
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av milax Visa inlägg
Mina svar är baserade på att du tränat i 5 veckor.
1: Bänkpress eller hantelpress.
2: Knäböj, så djupt du kan.
3: Jag köpte ett par skor på Stadium, fotbollsinneskor från Soc, kostade typ 150kr och har ingen dämpning.
4: Vänta lite med dragremmar.
5: Ja.

Edit: Kollade på ditt program. Det var väldigt mycket övningar för ett nybörjarprogram...
Tack för svaren, mycket uppskattat

Ja, det är kanske ett tufft program, men samtidigt skönt att sätta nivån från start.
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 07:56   #4
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
5. Har du tänkt trycka i dig 70-80g vassleprotein både innan och efter träning?(!!) En portion efter träning räcker! Komplettera proteinsnåla måltider med någon skopa vassle istället.
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 08:05   #5
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av henrikl Visa inlägg
5. Har du tänkt trycka i dig 70-80g vassleprotein både innan och efter träning?(!!) En portion efter träning räcker! Komplettera proteinsnåla måltider med någon skopa vassle istället.
Nä, 70-80 före, bara 1 skopa efter, så totalt 100g / dag (kör gainer efter).

Tränar alltid direkt efter jobbet och hinner därmed inte äta middag förrän tidigast 19. Läste någonstans att det var bra med 4:1 ratio kolhydrater vs protein efter för återuppbyggnad och att jag behövde protein före (dricker halva PWOn i bilen på väg till gymmet, tar ca 25min att köra) och sedan andra halvan under de första 20min (en övning) - då PWOn också har bla 300mg koffein.
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 09:47   #6
henrikl
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 729
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Nä, 70-80 före, bara 1 skopa efter, så totalt 100g / dag (kör gainer efter).

Tränar alltid direkt efter jobbet och hinner därmed inte äta middag förrän tidigast 19. Läste någonstans att det var bra med 4:1 ratio kolhydrater vs protein efter för återuppbyggnad och att jag behövde protein före (dricker halva PWOn i bilen på väg till gymmet, tar ca 25min att köra) och sedan andra halvan under de första 20min (en övning) - då PWOn också har bla 300mg koffein.
Din gainer innehåller väl också ca 10g vassle per skopa antar jag?
henrikl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-12, 10:35   #7
Zeuligan
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2018
Ort: Göteborg
Inlägg: 99
Citat:
Ursprungligen postat av henrikl Visa inlägg
Din gainer innehåller väl också ca 10g vassle per skopa antar jag?
Ops, ja det har du rätt i...
__________________
Träningsjournal
Zeuligan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-13, 14:07   #8
milax
Registered User
 
milaxs avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: DEADBEEF
Inlägg: 277
Citat:
Ursprungligen postat av Zeuligan Visa inlägg
Tack för svaren, mycket uppskattat

Ja, det är kanske ett tufft program, men samtidigt skönt att sätta nivån från start.
Kanske det, men om det är något råd jag vill ge är det att inte gå ut som en elitidrottare. Det behövs inte.

Den första tiden så uppnår man jättebra resultat med ett helkropps eller halvkropps program.

Det kan vara skönt att veta att det finns en växel till att lägga i när det börjar gå motigt med ökningarna.

Kolla z_bumbis program här på forumet eller stronglifts t.ex.
milax är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)