Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-08-10, 21:17   #46
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Significant increases in CSA from pre- to posttraining were observed in the SEP group (p = 0.001, effect size [ES] = 0.84, 95% CI -0.31 to 1.86) and the CT group (p = 0.004, ES = 0.45, 95% CI -0.64 to 1.48).

Kan någon förklara detta? Konfidensintervallen innehåller alltså nollan!
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 21:29   #47
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Am J Physiol Endocrinol Metab. 2013 Jul 1;305(1):E22-32. doi: 10.1152/ajpendo.00091.2013. Epub 2013 Apr 30.
Resistance exercise induced mTORC1 signaling is not impaired by subsequent endurance exercise in human skeletal muscle.
Apró W1, Wang L, Pontén M, Blomstrand E, Sahlin K.
Author information


Abstract
The current dogma is that the muscle adaptation to resistance exercise is blunted when combined with endurance exercise. The suggested mechanism (based on rodent experiments) is that activation of adenosine monophosphate-activated protein kinase (AMPK) during endurance exercise impairs muscle growth through inhibition of the mechanistic target of rapamycin complex 1 (mTORC1). The purpose of this study was to investigate potential interference of endurance training on the signaling pathway of resistance training [mTORC1 phosphorylation of ribosomal protein S6 kinase 1 (S6K1)] in human muscle. Ten healthy and moderately trained male subjects performed on two separate occasions either acute high-intensity and high-volume resistance exercise (leg press, R) or R followed by 30 min of cycling (RE). Muscle biopsies were collected before and 1 and 3 h post resistance exercise. Phosphorylation of mTOR (Ser²⁴⁴⁸) increased 2-fold (P < 0.05) and that of S6K1 (Thr³⁸⁹) 14-fold (P < 0.05), with no difference between R and RE. Phosphorylation of eukaryotic elongation factor 2 (eEF2, Thr⁵⁶) was reduced ~70% during recovery in both trials (P < 0.05). An interesting finding was that phosphorylation of AMPK (Thr¹⁷²) and acetyl-CoA carboxylase (ACC, Ser⁷⁹) decreased ~30% and ~50%, respectively, 3 h postexercise (P < 0.05). Proliferator-activated receptor-γ coactivator-1 (PGC-1α) mRNA increased more after RE (6.5-fold) than after R (4-fold) (RE vs. R: P < 0.01) and was the only gene expressed differently between trials. These data show that the signaling of muscle growth through the mTORC1-S6K1 axis after heavy resistance exercise is not inhibited by subsequent endurance exercise. It is also suggested that prior activation of mTORC1 signaling may repress subsequent phosphorylation of AMPK.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23632629
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-10, 23:38   #48
Frågenarkomanen
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 177
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Ja, det är en mycket stor faktor till att jag inte är större än vad jag är (ingen ironi). Inte ens det faktum att passen är i anslutning till varandra, utan konditionsträningen överhuvudtaget.
Du tränar ju, enligt egen utsago, delvis för utseende, och delvis för att få äta det du vill.

Om du skulle bortse från äta-delen - hade du då velat, rent utseendemässigt, vara större rent muskulärt än du är idag? Om din energiförbrukning förblev densamma, hade du då valt att bli större muskulärt? Du kan ju behålla lågt kroppsfett samtidigt.
Frågenarkomanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 01:25   #49
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Har jag förstått det rätt att om man kör konditionsträning (jag löper på löpband 12km/h
20-30 min) på separata dagar (vilodagar från styrketräning?) istället för samma dagar
som styrketräningen så kan man potentiellt minimera de negativa effekterna som karido
verkar ha på hypertrofin? (vilket är det enda som intresserar mig inom styrketräningen)

I sånna fall varé tur att jag bara löpte idag på gymmet av ren lathet! Personligen
upplever jag dock att om jag värmer upp 20-30 min med 12km/h löpning så återhämtar
jag mig snabbare mellan sets under styrketräningen därefter, men kanske bara placebo?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 17:59   #50
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Significant increases in CSA from pre- to posttraining were observed in the SEP group (p = 0.001, effect size [ES] = 0.84, 95% CI -0.31 to 1.86) and the CT group (p = 0.004, ES = 0.45, 95% CI -0.64 to 1.48).

Kan någon förklara detta? Konfidensintervallen innehåller alltså nollan!
Bump... är det någon som förklara detta?
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 21:06   #51
Drum
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Bump... är det någon som förklara detta?
Det är inget konstigt. Det är ett statistiskt mått, och behöver inte betyda att något låg under nollan.

Däremot är det intressant att spridningen är så pass stor jämfört med medelvärdet
Drum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-11, 23:58   #52
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Med ett "vanligt t-test" så är ett konfidensintervall som innehåller nollan ekvivalent med att p-värdet överstiger signifikansnivån (0.05 vanligtvis). Tyckte därför det var konstigt att man uppvisar ett signifikans och ett konfidensintervall innehållandes nollan! Men får kolla upp om det är annorlunda med effect size-interval.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 07:42   #53
psirus
Registered User
 
psiruss avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 264
Jag ska antar att man bör tänka lika dant vid deff även om deffperioden inte handlar om att bygga utan att behålla. Det är väl samma processer som gör att man inte tappar lika mycket massa om.man fortsätter med styrketräning under deff?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
psirus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-12, 08:31   #54
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av psirus Visa inlägg
Jag ska antar att man bör tänka lika dant vid deff även om deffperioden inte handlar om att bygga utan att behålla. Det är väl samma processer som gör att man inte tappar lika mycket massa om.man fortsätter med styrketräning under deff?

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
m J Physiol Endocrinol Metab. 2013 Jul 1;305(1):E22-32. doi: 10.1152/ajpendo.00091.2013. Epub 2013 Apr 30.
Resistance exercise induced mTORC1 signaling is not impaired by subsequent endurance exercise in human skeletal muscle.
Apró W1, Wang L, Pontén M, Blomstrand E, Sahlin K.

Studien/artikeln som den tråden startar med är ingenting att bry sig om. Det är rena spekulationer som bygger på forskarnas fördomar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-13, 22:21   #55
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av poppen11 Visa inlägg
Med ett "vanligt t-test" så är ett konfidensintervall som innehåller nollan ekvivalent med att p-värdet överstiger signifikansnivån (0.05 vanligtvis). Tyckte därför det var konstigt att man uppvisar ett signifikans och ett konfidensintervall innehållandes nollan! Men får kolla upp om det är annorlunda med effect size-interval.
Konfidensinterval för effect size används inte för inferens, precis som du själv räknat ut. Detta till skillnad från konfidensintervallet för central tendency som används för inferens, så som du själv påpekar.

Sen används för uträkningen av konfidensintervall för ES en icke-central t-distribution, till skillnad från den centrala som används vid t-test, detta syns om tittar på hur konfidensintervallet ligger runt ES-värdet (assymetriskt).

Har för mig Geoff Cumming har nån ganska gammal paper på ämnet om du vill läsa vidare.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-13, 22:42   #56
3bz
Registered User
 
3bzs avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 378
Citat:
Ursprungligen postat av Drum Visa inlägg
Det är inget konstigt. Det är ett statistiskt mått, och behöver inte betyda att något låg under nollan.

Däremot är det intressant att spridningen är så pass stor jämfört med medelvärdet
Ett konfidensintervall är inget spridningsmått, det säger bara att ett viss mängd av (95% i detta fallet) konfidensintervallen vid upprepad sampling kommer att innehålla populationsparametern, i detta fallet effect-size.

Senast redigerad av 3bz den 2017-08-13 klockan 22:47.
3bz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-13, 22:49   #57
RickeBiffenRik
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 65
Undra vad Scooby hade sagt om det här


Skickat från min iPhone med Tapatalk
RickeBiffenRik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 04:46   #58
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Jag som har 20 minuters cykling hem efter gymmet, lär ju förstöra 2/3 av så mycket som studien visade, blir att köpa årskort hos lokaltrafiken nu :/ :/
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-14, 08:47   #59
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Cykling är bara en förlängning av legday.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-08-15, 16:56   #60
danj
Registered User
 
danjs avatar
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 204
Hrm, kan man inte tänka sig att det är just konditionsträningen som gör att den andra gruppen får bättre resultat?

Om jag läste rätt, så tränade den gruppen 4ggr / vecka (2ggr styrka, 2ggr kondition).
__________________
Träningen..
danj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)