Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-12, 15:28   #31
PowPow
Registered User
 
PowPows avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 2 482
Det måste ju vara väldigt individuellt. Jag klarade milen under 50 med någon minuts marginal och en hyffsad mängd ork kvar utan någon träning alls. 100 i böj tror jag tusan inte jag hade klarat utan att träna en del först.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 15:49   #32
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriiik Visa inlägg
Så du hade aldrig sprungit eller hållt på med någon idrott som kan hjälpa din kondition på traven innan du började dina tio löppass?
Annars skulle jag inte se dig som nybörjare inom löpningen. Som å säga att man spelat hockey ett tag men aldrig kört knäböj. Visst fasen kan man då på mindre än tio knäböjpass vara uppe på 100 kg.
Spelade tennis en timma i veckan under min uppväxt. Åren innan jag började träna styrketräning (13-15) var jag en relativt ambitiös gamer. Löpningen började jag med våren 2011 då jag anmälde mig till ett milslopp i maj. Jag tränade förvisso capoeira mellan en och tre gånger i veckan i tre år innan jag började löpträna. Konditionseffekten av det är dock rätt liten.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:02   #33
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
100 kg skulle jag säga är lättare att nå. Men inget av dem är ju direkt svåra.
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:03   #34
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Blir faktiskt lite fascinerad av hur snabba många verkar vara. Jag har under uppväxten varit en helt OK löpare då och då, men nu på senare år då jag drar försöker dra igång med löpningen igen så tar det alltid månader att nå milen under 50 minuter. (OK, då går jag väl kanske inte in för det till 100%, men ändå). Böj anser jag mig själv vara riktigt dålig i, men där tog det inte många månader att nå 100kg i bra djup.

Intressant hade varit hur många som klarar att springa milen på under 50 minuter och böja 100kg i ett åtminstone godkänt djup någorlunda "samtidigt", säg t ex under samma dygn istället för att jämföra prestationerna var för sig. Det är fortfarande ingen övermänsklig prestation på något sätt naturligtvis, men självklart bra mycket svårare att göra båda två just var för sig.
__________________
Träningsjournal.

Senast redigerad av kalajset den 2012-03-12 klockan 16:05.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:06   #35
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Springa milen under 50 och böja 100kg djupt torde jag klara på samma dygn utan större problem. Självförtroendeboost
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:07   #36
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Jadå, inga problem.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:22   #37
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Springa milen under 50 och böja 100kg djupt torde jag klara på samma dygn utan större problem. Självförtroendeboost
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jadå, inga problem.

Ja, jag tycker absolut det är ett bra resultat i sammanhanget. Visst kan antagligen merparten av folk av normalvikt nå dit utan att slita ihjäl sig men sett svart på vitt är jag ändå övertygad om att de flesta som springer milen på sub50 inte klarar att böja 100kg och vice versa. Sedan lär självklart inte heller en majoritet träna för båda sakerna samtidigt men det hindrar ju inte prestationen som sådan från att vara mindre värd på något sätt.

Vet att det varit uppe åtminstone minst en tråd tidigare om ännu bättre prestationer samtidigt gällande just böj och milentid.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:38   #38
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av kalajset Visa inlägg
Ja, jag tycker absolut det är ett bra resultat i sammanhanget. Visst kan antagligen merparten av folk av normalvikt nå dit utan att slita ihjäl sig men sett svart på vitt är jag ändå övertygad om att de flesta som springer milen på sub50 inte klarar att böja 100kg och vice versa. Sedan lär självklart inte heller en majoritet träna för båda sakerna samtidigt men det hindrar ju inte prestationen som sådan från att vara mindre värd på något sätt.

Vet att det varit uppe åtminstone minst en tråd tidigare om ännu bättre prestationer samtidigt gällande just böj och milentid.
Du tänker nog på den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148914

Jag skulle kunna tänka mej träna för att klara 120 i böj och under 45 på milen. Under 40 på milen känns väldigt avlägset. Även om man skulle komma ner på 42-43 minuter så är det mycket kvar.

Väl mött!

/Leo
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:44   #39
kalajset
Registered User
 
kalajsets avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 426
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Du tänker nog på den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=148914

Jag skulle kunna tänka mej träna för att klara 120 i böj och under 45 på milen. Under 40 på milen känns väldigt avlägset. Även om man skulle komma ner på 42-43 minuter så är det mycket kvar.

Väl mött!

/Leo
Ja, den tråden var det

Låter som ett rimligt mål vilket torde gå att nå inom en inte alltför avlägsen framtid. En helt klart bra prestation när du lyckas. Att däremot springa milen på under 40 minuter överhuvudtaget är knappast småpotatis och att då böja förhållandevis mycket samtidigt...det gör nog inga andra än de ytterst talangfulla. Milen är ändå en såpass lång sträcka att böjstyrka inte spelar någon jätteroll för prestationen. Hade det varit sprint/kortare sträckor hade det varit en helt annan sak.
__________________
Träningsjournal.
kalajset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 16:52   #40
Stryc9
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 200
100 kg benböj var min instegsvikt när jag började gyma för ett år sedan. Milen på femtio minuter skulle däremot kräva några månaders cardio för min del.

Så för att svara på frågan, nej
__________________
Det finns ingen beach i Kiruna så varför bry sig?
Stryc9 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 17:02   #41
TREX
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 1 181
Citat:
Ursprungligen postat av Stryc9 Visa inlägg
100 kg benböj var min instegsvikt när jag började gyma för ett år sedan.
Bara 100? Jag böjde 200 när jag var 14.
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 17:11   #42
Stryc9
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 200
Citat:
Ursprungligen postat av TREX Visa inlägg
Bara 100? Jag böjde 200 när jag var 14.
Well, jag var trettio bast och vägde 120 så jag ser inte att det skulle vara så orimligt
__________________
Det finns ingen beach i Kiruna så varför bry sig?
Stryc9 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 17:13   #43
C.E.J.
Korsordet
 
C.E.J.s avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 5 410
Milen på 50 minuter springer jag otränad. Antalet gånger jag böjt 100 kan jag räkna på en hand.
__________________
"Det är verkligen inte lite omskolning det handlar om" http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...&postcount=285
C.E.J. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 17:26   #44
BelowAverage
Kärvt maskulin
 
BelowAverages avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 1 000
Böjen är bra mycket lättare, för mig. Har varken tränat böj eller löpning knappt alls, och tror dessutom att jag har en kass kroppsform för just knäböj.
Med andra ord, från min sida av floden är milen på 50 minuter bra mycket mer imponerande.
__________________
Do I have potential?
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
BelowAverage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-12, 17:28   #45
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Det verkar onekligen som att meningarna går isär kring vilken prestation som är mest medelmåttig
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)