Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-08, 12:13   #1
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Styrkevändning vs övriga tyngdlyftningsrelaterade övningar som komplement?

Om syftet är tex fysträning för kampsport, finns det då någon anledning att implementera någonting annat än styrkevändning från "OL världen"?

Jag tänker såhär:
1.Det är en förhållandevis enkel övning rent tekniskt, jämfört med tex sittryck, men uppfyller det huvudsaklliga syftet för en kampsportare (explosivitet/uträtning av höft etc).

2.Rörlighetsdelen med att tex köra en full sittvändning istället för styrkevarianten, tillgodoses med att man även som del att styrkeprogrammet kör fulldjupa knäböj, samt den rörlighet som ingår i teknikträning och övrig sportspecifik träning (tex brottarfys etc)

3.Jag vill vara så minimalistisk som möjligt när styrketräningen bara är en kompletterande del av träningsveckan, eftersom all övrig träning också är tids- och återhämtningskrävande. I mitt fall 3-5 kampsprtspass och lika många fyspass (styrka, löpning, brottarfys, säck etc) varje vecka.

Helt enkelt känns det som att styrkevändning ger absolut mest "bang for the buck" sett till det jag beskriver, och att det inte finns någon större anledning att lägga tid och energi på tex ryck, eftersom man inte har någon ambition att bli bra på tyngdlyftning.

Resonerar jag rätt tycker ni?

Mvh
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 12:31   #2
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Jo jag tycker du har helt rätt.
Sittvändning då blir det lätt mer fokus på att bara smita under.
Jag skulle säga att det som ger mest för explosivitet är hängande styrkevändning så att man inte lever för mycket ifrån farten ifrån golvet. Och det är en ännu enklare övning att göra rätt.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 12:31   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Mitt bidrag till tråden blir väldigt klent, men: Jag känner två elitjudoutövare och har hängt med dem på gymmet några gånger, styrkevändning verkar vara en stapelvara i deras träningsprogram emedan jag aldrig någonsin sett dem göra någon annan tyngdlyftarövning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 13:24   #4
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Jo jag tycker du har helt rätt.
Sittvändning då blir det lätt mer fokus på att bara smita under.
Jag skulle säga att det som ger mest för explosivitet är hängande styrkevändning så att man inte lever för mycket ifrån farten ifrån golvet. Och det är en ännu enklare övning att göra rätt.
Intressant synpunkt. Funderar dock lite i banorna att en full styrkevändning även skulle kunna (i kombination med fulldjupa böj i programmet) ersätta marklyft för att vara ännu mer minimalistisk, vad tror du om det?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 13:26   #5
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Mitt bidrag till tråden blir väldigt klent, men: Jag känner två elitjudoutövare och har hängt med dem på gymmet några gånger, styrkevändning verkar vara en stapelvara i deras träningsprogram emedan jag aldrig någonsin sett dem göra någon annan tyngdlyftarövning.
Ok, även detta intressant. Kör de häng- eller vanliga vändningar?

Villa basövningar kör de i övrigt, mark, böj etc?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 13:37   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Ok, även detta intressant. Kör de häng- eller vanliga vändningar?

Villa basövningar kör de i övrigt, mark, böj etc?
Vanliga, från marken alltså.

Jag har sett en av dem köra både knäböj och bänkpress på sin instagram. (Hans bänk-PB är 170 kg). Marklyft har jag inte sett dem köra, vågar inte säga bu eller bä om det.

De verkar överlag fokusera på flerledsövningar och en del "konstiga" övningar med gummiband och grejer. Har sett dem köra en del mage också.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 17:05   #7
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Ok, även detta intressant. Kör de häng- eller vanliga vändningar?

Villa basövningar kör de i övrigt, mark, böj etc?
Jag tränade skitmycket vändningar och marklyft när jag höll på med judo som mest. Man blev födjävligt stark i lyften i matcherna, tyckte det var bra grenspecifik träning.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 17:20   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Intressant synpunkt. Funderar dock lite i banorna att en full styrkevändning även skulle kunna (i kombination med fulldjupa böj i programmet) ersätta marklyft för att vara ännu mer minimalistisk, vad tror du om det?
Om inte jag minns fel så tyckte väl Rippetoe att frivändningar var nyttigare än marklyft i hans rätt minimalistiska starting strength program.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 17:21   #9
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Jo jag tycker du har helt rätt.
Sittvändning då blir det lätt mer fokus på att bara smita under.
Jag skulle säga att det som ger mest för explosivitet är hängande styrkevändning så att man inte lever för mycket ifrån farten ifrån golvet. Och det är en ännu enklare övning att göra rätt.
+1

Jag gjorde massor av frivändningar och vändningar från högt häng då jag tränade för att förbättra hoppspänst. Var kass på att följa med stången nedåt så jag tror alla mina vändningar klassades som styrkevändningar. Funkade bra för mig i alla fall.

EDIT: Ofta gjorde jag 3 reps per set. Första från golvet, andra från högt häng och sista från lite lägre häng (typ strax under knät har jag för mig).

EDIT:
Dock var det flera som var betydligt smidigare och rörligare än mig som gjorde en hel del ryck också, och fångade stången rätt långt ner. Jag skulle säga att några av dessa troligen var spänstigare än mig. Fast de kanske var det "naturligt". Svårt att säga... Det var i alla fall inga "riktiga" tyngdlyftare.

Senast redigerad av svenbanan den 2018-12-08 klockan 17:25.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 17:25   #10
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Fast, måste sägas, "grenspecifik träning" i fråga om styrka måte man vara lite försiktig med för styrkan och tänket i lyften finns där. Mal man på för mycket blir det för slisamt. Pers i v'ndnimng har man inte nytta av i sporten och umera 'r det många tränare som ifrågas'tter grenspecifik träning, nör det handla om sådana övningar. Man måste fokusera och sätta tid till själva sporten. Man kan inte vara både tyngdlyftare och judobrottare på samma gång, om man skall köra riktigt hårt.

Tror det är ungefär samma tänk i de flesta sporter numera, många tror att Ronaldo böjer flera hundra etc men det 'r inte troligt att hans träning ser ut så, man måste sendera jobbet på rätt sätt likaså.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 17:36   #11
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Samma sak med calisthenics övningar och kroppsviktsträning, blir den träningen för teknisk så går en massa återhämtning till att lära sig den tekniken istället för att återhämtningen vilket också är hjärnan och det man lär sig g¨r til sporten. Sambo illustrerar detta, man skall kunna fightes utan att behöva gå ned i split, vara rippad och böja si och så mycket. det finns ett klipp på Khabib och Ferguson sida vid sida som jag tycker ochså illustrerar det till Khabibs fördel. Jag ser inte varför handstående i ringar skulle hjälpa Ferguson i sin träning. Ok skitbra för mig i dag, men då skal jag inte gå matcher i MMA heller. Khabib har en mer stabil, enkel träning, av vad jag ser i klippet.
Detta 'r vad jag tror. Vad anser ni?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 17:58   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Samma sak med calisthenics övningar och kroppsviktsträning, blir den träningen för teknisk så går en massa återhämtning till att lära sig den tekniken istället för att återhämtningen vilket också är hjärnan och det man lär sig g¨r til sporten. Sambo illustrerar detta, man skall kunna fightes utan att behöva gå ned i split, vara rippad och böja si och så mycket. det finns ett klipp på Khabib och Ferguson sida vid sida som jag tycker ochså illustrerar det till Khabibs fördel. Jag ser inte varför handstående i ringar skulle hjälpa Ferguson i sin träning. Ok skitbra för mig i dag, men då skal jag inte gå matcher i MMA heller. Khabib har en mer stabil, enkel träning, av vad jag ser i klippet.
Detta 'r vad jag tror. Vad anser ni?
Håller med. Jag tycker det låter som en no-brainer att man bör ägna sig åt träning som ger effekt på just de saker man har behov av i sin idrott. Frivändningar har ju såklart en teknikkomponent, men ger också väldigt mycket träningseffekt sett till hur stor tidsinvestering man måste göra för att lära sig tekniken tillräckligt för att kunna träna på effektiva vikter. Kanske finns det en annan övning som är ännu effektivare ifall man behöver bli explosiv (tex ryck). Men ifall den övningen kräver ännu mycket mer tid för att man ska kunna behärska tekniken tillräckligt för att få denna extra träningseffekt, så kanske det inte är värt att bry sig om den övningen ändå.

Angående handstående i ringar så har jag ingen aning om hurpass mycket extra han behövt lägga på att slipa på teknik. Det kan ju hända att redan hade den tekniken "gratis" och inte behövt ägna timmar varje dag åt att lära sig detta. Sen vet jag inte vad syftet är heller. Nån typ av balans och träning av stabiliserande muskler kring skuldran antar jag?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 18:11   #13
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Ja jag vet inte. På 80 talet skulle ju alla inom striking kunna gå ned i slpit (side split) och spagat (front plit) vilket var skitviktigt. Jag har aldrig sett Khabib eller Fedor ägna sig åt detta, det är en massa allround styrketräning med stänger av olika slag, kettlebells, sandsäckar, utomhus och inomhus med skitsaker och stenar, dyrare grejer i USA, och vanlig kroppsviktsfys samt kompisträning. Sen är det fanimig bara fight, fight, fight. Bra att kunna gå ned i split etc men låt det inte stå i vägen för fighten.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 18:16   #14
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Sen är det brottning VS striking ok, men det dessa två m fl har hållit på med Sambo, har just den filosofin, lär dig fightas effeltivt direkt och utgå därifrån.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-08, 18:18   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Samma sak med calisthenics övningar och kroppsviktsträning, blir den träningen för teknisk så går en massa återhämtning till att lära sig den tekniken istället för att återhämtningen vilket också är hjärnan och det man lär sig g¨r til sporten. Sambo illustrerar detta, man skall kunna fightes utan att behöva gå ned i split, vara rippad och böja si och så mycket. det finns ett klipp på Khabib och Ferguson sida vid sida som jag tycker ochså illustrerar det till Khabibs fördel. Jag ser inte varför handstående i ringar skulle hjälpa Ferguson i sin träning. Ok skitbra för mig i dag, men då skal jag inte gå matcher i MMA heller. Khabib har en mer stabil, enkel träning, av vad jag ser i klippet.
Detta 'r vad jag tror. Vad anser ni?
Ja, kanske. Mina judopolare har jag bara styrketränat med när de haft lov och varit i min hemby och inte kunnat träna judo. De brukar jogga och styrketräna som komplement då, eller hugga vet eller nåt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)