Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-01-29, 14:36   #1171
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Du kollar upp saken. Annars får du nöja dig med gissningar.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 10:22   #1172
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Hej alla glada.

Brukar ha ganska mycket kalorier kvar att äta på kvällskvisten. Brukar känna mig mätt och nöjd efter min middag. Upplever dock att när jag äter kvällsmat innan läggdags blir jag hungrig igen. Det känns också som att jag vaknar upp mycket hungrigare än om jag bara struntat i kvällsmaten öht. Kvällsmaten brukar vara dominant i kolhydrater och ganska lågt i protein. Någon som kan förklara logiken bakom detta?

Må väl,
/Arigold
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 14:53   #1173
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Hur länge kan man egentligen vara dålig i magen utan vara sjuk? Drack alkohol i fredags och började lördagen med en bakis-pizza. Är verkligen inte kräsen av mig men jag tyckte att pizzan kändes så pass B(dålig kebab) att jag slängde halva. Sedan blev jag rejält dålig i magen och på gränsen till illamående. Spenderade mycket av lördagen på toan.

Sedan dess har jag varit dålig magen. Dålig är i det här fallet detsamma som lös samt att jag besöker toaletten frekvent, mer frekvent än vanligt. Jag skyller fortfarande på pizzan men det var fyra dygn sedan jag åt den.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 18:08   #1174
Plast
Registered User
 
Plasts avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 17
Är Leangains bra eller anus?
Plast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 18:17   #1175
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Plast Visa inlägg
Är Leangains bra eller anus?
Överlag ett helt OK upplägg. Martin är duktig och påläst. Personligen är det kanske främst under diet jag skulle köra periodisk fasta, så man får mer kalorier över till kvällen.

Du får nog vara mer specifik om det är något särskilt du undrar över.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 19:01   #1176
Plast
Registered User
 
Plasts avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 17
Hade svårt att formulera fråg(or) utan att bli väldigt långrandig, därför vände jag mig till denna tråd som verkade passande för min fråga!
Jag hade tänkt prova köra enligt det upplägget i minst en månad till att börja med, men några saker avskräcker mig. Delvis avsaknaden av diskussion kring upplägget här på Kolo får mig att tro att det redan blivit allmänt ansett/bevisat som mindre optimalt kost/livsupplägg. Sedan höjdes någon sorts röd flagg för mig som ganska icke-kunnig inom det mesta gällande kost & näring iom. allt snack om BCAA inom Leangains, speciellt då vad jag förstått EAA är bättre än BCAA på alla sätt förutom smakmässigt. Men just det kanske inte var lika fastslagit vid det tillfälle då Leangains skapades? Dessutom undrar jag lite om det är ett bra upplägg då det kombineras med mycket konditionsidrottande samt skiftjobb och många träningspass i fasteperioden, såväl styrketräning som annan idrott.
Plast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 20:29   #1177
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Citat:
Ursprungligen postat av Plast Visa inlägg
Delvis avsaknaden av diskussion kring upplägget här på Kolo får mig att tro att det redan blivit allmänt ansett/bevisat som mindre optimalt kost/livsupplägg.
Det finns en enormt lång tråd om Periodisk Fasta, de flesta "Leangains" frågor har nog hamnat i den tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Plast Visa inlägg
allt snack om BCAA inom Leangains, speciellt då vad jag förstått EAA är bättre än BCAA på alla sätt förutom smakmässigt. Men just det kanske inte var lika fastslagit vid det tillfälle då Leangains skapades?
Nä.

Citat:
Ursprungligen postat av Plast Visa inlägg
Dessutom undrar jag lite om det är ett bra upplägg då det kombineras med mycket konditionsidrottande samt skiftjobb och många träningspass i fasteperioden, såväl styrketräning som annan idrott.
Rent spontant låter det kanske inte som ett bra upplägg för dig. Det gäller att hitta något som passar in i ens egen vardag, inte anpassa sitt liv efter något upplägg. I slutändan är det hur mycket och hur hårt du tränar samt protein och energibalans som kommer avgöra resultaten - oavsett vilket "upplägg" du väljer.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-31, 22:07   #1178
Plast
Registered User
 
Plasts avatar
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 17
Tack så mycket för svaren!
Jag ska ta och fortsätta läsa i PF-tråden, plöjt igenom Leangains-tråden samt köttar på med hemsidan och Reddit också.
Plast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 19:36   #1179
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Hur äter man efter mättnad när man väl har börjat räkna kalorier?

Jag är en högenergiförbrukare. Tycker att det är jättesvårt med mättnad. Äter väldigt mycket vegetariskt och wholefoodsbaserat. Äter jag mig proppmätt har jag sällan fått i mig tillräckligt med energi för att ersätta min träning. Borde inte kroppen justera min hunger så att jag kan äta mer? Ska försöka, under en period nu, att sluta räkna kalorier men är rädd för att tappa mycket i vikt.

Hur gör ni?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 21:59   #1180
AriGold
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 53
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Hur äter man efter mättnad när man väl har börjat räkna kalorier?

Jag är en högenergiförbrukare. Tycker att det är jättesvårt med mättnad. Äter väldigt mycket vegetariskt och wholefoodsbaserat. Äter jag mig proppmätt har jag sällan fått i mig tillräckligt med energi för att ersätta min träning. Borde inte kroppen justera min hunger så att jag kan äta mer? Ska försöka, under en period nu, att sluta räkna kalorier men är rädd för att tappa mycket i vikt.

Hur gör ni?
När man väl räknat ett tag har man ju en viss uppfattning om vad saker innehåller förutsatt att man inte introducerar en massa nya ingredienser på daglig basis. Råvaror brukar enligt min erfarenhet ha högre mättnadsvärde än raffinerade produkter. Ett tips kan ju vara att byta ut lite av exempelvis potatisen mot bröd eller dylikt för att få mindre mättnad. Annars vet jag folk som skåpar i sig rejäla mängder fett för att hamna på överskott, något jag själv tyvärr är för feg för att göra . Det är nog bara trial and error som gäller!

Må väl,
AriGold
AriGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 14:27   #1181
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
En kanske riktigt dum fråga mEn en tanke som slagit mig då jag konsumerar och dricker en del kaffe. Är det nån skillnad på färdig malet kaffe man köper på affären vs hela bönor man köper och maler själv? Tänker ur flera perspektiv här, koffein, mineraler osv och om det påverkar kroppen på olika sätt osv! Eller är det same same?
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 14:44   #1182
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Olika sorters kaffe har definitivt olika egenskaper, olika mängder av alla substanser.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 16:38   #1183
azarr
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2016
Inlägg: 289
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Olika sorters kaffe har definitivt olika egenskaper, olika mängder av alla substanser.
Aa ok. Så inge dum fråga och dålig tanke isåfall!
Kan man läsa om det mer invecklat och detaljerat nån stanns? Finns det några studier eller så där man jämfört och kolla mer noggrant kring detta?
azarr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-06, 13:47   #1184
LillLyftarn
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2018
Inlägg: 1
Finns det någon smidig tjänst för att få ut en kostplan? Jag har inget emot att äta samma sak varje vecka eller samma dag, vill bara äta rätt då jag vill gå all in på träning
Bör kanske tillägga att jag är vegan och vill bulka
LillLyftarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-06, 14:02   #1185
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av LillLyftarn Visa inlägg
Finns det någon smidig tjänst för att få ut en kostplan? Jag har inget emot att äta samma sak varje vecka eller samma dag, vill bara äta rätt då jag vill gå all in på träning
Bör kanske tillägga att jag är vegan och vill bulka
Köp Styrkelabbets kostschema för 159:-
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)