Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-02, 09:56   #14146
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
 
bertberts avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: van Hell-sing
Inlägg: 9 375
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
På tal om splittringar så är det även ett snack om ett kommande "Andra Civilkrig" i USA inom några månader i värsta fall. Det diskuteras flitigt i massmedia nu huruvida militären kommer att stå på amerikanska folkets sida eller lyda Commander-in-Chiefs order. Oavsett hoppas jag det filmas för då jävlar skall det käkas kakor och se The Hunger Games på riktigt!
Menar du verkligen det där? Njöt du när folk brann inne i World trade center 2001 också?
__________________
Skäggträning
Citat:
Ursprungligen postat av Pony Visa inlägg
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 10:00   #14147
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
FYI, "andra civilkriget"-snacket har pågått sedan typ Bush och 9/11. Varit flertal situationer där grupperingar tagit över t.ex. myndighetslokaler mm.

Som vanligt kommer inget hända, även om alt-nazisterna i USA försöker påstå det.

Fast vi kanske ska hålla de hära snacket i USA-tråden? Lixom, vi har Almedalen nu där (M) höll ett tal där man inte berörde ekonomi öht. Det var en ... unik upplevelse.
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 11:25   #14148
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
FYI, "andra civilkriget"-snacket har pågått sedan typ Bush och 9/11. Varit flertal situationer där grupperingar tagit över t.ex. myndighetslokaler mm.

Som vanligt kommer inget hända, även om alt-nazisterna i USA försöker påstå det.

Fast vi kanske ska hålla de hära snacket i USA-tråden? Lixom, vi har Almedalen nu där (M) höll ett tal där man inte berörde ekonomi öht. Det var en ... unik upplevelse.
Att man inte tar tag i ekonomin och lyfter detta kändes konstigt ifrån M.


Sedan angående bråket inom alliansen, blir bara bättre och bättre. Skyttedal pressar A Lööf hårt och nu gå L ut och lägger skulden på M.

Samtidigt som Sjöstedt på vänsterns dag går ut säger de kan tänka sig blocköverskridande samarbete med just C och L efter valet
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 11:39   #14149
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
FYI, "andra civilkriget"-snacket har pågått sedan typ Bush och 9/11. Varit flertal situationer där grupperingar tagit över t.ex. myndighetslokaler mm.

Som vanligt kommer inget hända, även om alt-nazisterna i USA försöker påstå det.

Fast vi kanske ska hålla de hära snacket i USA-tråden? Lixom, vi har Almedalen nu där (M) höll ett tal där man inte berörde ekonomi öht. Det var en ... unik upplevelse.
Skulle nog vilja påstå att det där inbördeskrigstjatet mest kommer från folk på ytterkanterna såväl från vänster som höger och det är inte isolerat till USA finns samma tugg även här och det är generellt sett samma grupp,ganska lätt att känna igen,de har dagens och veckans samtalsämnen de försöker röra runt i och sen finsn det några få förvirrade själar som tyvärr förstärker det omedvetet. Inga konstigheter alls,kallas för försökt till påverkansoperation och kommer inte komma någon vart eftersom gemene man är upptagen med att jobba,leva och sova och inte har tid med att ställa till det mer för sig än nödvändigt,Kanske att folket på kanterna med ivrigt understöd utifrån kan underblåsa några upplopp och begränsade uppror så som vi redan sett men det kommer inte ta sig längre än så eftersom den stora massan inte har tid att engagera sig i det hela och faktiskt inte är intresserad av några sammhällsomstörtande verksamheter då den stora massan faktiskt har det ganska bra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 11:54   #14150
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Jag börjar mer och mer tro på att C och L har en intern uppgörelse som inte har läckt ut ännu, utan hålls innanför lykta dörrar. Uppgörelsen går ut på att leda valet till ett resultat där C+L bildar regering med S. Strategin är distansera sig distinkt från SD, sedan hänga ut M så att alliansen splittras så till den grad att alliansen inte kan vara ett regeringsalternativ. Man kommer att skylla allt på M och då kommer C+L kliva fram och "ta ansvar för landet" ihop med S. "För landets bästa" etc etc. Det kommer vara tuffa förhandlingar då C redan sagt att Stefan inte får vara kvar om statsminister, men när det kommer till chansen till makt så kan det bli annat ljud i skällan.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 12:06   #14151
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
*Applåderar*
Citat:
Ursprungligen postat av Jpn Visa inlägg
+1
Mycket välbalanserat och bra formulerat inlägg.
Ja, mycket bra. Det är något sånt här man måste göra. Förmodligen bara en tidsfråga innan det blir något liknande.
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 14:11   #14152
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag börjar mer och mer tro på att C och L har en intern uppgörelse som inte har läckt ut ännu, utan hålls innanför lykta dörrar. Uppgörelsen går ut på att leda valet till ett resultat där C+L bildar regering med S. Strategin är distansera sig distinkt från SD, sedan hänga ut M så att alliansen splittras så till den grad att alliansen inte kan vara ett regeringsalternativ. Man kommer att skylla allt på M och då kommer C+L kliva fram och "ta ansvar för landet" ihop med S. "För landets bästa" etc etc. Det kommer vara tuffa förhandlingar då C redan sagt att Stefan inte får vara kvar om statsminister, men när det kommer till chansen till makt så kan det bli annat ljud i skällan.

Det kanske finns en möjlighet till det. Som det ser ut nu verkar dock bägge blocken få ihop ca: 37% vardera, S+V+MP och M+C+L+KD.
Problemet är om KD inte klarar spärren så är matchen i princip avgjord.

En S+C+L regering skulle få ca: 38% som opinionsmätningen sett ut senaste tiden, därmed med säkerhet sätta de andra partierna ur spel.

Men att inte söka stöd hos SD och ha möjligheten att få igenom mer av sin politik är konstigt när nu SD verkar bli näst största parti.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 14:14   #14153
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag har dock inte riktigt koll på vilka kärnfrågor som skiljer mellan S, C och L. Om det öht är möjligt att samregera utan att göra väljarna arga och besvikna.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 14:37   #14154
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
”Vänsterpartiet vill under nästa mandatperiod genomföra en stor skattereform. Partiet föreslår bland annat en ny förmögenhetsskatt och höjd skatt på aktieutdelning – samtidigt som låg- och medelinkomsttagare får sänkt inkomstskatt. Det rapporterar Ekot.”

https://nyhetsbyran.org/2018/07/02/v...-hoja-skatten/

Inte oväntat ifrån vänsterpartiet
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 14:38   #14155
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag har dock inte riktigt koll på vilka kärnfrågor som skiljer mellan S, C och L. Om det öht är möjligt att samregera utan att göra väljarna arga och besvikna.
Borde inte gå när man ser skiljelinjerna i ffa ekonomifrågorna
Magnus N är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 14:46   #14156
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag har dock inte riktigt koll på vilka kärnfrågor som skiljer mellan S, C och L. Om det öht är möjligt att samregera utan att göra väljarna arga och besvikna.
Haha, de har absolut inget som helst gemensamt särskilt inte S med C som ju är det mest kapitalistiska och marknadsliberala partiet i riksdagen. S har ju inte ens migrationspolitiken gemensamt med dom eftersom de numera ligger nära M och SD.
Macroman är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 14:58   #14157
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Det är skillnaderna mellan partierna man hör och ser men allt det andra, som man inte hör och ser, vilket är en massa detaljer håller de ju med varandra om. Aliansen t ex ändrar något och när de andra tar över efteråt är de helt OK med det. Vet inte vad för exempel jag skall dra men det läser man om nya regler hos myndigheter så blir det uppenbart. Småsaker, som inte borde vara små egentligen, inom invandring är väl det mest uppenbara om man tittar lite närmare på det och ser tillbaka och jämför med 90 tal t ex.

Det man inte ser och hör men som de tydligen är ense om gör mig förvirrad. det är i alla fall påverkande på många individers liv som inte fyller de stora schablonerna. Som det är nu målar de med väldigt stora penseldrag om allting men jag antar att det bara handlar om att göra ett bra eller vinna valet. Det är så mycket partierna inte når ändå och uppenbarligen inte förstår utan rider på saker media har skrivit, vare sig det är sant eller inte men eftersom media väljarna så måste man ju anpassa sig till det och behöver inte ens kolla upp saker, om nu någonting skulle kunna vara felaktigt. Fast, det är väl bara så politik alltid fungerar, samt att det handlar om att fördela stora summor pengar
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 15:08   #14158
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
.. samt att det handlar om att fördela stora summor pengar
Inte minst sina egna, hö hö, nej, ok det ar lågt men kolla på Uruguays president José Mujica som gav egen lön till välgörenhet.
Hemi är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 15:09   #14159
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Menar du verkligen det där? Njöt du när folk brann inne i World trade center 2001 också?
Nej. Jag var 12 år då. Då såg jag upp till USA som man såg upp till Jultomten. Jag tyckte det var ett coolt land med sitt "Amurica, Fuck Yeah, Saving the whole fucking world!" (från Team America-filmen typ)

På senare år när man fått lära sig hur "trasigt" USA är invändigt i sin infrastruktur (gamla vägar & broar, bly i exempelvis Flint-vatten), systematiska rasismen, gender gaps i löner och liknande, fattigdomen hur deras konstanta krig har destabiliserat vissa delar av omvärlden (detta går att diskutera i hur stor grad USA faktiskt har gjort detta) som då indirekt lett till massinvandringen som vi (Sverige) ska behöva städa upp efter, skitdyr utbildning & vård eftersom du ska betala för allt där, för att inte tala om alla masskjutningar och sedan hur de låter sig styras NRA och bara rycker på axlarna om problemet jämfört med hur det förändrades drastiskt i Australien efter den största masskjutningen där hade inträffat.

Sedan när de sitter i amerikansk TV (främst Hollywood-skådespelare som nu på senare tid börjat blivit lite kall om fötterna pga #metoo) och håller på att onanera till sin egen självutnämnda "american exceptionalism" trots alla dessa problem de vägrar ta itu med för att pengar mer eller mindre styr landet (fast var är vänster-miljardärerna?) så går det inte att känna empati för när deras "osynliga problem" börjar bubbla upp till ytan.

Så nej. Jag satt inte och slickade på en glass när planet flög in i WTC. Jag minns fortfarande den dagen när jag kom hem från skolan och morsan berättade att något fruktansvärt hade hänt och hur vi då tittade på tjock-TVn och hur obekvämt det hela var och den tysta och nästan dödliknande stämningen i hemmet på grund av det sinnessjuka som hade hänt.

Men nu har USA valt att rösta in en blivande diktator som deras president som fått hjälp från Ryssland som GOP förr i tiden såg som fienden som de nu istället försöker sopa undan mattan med genom att försöka få Mueller sparkad. Snacka om att vara landsförrädare!? och istället försöker de hela tiden rikta rampljuset mot Hillary bara för att hon är den perfekta syndabocken för att de ska fortsätta att kunna implementera massa skadliga policys som inte bara påverkar landet negativt utan även omvärlden (som t.ex. gå ur Paris-avtalet, tillåta slänga ut kemikalier i vattnet från företag osv).

Med dessa nya fakta om USA på senare år så kan jag inte annat än att njuta av deras "skjuta sig själv i foten och gråta över det"-händelser, just för att många av deras "skjuta sig själv i foten" även påverkar omvärlden, inklusive oss i Sverige.

DET är perspektivet jag kommer ifrån. Men visst, jag kan avsluta det hela med att jag ironiskt nog ändå gör som i låten This Is America: trots alla hemskheter och problem där så tittar jag ändå glatt på South Park, Family Guy, The Boondocks, Last Week Tonight With John Oliver, Real Time with Bill Maher, Robot Chicken, och massa andra amerikanska TV-shower som om "allt är frid och fröjd".

USA håller på att förstöra omvärlden med sin kortsiktiga vinststyrda policy (sänkta skatter för de allra rikaste, låta kol- och oljeindustrin få fortsätta våldta jorden osv) så de förtjänar alla sina interna tragedier just nu tills att de vänder på steken.

Sry för världens C-uppsats. Du får nu berätta om du fortfarande tror att jag "njöt" av WTC när jag var 12 år.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad  
Gammal 2018-07-02, 15:12   #14160
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Ta politik ang USA i rätt tråd
Magnus N är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)