Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-01-15, 13:42   #31
Gnistan
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Inlägg: 1 076
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag blev också friskare i axeln av att fixa min bänkteknik. I mitt fall bestod det nästan enbart av att införa stopp. Är verkligen som natt och dag. Har infört stopp i all sorts bänkpress(plan, smal och incline) samt i militärpress.
Tycker jag var mycket klokt av dig att införa stopp
Gnistan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 14:39   #32
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Jag blev sugen och körde ett pass idag.

Pallof press 3x10
Splitböj 3x10

Militärpress - x2, dra av 10-20% och gör 2-3x3-4
Mark - x3 till 20% av förra toppvikten och sen 3-4x5-6 på samma vikt

Armhävningar 3x15
Enarms kabelrodd 3x12


Press är som sagt inget moment i SL, men det är en övning jag värderar högt. Eftersom varje övning som man väljer att köra efter angivet protokoll kommer att ha ett "x2"-pass per vecka så tänker jag att jag kan anpassa dagens assistans efter det huvudlyftet. Ex. Böj -> good morning, Bänk -> sned hantelpress, Mark -> utfall, Press -> armhävning ?
Det här utvecklas väldigt lätt på ett sätt jag inte tycker är ... smart. Systemet jag förespråkar är öppet, fritt och flexibelt och behöver med nödvändighet vara det. Det är superlätt att man bygger en Cargo Cult kring vad jag sa julen '74 eller i inlägg 1337 (för fallet att apan har en röd hatt när den sitter i pilträd.)

Det du föreslår tycker jag ser bra ut men jag vill att man odlar en egen intuition för vad som är vettigt, lagom och tillräckligt så att man från den plattformen kan experimentera mer fruktsamt.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 15:00   #33
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det här utvecklas väldigt lätt på ett sätt jag inte tycker är ... smart. Systemet jag förespråkar är öppet, fritt och flexibelt och behöver med nödvändighet vara det. Det är superlätt att man bygger en Cargo Cult kring vad jag sa julen '74 eller i inlägg 1337 (för fallet att apan har en röd hatt när den sitter i pilträd.)

Det du föreslår tycker jag ser bra ut men jag vill att man odlar en egen intuition för vad som är vettigt, lagom och tillräckligt så att man från den plattformen kan experimentera mer fruktsamt.

Så helt enkelt utgå från böj/bänk, bänk/mark enligt de procentsatser och reps du rekommenderade. Resten av passet beror på hur man känner sig, dagsformen och vad som helt enkelt passar och känns bra där och då.

Eller missförstår jag dig?
__________________
Min Journal
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 15:01   #34
arthax
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2011
Ort: Tidigare bodde jag där, nu bor jag här
Inlägg: 1 644
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det här utvecklas väldigt lätt på ett sätt jag inte tycker är ... smart. Systemet jag förespråkar är öppet, fritt och flexibelt och behöver med nödvändighet vara det. Det är superlätt att man bygger en Cargo Cult kring vad jag sa julen '74 eller i inlägg 1337 (för fallet att apan har en röd hatt när den sitter i pilträd.)

Det du föreslår tycker jag ser bra ut men jag vill att man odlar en egen intuition för vad som är vettigt, lagom och tillräckligt så att man från den plattformen kan experimentera mer fruktsamt.
Jag håller helt med! På inget sätt försökte jag framställa ett program utifrån ditt protokoll med avsikten att sätta ett sanningens(tm) sigill på den i ditt namn. Utan det handlade mer om en tankebollning till dig
arthax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 15:21   #35
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket Visa inlägg
Så helt enkelt utgå från böj/bänk, bänk/mark enligt de procentsatser och reps du rekommenderade. Resten av passet beror på hur man känner sig, dagsformen och vad som helt enkelt passar och känns bra där och då.

Eller missförstår jag dig?
Mer att du först och främst är fri att göra hur du vill. Gör inte för mycket varje pass utan håll det lagom och #1 och #2 viktigaste du kan göra för ditt utgångsläge. Kom tillbaka för fler pass samma vecka istället för att bulla upp med 6 stödövningar i 12:or. Det är bodybuilding =)

Citat:
Ursprungligen postat av arthax Visa inlägg
Jag håller helt med! På inget sätt försökte jag framställa ett program utifrån ditt protokoll med avsikten att sätta ett sanningens(tm) sigill på den i ditt namn. Utan det handlade mer om en tankebollning till dig
Fint =)
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 22:13   #36
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Sitter och läser på om Sheikos olika varianter. Dem verkar populära. Vad tycker du Hurril och ni andra erfarna lyftare om den varianten/varianterna?

Är tanken att man ska köra #29, 30, 32, 37, 39, 40 i följd? Eller ska man välja en va dessa och köra 4 veckor, höja sitt max och börja om?
__________________
Min Journal
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 22:18   #37
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket Visa inlägg
Sitter och läser på om Sheikos olika varianter. Dem verkar populära. Vad tycker du Hurril och ni andra erfarna lyftare om den varianten/varianterna?

Är tanken att man ska köra #29, 30, 32, 37, 39, 40 i följd? Eller ska man välja en va dessa och köra 4 veckor, höja sitt max och börja om?
Det finns en STOR tråd om det på forumet som du borde kolla in. Finns även en hemsida(av sheiko) med förnyade versioner av programmen du ger exempel på.
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 22:38   #38
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
Det finns en STOR tråd om det på forumet som du borde kolla in. Finns även en hemsida(av sheiko) med förnyade versioner av programmen du ger exempel på.
Är inne där och läser nu. Men vill ändå höra Hurrils åsikt/synpunkt. Kul att höra avd någon mer erfaren har att säga om ett upplägg som är så poppis jorden runt.
__________________
Min Journal
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 22:51   #39
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Mitt svar är samma som redan givits. Det finns jättemånga, stora diskussioner om hur man enklast staplar Sheiko-block på varandra. Jag kan det inte utantill.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-16, 07:32   #40
Squatrage
Registered User
 
Squatrages avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 446
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Neh börja direkt med böjen och kör efter omständigheterna och verkligheten. Vänta kan man göra sen.

Axlar är inte ett moment i styrkelyft och "bänkdagen" är inte ett ord i min ordbok. "Som en styrkelyftare" innebär en mer idrottslig approach där man övar, och övar ofta. Jag skulle:

1. Böj + bänk
2. Bänk + mark
3. vila
4. Börja om vid #1

Ska man alltså köra bänk/bänkvariant 5ggr/vecka?
Squatrage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-16, 08:09   #41
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av Squatrage Visa inlägg
Ska man alltså köra bänk/bänkvariant 5ggr/vecka?
Jag tar mig friheten att svara ja.

Jag kör ett av Hurrils program med 5 pass per vecka som alla innehåller bänkpressvariant eller varianter (vissa pass bänkar jag två gånger). För tillfället körs även böj alla dagar medan marklyft görs på fyra utav passen. Dubbelmackor i böj och mark förekommer också.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-16, 13:34   #42
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Squatrage Visa inlägg
Ska man alltså köra bänk/bänkvariant 5ggr/vecka?
Ska och ska. Det beror helt på vad dina mål är. Det är väldigt effektivt för den som är intresserad av styrka i SL-momenten (eller OL eller annan idrott.) Muskelbyggerimässigt är det också visat att det har en något bättre effekt även om skillnaden, som jag förstår det, väl inte är så stor över en viss frekvens (3x kanske.)
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-16, 14:02   #43
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Squatrage Visa inlägg
Ska man alltså köra bänk/bänkvariant 5ggr/vecka?
Viktigt att poängtera, även om det sagts tidigare, att det inte är fem pass till fail.

Närmare toppning är det vara lämpligt att än mer justera volym per pass.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-16, 17:09   #44
zavaz
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Sweden
Inlägg: 75
jag har precis börjat träna igen efter lite knas med ena knät. plus att latmasken hälsade på i 2 månader...
men jag kör enligt detta uppläg.

Pass A.
Benböj 3x3
PowerClean 4x6
Bänk 3x3 / 4x8-10
Chins 4x8-10 (gummiband som hjälp)
Dips 4x6-8
Maghjul 4x5

Pass B.
Frontböj 4x8
Marklyft 3x3 / 4x6-8
M.Press 3x3 / 4x8-10
Rodd 4x8-10
Dips 4x6-8

försöker köra varannan dag och variera mellan låg/mellan reps.. är väldigt ny på gymmet eller vad man ska säga.. ( har kört till o från i 1 år) men detta upplägg funkar väl för en vanlig dödlig som inte kommer att tävla utan bara gillar basövningarna!
zavaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 10:03   #45
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket Visa inlägg
...Och här gick man och trodde att wendler 531 va en bra grejj för styrkelyft hehe

Tack för alla tips. Ska snickra ihop ett upplägg och testa/utvärdera det.
Han har ju dock liknande upplägg också.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)