Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-06, 10:52   #20641
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Fast det dumpar ju bra mycket mer snö här uppe än där nere. Dessutom är snöröjningen inte så snabb att komma ut alla gånger, när det snöar mycket hinner de inte hålla efter.
I ärlighetens namn, hur många veckor per år är det vinterväglag i Göteborgstrakten? Vi har ju 5-6 månader här uppe. Att det skulle råda ett större behov söderut är ju lite av ett skämt. Jag säger inget om viljan att ha 4wd för att man gillar det( jag har haft och gillar det), ifrågasatte bara om det faktiskt fanns ett behov. Vet inte hur det är att trimma tjänstebilar, förmodligen otillåtet?
Snö får vi inte jätteofta, men denna vinter var det bra med snö och jag måste köra via Jönköping där det ofta kommer en del snö faktiskt. Vinterväghållningen är dock sämre här så på mina tjänsteresor är det ofta snömodd och oplogad ytterfil. Att göra en omkörning med 4wd är som natt och dag mot för att gå ut med bakhjulsdrift och ständigt få antispinn- och sladdsystem som slår ifrån draget.

Inne i själva stan blir det ofta slask och sedan fryser det på, alternativt regn som fryser på och blir svartis. Det ihop med att göteborgare utan dubbdäck står och spinner som galningar i korsningarna och polerar skiten också. Jag kör alltid med dubbdäck och 4wd här nere för de dagar då det väl blir vinterväglag så är det guld värt här. Inte alls samma väglag i Norrland.

Jag har 30 mil enkel resa till mitt kontor och 4wd är för mig en klar förutsättning för att fixa den pendlingen vintertid, inte minst de dagar då ja kör 60 mil på en och samma dag. I Jönköpingstrakten kommer man dessutom upp på en höjd där det alltid är grisväder och oplogade vägar som tar alla med överraskning. Även där rätt skönt att kunna köra med en stabil kärra.

Tyvärr får man inte trimma nej, så jag får köra "som folk" i två år och byta till något roligare då kanske. Slängde på massa lullull i utrustning nu istället, så kärran blir fullpimpad som kompensation för tråkig motor.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 11:08   #20642
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
I hear you. Jag undrade mest eftersom jag inte har så bra koll på vinterväglaget i södra delarna av landet, annat än vad som rapporteras när det blir "snökaos" och vad andra berättat. Mest sommarhalvåret man åker dit ner.

I norra Sverige töar det sällan på vintern så där får man ordentligt snöpackade vägar. Södra delarna av Norrland där jag bor har vi ofta växlande väglag då det inte alls blir samma ihållande kyla under vintern.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 11:26   #20643
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Ja jag vet ju hur vinterväglaget är här uppe, och ännu längre norrut. Undrade mest hur ofta/länge ni överhuvudtaget har snö/is på vägarna. Har hört flera som kör hoj året runt där nere med vanliga gatdäck på vanlig hoj. Inte varje dag under vinterhalvåret men inte så att den måste ställas av hela vintern.
Inte så våldsamt länge,men kan vara rent katastrofalt av och till under ett par månader, Skuggan beskrev det bättre menfFläckvis svinhalt rent ut sagt blandat med något som kan liknas vid att köra på en gammal tvättbräda och modd och snö uppepå en blankpolerad isyta är även det populärt.
Helt annat skit att åka på helt enkelt,fin packad snö och dubbdäck under 5 månader är rena drömföret i jämförelse även om jag har full förståelse för problematiken med norra sveriges enorma vidder som kan försvinna under stora mängder snö innan de hinner röjas,två olika former av problem helt enkelt utan att förminska varken den ena eller andra.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-06, 12:04   #20644
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
I hear you. Jag undrade mest eftersom jag inte har så bra koll på vinterväglaget i södra delarna av landet, annat än vad som rapporteras när det blir "snökaos" och vad andra berättat. Mest sommarhalvåret man åker dit ner.

I norra Sverige töar det sällan på vintern så där får man ordentligt snöpackade vägar. Södra delarna av Norrland där jag bor har vi ofta växlande väglag då det inte alls blir samma ihållande kyla under vintern.
Största skillnaden tycker jag är den dåliga beredskapen. Så fort det kommer snö så är snöröjningen ofta sent ute och det kan ta flera dagar innan t.ex. ytterfilen plogas på motorvägen mm. Stor skillnad mot för min hemtrakt i mellersta norrland.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 15:48   #20645
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Nu har jag kört bilen i dryga 30 mil, både i tiomiljonersstad och på motorväg, allt i vänstertrafik, och det var inga som helst problem, lite ovant att sitta på fel sida i lite trängre utrymmen så man är inte helt säker på var bilen slutar, samt att det är tusentals mopeter som susar omkring var dom två största problemen.

Riktigt nöjd med bilen som finns två sidor bakåt eller så, riktigt bra komfort och tillräcklig prestanda med tanke på att jag ska försöka avhålla mig från "racing" på motorvägen...
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 19:03   #20646
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Herregud vad ovant att köra en bil utan assistanssystem. Har en hyrbil nu då min kärra är på service och jag har inte varit en bra bilförare idag. Det är en Audi som hyrbil också vilket inte underlättar, då det påminner om min egen kärra, men har kommit på mig flera gånger idag med att förvänta mig att bilens stödsystem ska ingripa och så har inget hänt då det saknas på hyrbilen. Farthållaren är inte adaptiv, så jag blev lite paff när den inte bromsade in automatiskt mot bilen framför utan bara fortsatte. Sedan har jag fått styra ratten på riktigt då den inte har lane assist. Höll på att gå illa i bilköerna också då jag av gammal vana bara trodde att kökörningsassistenten skulle ta över. Puh. Snälla ge mig AI steg3 eller vad det heter nuuuuu.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 20:42   #20647
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag har köpt en bil idag, tyvärr sjukt dyrt med importerade bilar i Thailand =(

Mercedes Benz E280 från 2007 med Automat, 6 växlad, fullutrustad inkl. AMG-fälgar.


Ser trevligt ut!

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Herregud vad ovant att köra en bil utan assistanssystem. Har en hyrbil nu då min kärra är på service och jag har inte varit en bra bilförare idag. Det är en Audi som hyrbil också vilket inte underlättar, då det påminner om min egen kärra, men har kommit på mig flera gånger idag med att förvänta mig att bilens stödsystem ska ingripa och så har inget hänt då det saknas på hyrbilen. Farthållaren är inte adaptiv, så jag blev lite paff när den inte bromsade in automatiskt mot bilen framför utan bara fortsatte. Sedan har jag fått styra ratten på riktigt då den inte har lane assist. Höll på att gå illa i bilköerna också då jag av gammal vana bara trodde att kökörningsassistenten skulle ta över. Puh. Snälla ge mig AI steg3 eller vad det heter nuuuuu.
Låter läskigt med massa assistans,själv har jag försökt vänja mig vid ABS under de sista 7-8åren och har till och med prövat antispinn och antisladdsystem men kommer nog ha svårt att ta mig förbi mer assistans än ABS i längden,ok kan tollerera farthållare men är ingen fan av det..
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-07, 20:53   #20648
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Låter läskigt med massa assistans,själv har jag försökt vänja mig vid ABS under de sista 7-8åren och har till och med prövat antispinn och antisladdsystem men kommer nog ha svårt att ta mig förbi mer assistans än ABS i längden,ok kan tollerera farthållare men är ingen fan av det..
ska jag vara jätteärlig så i bilköer surfar jag och jobbar med annat medan bilen rullar och har koll, på motorvägen likaså. Därav blev jag överraskad nu när jag fick en bil som krävde att jag var alert. Det kan nog vara lite farligt med detta mellanstadie mellan självkörande bilar och manuellt körande bilar.

Bilköassistenten är galet nice, 40 min genom köer i götet och man sitter och surfar, svarar på mail, jobbar medan bilen kör. Yay.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 05:29   #20649
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
ska jag vara jätteärlig så i bilköer surfar jag och jobbar med annat medan bilen rullar och har koll, på motorvägen likaså. Därav blev jag överraskad nu när jag fick en bil som krävde att jag var alert. Det kan nog vara lite farligt med detta mellanstadie mellan självkörande bilar och manuellt körande bilar.

Bilköassistenten är galet nice, 40 min genom köer i götet och man sitter och surfar, svarar på mail, jobbar medan bilen kör. Yay.
Det låter riktigt skönt, speciellt här där vi har "riktiga" bilköer. För några veckor sen tog en resa som brukar ta 1.5h 4,5h istället, på grund av regn vilket orsakade översvämningar på ett par vägar som går från motorvägen, vilket i sin tur orsakade dessa köer.

En kompis åkte med sin sjuka brorsa 2,5km här i Bangkok, det tog också 4,5h...

Vad ska man ha för bil för dessa förträffliga assistanshjälpmedel?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 06:30   #20650
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
ska jag vara jätteärlig så i bilköer surfar jag och jobbar med annat medan bilen rullar och har koll, på motorvägen likaså. Därav blev jag överraskad nu när jag fick en bil som krävde att jag var alert. Det kan nog vara lite farligt med detta mellanstadie mellan självkörande bilar och manuellt körande bilar.

Bilköassistenten är galet nice, 40 min genom köer i götet och man sitter och surfar, svarar på mail, jobbar medan bilen kör. Yay.
Samtidigt oroande.
Om något av systemen fallerar så kommer du att orsaka en olycka.

Jag hade personligen inte vågat lita så mycket på tekniken.
Den dagen parkeringssensorerna lägger av så kommer man att köra på något.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 07:04   #20651
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101


kolla hur bilen fortfarande drar hela vägen upp till 340.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 07:17   #20652
StrongAF
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 8
Ha! Vad var det för stolle i SUVen som låg framför Gasa ju på rätt bra den med
StrongAF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 09:47   #20653
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg


Det låter riktigt skönt, speciellt här där vi har "riktiga" bilköer. För några veckor sen tog en resa som brukar ta 1.5h 4,5h istället, på grund av regn vilket orsakade översvämningar på ett par vägar som går från motorvägen, vilket i sin tur orsakade dessa köer.

En kompis åkte med sin sjuka brorsa 2,5km här i Bangkok, det tog också 4,5h...

Vad ska man ha för bil för dessa förträffliga assistanshjälpmedel?
Nyare bilar har det, antingen standard eller som tillval. Volvo, VW, Audi mfl har det iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Samtidigt oroande.
Om något av systemen fallerar så kommer du att orsaka en olycka.

Jag hade personligen inte vågat lita så mycket på tekniken.
Den dagen parkeringssensorerna lägger av så kommer man att köra på något.
Japp, visst är det så. Det är ju första stegen mot självkörande bilar. I just bilköer går det så pass långsamt att det ändå går att slappna av och låta bilen sköta allt.

Nivå 0: Föraren har praktiskt taget all kontroll över bilen

■ Nivå 1: Föraren har nästan all kontroll över bilen, men kan assisteras till viss del i körningen. Adaptive cruise control som hjälper föraren att hantera bilen i längdled är ett bra exempel på ett nivå 1 system. Om systemet inte längre klarar av att assistera måste föraren ta över omedelbart.

■ Nivå 2: Föraren övervakar körningen, bilen kan gasa och bromsa med ACC och kan samtidigt hjälpa föraren att svänga om trafiksituationen tillåter det. Ett bra exempel på ett nivå 2 system är trafikköassistent. Om systemet inte längre klarar att assistera måste föraren ta över omedelbart.

■ Nivå 3: Föraren behöver under vissa omständigheter inte övervara trafiken. Bilen kan i under dessa omständigheter köras själv. Om systemen kräver övertagning har man en viss tid på sig att skifta fokus från det man höll på med till att överta körningen av bilen. Rimlig tidsåtgång på detta är cirka 10 sekunder. Nivå 3-körning kommer initialt ske på större vägar i lägre hastigheter, likt trafikköassistenten men utan att du behöver vara beredd att överta direkt om systemen sviker. En naturlig utveckling i av ett nivå 3-system kommer vara motorvägskörning.

■ Nivå 4: Föraren kan ibland behöva framföra fordonet själv, omständigheter som kräver detta skulle kunna vara dåliga vägar och väldigt dåligt väder. I övrigt kommer bilen vara i princip helt autonom, alltså självkörande. Titeln förare ersätts i de flesta situationer till passagerare. Detta betyder i praktiken att du skulle kunna ligga och sova i bilen under din färd till jobbet, istället för att som i nivå 3, vara beredd på att överta när systemet når sina begränsningar.

■ Nivå 5: När tekniken väl är här och du ska gå in och beställa en ny nivå 5-bil kan ratten vara en sådan grej du måste kryssa i tillbehörslistan, om du vill ha en sådan det vill säga. Bilen ska klara av alla trafiksituationer helt själv. Ge bilen en destination och den kör dig dit.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 10:26   #20654
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Jag skulle personligen aldrig lita på assistanssystem. Jag har viss erfarenhet från detta fast i en helt annan bransch med andra typer av skyddssystem. De fungerar nästan alltid, men ibland fallerar något. Ibland kan förutsättningarna ändras så att de inte går att lita på osv.

Det är inte så att vi övervakar systemet, utan att det övervakar oss. Så missar vi något ska det gripa in, inte tvärtom.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 11:39   #20655
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag skulle personligen aldrig lita på assistanssystem. Jag har viss erfarenhet från detta fast i en helt annan bransch med andra typer av skyddssystem. De fungerar nästan alltid, men ibland fallerar något. Ibland kan förutsättningarna ändras så att de inte går att lita på osv.

Det är inte så att vi övervakar systemet, utan att det övervakar oss. Så missar vi något ska det gripa in, inte tvärtom.
De system jag har hittills fungerat bra i bilköer, men däremot ute på motorväg/landsväg så när vägmålningar mm brister så kan när som helst systemet tappa fokus, så där måste man vara beredd. Det är ändå rätt skönt att bara kunna vila på ratten och inte arbeta med den aktivt hela tiden.

Intressant mål som Volvo har satt upp för övrigt;
"Omkring år 2025 ska en av tre Volvobilar som säljs vara självkörande, och hälften av alla sålda Volvobilar ska vara helt eldrivna."

Det är alltså nivå4 redan om 7 år. Ballt, då kan jag sova på motorvägen under mina tjänsteresor.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)