Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-04-30, 17:14   #20506
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Får du med gubben eller?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 09:21   #20507
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Morsan är i behov av nyare bil, och lite större än den lilla Hyundai i10 hon nu kör, men inte allt för stor heller.

Hon pendlar ca 7mil per dag, och annars inte speciellt mycket stadstrafik utan mer landsväg osv.

Stället som servar hennes bil idag har visat och låtit henne provköra en Mitsubishi ASX 1.6, när hon sagt att hon letar ny och denna är från 2016 och rullat 500mil, de vill ha 159k, vilket jag tror är hennes högsta budget, men är det överpris?

Så hennes krav är: En lagom stor bil, säker, billig i drift, och pigg som inte kämpar för att ligga i 100kmh och att köra om, samt ett maxpris på ca 150k.
Tips?
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 13:25   #20508
LillisJ
Registered User
 
LillisJs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Huddinge
Inlägg: 4 649
Den är grotesk utseendemässigt
__________________
Instagram: lorentzo.j
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-01, 14:14   #20509
Maximal
Finns det något att äta?
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 429
Citat:
Ursprungligen postat av LillisJ Visa inlägg
Den är grotesk utseendemässigt
Tycker den ser ganska fräck ut, för en gammal dam i alla fall Och jämfört med Hyundai i10 hahah
Maximal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:25   #20510
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Kommer att börja pendla 5+mil till 90% motorväg enkel väg dagligen och ska skaffa bil.

Ska in i eller runt en av de större städerna i Sverige.

Just nu har jag tittat på Golf, i30, v40 och även Kia Ceed.

Just nu är jag osäker på om diesel eller bensin är vägen att gå. Mycket bil för pengarna med diesel och låg förbrukning. Skatten är inte en grej då man spar igen det på förbrukningen. Vill ha en bil som inte ger ångest att köra. Vår V70 D3 med 163hp är t.ex alldeles tillräcklig.

Vilka bilar har jag missat? 150k är väl smärtgränsen och gärna under 10k mil. Automat.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:37   #20511
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Kommer att börja pendla 5+mil till 90% motorväg enkel väg dagligen och ska skaffa bil.

Ska in i eller runt en av de större städerna i Sverige.

Just nu har jag tittat på Golf, i30, v40 och även Kia Ceed.

Just nu är jag osäker på om diesel eller bensin är vägen att gå. Mycket bil för pengarna med diesel och låg förbrukning. Skatten är inte en grej då man spar igen det på förbrukningen. Vill ha en bil som inte ger ångest att köra. Vår V70 D3 med 163hp är t.ex alldeles tillräcklig.

Vilka bilar har jag missat? 150k är väl smärtgränsen och gärna under 10k mil. Automat.
BMW 120D, väldigt trevlig och snål liten motor på 177hk
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:08   #20512
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Maximal Visa inlägg
Morsan är i behov av nyare bil, och lite större än den lilla Hyundai i10 hon nu kör, men inte allt för stor heller.

Hon pendlar ca 7mil per dag, och annars inte speciellt mycket stadstrafik utan mer landsväg osv.

Stället som servar hennes bil idag har visat och låtit henne provköra en Mitsubishi ASX 1.6, när hon sagt att hon letar ny och denna är från 2016 och rullat 500mil, de vill ha 159k, vilket jag tror är hennes högsta budget, men är det överpris?

Så hennes krav är: En lagom stor bil, säker, billig i drift, och pigg som inte kämpar för att ligga i 100kmh och att köra om, samt ett maxpris på ca 150k.
Tips?
Vad menar hon med större bil? ASX och liknande småsuvar är visserligen lite större utvändigt än hennes nuvarande bil men interiörutrymmen och lastförmåga hos den biltypen är generellt sett kassa.

Man lastar minst lika mycket i en kombi i golfklassen. Typ: VW Golf, Skoda octavia, Opel Astra, Ford Focus, Honda civic, Toyota Auris.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:15   #20513
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
BMW 120D, väldigt trevlig och snål liten motor på 177hk

Även 118D och 116D är rätt trevliga om man vill snåla lite och komma undan med ännu billigare skatt. Svågerns 116D med KCR-box klämmer ur sig typ 145 hk. Ingen raket men fullt tillräckligt till vardags
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 10:29   #20514
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Även 118D och 116D är rätt trevliga om man vill snåla lite och komma undan med ännu billigare skatt. Svågerns 116D med KCR-box klämmer ur sig typ 145 hk. Ingen raket men fullt tillräckligt till vardags
Tycker i och för sig inte att 1800kr är så pass mycket skatt. Dessutom drar inte 120d speciellt mycket mer än en 116d eller 118d. Men klart trevliga bilar hela högen
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 11:06   #20515
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
BMW 120D, väldigt trevlig och snål liten motor på 177hk
BMW är väl ganska dyra sett till Service? Annars låter det inte som en dum idé! Tror att en 118 räcker för min del.

Kul att Maximal hade en liknande fråga
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 11:28   #20516
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Precis varit och kikat på BMW igen. Lustigt nog känns 4-serien (gran coupé) mycket mindre än min nuvarande A4-sedan, även fast det storleksmässigt ska vara likvärdiga bilar. Interiören i A4an (nya stuket som Audi har från Q7 och framåt) är så mycket luftigare så bilen känns större invändigt. BMWn kändes nästan lite trång (och då är jag ju inte ens grofv).

Nya 5-serien är så mycket luftigare och känns överlag fräschare, men får verkligen sputt när jag ser prislappen. Nästan 700 rökare för en 530ix, gnnn
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 11:51   #20517
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
BMW är väl ganska dyra sett till Service? Annars låter det inte som en dum idé! Tror att en 118 räcker för min del.

Kul att Maximal hade en liknande fråga
Borde nog ligga i ungefär samma prisklass som din Volvo, vad det gäller service. Sedan finns det många andra kostnader att se till, billigare bilar som t.ex Kia C'eed har större chans att lida av dyrheter. Min vän fick t.ex byta stötdämpare på sin C'eed efter 8.000 mil. Detta är tydligen inget ovanligt, och något jag tycker är helt vansinnes.

Jag har stort tillförlit till BMW, min nuvarande bil är en 325 bensin från 2007. Enligt min erfarenhet tjänar man inte så mycket pengar på att köpa billigare bilar med kracklig kvalitet.

BMW's bensin 4or är ganska snåla dom också, ifall du har funderat på bensin. Min 325 drar 0.77 (100-120 km/h), och den har en sexa under huven
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 11:57   #20518
Thornblom
Försent nu då.. =(
 
Thornbloms avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Skogen
Inlägg: 1 324
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Precis varit och kikat på BMW igen. Lustigt nog känns 4-serien (gran coupé) mycket mindre än min nuvarande A4-sedan, även fast det storleksmässigt ska vara likvärdiga bilar. Interiören i A4an (nya stuket som Audi har från Q7 och framåt) är så mycket luftigare så bilen känns större invändigt. BMWn kändes nästan lite trång (och då är jag ju inte ens grofv).

Nya 5-serien är så mycket luftigare och känns överlag fräschare, men får verkligen sputt när jag ser prislappen. Nästan 700 rökare för en 530ix, gnnn
Har du tidigare erfarenhet av BMW? 4-serien bygger på 3-serien, vilken är i samma klass som Audis A4, och har alltid varit. BMW's kupé har alltid varit lite trängre och lite mer förar-fokuserad än A4orna, vilket ger ett intryck till trånghet. Jag kan inte konstatera annat än att A4orna är lite bekvämare (framförallt för passagerare), men du förlorar lite av 3 (4) - seriens körkänsla. Jag tycker också att man kan dra samma parallell vad det gäller A6/5-serie. Välj det som passar dig bäst Personligen älskar jag allt som har att göra med min 325, så länge jag slipper sitta bredvid

Senast redigerad av Thornblom den 2018-05-15 klockan 11:58.
Thornblom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:01   #20519
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Thornblom Visa inlägg
Borde nog ligga i ungefär samma prisklass som din Volvo, vad det gäller service. Sedan finns det många andra kostnader att se till, billigare bilar som t.ex Kia C'eed har större chans att lida av dyrheter. Min vän fick t.ex byta stötdämpare på sin C'eed efter 8.000 mil. Detta är tydligen inget ovanligt, och något jag tycker är helt vansinnes.

Jag har stort tillförlit till BMW, min nuvarande bil är en 325 bensin från 2007. Enligt min erfarenhet tjänar man inte så mycket pengar på att köpa billigare bilar med kracklig kvalitet.

BMW's bensin 4or är ganska snåla dom också, ifall du har funderat på bensin. Min 325 drar 0.77 (100-120 km/h), och den har en sexa under huven
Volvo är ju kända för dyr service men ja, det är inte sååå blodigt.

i30 får bra betyg när det kommer till kostnad per körd mil för helheten. Men det får ju inte vara på bekostnad av komfort och körglädje i för stor utsträckning. 118 från 13 verkade lite liten i baksätet. Ligger en intressant pjäs på kvd, dock kanske inte min grej med fukt i motoroljan mm...
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:15   #20520
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Försäkringen på BMW är väl inte den roligaste heller, men de mindre modellerna kanske klarar sig bra?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)