Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Vad anser du om Systembolagets monopol?
Det är positivt. 57 48.31%
Det är negativt. 61 51.69%
Antal röster: 118. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-13, 01:33   #46
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag är emot slaveri men vissa lägre stående människor bör hållas i träldom. Jag är också för frihet, men...
Varför ha receptbelagda läkemedel, när alla kan ställa sin egen diagnos på nätet yadayada.

Apropå anekdoter, undrar vad som dödar mest sett per dödsfall/invånarantal - att alkohol säljs öppet vs ett vapen är tillåtet a'la delstater i USA? Den statistiken har jag faktiskt aldrig setts jämföras.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 01:47   #47
poppen11
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 167
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vad har det med saken att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag är för en öppen marknad men emot den drog som fått absolut flest svenskar att bete sig som idioter i århundraden. Jag är emot monopol men ännu mer emot den drog som orsakar så galet mycket skador på hälsa och som slår ut mental förmåga så hårt som alkohol gör.
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Varför ha receptbelagda läkemedel, när alla kan ställa sin egen diagnos på nätet yadayada.

Apropå anekdoter, undrar vad som dödar mest sett per dödsfall/invånarantal - att alkohol säljs öppet vs ett vapen är tillåtet a'la delstater i USA? Den statistiken har jag faktiskt aldrig setts jämföras.
Ja, eller dödsfall/bergsbestigare - att bestiga Everest eller Kebnekaise?
Kebnekaise borde ha monopol!

Jag är för att bestiga berg men emot det berg som fått absolut flest svenskar att bete sig som idioter i århundraden. Jag är emot monopol men ännu mer emot det berg som orsakar så galet mycket skador på hälsa och som slår ut mental förmåga så hårt som Everest gör.
poppen11 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 01:54   #48
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Tycker att Systembolaget gör ett bättre jobb en ett engelskt snabbköp i en Londonförort men inte tillräckligt bra för mig. De ggr jag handlade på Systemet surfade de på datorn för att svara på mina frågor och jag gick hem med varor jag inte gillade speciellt. Drack därefter mer än vad jag egentligen ville. Kändes som man handlade typ "säkra kort" alternativt billiga chansningar.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 02:02   #49
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Dåligt. Tycker inte om att storebror anser att jag ej klarar av att köpa alkohol när det passar mig, och kall alkohol dessutom. Borde få förändra min egna sinnesstämning precis hur jag vill.


Sedan stör jag mig på systembolagets TV-reklamer där många reklamer går ut på att visa hur duktiga systembolaget är t.ex. genom att visa hur dom sätter upp lågenergilampor i deras lokaler samtidigt som kamerorna sveper förbi sprit och vinhyllorna med dold marknadsföring.

Eller den där reklamen som gick hela tiden för ett tag sedan med amerikanen som ville att systembolaget skulle sätta upp butikerna på ett mer säljande sätt där poängen med reklamen skulle vara att nej sånt sysslar inte vi med. Men samtidigt får man som tittare givetvis se en satans massa alkohol öl,vin,sprit. Det är fortfarande jävligt bra reklam för att sälja alkohol. Och dom försöker dölja det med sina budskap. Och köper TV-reklam nonstop. Ganska vidrigt är det tycker jag.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 02:07   #50
mottat
Slag.
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 43
Fråga är dom inte skulle få in mer pengar fall dom sänkte skatterna lite? Känns ju lite dumt att folk åker 100-200 mil ner till Tyskland för att handla öl som är brygd i Sverige?
mottat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 04:40   #51
Benny Carlsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 97
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Varför ha receptbelagda läkemedel, när alla kan ställa sin egen diagnos på nätet yadayada.

Apropå anekdoter, undrar vad som dödar mest sett per dödsfall/invånarantal
- att alkohol säljs öppet vs ett vapen är tillåtet a'la delstater i USA? Den statistiken har jag faktiskt aldrig setts jämföras.
Lol. Media har verkligen lyckats effektivt med hjärntvätten, märker jag.
Benny Carlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 04:40   #52
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Tycker systemet är riktigt bra på det dom gör. Tycker att det är billigt också. Men då har jag bott i Norge för länge. Men jag saknar inte att kunna köpa öl på butiken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 06:42   #53
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Jag är emot slaveri men vissa lägre stående människor bör hållas i träldom. Jag är också för frihet, men...
Eliten inkluderar dig i det tänket.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 06:53   #54
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Varför ha receptbelagda läkemedel, när alla kan ställa sin egen diagnos på nätet yadayada.

Apropå anekdoter, undrar vad som dödar mest sett per dödsfall/invånarantal - att alkohol säljs öppet vs ett vapen är tillåtet a'la delstater i USA? Den statistiken har jag faktiskt aldrig setts jämföras.
Min poäng flög visst förbi...
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 09:47   #55
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Tycker systemet är riktigt bra på det dom gör. Tycker att det är billigt också. Men då har jag bott i Norge för länge. Men jag saknar inte att kunna köpa öl på butiken.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Finns massor med öl på min lokala Coop. Inte starköl förstås, men tycker sortimentet har utökats ordentligt de senaste åren.

I övrigt så gillar jag systemet...
thenut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 09:59   #56
ITK
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 43
Gillar SB, bra utbud, kvalitetskontroller och bra priser. Trots hög alkoholskatt så ligger de ofta lägre i pris än ute i Europa, på tex viner av lite kvalité. Öppettiderna duger fint. Så jag vill ha kvar SB, sen om det även ska få säljas alkohol på andra ställen, som i mataffären eller specialbutiker med hutlösa priser, det bryr jag mig mindre om.
ITK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 10:00   #57
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Dåligt. Tycker inte om att storebror anser att jag ej klarar av att köpa alkohol när det passar mig, och kall alkohol dessutom. Borde få förändra min egna sinnesstämning precis hur jag vill.


Sedan stör jag mig på systembolagets TV-reklamer där många reklamer går ut på att visa hur duktiga systembolaget är t.ex. genom att visa hur dom sätter upp lågenergilampor i deras lokaler samtidigt som kamerorna sveper förbi sprit och vinhyllorna med dold marknadsföring.

Eller den där reklamen som gick hela tiden för ett tag sedan med amerikanen som ville att systembolaget skulle sätta upp butikerna på ett mer säljande sätt där poängen med reklamen skulle vara att nej sånt sysslar inte vi med. Men samtidigt får man som tittare givetvis se en satans massa alkohol öl,vin,sprit. Det är fortfarande jävligt bra reklam för att sälja alkohol. Och dom försöker dölja det med sina budskap. Och köper TV-reklam nonstop. Ganska vidrigt är det tycker jag.
Angående det första så tänker jag att det är fantastiskt att "storebror" inte vill att det ska vara fritt fram att förändra nåns sinnesstämning. Hur mycket bajs händer inte på fyllan och hur många blir inte fortsatt alkoholiserade och försätter sig själva, familj, arbete och vänner i fara och misär?

Håller med dig om att deras reklamer får dom att framstå som självbelåtna. Jag är däremot för systembolaget då dom gör ett bra jobb med variation i utbud och framför allt minskad konsumtion. IQ finns ju också där för att utbilda om riskbruk och annat vet dock inte hur mycket den biten hjälper jämfört med alkoholskatt, 20-årsgräns och begränsade öppettider.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 10:08   #58
Malle1
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 4
Mer frihet åt folket!
Malle1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 10:22   #59
whuddafuks
Elskar pråttin asså
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 511
Skitbra. Skulle inte ha något emot om det reglerades lite mer faktiskt
whuddafuks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 10:55   #60
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 842
Rent ideologiskt är jag emot monopolet och tycker inte om att det bara finns i en butik. Folk pratar om att det är ett bra utbud men när någonsin i historien har ett monopol gett bättre utbud än icke-monopol? Storsäljarna är fortfarande billig starköl och vin i bag-in-box, dvs random industriöl/vin som hade kunnat säljas var som helst.

Men jag tycker inte att det egentligen är en fråga om Systembolagets vara eller icke vara; även om det skulle släppas friare och man kan handla öl/vin på ICA så kan ju Systembolaget vara kvar, på samma sätt som försäljning av receptfria läkemedel inte hindrade apoteken att vara kvar.

Det hade varit kul att kunna gå till någon riktigt bra vinbutik då och då, eller en gårdsbutik, och inte behöva gå till systemet där de har ett okej utbud av icke-extraordinära flaskor.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)