Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-01, 13:27   #1
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Handledsbesvär av bänkpress/datormus

Jag håller just nu på att boka tid hos en vårdcentral för att kolla upp mina besvär, men jag tänkte skaffa lite kött på benen innan jag kommer dit för att bättra på informationen innan jag kommer dit.
För kanske 5-6 år sedan så började jag få ont vid "Lunate/Triquetrum"-området (problemet ligger nog mest vid Lunate känns det som) i vänster handled och jag tror mestadels att det var på grund av allt bänkpressande jag gjorde. Detta resulterade i att jag slutade köra bänkpress och körde hantelpress i stället vilket var mindre belastning för det området.
Sedan var det inte så mycket mer med det. Tänkte aldrig på det under några år förrän jag började arbeta med datorer. På min fritid sitter jag ofta vid datorn med vänsterhanden på musen och alla de små rörelserna utan handledsstöd med handleden vilandes mot ett träbord gjorde att jag för 4 år sedan började uppleva en smärta i samma område. Det var inte alltid, utan bara i vissa lägen. Och om jag putte upp en bildörr som var trög med sidan på handen så kunde jag komma åt det området och få en stark molande muskelsmärta.
Tilläggas kan också att jag har klättrat en hel del inomhusklättring under 2 år och övat på handstående lite granna.
Jag testade att köpa en "ergonomisk" datormus, en sådan som är vinklad uppåt och jag upplevde det lite bättre. Det har gått i perioder utan att jag känt någonting under ett helt år, tills att allt bara kommer tillbaks. Jag misstänker överansträngning/musarm.
Jag har köpt ett sånt där handledsskydd som man sätter mellan tummen som ska avlasta handleden, men jag upplever inte att det hjälper så mycket. Har gått med den i tre veckor och har försökt använda högerhanden till allting i stället för vänsterhanden, men det håller på och knakar och brakar där inne just nu, men det gör inte så ont. Men det känns nästan som att någonting ligger löst där inne just nu, fast utan smärta.
Ibland kommer den molande smärtan tillbaks, men det är mest ett ständigt obehag där inne just nu med ytterst lite smärta.

Någon som varit med om en liknande grej? Jag är nästan säker på att det började p.g.a bänkpressen, men att det sedan är datorrelaterat. Jag hade kunnat vila upp den under ett halvår, men eftersom någonting känns lite löst där inne samt att det känns extremt obehagligt i sina stunder och hindrar mig i min vardag, så vet jag inte om jag bara borde vänta ut det. Men jag ska som sagt uppsöka vårdcentral. Håller på att flytta vårdcentral just nu med helgen som fördröjning.


Senast redigerad av Patriarch K den 2018-12-01 klockan 13:33.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-01, 17:07   #2
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Jag håller just nu på att boka tid hos en vårdcentral för att kolla upp mina besvär, men jag tänkte skaffa lite kött på benen innan jag kommer dit för att bättra på informationen innan jag kommer dit.
För kanske 5-6 år sedan så började jag få ont vid "Lunate/Triquetrum"-området (problemet ligger nog mest vid Lunate känns det som) i vänster handled och jag tror mestadels att det var på grund av allt bänkpressande jag gjorde. Detta resulterade i att jag slutade köra bänkpress och körde hantelpress i stället vilket var mindre belastning för det området.
Sedan var det inte så mycket mer med det. Tänkte aldrig på det under några år förrän jag började arbeta med datorer. På min fritid sitter jag ofta vid datorn med vänsterhanden på musen och alla de små rörelserna utan handledsstöd med handleden vilandes mot ett träbord gjorde att jag för 4 år sedan började uppleva en smärta i samma område. Det var inte alltid, utan bara i vissa lägen. Och om jag putte upp en bildörr som var trög med sidan på handen så kunde jag komma åt det området och få en stark molande muskelsmärta.
Tilläggas kan också att jag har klättrat en hel del inomhusklättring under 2 år och övat på handstående lite granna.
Jag testade att köpa en "ergonomisk" datormus, en sådan som är vinklad uppåt och jag upplevde det lite bättre. Det har gått i perioder utan att jag känt någonting under ett helt år, tills att allt bara kommer tillbaks. Jag misstänker överansträngning/musarm.
Jag har köpt ett sånt där handledsskydd som man sätter mellan tummen som ska avlasta handleden, men jag upplever inte att det hjälper så mycket. Har gått med den i tre veckor och har försökt använda högerhanden till allting i stället för vänsterhanden, men det håller på och knakar och brakar där inne just nu, men det gör inte så ont. Men det känns nästan som att någonting ligger löst där inne just nu, fast utan smärta.
Ibland kommer den molande smärtan tillbaks, men det är mest ett ständigt obehag där inne just nu med ytterst lite smärta.

Någon som varit med om en liknande grej? Jag är nästan säker på att det började p.g.a bänkpressen, men att det sedan är datorrelaterat. Jag hade kunnat vila upp den under ett halvår, men eftersom någonting känns lite löst där inne samt att det känns extremt obehagligt i sina stunder och hindrar mig i min vardag, så vet jag inte om jag bara borde vänta ut det. Men jag ska som sagt uppsöka vårdcentral. Håller på att flytta vårdcentral just nu med helgen som fördröjning.

[IMG]https://st3.depositphotos.com/3333179/12616/v/950/depositphotos_126164924-stock-illustration-bones-of-the-hand-and.jpg[/IM.G]
Jag har också haft sån smärta, tror det kom i en kombination av frontböj, stöt, ryck (inte helt olikt belastningen på handlederna i bänkpress) och hantera tunga kastruller samt hacka/skära mycket med kniv i jobbet med kass ergonomi i kök som typ inte var gjorda för att användas.


Kunde få skitont av att böja handleden "utåt" och så enkla saker som att skära bröd var riktigt smärtsamt ibland.

Nu när jag inte kunnat köra böj eller stöt på typ 2 år pga andra anledningar och inte gör jobbar längre så har det försvunnit helt och hållet.

Ska du träffa läkare eller sjukgymnast på VC? Hade personligen börjat med sjukgymnast el dyl först.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 08:37   #3
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag tänker att du har problem av att dorsalflektera för att det blir en ben-mot-ben-kompression. Det är inte ovanligt att folk generellt är rätt så svaga i handlederna och svårt att stabilisera vid övningar där man antingen ska hålla handleden i en stabil position eller i ett ytterläge (som visserligen det också är en stabil position).
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-03, 16:20   #4
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Jag har också haft sån smärta, tror det kom i en kombination av frontböj, stöt, ryck (inte helt olikt belastningen på handlederna i bänkpress) och hantera tunga kastruller samt hacka/skära mycket med kniv i jobbet med kass ergonomi i kök som typ inte var gjorda för att användas.


Kunde få skitont av att böja handleden "utåt" och så enkla saker som att skära bröd var riktigt smärtsamt ibland.

Nu när jag inte kunnat köra böj eller stöt på typ 2 år pga andra anledningar och inte gör jobbar längre så har det försvunnit helt och hållet.

Ska du träffa läkare eller sjukgymnast på VC? Hade personligen börjat med sjukgymnast el dyl först.
Jag det låter ju som liknande repetitiva grejer med kniven som gör att du får problem på samma ställe. Jag har ansökt om tid hos VC men inte fått något svar ännu. Antar att det blir läkare först, och sedan sjukgymnast kanske. Jag hade velat röntga handen bara för att säkerställa att benen är okej och att det inte är någon artros-historia på g. Det hade förstört en stor del av mitt liv i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tänker att du har problem av att dorsalflektera för att det blir en ben-mot-ben-kompression. Det är inte ovanligt att folk generellt är rätt så svaga i handlederna och svårt att stabilisera vid övningar där man antingen ska hålla handleden i en stabil position eller i ett ytterläge (som visserligen det också är en stabil position).
Hmm, var tvungen att googla på det där. Ja, jag kan inte flexa upp handen mer än 45 grader om jag anstränger mig. Jag kanske helt enkelt borde stretcha upp den så att jag klarar åtminstone 60 grader?
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-05, 09:48   #5
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Hmm, var tvungen att googla på det där. Ja, jag kan inte flexa upp handen mer än 45 grader om jag anstränger mig. Jag kanske helt enkelt borde stretcha upp den så att jag klarar åtminstone 60 grader?
Kolla den här videon, riktigt nice övningar för att stärka handlederna. Det gör enorm skillnad.

__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 16:37   #6
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Kolla den här videon, riktigt nice övningar för att stärka handlederna. Det gör enorm skillnad.

Tack! Den såg inspirerande ut. Ska börja köra lite sådana övningar nu innan fysioterapeuten. Ska dit den 18e december!
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-06, 18:17   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K Visa inlägg
Tack! Den såg inspirerande ut. Ska börja köra lite sådana övningar nu innan fysioterapeuten. Ska dit den 18e december!
Var sökte du hjälp?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-22, 16:31   #8
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Var sökte du hjälp?
Den som är i Majorna vid Jaegerdorffsplatsen 3. Minns inte vad den heter direkt men du vet nog vilken jag menar. Jag har nu varit där 2 besök. Det ena besöket kändes värdelöst och hon skickade vidare mig till en arbetsterapeut några veckor senare. Det besöket kändes mer rimligt och de mätte min rörlighet i handlederna och min greppstyrka. Det var inga problem med varken rörlighet eller greppstyrka. Tipsen var väl mest att inte sluta använda handleden, men att enbart använda handleden i "rakt" läge då den är byggd för det. Samtidigt som att jag ska fortsätta träna den, men också stretcha den. Delvis genom att skriva alfabetet med armen spikrakt neråt och även att ha armen neråt i samma läge, vinkla upp handen 90 grader och sedan rotera in handleden mot kroppen försiktigt. När jag gjort det ett tag ska jag även stretcha samma rörelse men där jag tar hjälp av andra handen och drar lite extra (vilket jag inte klarar av just nu då det kan göra svin-ont om jag kommer åt fel läge).
Sedan fick jag ett mer "stelt" handledsskydd av den långa varianten med 3 stänger. Jag hade ju en kort innan, men den var mest så att jag kan använda den medan jag sover för det är lätt att hamna i fel läge när jag sover.
Så väldigt bra besök. Hon trodde inte det var artros eftersom det verkar vara en muskel-grej och inte en led-grej. Samt att jag ska sitta vid datorn med händerna så nära kroppen som möjligt och skaffa någon Mousetrapper eller dylikt, i stället för att använda musen (svårt vid gaming dock).

Så jag hoppas nu att jag kan hålla dessa tips. Jag gör fortfarande lite stretchövningar från videon ovan också då jag upplever att det hjälper ganska mycket
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-26, 17:07   #9
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Okej, keep us posted!
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-27, 22:12   #10
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Will do!
Jag har kommit igång med träningen igen efter mer än ett halvår utan att ha lyft en hantel knappt. Delvis p.g.a handleden men delvis p.g.a lathet.
Mina handleder kändes riktigt ringrostiga och stela. När jag spelade dragspel kom jag inte åt vissa "lägen" som jag brukar komma åt annars för något hade hänt med rörligheten i vissa fingerpositioner, men jag upplever att det hjälper att spreta med fingrarna utåt så mycket det går. Det funkar bra på högerhanden men bara 90% lika bra på vänsterhanden, men nu med lite stretching fungerar även dragspelandet bättre.
Har gymmat 10-15 minuter intensivt nu i 2-3 veckor och jag börjar känna mig mer stabil igen och inte lika risky att smärt-området ska "gå upp" igen, men jag känner hela tiden att någonting är där, men nu känns det mer kompakt och stabilt. Det knakar inte heller lika mycket. Dock när jag kör triceps med hanteln bakom nacken så brukar det knaka till ordentligt kring det onda stället när jag har den i startläget och lyfter upp den, men efter knaket känns det som att problemet är återställt. Jag är extremt försiktig med det området, men jag verkar kunna göra alla andra rörelser utan problem, men jag undviker bänkpress så det sliter på det området känns det som. Fria vikter känns bättre.
Med datorsittandet använder jag musen med högerhanden numera, tidigare körde jag bara vänsterhanden. Försöker bara gejma gamla retrospel med tangentbordet (typ DOOM/Duke Nukem 3D) där ingen mus krävs. Samt att jag spelar massa NES med styrkors och knappar i stället. Så får vi se när jag kan återgå till mus-spelen

Jag skriver mer om några veckor så blir det dokumenterat till folk med liknande problem!
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)