Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-01-10, 18:41   #841
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
På söndag morgon går flyget till Sri Lanka, känns spännande ändå att dra till ett helt nytt land själv.

Jag kommer landa i Negombo kl 04:20 på morgonen, jag tänker hoppa in i en taxi direkt till den där lejonklippan. (Skall ta 3h och kosta 500kr typ). Har gjort en reservation på ett guesthouse där för 150kr/natten som ligger 15min gångavstånd från klippan. Tänker stanna där (Sigiriya) två nätter och hoppar sedan på en lokalbuss till Kandy.

Bör jag se något annat innan jag stannar i Kandy och sedan tar tåget till Ella? Tanken efter Ella är någon nationalpark och sedan alla stränder på sydvästra sidan innan en sista natt i Negombo/Colombo för hemresan.

22 dagar är jag iväg!
Solskyddskräm och solglasögon. Du kan ta med dig säg 100-200 dollar/euro i små sedlar som reserv. Lokala valutan kan vara ett allt för litet belopp som går att ta med sig. Samt mobil laddare med uttag som fungerar lokalt.

Jag köpte på mig två t-shirts på någon friluftsbutik som hade solskyddsfaktor 50. Ena var vit och långärmad.

Alla pratar engelska så möter du andra turister kan du fråga var dom tycker är värt att besöka. Efter eget intresse. Finns ju nationalpark med elefanter där.

Sydväst stränderna och Galle kan du ju nå med tåg eller taxi. Sedan går tåget utmed kusten. Hyra vespa gör du på egen risk, det är kaos trafik av guds nåde.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-10, 18:46   #842
WiltTheStilt2
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2023
Inlägg: 9
Jag ska resa jorden runt (snarast) i mitt inre som en äkta taoist
WiltTheStilt2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-11, 10:39   #843
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Solskyddskräm och solglasögon. Du kan ta med dig säg 100-200 dollar/euro i små sedlar som reserv. Lokala valutan kan vara ett allt för litet belopp som går att ta med sig. Samt mobil laddare med uttag som fungerar lokalt.

Jag köpte på mig två t-shirts på någon friluftsbutik som hade solskyddsfaktor 50. Ena var vit och långärmad.

Alla pratar engelska så möter du andra turister kan du fråga var dom tycker är värt att besöka. Efter eget intresse. Finns ju nationalpark med elefanter där.

Sydväst stränderna och Galle kan du ju nå med tåg eller taxi. Sedan går tåget utmed kusten. Hyra vespa gör du på egen risk, det är kaos trafik av guds nåde.
Vad för reseadapter rekommenderas? Myggspray behövs nog med? Har laddat ner appen Pickme som är deras Uber men kan inte lägga in mina betalkort i appen, hade kännts bättre slippa betala cash till dem. Lättare bara betala med appen. Någon med erfarenhet om det och hur man kan lösa?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-11, 10:54   #844
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av WiltTheStilt2 Visa inlägg
Jag ska resa jorden runt (snarast) i mitt inre som en äkta taoist
Tappa inte bort dig själv i den resan.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-11, 13:26   #845
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Vad för reseadapter rekommenderas? Myggspray behövs nog med? Har laddat ner appen Pickme som är deras Uber men kan inte lägga in mina betalkort i appen, hade kännts bättre slippa betala cash till dem. Lättare bara betala med appen. Någon med erfarenhet om det och hur man kan lösa?
https://power-plug-socket.com/sri-lanka/

Dom kör med en äldre brittisk standard.

Det är lättare med cash i det stora hela. Du behöver inte springa runt med så mycket pengar i lokal valuta för att klara dig. 500kr borde räcka för en del resor. I mindre valörer inga tusenlappar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)