Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-12, 11:15   #1
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Någon med "7-16" jobb som provat alternativa dygnsrytmer?

Jag har jobbat 7-16 typer av arbeten i hela mitt arbetsliv och inte funderat så mycket över det, men för ett år sedan nu så har jag börjat jobba skift och det är ju givetvis ganska härligt att inte behöva ställa klockan om man börjar 14:00 på eftermiddagen.

Men en sak som slog mig är att man skulle ju kunna tillämpa exakt samma princip på ett vanligt 7-16 jobb också om man exempelvis gick och la sig runt 18:00 och klev upp 01-02:00 eller 03:00 och sen ha 3-4 timmar på sig innan man börjar jobba och på så sätt ta kol på hela det här med att vara trött på morgonen/stressa iväg.

Någon som testat? Fungerar ju kanske inte om man har barn och familj men om man är singel och lever ensam.

Problemet som många säkert har jag vet själv när jag har försökt är ju att man om man lägger sig 18:00 inte alls sover lika länge utan vaknar igen efter ett par timmar men det måste ju bero på något som man kanske kan klura ut en lösning på?

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-09-12 klockan 11:17.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:21   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Vi är påverkade av soljus och dygnsrytm oavsett hur vi jobbar. Vi verkar vara utvecklade för att sova när det är mörkt och vara vakna när det är ljust. Att gå upp mitt i natten bara för att kommer troligtvis vara negativt i längden.

Det rimliga vid skiftarbete borde vara att försöka hålla ungefär samma dygnsrytm oavsett när du jobbar (om du arbetar kväll fram till, säg, 22) för att du inte ska få en chock varje vecka det är morgonjobb igen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:22   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Att vara uppe på natten är mycket sämre för hälsan, oavsett arbetstider.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:29   #4
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Att vara uppe på natten är mycket sämre för hälsan, oavsett arbetstider.
Men när är natten egentligen? För ska man gå efter solen blir det ju fel på vintern (Som jag pratat om tidigare) och även fel på sommaren med.

Senast redigerad av Bärsärk den 2019-09-12 klockan 11:31.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:32   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Människans miljoner miljarder klockor är inställda på en 24-timmarsrytm.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:34   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Jordens rotation styr.

https://www.docdroid.net/QIf8WVc/101...019-0167-4.pdf

Därför spelar det ingen roll var man befinner sig.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:35   #7
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Människans miljoner miljarder klockor är inställda på en 24-timmarsrytm.
Men om den rytmen är löst baserad på solen så borde den ju ändras nästan dagligen?
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 11:38   #8
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jordens rotation styr.

https://www.docdroid.net/QIf8WVc/101...019-0167-4.pdf

Därför spelar det ingen roll var man befinner sig.
Så med andra ord borde vi alla sova på exakt samma tid oavsett var vi befinner oss på jorden och oavsett om det är ljust eller mörkt där just då? Intressant
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 13:00   #9
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Som svar på frågan: Jo, jag har testat något liknande. Steg upp ca tre timmar tidigare än jag behövde. Detta för att kunna ta det lugnt på morgonen (natten!) och hinna träna innan kneget. Skulle på så sätt få eftermiddagarna och kvällarna fria för annat (och annan träning). Det höll inte längre än ett par veckor. Jag lyckades inte komma i säng den tid som behövdes. Var aptrött när jag kom hem från jobbet, slocknade ofta på soffan och vaknade efter några timmar. Kunde sen inte somna på kvällen. Eller så drog kompisar igång något kul som lockade mer än att sova klockan 20.00... Detta var innan universitetsutbildning, familj mm. Kanske skulle testa igen när de sista barnen flyttat hemifrån. Är ju också något äldre och kanske klokare nu.
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 13:17   #10
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Varför är det omöjligt att somna på natten men går hur fint som helt samt jätteskönt att somna in när det är ljust, kan ingen forskare svara på det.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 14:17   #11
Korvil
Registered User
 
Reg.datum: May 2019
Inlägg: 113
Själv blir jag trött runt kl 03-04, lägger mig 05-08 och sover till 14.

Såvitt jag vet har jag samma sol =P
Korvil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 14:30   #12
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Jag är alltid som tröttast runt 20 - 21 men piggnar till runt 22, passerar klockan 23 får jag svårare att somna - vilket är alltför ofta.
Verkar gälla oavsett skift eller dagtid.
Piggast verkar jag bli om jag sover mellan 24-08.
Nu börjar jag 06 vilket egentligen är en timme för tidigt, har aldrig riktigt vant mig.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 15:31   #13
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Citat:
Ursprungligen postat av Bärsärk Visa inlägg
Men när är natten egentligen? För ska man gå efter solen blir det ju fel på vintern (Som jag pratat om tidigare) och även fel på sommaren med.
Ljus är den största regleraren för kroppens rytm. Du skulle kunna skjuta din kropps rytm hur du vill. Alltså få din kropp att tro att det är natt under dagen. Men då gäller det att vara i ett mörkt rum under dagen och sedan ha det ljust på natten. Du kan få testdjur att köra vilken cykel du vill genom att kontrollera deras ljus. Skulle gissa på att du får "leva" på natten då också. Med mat och träning etc. Verkar vara ett jäkla meck dock. Kommer ha jetlag om du börjar skifta mellan.

Under konstiga årstider, typ alltid ljust på sommaren och alltid mörkt på vintern så styr oftast lampor och mörka rum rytmen skulle jag gissa på. Men många får ju problem under dom perioderna tex sömnproblem. Intressant nog också ett problem för vissa blinda, eftersom dom inte kan reglera med ljus kan deras cykel gå fel och dom får jetlag i perioder.

Senast redigerad av tumme den 2019-09-12 klockan 15:38.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-12, 15:37   #14
RTB
Trötter
 
RTBs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 28
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Jag är alltid som tröttast runt 20 - 21 men piggnar till runt 22, passerar klockan 23 får jag svårare att somna - vilket är alltför ofta.
Verkar gälla oavsett skift eller dagtid.
Piggast verkar jag bli om jag sover mellan 24-08.
Nu börjar jag 06 vilket egentligen är en timme för tidigt, har aldrig riktigt vant mig.
Ja, bäst är att somna innan 22.00 för att slippa komma in i "andra andningen" som lätt kan sätta krokben för hela nästkommande dag... Det var inte så lätt när man var ung men när man har barn så är det nog näst intill omöjligt att hålla sig vaken så länge och att uppnå denna mytomspunna powerboost men det kan hända någon gång om man jobbar natt Dock ej lika intensivt som när man var yngre och var tvungen att trippel-tillfredsställa sig till sömns var och varannan natt
RTB är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)