Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-01, 06:54   #1
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 721
Löpning och styrketräning

Tja,

Fick nyligen en uppläxning på gymmet för att jag joggar ca 3 km till gymmet, gymmar och sen joggar hem igen. Det gjorde tydligen att min styrketräning blev bortkastad.

Och visst, jag har hört förr att om ens mål är att bygga maximalt/mest effektivt så ska man undvika löpning, men i mitt fall vill jag inte det. Mitt mål är att se bra ut på stranden och ha en funktionell (vig, uthålligt och stark kropp). Utseendemässigt siktar jag på att se normalbyggd ut med lite definition i axlar, bröst, rygg och bröst.

Om man har den ambitionsnivå jag har kan det väll inte vara skadligt att göra som jag göra och springa till gymmet och hem?

Eller är det som den här personen sa till mig - att all min styrke träning blir som bortkastad pga. löpningen?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 06:58   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Ifall du ägnar dig åt väldigt stora mängder väldigt lågintensiv löpträning så kanske du inte får optimala resultat från styrketräning. Men då handlar det typ om den typen av träning man skulle kunna tänka sig göra ifall man satsar på att förbättra sig ordentligt på långdistanslöpning (typ ifall man ska tävla på 10km eller längre).

Att jogga 3km till gymmet kommer inte påverka dina träningsresultat ett smack.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 07:16   #3
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall du ägnar dig åt väldigt stora mängder väldigt lågintensiv löpträning så kanske du inte får optimala resultat från styrketräning. Men då handlar det typ om den typen av träning man skulle kunna tänka sig göra ifall man satsar på att förbättra sig ordentligt på långdistanslöpning (typ ifall man ska tävla på 10km eller längre).

Att jogga 3km till gymmet kommer inte påverka dina träningsresultat ett smack.
Det va det jag tänkte. Men denna äldre "alfa hanne" på gymmet tyckte nästan jag va helt dum i huvet som löptränade.

Visst, det blir ju en del löpning då jag springer 3km till gymmet och 3 km hem 3 gånger i veckan samt mellan 6-10 km enbart löpning 2-3 gånger i veckan. Sen spelar jag fotboll 1 gång i veckan.

Så det blir ca 25-40 km per vecka löpning totalt beroende på hur man orkar just en specifik vecka.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)