Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-29, 11:23   #1
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Hur sänka kroppens nivåer av inlagrat kreatin?

Nu har min stackars husläkare gått i taket av förhöjda kreatininvärdet (137 µmol/L) i blodprovet och vill slänga på mig mediciner mot njursvikt. Att det troligtvis rör sig om ett falskt värde orsakat av kreatinsupplementeringen lyssnar hon inte på (och det är ju iof bra att de tar saker på allvar och inte litar på en outbildad patient ).

Jag önskade en något längre tid innan nästa blodprov för att kreatinet skulle få en chans att lämna kroppen då det verkar ta 2-4 veckor för det mesta att försvinna men det gick inte för sig. Hur kan jag på bara en vecka få så låga nivåer som möjligt på kreatininvärdet, förutom det uppenbara att sluta med kreatin och kraftigt minska på köttintaget? Spelar det någon roll hur hårt eller mycket jag tränar, även även typen av träning? Minskar nivåerna av förhöjt vätskeintag? Påverkar mängden glykogen även mängden inlagrat kreatin och kan det vara en idé att då minska mängden kolhydrater också?
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 11:24   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Din husläkare kan inte tvångsmedicinera dig. Eller misstänker du att hon kan ha rätt?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 11:36   #3
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Kreatininet är också högre hos dem med mycket muskelmassa och det är också högre efter träningspass. Det finns fler sätt att bedöma njurfunktion än kreatininvärdet vilket din läkare borde ta i beaktande.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 11:46   #4
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Din husläkare kan inte tvångsmedicinera dig. Eller misstänker du att hon kan ha rätt?
Nej jag vill inte ta medicinerna bara för att hon höftar, men jag vill inte ta upp onödig tid hos sjukvården heller med flera undersökningar och prover som hon var inne på. Så jag har en liten förhoppning om att kunna få ner värdet till ”normala” nivåer på en egentligen alldeles för kort tid.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 20:27   #5
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Får man fråga varför du var hos läkaren?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 05:27   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Kreatinin bildas av kreatin när vi omsätter det. Hårt muskelarbete bildar mer kreatinin.

Du har två alternativ.
Antingen får du kör tuffa helkroppspass varje morgon och upprepa varje kväll. Pressa kroppens muskler till det yttersta. Drick hemula mängder vatten och hoppas på underverk.

Eller så ligger du i sängen och tittar i taket tills nästa provtagning.


Summa summarium. Kreatinet sitter där i musklerna och du kan inte påverka mängden. Förutsatt du slutar ta mer kreatin.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-30, 14:18   #7
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Låter inte som en särskilt skicklig läkare.
Gissar att hon kan tjäna cirka 1500 kr per timme (eller kanske bara 100 000 i måanden om hon är nylegitimerad).
Citat:
(och det är ju iof bra att de tar saker på allvar och inte litar på en outbildad patient ).
Väldigt oproffsigt av henne. Och sen att sätta in förmodligen livslång behandling utan att bekräfta diagnosen.... det går snabbt att skriva recept (kommer ihåg koloiten som sa att vi inte har marknadsföring av läkemedel i Sverige)...

Ett liknande fall vid kreatinsupplementering - där normaliserades värdet på 2 veckor (bilden har fel siffror)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4170516/
Citat:
Ursprungligen postat av Fordon Visa inlägg
Nej jag vill inte ta medicinerna bara för att hon höftar, men jag vill inte ta upp onödig tid hos sjukvården heller med flera undersökningar och prover som hon var inne på. Så jag har en liten förhoppning om att kunna få ner värdet till ”normala” nivåer på en egentligen alldeles för kort tid.
Samtidigt är det viktigt att det blir rätt. Om njurfunktionen är dålig är det viktigt att förebygga ytterligare försämring - men du vill inte hamna i att behöva ta läkemedel vid avsaknad av indikation.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Din husläkare kan inte tvångsmedicinera dig. Eller misstänker du att hon kan ha rätt?
Det kan hon, men inte för njursvikt.
(Eller endast mycket omständligt för njursvikt.)

Senast redigerad av Plasttiger den 2020-05-30 klockan 14:21.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)