Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-26, 08:05   #1201
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 030
Skönt när det börjar bli sommar nu även här i norr. Blandade löpning med utegym som nu tinat fram. Inte bara jag där utan minst tio andra som till och från var på det utegymmet vad jag såg. Chinsstängerna är lite för breda så jag gör ett överhandsgrepp med tummen över stången.

Fler som brukar både springa och köra utegym i samma svep? Blir som en form av intervaller.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 15:30   #1202
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Skönt när det börjar bli sommar nu även här i norr. Blandade löpning med utegym som nu tinat fram. Inte bara jag där utan minst tio andra som till och från var på det utegymmet vad jag såg. Chinsstängerna är lite för breda så jag gör ett överhandsgrepp med tummen över stången.

Fler som brukar både springa och köra utegym i samma svep? Blir som en form av intervaller.
Inte på sistone, men i perioder springer jag 1-2 km och kör sedan diamond pushups och något sidolyft. Pull-ups är så tungt som det är att jag inte skulle mentalt
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-26, 23:01   #1203
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Kvällens chins
15, 15, 13, 12, 10, 11

Övrigt:
Har en deload vecka från styrketräningen. Kör kroppsviktsträning på hobby nivå under tiden.

Funderar och tänker på hur jag ska träna framöver.

Körde sheiko i 2v men kände att det inte alls var något jag ville. Har kört de tidigare men hade inget driv nu och träningsglädjen var väldigt låg.

Roligare kan man ha det..

Känns bra att ta en vilovecka. De ger utrymme för andra fritidsintressen. Och det gör mig mer taggad sen när det väl är dags att träna på igen.

Senast redigerad av An Iron Soul den 2020-05-26 klockan 23:03.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 07:32   #1204
Navi
Registered User
 
Navis avatar
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Är det nåt färdigt program som du ska testa, Navi? Lust att dela med dig av en länk?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Citat:
Ursprungligen postat av Navi Visa inlägg
Har snickrat ihop ett eget program lite löst utifrån Grubs bodybuilding balett. I princip är det samma volym som det programmet fast jag har bytt ut vissa av övningarna till calisthenicsövningar. Har även höjt repsantalet en del. Har tyvärr varken länk eller exceldokument...
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Ah ok. Tänkte också snickra ihop nåt eget med samma målsättning som dig. Lite pump på lättare övningar. Men jag ska kolla upp vad grub har skrivit. Han brukar ju skriva vettiga saker.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Första veckan på programmet var gode tung.

Har tidigare tränat med högre frekvens än den riktiga brosplitten, så det var ganska mustigt att göra 15 set rygg, varav 10 av dessa var olika varianter på pull-ups, under ett och samma pass. Planen är dessutom att öka volymen stegvis till 20 set rygg på veckans ryggpass.

Jag ska ge programmet en chans. Nyfiken om att se om jag kan vänja mig och hur resultatet blir. En stor nackdel som jag ser med brosplitten är att man inte kan superseta mellan antagonister på samma pass. Något jag verkligen uppskattar är det tempot i träningen man får med superset. Att superseta mellan till exempel armhävningar och chins är också ett bra sätt att göra många kroppsviktsövningar mer utmanande.
Navi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 08:35   #1205
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Den här typen av forskning ställer ju intressanta frågeställningar om vad som är det mest effektiva sättet att träna på med sina arbetsset i en given övning. Jag har mixtrar med att lägga in isometriska och excentriska set förr, med inte fokuserat helt på renodlade AR set (accomodating resistance / accentuated training).

Funderar på att fortsätta köra på nuvarande OAC upplägg men lägga till något AR-set och kanske köra X veckor (över sommaren?), sedan möjligen testa enbart AR-set och se om gainsen går snabbare. kul att experimentera hur som helst.

Exempel:
Nu: 3 set x 6 reps one arm lat pulldown, alt. 2 set x 6 och 2 set x 3. Dessa är vanliga koncentriska set.

Ex på AR-set: samma volym, men lägga på X (20?) % belastning på varje set och köra så gott det går koncentriskt men sedan hjälpa till (så lite som möjligt) med andra armen ned och sedan hålla emot excentriskt upp utan hjälp. Detta för att få ut så mycket som möjligt excentriskt för varje repetition också, för att inte få suboptimal motorenhetsrekrytering i den excentriska fasen.

Svårigheten för min del (eller alla?) är ju det där med att veta hur mycket hjälp man egentligen ger med andra sidan. Det lär väl bero på allt från dagsform till hur mycket fokus man har till vilken musik som dunkar på i lurarna. Svårare att standardisera med andra ord. Men det kanske är mindre relevant jfr med möjligheten att få ut så mycket som möjligt både koncentriskt och excentriskt av varje repetition?

Vidare experiment framöver i alla fall.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 09:15   #1206
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Den här typen av forskning ställer ju intressanta frågeställningar om vad som är det mest effektiva sättet att träna på med sina arbetsset i en given övning. Jag har mixtrar med att lägga in isometriska och excentriska set förr, med inte fokuserat helt på renodlade AR set (accomodating resistance / accentuated training).



Funderar på att fortsätta köra på nuvarande OAC upplägg men lägga till något AR-set och kanske köra X veckor (över sommaren?), sedan möjligen testa enbart AR-set och se om gainsen går snabbare. kul att experimentera hur som helst.



Exempel:

Nu: 3 set x 6 reps one arm lat pulldown, alt. 2 set x 6 och 2 set x 3. Dessa är vanliga koncentriska set.



Ex på AR-set: samma volym, men lägga på X (20?) % belastning på varje set och köra så gott det går koncentriskt men sedan hjälpa till (så lite som möjligt) med andra armen ned och sedan hålla emot excentriskt upp utan hjälp. Detta för att få ut så mycket som möjligt excentriskt för varje repetition också, för att inte få suboptimal motorenhetsrekrytering i den excentriska fasen.



Svårigheten för min del (eller alla?) är ju det där med att veta hur mycket hjälp man egentligen ger med andra sidan. Det lär väl bero på allt från dagsform till hur mycket fokus man har till vilken musik som dunkar på i lurarna. Svårare att standardisera med andra ord. Men det kanske är mindre relevant jfr med möjligheten att få ut så mycket som möjligt både koncentriskt och excentriskt av varje repetition?



Vidare experiment framöver i alla fall.
Vad innebär AR menar du? Att man lägger på vikt och hjälper till koncentriskt men kör solo på excentriskt?
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-27, 10:43   #1207
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av d1anny2 Visa inlägg
Vad innebär AR menar du? Att man lägger på vikt och hjälper till koncentriskt men kör solo på excentriskt?
Japp, dvs det som studien där tog upp. Accomodating resistance. Hjälp koncentriskt (pga att vikten är anpassad till den excentriska fasen) och sedan utan hjälp excentriskt.

Jag gör ju faktiskt regelbundet det i en övning som jag kan komma på och det är pseudo planche pushups. viktväst och så mycket framåtlut som möjligt och sedan böja armarna ned i full djup (händerna på brädor för extra djup). Sedan vid behov backa kroppen lite bakåt närmare mot en vanlig pushup koncentriskt.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-28, 11:49   #1208
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En till video på chest rolls med fyra progressioner, där variant ett är från knäsittande. Det är ju förstås ett sätt att få ännu mer explosivitet.

Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 13:55   #1209
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Andrey Smaev reppar loss på småvikter i chinups.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 07:27   #1210
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
En lång indexerad guide/artikel om gymnastisk styrketräning, skriven av en gymnastikcoach tillika fysioterapeut. The Ultimate Guide to Gymnastic Strength. En del av artikeln kräver att man reggar sig dock. Meh. ^^
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-18, 22:50   #1211
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Jag följer chins programmet PW tipsade om.

Skrev in 22 chins, det är mitt pers.
Målet är att göra över 25 när programmet är slut.

https://docs.google.com/spreadsheets...TIg/edit#gid=0



Jag har nött på och det går framåt.

Gjorde idag 17, 17, 16, 15, 14.
Kv 88,55kg

Nu är jag sjukt nära fail kommer behöva ha betydligt längre vila nästa vecka för att inte faila och för att klara alla pass.


Jag är lite intresserad av att börja köra
Mer viktade chins nästa periodisering. Har knappt kört de innan. Se om det ger något.

Har ni några rekommendationer? Vad är en rimlig nivå att börja på för mig.
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-19, 17:41   #1212
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Jag följer chins programmet PW tipsade om.

Skrev in 22 chins, det är mitt pers.
Målet är att göra över 25 när programmet är slut.

https://docs.google.com/spreadsheets...TIg/edit#gid=0



Jag har nött på och det går framåt.

Gjorde idag 17, 17, 16, 15, 14.
Kv 88,55kg

Nu är jag sjukt nära fail kommer behöva ha betydligt längre vila nästa vecka för att inte faila och för att klara alla pass.


Jag är lite intresserad av att börja köra
Mer viktade chins nästa periodisering. Har knappt kört de innan. Se om det ger något.

Har ni några rekommendationer? Vad är en rimlig nivå att börja på för mig.
Är målet att behålla prestationen kring 25 reps även efter du kör med vikter då? I så fall antar jag att det är vettigt att nå det målet först och sedan öka i så små steg som möjligt med småvikter. Om inte så kan man ju göra något styrketest och se vad repsantalet till nära failure ligger på t.ex. 10/15/20/25kg. Om någon kombo är målet kanske det kan vara bra att köra något pass för att bibehålla 25-repparna och något som är mer inriktad på 5-8 reps för styrka?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-20, 09:33   #1213
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Var köper man redskap för vettigt pris för att öva l-sit osv, pratar om sådan här, behöver man det om man är noob?

https://external-content.duckduckgo....jpg&f=1&nofb=1
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-20, 14:24   #1214
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Blev sugen på att köpa en Kensui Weight Vest där man hakar på vanliga viktplattor på västen, då min 30kg väst börjar närma sig sitt slut i pseudo planche pushups. Någon som testat?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 08:50   #1215
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Var köper man redskap för vettigt pris för att öva l-sit osv, pratar om sådan här, behöver man det om man är noob?

https://external-content.duckduckgo....jpg&f=1&nofb=1
Beror ju på om man vill träna just på det sättet. Många varierar mellan händer på golvet vs paralletter för variationens skull. Kör du handstående träning på paralletter så aktiveras ulnar/radialdeviatorer till skillnad mot underarms/handledsflexorer, så det blir ju lite annan träning samt annan balanspunkt. Om man ska höga eller låga beror ju på vad man ska ha dem till också. Annars kan man ju ställa låga, som typ dessa, på ett par stepupbrädor för att höja upp dem.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)