Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-03, 16:59   #1
Koloss
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 4
Input på träning

Hej skulle vilja ha tips råd på om träningspass frekvens.

Tränar just nu 4ggr i veckan,

1pass
Bänkpress 5set, reps blir 12 och sedan minskar med 2 rep vaje sett då jag ökar vikten.

Militärpress 3x8 ibland 3x10 med lägre vikt

Dips 3x10

Triceps pushdown 3x10

Pass 2

Pullups med viktbälte på 5kg 3x8

Chinups på maskin 4x10

Olika variationer av curls 3x10

Greppträning coc 1.5 3x10

Pass 3
Ser nästan ut som första men lägger in hantellyft åt sidan 3x10

Hantelflyes 3x8

Pass 4
Ser ut som pass 2 men kör oviktade pullups cirka 40reps fördelat på 5 set

Är detta fullt dugligt så länge jag ökar i vikterna eller ska jag lägga till mer övningar per pass ? , har i övrigt tungt kroppsarbete. Tacksam för svar
Koloss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 17:10   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Ingen benträning alls? Och inga andra ryggövningar än chinsvarianter?

Om du bara gillar de övningarna så kan du förstås köra så, du kommer att bli starkare i de övningar du kör och de involverade musklerna kommer att få stimulans för att potentiellt växa, men det är långt ifrån vad de flesta skulle anse vara ett vettigt träningsprogram.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 17:20   #3
Koloss
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ingen benträning alls? Och inga andra ryggövningar än chinsvarianter?

Om du bara gillar de övningarna så kan du förstås köra så, du kommer att bli starkare i de övningar du kör och de involverade musklerna kommer att få stimulans för att potentiellt växa, men det är långt ifrån vad de flesta skulle anse vara ett vettigt träningsprogram.
Tack för svar, korkat glömde skriva in tränar ben men bara en gång i veckan kör 5x5 program då jag i övrigt cyklar en del och tränar kampsport så blir ganska slut i benen.

Trodde chinsvarianter tränar det mesta av ryggen. Inte vågat köra mycket marklyft pga dålig form i lyften som ja försöker bättra, har du tips på någon mer ryggövning?

Det med vettig, undrar tänker du på att jag ska slänga in mer övningar per pass eller mer variaton ?
Koloss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:16   #4
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Koloss Visa inlägg
Tack för svar, korkat glömde skriva in tränar ben men bara en gång i veckan kör 5x5 program då jag i övrigt cyklar en del och tränar kampsport så blir ganska slut i benen.

Trodde chinsvarianter tränar det mesta av ryggen. Inte vågat köra mycket marklyft pga dålig form i lyften som ja försöker bättra, har du tips på någon mer ryggövning?

Det med vettig, undrar tänker du på att jag ska slänga in mer övningar per pass eller mer variaton ?

Stångrodd, T-row, kabelrodd, hantelrodd, omvända flies, facepulls, shrugs, inverted body-row, kettlebellswings, hyperextensions..

Chinsvarianter tränar det mesta av ryggen, men belastningen mellan musklerna är alldeles för ojämnt fördelat. Lats och biceps står för majoriteten av arbetet, skulderbladsmusklerna jobbar mest stabiliserande. Du behöver träna skulderbladsmuskulaturen ordentligt som motvikt till pressövningarna, och det görs enklast med roddövningar. Även ryggsträckarmusklerna bör tränas, inte minst för bålstabilitet. Kör du inte mark eller väldigt mycket böj bör du ha med någon annan övning med extension i höftleden.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 18:20   #5
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Koloss Visa inlägg
Trodde chinsvarianter tränar det mesta av ryggen. Inte vågat köra mycket marklyft pga dålig form i lyften som ja försöker bättra, har du tips på någon mer ryggövning?
Kör någon form av horisontell roddövning där du drar vikten mot bröstkorgen istället för uppifrån och nedåt (som du ju gör i pullups). Sådana övningar tenderar att ta lite mer på de muskler som sitter runt skulderbladen.

Stångrodd kan ju kanske vara vettigt eftersom det ju påminner en del om marklyft. Så det kan ju tänkas att det hjälper dig hitta bättre form, eftersom du ju behöver använda mycket bålstabilitet.

Annars kan du köra nån bröststödd kabelrodd om du vill fokusera mer på de specifika roddmusklerna och inte behöva tänka på bålstabilitet och sådant.

Dessutom kan det kanske vara bra med någon variant där du har armbågarna utåt för att få med baksidan på axlarna lite mer. Fasce pulls är jäkligt skönt att köra med lätta vikter och rätt höga reps så det blir ju mer som nåt slags prehab (skadeförebyggande) övning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 19:44   #6
Koloss
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 4
Ok tack ska få in mer roddövningar, men tänker i övrigt själva reps och set i träningspassen är de ok eller borde jag slänga in mer övningar i varje pass?

Ligger just nu kostmässigt på 220 250g protein per dag och försöker hålla det kring 70 80g fett per dag. Kolhydrater har jag aldrig räknat. Är 184cm.och 97kg
Koloss är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)