Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-02, 21:01   #1
Madrock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Fortsätta viktnedgång eller pausa?

Jag sitter och funderar lite över vilken väg jag ska ta.

De senaste två åren har jag genomgått en viktnedgång. Jag är 40kg lättare idag än för 2 år sedan men nu står jag stilla på vågen och har gjort i säkert 2-3 månader. Givetvis kollar jag inte enbart på vågen eftersom jag styrketränar osv. Jag tar mått och bilder men även där händer det ingenting.
Enligt uträkningar ligger jag på ett kaloriunderskott på c:a 500kalorier och ibland blir någon dag i veckan lidande.

Min fundering är om jag borde lägga mig på underhåll eller plus ett tag och bygga lite muskler för att sedan lägga mig på ett underskott igen och bli av med resterande fett som jag ej vill ha. Anledningen till det är för det känns som att jag står stilla just nu och kan ha nytta av att ändra lite. Givetvis kan det bero på att jag äter för mycket någon dag. Jag läste en artikel som Mathias Zachau skrev (länk nedan) om att man borde ta vara på den första tiden i gymet och att gå ner i vikt är stressigt för kroppen. Nu är det inte min första tid i gymmet då jag tränat till å från väldigt länge men det är inte förens nu jag tränat seriöst. Jag följer Stronglift 5x5.

Vad säger ni om mina tankar och funderingar? Borde jag fortsätta ligga på ett underskott tills jag nått mitt mål eller hade jag mått bra av att lägga mig på ett litet överskott?

Jag har gått från 144kg till 106kg som är dagsvikten. Från 130cm till 111cm runt midjan. Och egentligen skiter jag i vikten utan det är mest allt fett jag vill bli av med, speciellt runt magen för att sedan bygga upp mina muskler och min styrka.

Tack.

https://www.mathiaszachau.com/deffa-...an-gora-forst/
Madrock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:19   #2
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Först: grymt jobbat!

jag tänker att om du legat still i 2-3 månader så ligger du inte på underskott utan på underhåll. alternativt så kompenserar du rejält på den dagen som blir "lidande"

Har du räknat om ditt kaloriintag löpande med viktnedgången?
det skiljer ju säkert en 350-500kcal på BMR från 144-106kg.
plus att när du väger mer kostar det mer kalorier att träna.

hur mycket tränar du och hur mycket äter du?
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:51   #3
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Verkligen strongt jobbat, känner att om det finns mycket fett att ta av, är det bara köra och deffa bort det. Lägg i nästa växel och öka lite konditionsträning samt räkna om ditt kcalintag en aning och se vad som händer. Sen var inte orolig för att tappa muskelmassa under deff, iallafall enligt egna erfarenheter så går det mycket bra om inte ofta bättre att bygga muskler under deff, då man brukar ge det där lilla extra! Bättre att komma närmare slutmålet, blir psykologiskt lättare att inte återfå vikten när du är i fin shape. Sen är det ju alltid upp till var och en baserat på sina egna mål. Men det här "stoppet" många upplever, baseras ju oftast på att kaloriförbrukning har minskat, helt normalt och inget konstigt. Du borde egentligen räkna din fuskdag, och inte överdriva på den heller. Fuskdagen ska ju handla om att återfå energi och tagga till inför kommande träningspass, inte köpa 3 olika sorters bea med frukost och lunch på donken! (Skämt) Men om man nu väljer den typen av fuskdag så får man kanske ändra något annat så som aktivitet eller enu mindre mat på lågkalori dagarna. Tycker du ska köra på nu när du kommit så långt! Att ta ett stopp är mer rimligt om du känner att du börjar prestera dåligt och har väldigt lite energi, men så långt borde det inte gå med "fuskdag". Lycka till!
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 07:12   #4
Dåren
Tuff Knutte
 
Dårens avatar
 
Reg.datum: Mar 2015
Inlägg: 451
Jag tror du kan göra både och samtidigt, dvs bygga muskelmassa och förlora kroppsfett. Och varför blir kroppen "stressad" av viktnedgång? Kontrollerat kaloriunderskott är ju bara bra för hälsan.

Fortsätt kämpa!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Vassleproteinpulver består av sågspån och anabola steroider. Källa: mina föräldrar.
Doctors are always changins their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-03, 08:57   #5
Madrock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 29
Tack för grymma svar.

Så just nu kör jag styrketräning 3 dagar i veckan. Jag följer Stronglift 5x5. Utöver det så joggar jag två gånger i veckan. Bör jag öka cardio träningen? Jag tränar även jujutsu men det är stängt just nu (covid-19).

Jag äter just nu 2500kcal.
Jag får helt enkelt vara ännu hårdare mot mig själv när det kommer till vad jag stoppar i mig. Det kan hända att det inte bara blir 1 "fusk" dag utan kanske till och med nästkommande dag. Så jag får helt enkelt plocka bort det och se vad som händer.
Tack igen för era svar! =)
Madrock är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)