Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-08, 19:57   #1
TanigPinne
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 4
Hemmaträning med endast dumbbells

Tjena!

Jag vill börja träna hemma, med endast dumbbells, för att bli starkare i främst armar. Och jag är så otroligt oinsatt i styrketräning att vissa av er lär tycka att jag är helt dum i huvudet haha.

Så, av praktiska skäl behöver jag bli starkare i armarna. I dagsläget väldigt tanig. Självklart blir jag gärna starkare på kroppens andra ställen också men av praktiska skäl måste fokus vara på armarna.

Jag vill träna ganska korta "pass" men gör det gärna varje dag.

Typ de enda övningar jag vet att jag tycker om är bicep curls och tricep kickback eller vad den övningen kan kallas. När man står på knä på en bänk framåtlutad och drar upp hanteln bakåt.

Är det någon vänlig skäl på detta forumet som kan skapa ett simpelt schema åt mig, där jag kan träna varje dag och rotera på kanske 2-3 olika träningspass?
TanigPinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-08, 20:38   #2
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Sök upp på youtube eller internet: ”Dumbbell workout at home”, finns säkert hundratals. Sedan väljer du dem övningarna du vill/kan köra hemma. För armarna kan ett exempel vara:
Overhead tricep extension 3x12
Tricep kickback 3x12
Armhävningar med smalt grepp 1xFailure
Hammer curls 3x12
Concentration curls 3x12

Sen ökar du volymen lite varje vecka så att du tränar hårdare varje vecka
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-09, 11:56   #3
TanigPinne
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Sök upp på youtube eller internet: ”Dumbbell workout at home”, finns säkert hundratals. Sedan väljer du dem övningarna du vill/kan köra hemma. För armarna kan ett exempel vara:
Overhead tricep extension 3x12
Tricep kickback 3x12
Armhävningar med smalt grepp 1xFailure
Hammer curls 3x12
Concentration curls 3x12

Sen ökar du volymen lite varje vecka så att du tränar hårdare varje vecka
Om vi tänker de övningar du nämnt, är det några av övningarna som "tar ut varandra" eller tränar alla de där övningarna olika muskler, så de kompletterar varandra bra?

Finns det någon bra övning för att träna bröstmusklerna med hantlar, som INTE kräver en bänk?
TanigPinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-09, 12:03   #4
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av TanigPinne Visa inlägg
Om vi tänker de övningar du nämnt, är det några av övningarna som "tar ut varandra" eller tränar alla de där övningarna olika muskler, så de kompletterar varandra bra?

Finns det någon bra övning för att träna bröstmusklerna med hantlar, som INTE kräver en bänk?
Ja, de armövningar jag nämnde tränar olika delar av tricep och bicep. Det finns en övning som heter ”Floor press” den kan du köra för bröst med hantlar om du inte har någon bänk.
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-09, 12:33   #5
TanigPinne
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Ja, de armövningar jag nämnde tränar olika delar av tricep och bicep. Det finns en övning som heter ”Floor press” den kan du köra för bröst med hantlar om du inte har någon bänk.
Okej, bra!

Då är det väl egentligen bara en sak kvar som återstår, är det några av dessa övningar som jag bör köra under samma pass?

Min tanke är att jag bör dela upp övningarna och köra dem vartannat pass (varannan dag) åtminstone, för det är väl inte bra ifall jag kör samma armövningar varje dag? (för återhämtning och muskeluppbyggnad eller nåt antar jag)

Så om jag har två träningspass att rotera på, pass A och pass B, vilka övningar ska jag sätta tillsammans?
TanigPinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-09, 12:50   #6
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av TanigPinne Visa inlägg
Okej, bra!

Då är det väl egentligen bara en sak kvar som återstår, är det några av dessa övningar som jag bör köra under samma pass?

Min tanke är att jag bör dela upp övningarna och köra dem vartannat pass (varannan dag) åtminstone, för det är väl inte bra ifall jag kör samma armövningar varje dag? (för återhämtning och muskeluppbyggnad eller nåt antar jag)

Så om jag har två träningspass att rotera på, pass A och pass B, vilka övningar ska jag sätta tillsammans?
Det räcker med att du kör dem övningarna två gånger i veckan, alltså alla övningar på samma dag. Kör ett pass på måndag och det andra på torsdag till exempel, då får du tillräckligt med återhämtning mellan passen.
Eller om du vill köra 4 pass i veckan så kan du köra biceps och bröst en dag och sen tricep en dag.
Måndag: bröst, biceps
Tisdag: triceps
Torsdag: bröst biceps
Fredag: triceps
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-09, 15:27   #7
TanigPinne
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Al3x Visa inlägg
Det räcker med att du kör dem övningarna två gånger i veckan, alltså alla övningar på samma dag. Kör ett pass på måndag och det andra på torsdag till exempel, då får du tillräckligt med återhämtning mellan passen.
Eller om du vill köra 4 pass i veckan så kan du köra biceps och bröst en dag och sen tricep en dag.
Måndag: bröst, biceps
Tisdag: triceps
Torsdag: bröst biceps
Fredag: triceps
Okej, tack!

Då har jag ju nåt att börja med iallafall. Känner jag att jag blir rastlös får jag väl börja träna resten av kroppen också
TanigPinne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-09, 15:51   #8
Al3x
Registered User
 
Al3xs avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av TanigPinne Visa inlägg
Okej, tack!

Då har jag ju nåt att börja med iallafall. Känner jag att jag blir rastlös får jag väl börja träna resten av kroppen också
Kör hårt!
Al3x är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 16:18   #9
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Rodd med tung vikt. Extensioner samt pressar ovanför huvudet.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 16:22   #10
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av TanigPinne Visa inlägg
Om vi tänker de övningar du nämnt, är det några av övningarna som "tar ut varandra" eller tränar alla de där övningarna olika muskler, så de kompletterar varandra bra?

Finns det någon bra övning för att träna bröstmusklerna med hantlar, som INTE kräver en bänk?
Du kan ligga på golvet och pressa, det blir inte lika stort ROM men det är bättre än inget. Annars så är det bättre om du skaffar lite gummiband och fäster på t.ex ett dörrhandtag, då kan du göra olika sorters dragövningar inklusive flyes för bröst.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-11, 16:23   #11
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Armhävningsvarianter bör räcka för att träna bröst. Testa en strikt enarmsarmhävning så får ni se.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)