Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-05, 16:58   #16
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Använder man gamla korta band från 50 talet bli belastningen mycket som en jojo effekt men det där långa kraftiga moderna banden har ganska lika anspänning i en rörelsebana. Man fäster ju banden ganska långt ut från greppet och ROM av hela bandet blir en förhållandelsevis kort bit.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:05   #17
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Gymstyrka kommer du tappa av 3månaders bandträning, men det är mest för att styrka är en skill som måste övas. Musklerna kommer inte att försvinna.
Är implikationen då att det INTE går att bygga märkbar massa i muskler med bandträning?Viss styrka går ju hand i hand i takt med ökad muskelmassa.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:07   #18
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Är implikationen då att det INTE går att bygga märkbar massa i muskler med bandträning?Viss styrka går ju hand i hand i takt med ökad muskelmassa.
Nej, läs om vad han skrev
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:09   #19
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Nej, läs om vad han skrev
Menar han mer specifikt lyfttekniken inom gym? Lyftteknik går ju delvis ihop med "hur mycket man orkar lyfta" och orka lyfta går ju delvis ihop med hur mkt muskelmassa man har? Det är den tolkningen jag gör, och jag kan självfallet ha fel.

Jag pratar oxå specifikt om att öka i muskelmassa, inte behålla nuvarande. Vad jag kan tänka mig är att man tappar förmågan att lyfta exempelvis 60 kg i bänkpress jämfört med belastningsövning för brösten i band som man till slut dock orkar 60 kg. Men dessa styrkor är ändå olika på grund av olika "tekniker för att orka belastningen"?

EDIT: Notera återigen rubriken på hela tråden. Jag kmr tjata om "ökad muskelmassa i kg" (hypertrofi) och INTE "styrka" som dock delvis är korrelerad med ökad muskelamssa i kg. "Styrka" är relativt ointressant för mig och även slutkunden.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-04-05 klockan 21:12.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:20   #20
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
EDIT2: Ursäkta återigen, men det enda jag bryr mig om att få ett svar på är just om det är rimligt utifrån rådande förklaringsmodeller för mänsklig fysiologi om det går att få ökad muskelmassa som går att se (newbie gains i mitt fall) med dessa träningsband.

Jag struntar fullkomligt i allt som heter styrka, lyftteknik, osv. För sjutton bövlars onani, tråden heter hypertrofi, inte styrka eller lyftteknik. Ursäkta irritationen, men jag vill komma igång med min träning med gummibanden om jag vet att det kmr ge ökad muskelmassa vid regelbunden användning och progression + vila +proteinpulver!

EDIT3: Jag säger så här:
- Jag bryr mig om jag plötsligt får någon eller några cm större bröstmuskler efter 3 månaders träning med banden även om jag bara orkar 60 kg i maxbelastning.
- Jag skiter i om jag plötsligt samtidigt INTE kmr orka 60 kg i bänkpress på grund av "förlorad gymstyrka/lyftteknik/whatever not gained muscle mass".

EDIT4: https://en.wikipedia.org/wiki/Hypertrophy
Hypertrophy (/haɪˈpɜːrtrəfi/, from Greek ὑπέρ "excess" + τροφή "nourishment") is the increase in the volume of an organ or tissue due to the enlargement of its component cells

Handlar alltså om volym/muskelmassa, inte lyftteknik eller (gym)styrka.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-04-05 klockan 21:23.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:26   #21
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Question

Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Gymstyrka kommer du tappa av 3månaders bandträning, men det är mest för att styrka är en skill som måste övas. Musklerna kommer inte att försvinna.
Kort fråga: hur går ökad muskelmassa ihop med förlorad gymstyrka? En del av muskeluppbyggnaden kommer väl från att jag utsatt musklerna för en särskild belastning som den sedan anpassats sig efter genom att ha blivit större?

Jag har förståelse om det blir mindre styrkeökning pga. träningsformen band vs lösa vikter. Men nu tolkar jag det som om jag kmr tappa styrka men gå upp i massa. Eller gäller det enbart styrka för sådant som övas i "gymövningar"?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:32   #22
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Du skriver så jävla mycket så ingen orkar läsa hälften ens. Ja du kan bygga precis lika mycket muskler på lätt sätt med gummiband om du får till övningarna bra.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:33   #23
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Unhappy Jag har nu konsulterat med en 10 års erfarenhet gymmare

Jag är besviken på mig själv och det var för bra för att vara sant.

Det har nu kommit till min förståelse att resistance bands kan som mest göra att man behåller nuvarande muskler. Dvs., det går INTE att bygga muskler med resistance bands.

Jag är besviken på att jag inte tvivlade först på denna jävla roidare James Grage. Självfallet har den snubben vuxit snabbt via vanligt gymmande och mild dos av steroider.

Det är INTE Stoltz fel. Utan detta är helt mitt fel som trodde att det var för bra för att vara sant. Annars hade ju typ ALLA träningserfarna haft TRÄNINGSBAND hemma och INTE sina "hemmagym i garaget" typ.

Jag har alltså kastat bort en halv lax. Det är mitt fel och endast mitt fel. Men andra som läser detta: resistance bands kan bara behålla nuvarande muskler men aldrig bygga ytterligare muskler. För det behövs progressiva lösvikter och eget hemmagym.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:36   #24
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
En 10 års erfarenhet gymmare sa det alltså. Ja då måste det ju stämma.

Käkar du händelsevis typ 200 mg elvanse om dagen?
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:40   #25
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
En 10 års erfarenhet gymmare sa det alltså. Ja då måste det ju stämma.

Käkar du händelsevis typ 200 mg elvanse om dagen?
Jag tar 50 mg sertralin. Finns möjlighet att snubben har fel, jag vet inte, därför jag frågar. Dock litar jag INTE på en jänkare som roidar och vill sälja sina egna träningsband...

Jag hittar inga studier om just "resistance band hypertrophy" på Google Scholar som kan visa på liknande fysiologisk förändring som med vanliga lösa vikter vilket skulle indikera om möjligheterna att bygga muskelmassa med träningsband som med vanligt gymmande.

Dessutom är det oklart (för min del) om "resistance training" är just resistance bands eller om det är när man sitter i maskiner och drar i vikter (t.ex., skivrodd).

Här hittar jag RCT-studie för Elastic Resistance Training (vilket verkar vara begreppet i litteraturen):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4533950/

Den visade inga signifikanta fördelar i elastic resistance training hos otränade 60+ åringar. Frågan är huruvida det går att applicera till mig som är 31 år.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-04-05 klockan 21:44.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:44   #26
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Har för några månader sedan experimenterat en del med gummiband för biceps. Detta utöver vanlig träning. Jag kan inte påstå att jag blev så värst mycket starkare av det, men kanske lite starkare, i ungefär det läget där gummibandet började bli väldigt trögt under curl, precis i toppen av rörelsen. Den delen jag/man vanligtvis redan är som starkast i. För resten av rörelsen gjorde det nog ingenting.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:48   #27
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Jag tar 50 mg sertralin. Finns möjlighet att snubben har fel, jag vet inte, därför jag frågar. Dock litar jag INTE på en jänkare som roidar och vill sälja sina egna träningsband...

Jag hittar inga studier om just "resistance band hypertrophy" på Google Scholar som kan visa på liknande fysiologisk förändring som med vanliga lösa vikter vilket skulle indikera om möjligheterna att bygga muskelmassa med träningsband som med vanligt gymmande.

Dessutom är det oklart (för min del) om "resistance training" är just resistance bands eller om det är när man sitter i maskiner och drar i vikter (t.ex., skivrodd).
Varför fråga om du ändå inte litar på om snubben har kompetens att svara? Det slutar ju bara med att du blir förvirrad.

Det har med belastning, rom, tut, frekvens och massa annat och göra men INTE om det är ett jäkla band, kedja, hantel eller en påse ruttna äpplen.
Det går fint att bygga muskler med gummiband.
Det går fint att bygga muskler med gummiband.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:52   #28
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Varför fråga om du ändå inte litar på om snubben har kompetens att svara? Det slutar ju bara med att du blir förvirrad.

Det har med belastning, rom, tut, frekvens och massa annat och göra men INTE om det är ett jäkla band, kedja, hantel eller en påse ruttna äpplen.
Det går fint att bygga muskler med gummiband.
Det går fint att bygga muskler med gummiband.
Alright då kör jag på och se vad som händer om två månader. Mitt nuvarande gymkort går ut någon gång i maj så och där lär man knappast vilja vara inom ett par veckor så när skiten sprider sig.

Min tanke är att precis som med lösa vikter så kan jag öka belastningen genom att börja med mer spänt (=högre belastning) band som progression. Låter det vettigt?

Här är "sanningen" som jag får leva med angående resistance bands (just range of motion): https://www.reddit.com/r/bodyweightf...n_muscle_mass/ Om snubben där (Joshua_Naterman; ej den jag konsulterat med) pratar vett så kommer det bli sjukt svårt att få tillräcklig mekanisk belastning i övningar med långa Range of Motion (ROM) pga. "variabelt motstånd" eller "progressiv linjärt motstånd, dvs., ökar med rörelsen" vilket potentiellt betyder långsammare eller icke-märkbar ökad muskelmassa i vissa muskelgrupper som kräver lång ROM för maximal belastning i dem?

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2020-04-05 klockan 21:59.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 21:57   #29
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Alright då kör jag på och se vad som händer om två månader. Mitt nuvarande gymkort går ut någon gång i maj så och där lär man knappast vilja vara inom ett par veckor så när skiten sprider sig.

Min tanke är att precis som med lösa vikter så kan jag öka belastningen genom att börja med mer spänt (=högre belastning) band som progression. Låter det vettigt?
Ja det låter som en plan.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 05:06   #30
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Det är INTE Stoltz fel.
Lol, nej det kan du slå dig i backen på. Om jag tränar med vilja och fokus, och någon sedan försöker apa efter det kombinerat med att fråga vilka fem sorters vaselin man behöver smörja anus med innan man ens öppnat förpackningen, då vet de tusan om felet ens hunnit börja ligga i träningsmetoden.
Det hoppas jag att du förstår gäller oavsett träningsmetod.

Nu kanske jag är ovanligt morgonsur, men vad håller du på med? Du skriver att du kastat bort 500kr. När du nu har dem, och det låter som att du inte kan lämna tillbaka dem, hur svårt kan det vara att börja testa? Något som definitivt inte skapar hyptrofisk effekt är att rida tangentbordet som att man vore en hund med mask. Eller ska vi fråga en tio-års erfaren gymmare om det?

För fan, bara gör något
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)