Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-02, 20:55   #16
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Nja, jag föreslår att han inte ska gå efter ett specifikt kalori-underskott, utan efter den takt han vill att vågen ska röra sig.
2 kg i veckan är optimalt.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-02, 22:50   #17
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
En påse chips och några öl eller lite extra grädde i maten så är hela -500kcal-veckan förstörd.

2-3 veckors VLCD är ingen "rådeff". Det är en kort period. Men om man vill går runt med chipstuttar i 1 år är -500kcal helt klart optimalt.

Ang. längd så brukar långa personer lägga på sig mer fett i absoluta tal eftersom de är längre. Det får plats mer fett på en lång kropp. Konstigt va? Det är lättare för en person på 160 cm än en på 200 cm att bli rippad eftersom den på 160 cm förmodligen har mindre fett i absoluta tal.
Återigen: Jag tror inte någon här har missat att man går upp vikten igen om man tar igen kalorierna på ätardagen. Är man intresserad av att faktiskt komma i form håller man rimligen koll på hur mycket man äter och kör en någorlunda kontrollerad refeed snarare än att vräka i sig chips och öl under en deff.

I vilket universum är det inte att rådeffa om man äter 600-800 kalorier? Han ville undvika att köra kort och intensivt och du föreslår att han gör exakt det.

Och sen när är absoluta tal en bra måttstock när man pratar om kroppsfett?

Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
-500 kcal per dag är dessutom inom felmarginalen. Tänk om man råkar ta lite extra stekfett och 40 gram kyckling för mycket + 15 gram ris för mycket. Då är man körd.
Du säger alltså att man kan göra fel och då funkar det inte? No shit sherlock.
Det är ingen som har sagt att man behöver hamna på den exakta siffran varje dag, strävar man efter den och prickar omkring där i genomsnitt fungerar det ypperligt. Eller menar du att det är omöjligt att pricka in små underskott att varenda tävlingsbyggare som någonsin deffat inför en tävling med precis sån precision bara ljuger?
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-02, 22:51   #18
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
2 kg i veckan är optimalt.
Vad som är optimalt beror väl helt och hållet på vad målet är? TS mål är att slippa deffa intensivt. Då är 2 kg i veckan motsatsen till optimalt.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 06:50   #19
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Vad som är optimalt beror väl helt och hållet på vad målet är? TS mål är att slippa deffa intensivt. Då är 2 kg i veckan motsatsen till optimalt.
Om målet är att inte gå runt med chipstuttar på stranden i sommar och ett år senare är -2kg i veckan optimalt. Om man däremot vill vara fortsatt fet i 1 år är -500kcal om dagen optimalt.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 06:52   #20
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg

Du säger alltså att man kan göra fel och då funkar det inte? No shit sherlock.
Det är ingen som har sagt att man behöver hamna på den exakta siffran varje dag, strävar man efter den och prickar omkring där i genomsnitt fungerar det ypperligt. Eller menar du att det är omöjligt att pricka in små underskott att varenda tävlingsbyggare som någonsin deffat inför en tävling med precis sån precision bara ljuger?
Du säger ju att man inte ska räkna kalorier. Tror du då att man hamnar exakt på 500 kaloriers underskott per dag? Hur ska man veta om man hamnar på underskott, balans eller överskott om man inte räknar kalorier och det bara är 500 kcal marginal? Sluta ge dåliga råd är du snäll.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 08:52   #21
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Om målet är att inte gå runt med chipstuttar på stranden i sommar och ett år senare är -2kg i veckan optimalt. Om man däremot vill vara fortsatt fet i 1 år är -500kcal om dagen optimalt.
Återigen: TS frågade inte om din åsikt kring att deffa långsamt. Han frågade om tips för hur han ska lägga upp en långsam deff.

Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Du säger ju att man inte ska räkna kalorier. Tror du då att man hamnar exakt på 500 kaloriers underskott per dag? Hur ska man veta om man hamnar på underskott, balans eller överskott om man inte räknar kalorier och det bara är 500 kcal marginal? Sluta ge dåliga råd är du snäll.
Du behöver nog jobba lite på läskunnigheten. Det var inte jag som påstod att man inte ska räkna kalorier.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 10:07   #22
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Nuggets Visa inlägg
Återigen: TS frågade inte om din åsikt kring att deffa långsamt. Han frågade om tips för hur han ska lägga upp en långsam deff.



Du behöver nog jobba lite på läskunnigheten. Det var inte jag som påstod att man inte ska räkna kalorier.
Jag har grav ADHD och dysleksi så du behöver inte vara elak för att jag ej kan läsa tack
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 12:46   #23
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av KlintÖstskog Visa inlägg
Hej!


Jag tänkte börja i god tid inför sommaren så man slipper rådeffa sista månaderna.

Använde mig precis av en kaloriräknare och den räknade ut att jag skulle äta 3345 kcal för att ligga i balans på mina 110kg ( detta efter jag knappat in träning 4-5d/vecka).

jag har några frågor:

1. Då jag har ett kontorsjobb där jag sitter konstant och förutom träningen 4-5 dagar i veckan så gör jag inte mycket annat. Ska jag ändå ligga så högt i intag?

2. Kan metabolismen sakta ner när jag deffar och kanske till och med stanna upp helt under en deff? Isf hur agerar man för att detta ej ska ske?

3. Av mitt intag på för att ligga i balans är 3345 kcal så hade jag tänkt ligga på ett underskott av 500 kcal, men hur ska % fördelningen av protein, fet & kolhydrater fördelas på bästa sätt?


4. Min träning består mest av styrketräning & även nån crossfit wod eller två i veckan, men bör jag även lägga till cardio för att få fart på förbränningen? Isf hur ofta & hög intensitet ?


Tackar på förhand för alla svar
1. Testa och se. Om du inte minskar i vikt efter 2 veckor, sänk intaget med 500 kcal. Jag skulle gissa att du ligger för högt, men det märker du ju på vågen.
2. Ja det kan den. Deffa inte för hårt för länge.
3. Försök äta minst 165 gram protein om dagen (det är 1,5 gram per kilo), dvs ca 700 kcal från protein. Övriga ca 2100 kalorier kan du äta som du gillar, så länge det inte är skräpmat. Ät mycket frukt och grönsaker.
4. För hälsan är det bra med cardio, men för förbränningen spelar det ingen roll. Om du vill köra cardio är 90 min intensivt eller 150 min i lugnt tempo (per vecka) "optimala" doser. T ex kan du köra 2 intensiva 45-minuterspass eller 3 lugna 50-minuterspass.
Läs här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=235805
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 12:49   #24
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Jag har grav ADHD och dysleksi så du behöver inte vara elak för att jag ej kan läsa tack
Om det är sant ber jag om ursäkt. Jag har själv ADD och full förståelse för såna saker.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 18:52   #25
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Hur ska man veta om man hamnar på underskott, balans eller överskott om man inte räknar kalorier och det bara är 500 kcal marginal? Sluta ge dåliga råd är du snäll.
Det är oerhört enkelt faktiskt. Väg dig varje dag och kolla sedan snittet över en vecka.

- Vågen rör sig neråt = underskott
- Vågen står still = balans
- Vågen rör sig uppåt = överskott
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 19:09   #26
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det är oerhört enkelt faktiskt. Väg dig varje dag och kolla sedan snittet över en vecka.

- Vågen rör sig neråt = underskott
- Vågen står still = balans
- Vågen rör sig uppåt = överskott
Så om man äter några hundra gram broccoli dagen innan man väger sig har man gått upp i vikt? -500 kcal är värdelöst. 500 kcal om dagen totalt är däremot opti.

Om målet är beach 2020 är -500 kcal inte något att rekommendera. Kanske inför beach 2022.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 23:17   #27
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Citat:
Ursprungligen postat av KlintÖstskog Visa inlägg
Hej!


Jag tänkte börja i god tid inför sommaren så man slipper rådeffa sista månaderna.

Använde mig precis av en kaloriräknare och den räknade ut att jag skulle äta 3345 kcal för att ligga i balans på mina 110kg ( detta efter jag knappat in träning 4-5d/vecka).

jag har några frågor:

1. Då jag har ett kontorsjobb där jag sitter konstant och förutom träningen 4-5 dagar i veckan så gör jag inte mycket annat. Ska jag ändå ligga så högt i intag?

2. Kan metabolismen sakta ner när jag deffar och kanske till och med stanna upp helt under en deff? Isf hur agerar man för att detta ej ska ske?

3. Av mitt intag på för att ligga i balans är 3345 kcal så hade jag tänkt ligga på ett underskott av 500 kcal, men hur ska % fördelningen av protein, fet & kolhydrater fördelas på bästa sätt?


4. Min träning består mest av styrketräning & även nån crossfit wod eller två i veckan, men bör jag även lägga till cardio för att få fart på förbränningen? Isf hur ofta & hög intensitet ?


Tackar på förhand för alla svar

1, Enda sättet är att få veta. Börja med det intaget och väg dig. Går du ner ca 0.5 kg per vecka är underskottet cirka 500 kcal per dag. Står du still eller går upp i vikt får du sänka intaget, går du ner för snabbt kan du höja lite.

Jag brukar alltid höja/sänka intaget genom att justera kolhydraterna. Fett och protein rör jag inte om jag inte ska ner väldigt lågt i fettprocent.

3, Beror nog lite på hur kroppskompositionen ser ut idag. Vanliga rikttal som används brukar ju vara 2g protein per kg kroppsvikt och dag, och någonstans kring 1g fett per kg kroppsvikt. sikta på nånstans runt 180-200g protein per dag, cirka 100g fett, och sedan fyll ut med kolhydrater.

4, Om du vill. Förbränner du mer kan du äta mer. Det är dock inte nödvändigt.

Detta är bara riktlinjer, det ska funka. Ska man göra allt 100% optimalt tror jag det finns studier kring hur olika sorters hiit påverkar hormonnivåer och sånt, så det finns säkert lite ytterligare grejer man kan tweaka, men eftersom du frågar här misstänker jag att du inte är på den nivån där du behöver bry dig om såna detaljer (menar ej att låta douchig, hoppas du förstår )

Lycka till, och ha tålamod. Man måste lita på processen, och i slutändan lönar det sig.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 07:48   #28
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Om du äter -500 kcal per dag:

Säg att du har 10 kg övervikt innan du når ditt drömmål. Då kommer det ta 20 veckor att komma dit.

Har du 15 kg kommer det ta 30 veckor, d.v.s. mer än ett halvår.

Om du dessutom tar en eller två fuskdagar då och så, som t.ex. en after work, om någon fyller år eller vad det nu kan vara så kan det ta dig 9-10 månader att gå ner 15 kg. Samma sak om du räknar fel under någon vecka då och då.

Du måste känna din kropp extremt bra för att lyckas hålla -500 kcal om dagen under så lång tid och räkna vartenda litet riskorn. Så att du vet.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 11:12   #29
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Jag har grav ADHD och dysleksi så du behöver inte vara elak för att jag ej kan läsa tack
Jobbigt för dig såklart, men att diskutera något med dig på ett text-baserat forum blir ju väldigt problematiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Så om man äter några hundra gram broccoli dagen innan man väger sig har man gått upp i vikt?
Jag skrev: Väg dig varje dag och kolla sedan snittet över en vecka. Din genomsnittliga vikt för en vecka jämfört med föregående veckas genomsnittliga vikt blir inte förstört av "några hundra gram broccoli" en enskild dag.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-04, 11:52   #30
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 273
Jag ligger själv på ett underskott på 500-1000 kcal, tappar ca 1 kg i veckan.
Tappar ingen styrka och slipper vara hungrig hela tiden.
Det som ska bli bra får ta tid.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)