Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-05, 13:04   #1
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Strategier när viktnedgången inte är linjär?

Jag tycker det är lite knepigt och tappar lite motivation när viktnedgången inte är linjär. Jag vet ju att det ska vara så. Men när jag räknat kcal i flera dagar och inte ätit onyttigheter och dagliga underskottet har varit ca 500-1000 beroende på träningsmängd. Ändå visar vågen upp 1kg. Lite frustrerande. Men tittar jag över tid på flera veckor så går ju vikten lite nedåt. Men just det det kortsiktiga. Vad kan man ha för strategier för att inte motivationen ska få sig en törn?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 09:32   #2
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av Wrista Visa inlägg
Jag tycker det är lite knepigt och tappar lite motivation när viktnedgången inte är linjär. Jag vet ju att det ska vara så. Men när jag räknat kcal i flera dagar och inte ätit onyttigheter och dagliga underskottet har varit ca 500-1000 beroende på träningsmängd. Ändå visar vågen upp 1kg. Lite frustrerande. Men tittar jag över tid på flera veckor så går ju vikten lite nedåt. Men just det det kortsiktiga. Vad kan man ha för strategier för att inte motivationen ska få sig en törn?
Om du ligger på ett underskott men vikten står stilla, så kommer det komma en dag med ett desto större steg i rätt riktning snart. Strategin är att tänka just som du skriver, att se det på längre sikt. Håll ut några dagar till så kommer det. Det du itne ska göra är att få panik och köra vlcd eller ännu värre grejer. Det kommer bara göra att du inte orkar hålla igång deffen. Lita på naturen, underskott ger viktnedgång.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 10:25   #3
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
om man är verkligt nöjd och glad med varje dags insats så kan man ju gotta sig i att man vet att det går frammåt. mysig motivation
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 10:47   #4
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Om du räknar kalorier och ligger på minst 500kcal underskott så behöver du ju inte väga dig varje dag. Då kan du ju vänta en vecka (eller mer) mellan gångerna, vilket borde garantera en nedgång sedan sist du vägde dig.

(Obs: jag anser dock att det är bäst att väga sig varje dag och titta på trenden, men har du inte tillräckligt starkt psyke för det så kan ovan vara en ide)
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 12:03   #5
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
I några veckor så vägde jag mig nästan varje morgon och mätte fettprocent enligt styrkelabbets kalkylator. Det kunde ju diffa ganska mycket från dag till dag såklart. Både fettprocent och vikt. Jag tycker inte att mitt psyke är svajigt men som sagt så kan jag börja tvivla trots att jag gör allt rätt.

Jag ska ta med mig era tips och fortsätta på den inslagna vägen.
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)