Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-11-04, 20:24   #1
Chiliconcarnen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 4
Hjälp en tjej som inte vill gå ner 10 kg på en månad

Behöver lite hjälp uti min viktminskning.

Ligger på ett på tok för högt överskott av fett och kilon, 71 kg på mina ynka 164 cm. Så, tänkte börja med att jobba bort 7-8 kg och se vad Jag vill efter det.

Har börjat med mer målinriktad styrketräning, en hel del promenader och räknar kalorier på allt jag stoppar i mun.

Blir lite förvirrad av allt googlande då det mesta man hittar om viktnedgång för tjejer i min ungefärliga storlek eller utgångsläge är "hur du promenerar bort 10 kg på en månad" eller " platt mage på 10 dagar". Ja men ni förstår..

Jag har inte bråttom, utan planen är att byta ut fett mot lite mer muskler med tiden. Bara jag VET att det jag gör ger rätt resultat med tiden.

Jag äter ca 1700 kcal per dag, varav jag siktar på minst 150 g protein. Fördelningen av fett och kolhydrater har jag inte lagt desto större vikt vid, ökar kolhydraterna lite om jag känner mig lite orkeslös i några dagar.

Har en pulsklocka som visar att jag varje dag bränner 2000-2500 kcal beroende på hur mycket jag rör mig.

Vad tror ni, är det hållbart upplägg? Litar inte till 100% på varken pulsklockan eller siffrorna på gymmets cardiomaskiner. Känner inte heller att jag vill/kan räkna bort förbränningen på styrkepassen då de känns lite tama så här i början, kör ju slut mig innan jag går hem. Men att köra slut på någon så här i starten är ju inte allt för svårt och tar inte så lång tid per muskelgrupp för den delen..

Är 1700 kcal för högt intag för mig? Om pulsklockan visar 2000 kcal i förbränning borde jag ligga på 1500, men Det känns lite lite..

Tips? Idéer? Ändringar? Åsikter?
Chiliconcarnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 20:33   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Tycker att 10 kg viktminskning på en månad är för mycket. Det är bättre att satsa på kanske 2 kg i månaden.

Viktnedgång funkar likadant för killar och tjejer: Det är bara att äta mindre än man gör av med. Att styrketräna och äta mycket protein är bra också, men den biten har du ju redan koll på.

Jag tycker att ditt upplägg låter vettigt, men för att se om du går ner i lagom takt så är det vågen du ska lita på. Stirra dig inte blind på hur mycket du borde äta för att gå ner si och så fort, eller hur mycket pulsklockan eller konditionsmaskinen säger att du förbränner, de där siffrorna är bara uppskattningar.

Tänk också på att vikten svänger mycket dag för dag, oavsett hur man äter och tränar. Så det är hur vikten ändrar sig ur ett längre perspektiv man får ha koll på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 20:40   #3
tomten1
Registered User
 
tomten1s avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 586
Jag är ingen expert, men mitt bästa tips är att ha i åtanke:

- att gå ner i vikt inte är den svåra delen.

Den svåra biten ligger i att bibehålla målvikten - din kropp och hjärna kommer hela tiden att längta till ett kaloriöverskott (muffins/glass etc.). Det gäller således att över en lång tidsperiod vara mentalt stark.

Överskatta inte träningen och underskatta inte kosten.
tomten1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 20:52   #4
Chiliconcarnen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 4
Jag lyssnade på någon träningspodd som tog upp just detta ämne, att de rekommenderar att man aldrig ska sätta sig i den situation där man väger mer än man borde ( av fel sorts kilon), då kroppen vill återgå till det efter en viktnedgång. Någon som vet om det finns något ors som beskriver detta? Eller någon bra länk, vore intressant att läsa på lite om det

Tack för svar!
Chiliconcarnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 20:58   #5
Chiliconcarnen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tycker att 10 kg viktminskning på en månad är för mycket. Det är bättre att satsa på kanske 2 kg i månaden.

Viktnedgång funkar likadant för killar och tjejer: Det är bara att äta mindre än man gör av med. Att styrketräna och äta mycket protein är bra också, men den biten har du ju redan koll på.

Jag tycker att ditt upplägg låter vettigt, men för att se om du går ner i lagom takt så är det vågen du ska lita på. Stirra dig inte blind på hur mycket du borde äta för att gå ner si och så fort, eller hur mycket pulsklockan eller konditionsmaskinen säger att du förbränner, de där siffrorna är bara uppskattningar.

Tänk också på att vikten svänger mycket dag för dag, oavsett hur man äter och tränar. Så det är hur vikten ändrar sig ur ett längre perspektiv man får ha koll på.

Uttryckte mig nog dåligt, menade såklart att jag INTE tror på dessa snabbkurer

Ja det är ju intag och förbrukning som är det avgörande, och kan underlättas med bra mat och goda vanor. Så långt är jag med i matchen. Det jag har svårt för är nog att 500 kcal underskott är sådan liten marginal, tycker det är svårt att räkna på när man aldrig kan få ut exakta siffror att förhålla sig till. En man kan rent generellt äta betydligt mycket mer än jag för att ligga på balans, känns som om han skulle kunna dra ned på 700 kcal/dag för att vara 100% säker att han ligger på 50å kcal i underskott.

Drar jag ner 700 finns inte mycket utrymme kvar för mat.

Vet inte om ni förstår hur jag menar, kan hända att jag komplicerar saken.. Jag vill gärna räkna svart vitt, men tycker att alla siffror är lite luddiga och är svåra att räkna på
Chiliconcarnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 06:56   #6
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Hur noga räknar du? Väger du maten? Nog för att man inte kan beräkna sitt intaget ner till sista kalorin, men att det skulle vara normalt med 500 kcal felmarginal håller jag inte med om.

Vad du däremot inte vet är ju din kropps faktiskt förbränning. Den går inte att räkna ut med någon ekvation utan du får lägga dig på ett visst intag några veckor och se hur vikten förändras. Går det för långsamt, minska intaget mer, går det för snabbt, är lite till.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik

Senast redigerad av pepplez den 2017-11-05 klockan 07:01.
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 08:51   #7
Chiliconcarnen
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2017
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Hur noga räknar du? Väger du maten? Nog för att man inte kan beräkna sitt intaget ner till sista kalorin, men att det skulle vara normalt med 500 kcal felmarginal håller jag inte med om.

Vad du däremot inte vet är ju din kropps faktiskt förbränning. Den går inte att räkna ut med någon ekvation utan du får lägga dig på ett visst intag några veckor och se hur vikten förändras. Går det för långsamt, minska intaget mer, går det för snabbt, är lite till.
Ja just nu räknar jag slaviskt, mest för att lära mg och bli lite van för att framöver kunna gå på lite mer känsla och ögonmått. Väger maten som blir till matlådor, mäter upp stekfett osv.. Kanske jag får släppa kontrollen och avvakta lite på att vågen berättar hur det går som ni säger.

Men alla tips eller förslag på ändringar är välkomna!
Chiliconcarnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 12:56   #8
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
Gissningslek.

Prova att köra en månad på max 1200kcal om dagen.
Skippa frukost, fasta fram till lunch. Ät 2 mål mat om dagen (Lunch/Middag), inget annat.
Drick kranvatten/kaffe/te/kolsyratvatten endast.

Då bör du gå ner en 5-6 kg kanske, mer än så bör du ej satsa på.
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 13:47   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Chiliconcarnen Visa inlägg
Uttryckte mig nog dåligt, menade såklart att jag INTE tror på dessa snabbkurer

Ja det är ju intag och förbrukning som är det avgörande, och kan underlättas med bra mat och goda vanor. Så långt är jag med i matchen. Det jag har svårt för är nog att 500 kcal underskott är sådan liten marginal, tycker det är svårt att räkna på när man aldrig kan få ut exakta siffror att förhålla sig till. En man kan rent generellt äta betydligt mycket mer än jag för att ligga på balans, känns som om han skulle kunna dra ned på 700 kcal/dag för att vara 100% säker att han ligger på 50å kcal i underskott.

Drar jag ner 700 finns inte mycket utrymme kvar för mat.

Vet inte om ni förstår hur jag menar, kan hända att jag komplicerar saken.. Jag vill gärna räkna svart vitt, men tycker att alla siffror är lite luddiga och är svåra att räkna på
Du uttryckte dig inte dåligt, jag läste slarvigt.

Du behöver inte gå ner i jättejämn takt. Säg att du, med nuvarande kost, går ner 1 kg en vecka, står still i vikt en vecka, går ner 0,5 kg en vecka och går upp 0,5 kg nästa vecka - då har du gått ner i snitt 0,25 kg per vecka under den tisdperioden, och därmed legat på 250 kcal underskott i snitt, även om du inte låg på underskott varje vecka. Därför behöver du inte noja så mycket om marginaler.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 14:02   #10
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Treman Visa inlägg
Gissningslek.

Prova att köra en månad på max 1200kcal om dagen.
Skippa frukost, fasta fram till lunch. Ät 2 mål mat om dagen (Lunch/Middag), inget annat.
Drick kranvatten/kaffe/te/kolsyratvatten endast.

Då bör du gå ner en 5-6 kg kanske, mer än så bör du ej satsa på.
Väldigt dåligt tips. 1200 kcal lägger man sig på om man är en 55 kg fitnessbrud med låg fetthalt som ska skala inför scenen, inte om man är lätt överviktig tjej som bara vill ha en sundare livsstil och tappa lite vikt över tid.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 14:06   #11
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
Citat:
Ursprungligen postat av pepplez Visa inlägg
Väldigt dåligt tips. 1200 kcal lägger man sig på om man är en 55 kg fitnessbrud med låg fetthalt som ska skala inför scenen, inte om man är lätt överviktig tjej som bara vill ha en sundare livsstil och tappa lite vikt över tid.
Tappa lite vikt över tid? Jag tyckte det stod 10kg på en månad?
1200kcal är inget större problem.
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 14:12   #12
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
Hehe, jag läste fel.
Sorry, helt rätt.
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 14:15   #13
Treman
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2017
Inlägg: 35
Men jag står ändå fast vid mitt tips!
Resultat föder motivation, åtminstonde är det så för mig.
Treman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 10:15   #14
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
1200??
Att lägga intaget under BMR är att be om problem anser jag.

ta hjälp av en kunnig coach men dra öronen åt dig direkt om de rekommenderar under 1500kcal om dagen.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 10:58   #15
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av Treman Visa inlägg
Men jag står ändå fast vid mitt tips!
Resultat föder motivation, åtminstonde är det så för mig.
1200 kcal föder ätstörningar.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)