Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-06-17, 20:13   #676
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Nån som vandrat längs höga kusten? Vilket område är bäst? Jag kommer att vara i Örsköldsvik ca tre dagar i börja på juli och vandra runt lite.

Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Jag köpte en lite billigare variant av skaljacka förra året.
Haglöfs Esker. Den har bra passform för mig och har hållit mig varm och torr i både blåst och regn. Hurvida den är slitstark låter jag vara osagt, men för mina användningsområden tror jag den kommer räcka långt. Kör man mer extrema äventyr kan det nog behövas värre grejer.
Jag har också en Esker som är med så gott som dagligen större delen av året. Gillar den

Köpte också ett par Haglöfs Vandra II GTX brallor. Jävlar vad bra dom är. Funkar som skalbyxor när det är -30 och tillräckligt luftiga och svala för +20. Halkade på en klippa och skrapade upp smalbenet rejält genom brallorna, men själva byxorna visade inte ett spår.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 20:53   #677
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Nån som vandrat längs höga kusten? Vilket område är bäst? Jag kommer att vara i Örsköldsvik ca tre dagar i börja på juli och vandra runt lite.



Jag har också en Esker som är med så gott som dagligen större delen av året. Gillar den

Köpte också ett par Haglöfs Vandra II GTX brallor. Jävlar vad bra dom är. Funkar som skalbyxor när det är -30 och tillräckligt luftiga och svala för +20. Halkade på en klippa och skrapade upp smalbenet rejält genom brallorna, men själva byxorna visade inte ett spår.
Jag bor här. Ta en snabbis till slåtterdalsskrevan, toppstugan och vill du gå långt kan du börja runt nora/lövvik/högakusten bron och gå till slåtterdalsskrevan.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:32   #678
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Apropå byxor, har ett par arcteryx gamma lt som jag fullkomligt älskar. Jag köpte dem enbart för klättring/approach, men jag har aldrig haft ett par skönare byxor för att resa (tåg, flyg, bil etc). Superlätta, lite glätta i ytan och helt galet luftiga och sköna. Stretchen mot för ett par jeans är som natt och dag. Rentav så att jag slänger mina gamla fiskebyxor nu för det är dessa jag vill ha när jag fiskar, sedan ska jag köpa ett till par att ha typ som allroundbyxor. Fungerar lika bra på stan då de ser ut som chinos.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:52   #679
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Nemas problemas
Ha ha, finns det inga eller bryr du dig inte om dem? Har hör en massa historier om hur man skyddar benen. Sedan skrev alla de där gamla antropologerna och biologerna och äventyrarna i de första böckerna och stora dokumenten därifrån hur buddhisterna räddade myggor ur soppan och tekopparna men när det kom till iglar spelade det ingen roll längre utan en sherpa torterade långsamt ihjäl en genom att rulla runt den till den exploderade i blod... lol, undrade bara...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 21:54   #680
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
På tal om det vad är det för religion däromkring? Inte riktigt friluftsliv men det är intressant...
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 22:00   #681
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Nån som vandrat längs höga kusten? Vilket område är bäst? Jag kommer att vara i Örsköldsvik ca tre dagar i börja på juli och vandra runt lite.



Jag har också en Esker som är med så gott som dagligen större delen av året. Gillar den

Köpte också ett par Haglöfs Vandra II GTX brallor. Jävlar vad bra dom är. Funkar som skalbyxor när det är -30 och tillräckligt luftiga och svala för +20. Halkade på en klippa och skrapade upp smalbenet rejält genom brallorna, men själva byxorna visade inte ett spår.
Välkommen till mina hemtrakter.

Vandring till Slåttdalsskrevan är en duglig dagstur, men då måste du börja längre söderut. På samma sätt kan man ta sig ut till Balesuddens Naturreservat, via antingen Sandlågan eller Hålviken.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-17, 22:23   #682
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ha ha, finns det inga eller bryr du dig inte om dem? Har hör en massa historier om hur man skyddar benen. Sedan skrev alla de där gamla antropologerna och biologerna och äventyrarna i de första böckerna och stora dokumenten därifrån hur buddhisterna räddade myggor ur soppan och tekopparna men när det kom till iglar spelade det ingen roll längre utan en sherpa torterade långsamt ihjäl en genom att rulla runt den till den exploderade i blod... lol, undrade bara...
Jag märkte inte av några, men de kanske finns där också. Blodiglar hade vi i min badsjö i hemtrakten i Norrland när jag var liten. Var rätt ofta som någon kom upp med iglar som satt på benen och som man fick försöka dra bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
På tal om det vad är det för religion däromkring? Inte riktigt friluftsliv men det är intressant...
Buddism och Hinduism primärt, men när jag pratade med dem så tonade buddhisterna ner själva religionsdelen markant. De menade mer på att det är en livsstil bara, att man ska bete sig allmänt vettigt emot andra människor. Sen kan jag iofs tycka att när man skapar beteenden som alla följer (alltid gå vänster om en flagga/symbol etc), så nog är det en religion, men jag gillade ändå buddismen. En av få religioner jag tyckt har varit ok, mest för att jag inte såg några negativa sidor av den (åtminstone inte under mina två besök där).
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 10:16   #683
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Den här rundan verkar schysst: http://friluftsbyn.se/vandra-hoga-ku...alparksrundan/

Jag gjorde en veckovandring längs Höga Kusten-leden för typ 15 år sen och minns etappen över Slåttdalsberget och Slåttdalsskrevan är den finaste delen.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 10:40   #684
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Tack för alla tips! Ska kolla upp era förslag närmare
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 11:11   #685
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
Ha ha, finns det inga eller bryr du dig inte om dem? Har hör en massa historier om hur man skyddar benen. Sedan skrev alla de där gamla antropologerna och biologerna och äventyrarna i de första böckerna och stora dokumenten därifrån hur buddhisterna räddade myggor ur soppan och tekopparna men när det kom till iglar spelade det ingen roll längre utan en sherpa torterade långsamt ihjäl en genom att rulla runt den till den exploderade i blod... lol, undrade bara...
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag märkte inte av några, men de kanske finns där också. Blodiglar hade vi i min badsjö i hemtrakten i Norrland när jag var liten. Var rätt ofta som någon kom upp med iglar som satt på benen och som man fick försöka dra bort.



Buddism och Hinduism primärt, men när jag pratade med dem så tonade buddhisterna ner själva religionsdelen markant. De menade mer på att det är en livsstil bara, att man ska bete sig allmänt vettigt emot andra människor. Sen kan jag iofs tycka att när man skapar beteenden som alla följer (alltid gå vänster om en flagga/symbol etc), så nog är det en religion, men jag gillade ändå buddismen. En av få religioner jag tyckt har varit ok, mest för att jag inte såg några negativa sidor av den (åtminstone inte under mina två besök där).
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Gott om blodiglar. Försvinner runt 2000m har jag för mig, så alla som flyger till Lukla slipper dem.
Som jag redan har skrivit så finns det gott om blodiglar på lägre höjdmeter. De flesta turister (inkl. Shadowfire?) flyger till Lukla och slipper därmed iglar.

Buddisterna är ok, Hinduisterna kan vara väldigt påträngande.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 20:12   #686
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Skulle även kasta ett öga mot Stellar Equipment. De har dock bara en fysisk butik i Åre annars är det näthandel som gäller. En av skälen att kunna hålla nere priserna, enligt dom själva.

Vad jag läst verkar folk nöjda över produkterna och deras kundtjänst verkar vara suverän. Men jag har ingen egen erfarenhet, ännu.
Tack för tipset,kikade lite på hemsidan och Guide jackan ser riktigt trevlig ut tätt följd av Stellar modellen,föredrar dock att handla i butik då jag dels vill supporta butiker och dels känna och klämma ordentligt och känna hur plaggen sitter men den där ligger bra till för om jag skall pröva att internet handla.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Jag köper alltid hem flera olika plagg och provar hemma i lugn och ro. Tindeberg, Addnature mfl fungerar fintfint med fria returer osv. Outnorth får man pröjsa retur till. Rätt gott att kunna prova olika märken och modeller i lugn och ro utan stress.
Sedan om jag verkligen vill hålla kostnaden låg, så returnerar jag plaggen och köper det plagg jag trivdes bäst med från utländska siter.
Föredrar att supporta fysiska butiker faktiskt,trivs med servicen och så vidare och min moral skulle aldrig tillåta mig att använda ett företag som provrum för att därefter beställa från annan leverantörMen Addnature finns å andra sidan här i staden.

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Apropå byxor, har ett par arcteryx gamma lt som jag fullkomligt älskar. Jag köpte dem enbart för klättring/approach, men jag har aldrig haft ett par skönare byxor för att resa (tåg, flyg, bil etc). Superlätta, lite glätta i ytan och helt galet luftiga och sköna. Stretchen mot för ett par jeans är som natt och dag. Rentav så att jag slänger mina gamla fiskebyxor nu för det är dessa jag vill ha när jag fiskar, sedan ska jag köpa ett till par att ha typ som allroundbyxor. Fungerar lika bra på stan då de ser ut som chinos.
Har kikat lite på sådanna där byxor ett par gånger,hur fungerar dom när det blir blött? torkar dom fort? agerar dom svamp när det regnar eller tar det lite tid att blöta igenom?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 21:29   #687
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Har kikat lite på sådanna där byxor ett par gånger,hur fungerar dom när det blir blött? torkar dom fort? agerar dom svamp när det regnar eller tar det lite tid att blöta igenom?
Torkare fortare än fortfort, men börjar det komma monsunregn så drar jag på mig mina skalisar på benen illa kvickt. Har ett par lättviktsbyxor med mig som jag nästan aldrig använder, men alltid släpar på - dock när det väl blir hällregn så är det så galet skönt att dra på dem + skaljackan, dra upp huvan, snöra åt under hakan och bara ha en tittglugg framåt. Känner sig som en pansarvagn som bara kan nöta på trots att vädrets makter vill motsatt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 21:37   #688
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Tack för tipset,kikade lite på hemsidan och Guide jackan ser riktigt trevlig ut tätt följd av Stellar modellen,föredrar dock att handla i butik då jag dels vill supporta butiker och dels känna och klämma ordentligt och känna hur plaggen sitter men den där ligger bra till för om jag skall pröva att internet handla.
Ja just med det här företaget är internethandeln en stor del i deras marknadsföring, med låga omkostnader för personal, butiker osv så kan de hålla nere priserna. Men jag gillar ändå att känna och klämma på grejerna i butik. Är själv sugen att testa någon/några av deras grejer så lär slinka in någon beställning framöver, om man inte har vägarna förbi Åre.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 16:57   #689
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Lägger säkerligen för mycket tid och tanke på det hela med passform,har inte engagerat mig så mycket i det förut men är nog inte skapt för en fin skaljacka. 178cm på höjden och 115cm runt bröstkorgen placerar mig i facket för xl-xxl i bröstvidd och kroppslängd/armlängden som valfri kroppslängdhandikappad hobbit med storlek M.
Är ju inte ensam med avvikande kroppsform på den här brädan och med tanke på att skaljackorna är lite styvare,funkar det eller blir det obekvämt med ohemult långa ärmar på jackan?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 17:06   #690
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Som jag redan har skrivit så finns det gott om blodiglar på lägre höjdmeter. De flesta turister (inkl. Shadowfire?) flyger till Lukla och slipper därmed iglar.

Buddisterna är ok, Hinduisterna kan vara väldigt påträngande.
Ok, har många människor från Nepal runtomkring mig, på helt andra sidan jorden, tog en nepales 80 timmar från en att ta sig hit, brukar fråga dem om allt möjligt. Iglar gillar jag inte då man inte känner dem. Misstänker att de är små och många däromkring. I floderna i Sydamerika är de stora och otroligt aggressiva. Vet inte om det fins nåt blodigelmedel men skulle vara bra att ha.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)