Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-20, 06:17   #1
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Ogenererad, frispråkig vän

Jag har en vän som verkligen inte har koll på vad som är lämpligt att säga inför folk. Ibland kan hon själv tro att hon gått över gränsen när det inte finns en chans i världen att hon gjort det, eller att någon annan tycker det.
Medan andra gånger så har hon inte märkt det.

Kan handla om när man diskuterar partner, pengar, förhållanden, intima saker.
Inte bara med mig utan i andra sällskap med folk som kanske är bekanta som bäst.

Hur kan man hjälpa henne att hantera detta bättre? Hon själv anser att det är ett stort problem.

Det spelar ingen roll om alkohol är inblandat eller inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 06:35   #2
speedy83
Registered User
 
speedy83s avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 1 542
Har hon någon form av diagnos, låter som möjligen Aspergers?
__________________
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 07:05   #3
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av speedy83 Visa inlägg
Har hon någon form av diagnos, låter som möjligen Aspergers?
Nej lite speciell men ingen diagnos, i övrigt fungerande framgångsrik egenföretagare.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 08:08   #4
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Om det är svårt för henne att avgöra vad som är lämpligt att säga, så kan det vara en idé att prata mindre, låta andra bestämma ämne, och i större grad besvara frågor än ställa dem själv.

Jag gissar att en stor del av hennes olämpligheter kommer ut för att hon gillar att vara i centrum och avskyr när det är tyst. Kan hon hantera en mer passiv roll i sociala sammanhang, hantera tystnad och hantera att inte vara den som är i centrum så minskar problemet säkert med hälften redan där.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 08:33   #5
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Påminner om en god vän till mig. Hon är extremt social och frispråkig, med en släng av tourettes. Brukar dock aldrig vara ett problem så jag uppmuntrar det istället. Det gäller dock att kunna trampa i klaveret och rädda situationen.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 08:40   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Om det är svårt för henne att avgöra vad som är lämpligt att säga, så kan det vara en idé att prata mindre, låta andra bestämma ämne, och i större grad besvara frågor än ställa dem själv.

Jag gissar att en stor del av hennes olämpligheter kommer ut för att hon gillar att vara i centrum och avskyr när det är tyst. Kan hon hantera en mer passiv roll i sociala sammanhang, hantera tystnad och hantera att inte vara den som är i centrum så minskar problemet säkert med hälften redan där.
Det är sällan man ser så här stor visdom kondenserad i ett inlägg på Internet. Kudos.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 09:29   #7
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 231
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det är sällan man ser så här stor visdom kondenserad i ett inlägg på Internet. Kudos.
Lätt att skriva, betydligt svårare att genomföra
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-20, 14:51   #8
Patriarch K
Registered User
 
Patriarch Ks avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Jag är också sådan och har haft mååånga personliga möten om det på jobbet bland annat. Och även med mina närmsta vänner när man gått bananas under en lång period.
Det går inte direkt att göra någonting åt skulle jag säga. Är man "in the moment" så flyger det ur all möjlig skit som provocerar och upprör för att man råkar få positiv feedback på det man säger. Sedan kör man vidare på det konceptet tills folk tröttnar på det och blir upprörda i stället, och då blir man olycklig som få.
Vissa är bara väldigt impulsiva och har svårt att kontrollera sig själv när det väl händer. Jag har försökt, men man faller alltid tillbaks i samma fälla gång på gång på gång igen. Jag har också "problem" med det. Vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Folk får bara inse att det är så man är som person. Det enda man vill är ju att folk ska le/skratta/vara glada och se allt som ett stort skämt. Man offrar ibland sig själv för att se sina vänner skratta åt det man gör, medan omvärlden kan bli irriterade. Får man inte säga det man vill, då känner man sig kvävd och vantrivs. Man får en liten kick av att provocera folk och att söka uppmärksamhet och kickar brukar man ju bli ganska beroende av generellt. Bästa sättet är att INTE UPPMUNTRA beteendet genom att skratta etc etc...på bekostnad att personen kanske kommer vantrivas.

Så funkar det för mig i alla fall.

Senast redigerad av Patriarch K den 2018-06-20 klockan 14:52.
Patriarch K är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)