Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-19, 15:24   #20686
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Bokade tid för service idag. En MB 2014 E350cdi, stor service (B9) inkl byte olja i automatlådan. Auktoriserad verkstad (Veho bil) skulle ha 14,400kr! Mindre oberoende Mercedesverkstad 8,500kr. Jag har svårt att se att det något som motiverar varför jag ska betala 6,000kr extra för att serva bilen på en auktoriserad verkstad, eller vad säger ni?
Den billigare såklart
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 15:46   #20687
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av dream_theater_ Visa inlägg
Den billigare såklart
Jo det är den jag bokat. Men jag undrar om det finns någon nackdel med att göra service på icke auktoriserad verkstad. Servicen loggas i den elektroniska logboken och garantierna måste väl.gälla ändå enligt lag (och de har ändå gått ut förutom rostskyddsgarantin), och mobilitetsgaranti (gratis bärgning) ingår ändå i min bilförsäkring. Skulle vara om man får nåt fel på bilen som de kanske fixar på Goodwill om bilen är fullervad på auktoriserad. Hände mig på min förra bil där de bytte en (jättedyr) backsensor gratis efter att garantin gått ut. Men knappast att det skulle motivera 6000 spänn...

En annan fråga: Motoroljan kostar 2000kr (250kr/l x 8 liter).
Antar att de måste använda olja som är "MB approved" men låter ändå väldigt dyrt tycker jag!
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 16:41   #20688
dream_theater_
I ♥ Eddie Vedder
 
dream_theater_s avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 186
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jo det är den jag bokat. Men jag undrar om det finns någon nackdel med att göra service på icke auktoriserad verkstad. Servicen loggas i den elektroniska logboken och garantierna måste väl.gälla ändå enligt lag (och de har ändå gått ut förutom rostskyddsgarantin), och mobilitetsgaranti (gratis bärgning) ingår ändå i min bilförsäkring. Skulle vara om man får nåt fel på bilen som de kanske fixar på Goodwill om bilen är fullervad på auktoriserad. Hände mig på min förra bil där de bytte en (jättedyr) backsensor gratis efter att garantin gått ut. Men knappast att det skulle motivera 6000 spänn...

En annan fråga: Motoroljan kostar 2000kr (250kr/l x 8 liter).
Antar att de måste använda olja som är "MB approved" men låter ändå väldigt dyrt tycker jag!
Det är dyrt som fan, men det låter tyvärr ganska normalt.
__________________
Vägen till sexpack och hockeyröv
Träningslära! Bra hemsida om träning, kost, prestation och skador.

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Samma här, jag skulle vilja se dig i "Vem vet mest?".
dream_theater_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 17:17   #20689
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Hittade Castrol-olja på nätet med samma spec (5W-40 och MB approved m229.51) för 99kr/l. Man blir väl uppkörd som vanligt, men kanske lite mindre än på aukt. verkstad i alla fall...
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 19:17   #20690
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 425
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Hittade Castrol-olja på nätet med samma spec (5W-40 och MB approved m229.51) för 99kr/l. Man blir väl uppkörd som vanligt, men kanske lite mindre än på aukt. verkstad i alla fall...
Det är dyrt med bilservice och reservdelar i Sverige. Motorolja är nog en post som bilverkstäder tjänar mycket på.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 19:26   #20691
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Varannan service (inte denna) är i princip bara oljebyte. Kostar ändå typ 4000kr. Men gör det bytet själv så kan man ju inte regisrera det i bilens dator och det loggas inte heller i serviceboken.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 21:51   #20692
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
G30 5-serien är ju i alla tester vara mer mot lillebror än storebor, men ha en sportig och agil känsla. Den jag körde var tvärtemot, så igen, det hänger på motor. En 550i känns nog knappast som en buss när man kör den...
Jag letar inte efter en "sportig och agil" känsla när jag väljer bil. Viktigast tycker jag är att bilen känns stabil med en behaglig styrning. Om den känns tung är nästan bara ett plus, i alla fall om den inte kränger för mycket.

Och så hög komfort såklart. De flesta större bilarna går bekvämt med högprofilhjul, men för den där riktigt sköna "strykjärns-känslan" (speciellt i hög fart) krävs lågprofildäck tycker jag. Men då krävs mycket av både däck och chassie för att det ska bli bekvämt och inte spåra eller slå i hjulupphängningarna. Men har man en bil som fixar det så är den en fröjd att köra.

Men det kan skilja väldigt mycket för en bilmodell beroende på chassie-option och däcksfabrikat/dimension. Har kört både bra och dåliga bilar från Audi, BMW och Mercedes. Inklusive en tok-stötig studsande Audi A4 och en konstant spårade BMW 5-serie. Och jag hade en omgång däck en gång på en Merca som gjorde den så instabil att min fru inte ens ville köra den. Inte jag heller så jag köpte nya efter en säsong (Michelin Pilot Sport, verkar vara ett säkert kort för sköna stabila däck). Det gäller helt enkelt att konfigurera bilen rätt, vilket inte alltid är så lätt i förväg att veta vad som funkar.

Sen är ju så klart en stark och smidig drivlina viktigt för körglädjen. Och ett lite fastare chassie känns bättre ihop med en stark motor. Det blir liksom ett paket, svårare tycker jag att acceptera att bilen går lite hårt när det sitter en slö 4-cyl diesel under huven.
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 22:27   #20693
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Ni som är vassa på bilar.
Jag har en Range rover evoque idag. Älskar den, så mkt att jag ägt den längre än någon annan bil (snart 4 år). Är det någon som helst idé att köpa en ny bil nu eller invänta nästa generations elbilar om 5 år?
Jag halvväntar på elbil, men tiden går så sakta så det kanske blir en till bil, men då har jag ändå familj att skylla på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-19, 22:28   #20694
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Funderat på en CLS Shooting brake?

https://www.blocket.se/eslov/Mercede....htm?ca=15&w=3
Ja, dom är för lång och trång.

Skulle vilja ha något liknande R-klass, men tydligen med mindre problem.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 17:21   #20695
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Jag behöver en lösning för att montera telefonen i bilen.
* Måste vara justerbar för olika telefoner
* Måste gå att demontera utan större ingrepp
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 17:51   #20696
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Princip bara vridstyvhet och hk/kg som spelar roll på upplevelsen.

Jag vill bara ha en bil som gör trygga omkörningar och är så jävla tyst som det går.

Synd att inte S klass och A8 finns i kombi.

Blev ingen R klass för mig heller. verkar vara mycket problem
hjulbas spelar också roll, sedan har ju flera biltillverkare börjat med fyrhjulsstyrning också. Det borde definitivt kännas annorlunda. BMWs system motstyr med bakhjulen om bilen blir överstyrd t.ex.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 17:55   #20697
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag letar inte efter en "sportig och agil" känsla när jag väljer bil. Viktigast tycker jag är att bilen känns stabil med en behaglig styrning. Om den känns tung är nästan bara ett plus, i alla fall om den inte kränger för mycket.

Och så hög komfort såklart. De flesta större bilarna går bekvämt med högprofilhjul, men för den där riktigt sköna "strykjärns-känslan" (speciellt i hög fart) krävs lågprofildäck tycker jag. Men då krävs mycket av både däck och chassie för att det ska bli bekvämt och inte spåra eller slå i hjulupphängningarna. Men har man en bil som fixar det så är den en fröjd att köra.

Men det kan skilja väldigt mycket för en bilmodell beroende på chassie-option och däcksfabrikat/dimension. Har kört både bra och dåliga bilar från Audi, BMW och Mercedes. Inklusive en tok-stötig studsande Audi A4 och en konstant spårade BMW 5-serie. Och jag hade en omgång däck en gång på en Merca som gjorde den så instabil att min fru inte ens ville köra den. Inte jag heller så jag köpte nya efter en säsong (Michelin Pilot Sport, verkar vara ett säkert kort för sköna stabila däck). Det gäller helt enkelt att konfigurera bilen rätt, vilket inte alltid är så lätt i förväg att veta vad som funkar.

Sen är ju så klart en stark och smidig drivlina viktigt för körglädjen. Och ett lite fastare chassie känns bättre ihop med en stark motor. Det blir liksom ett paket, svårare tycker jag att acceptera att bilen går lite hårt när det sitter en slö 4-cyl diesel under huven.
Har kört lite mer aggressivt senaste dagarna och fan vad roligt det är, trots att jag har en "svenssonbil" (fast i det högre prisspannet då). A4an reagerar så distinkt när jag viker ut den för en omkörning. Sedan saknar jag trycket i övre varv såklart, 3.0an är ju grym på låga varv, men har inte övre draget som en S-kärra har. Det som är kul med att den är agil är att det är så smidigt att nypa luckor i köer mm mellan omkörningar, den förflyttar sig så rappt i sidled.

Apropå däck så kommer jag få runflats på nästa kärra från farbrik. GnnnfFNfnNFNnfn
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 17:57   #20698
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Jag behöver en lösning för att montera telefonen i bilen.
* Måste vara justerbar för olika telefoner
* Måste gå att demontera utan större ingrepp
Någonstans har jag sett en variant som passar i mugghållare om du har några sådana på strategiskt bra platser i fordonet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 18:00   #20699
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Har kört lite mer aggressivt senaste dagarna och fan vad roligt det är, trots att jag har en "svenssonbil" (fast i det högre prisspannet då). A4an reagerar så distinkt när jag viker ut den för en omkörning. Sedan saknar jag trycket i övre varv såklart, 3.0an är ju grym på låga varv, men har inte övre draget som en S-kärra har. Det som är kul med att den är agil är att det är så smidigt att nypa luckor i köer mm mellan omkörningar, den förflyttar sig så rappt i sidled.

Apropå däck så kommer jag få runflats på nästa kärra från farbrik. GnnnfFNfnNFNnfn
Vänta tills du börjar göra samma sak med hojen. Då kommer du inse hur slö och klumpig en normal bil är i jämförelse
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-21, 18:01   #20700
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Någonstans har jag sett en variant som passar i mugghållare om du har några sådana på strategiskt bra platser i fordonet.
Mina sitter precis framför växelspaken. Så kan bli lite klurigt om jag behöver navi från telefonen. Men annars var det ett sätt jag inte tänkt på
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)