Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-15, 17:02   #1
Nutrid
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Sverige..
Inlägg: 786
Kollat blodvärden (testo etc) och är nyfiken

Halloj.

Jag var och lämnade några blodprov på VC för cirka 2 veckor sedan. [23 år, Man].

Fick tillbaka provresultaten och det verkar som om allt ligger inom referensvärdena i alla fall.

Skulle dock vilja veta lite mer ang dessa värden. TSH & T4 kvoten förstår jag inte mycket av så vet inte hur man ska tolka det. Kommer att skriva ner hela skiten så att jag slipper det här pappret.

Det jag är lite fundersam på är framförallt Glukos, Kreatinin och SHBG (då jag inte förstår något om shbg) samt om TSH / T4 balansen verkar okej etc. Någon kunnig kan ju dela med sig av sin åsikt. Litar mer på er än min doktor som kan ha varit en av de skummaste människorna jag någonsin träffat.

Elektrolyter
P-Kalium (Referensvärde 3,5-4,4) = 4,0
P-Natrium (Referensvärde 137-145) = 139

Hematologi
B-Hb (Referensvärde 134-170) = 148
B-EPK (Referensvärde 4,3-5.7) = 5,0
B-EVF (Referensvärde 0,39-0,50) = 0,43
B-LPK (Referensvärde 3,5-8,8) = 4,7
Ery-MVC (Referensvärde 82-98) = 86
B-TPK (Referensvärde 145-348) = 229

Inflammation
B-SR (Referensvärde <15) = 1

Metabola markörer

P-Glukos (Referensvärde 4,2-6.3) = 4,4 <- Fan gränsfall. Vet ej varför (var inte heller ett fastande test kan tilläggas).

Mag/Tarm diagnostik

P-ALP(IFCC) (Referensvärde 0,60-1,8) = 0.8
P-ALAT (Referensvärde <1,1) = 0,60

Urin/Njure

P-Kreatinin (Referensvärde 60-105) = 90. <- Detta verkar rätt högt? Tydligen så kan det öka av att man tränar samt muskelmassa (är dock inte speciellt stor) och tar ej kreatin tillskott heller.

Endokrinologi

P-SHBG: (Referensvärde 10-80) = 44
P-Testo,total: (Referensvärde 7,6-31) = 22
P-Testosteron/SHBG kvot = 0.49
P-TSH (Referensvärde 0,27-4.20) = 1.50
P-T4, fritt (Referensvärde 12-22) ) 17

Senast redigerad av Nutrid den 2013-06-15 klockan 17:05.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 17:08   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 834
Helt normalt. Vad är det du undrar över?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 17:17   #3
Nutrid
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Sverige..
Inlägg: 786
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Helt normalt. Vad är det du undrar över?
Vill mest veta vad som kan påverka att man ligger i gränsfall på vissa värden såsom glukos, kreatinin.

"Om njurarnas förmåga att filtrera bort ämnen i blodet är försämrad stiger halten av kreatinin i blodet." Hur vet man om detta är fallet exempelvis?
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 17:19   #4
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
du ligger ju gott inom referensvärdet på båda. dvs inte ens gränsfall.

och lågt glukos är bättre än högt.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 17:37   #5
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Bokstavligt talat, helt normalt på allt kan jag säga.

Värden fluktuerar. Detta är alltså en ögonblicksbild. Lägg inte för mycket värde i det. Har gjort två paneler för länge sedan och hade 30 och 24 i s-testosteron vid olika mättillfällen t ex. Spela roll.

Som Pepz säger är ju lågt glukos givetvis bättre än högt, så länge man inte har hypoglycemi.

Ska jag vara helt ärlig finns inget att diskutera i de här resultaten, alls. Du har inte ens ett enda värde som ligger över/under något gränsvärde heller. Inte ens ett lågt järnvärde. Själv hade jag förhöjda levervärden och lågt järn, samt testo över ref.värdet. Andra tillfället helt normalt.

Glöm och gå vidare imo. I all välvilja.

Senast redigerad av tjing den 2013-06-15 klockan 17:44.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 17:52   #6
Nutrid
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Sverige..
Inlägg: 786
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Bokstavligt talat, helt normalt på allt kan jag säga.

Värden fluktuerar. Detta är alltså en ögonblicksbild. Lägg inte för mycket värde i det. Har gjort två paneler för länge sedan och hade 30 och 24 i s-testosteron vid olika mättillfällen t ex. Spela roll.

Som Pepz säger är ju lågt glukos givetvis bättre än högt, så länge man inte har hypoglycemi.

Ska jag vara helt ärlig finns inget att diskutera i de här resultaten, alls. Du har inte ens ett enda värde som ligger över/under något gränsvärde heller. Inte ens ett lågt järnvärde. Själv hade jag förhöjda levervärden och lågt järn, samt testo över ref.värdet. Andra tillfället helt normalt.

Glöm och gå vidare imo. I all välvilja.
Tack för inlägget. Uppskattar din åsikt (och smygläser din blogg ).

Det finns dock anledningar till att jag är nojig angående glukos. Har haft problem i sena tonåren då jag misskötte kosten något jävulskt med overkligt mycket inaktivitet.

Det resulterade i symptom som definitivt liknande hypoglykemi. Kunde få kallsvettningar, yrself och andra obehagliga symptom. Dock så verkar detta ha mer eller mindre försvunnit då jag förändrade kosten och började träna igen.

Kan du något om SHBG samt vad "kvoten" egentligen innebär btw?

Senast redigerad av Nutrid den 2013-06-15 klockan 17:54.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 17:56   #7
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Du kanske har någon slags mild rebound hypoglycemia? D v s att ditt blodglukos sjunker lite mer än andras ett tag efter en måltid? Om du inte känner något nuförtiden åt det håller så är ditt värde normalt och det är inget att bry sig om.

SHBG är sexual-hormonbindande globulin; ett protein i blodet som binder fritt testosteron så att det inte ska kunna verka på kroppens vävnader ohämmat och brytas ner. Ditt värde ligger bra. Ett lägre SHBG höjer fritt testosteron, men är också kopplat till mer ohälsa. Ett högre är kopplat till bättre hälsa och en förmodligen mer allround-tränad person.

Din testo/SHBG-kvot är helt normal.

Senast redigerad av tjing den 2013-06-15 klockan 17:58.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 18:06   #8
Nutrid
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Sverige..
Inlägg: 786
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Du kanske har någon slags mild rebound hypoglycemia? D v s att ditt blodglukos sjunker lite mer än andras ett tag efter en måltid? Om du inte känner något nuförtiden åt det håller så är ditt värde normalt och det är inget att bry sig om.
Ja det är något sådant jag misstänker.

Kan det bero på "för bra insulinkänslighet" vilket jag har läst om tidigare? Alltså att det ger en effekt ungefär som en person som de facto utsöndrar för mycket insulin medan det egentligen handlar om att receptorerna istället svarar väldigt "bra"?

Däckar rätt ofta efter middagarna men det är ofta stora volymer som satan på maten kan tilläggas. Det handlar alltså inte längre om att jag får de symptomen jag nämnde tidigare. Kan fasta i princip tills jag dör av hunger (sett till blodsockret).

Citat:
SHBG är sexual-hormonbindande globulin; ett protein i blodet som binder fritt testosteron så att det inte ska kunna verka på kroppens vävnader ohämmat och brytas ner. Ditt värde ligger bra. Ett lägre SHBG höjer fritt testosteron, men är också kopplat till mer ohälsa. Ett högre är kopplat till bättre hälsa och en förmodligen mer allround-tränad person.

Din testo/SHBG-kvot är helt normal.
Då bör ju alltså dock inte heller ett högt SHBG värde vara att föredra då det lär påverka muskelökningar samt de positiva effekterna ett bra testo värde kan ha som ökad sexlust mm?

Senast redigerad av Nutrid den 2013-06-15 klockan 18:07.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 18:08   #9
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Som flera skrivit ovan finns inte så mycket att diskutera, mer än att säga grattis, helt normala prover.
Vad gäller glukosvärdet så skriver du ju själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid
Kunde få kallsvettningar, yrself och andra obehagliga symptom. Dock så verkar detta ha mer eller mindre försvunnit då jag förändrade kosten och började träna igen.
Leta inte avvikelser bara för att du kan, om du inte har några besvär; det om något är inte hälsosamt. Att däcka i matkoma om man äter våldsmycket är inte direkt ett sjukdomssymptom.

Nu älskar ju tidningarna att skriva DIN XYZ KAN VARA DOLD SJUKDOM, men det betyder inte att alla HAR dolda sjukdomar trots att de inte känner sig sjuka. Ang. prover skall man också komma ihåg att referensvärden tas fram genom att man tar prover på en stor mängd "normalfrisk" normalbefolkning och undersöker hur de fördelar sig. Några kommer m.a.o. alltid att ligga långt ut åt endera hållet utan att vara sjukare än de som ligger i mitten. Det är heller inte så att man "bör" sträva efter att ligga så nära övre/undre referensvärdet som möjligt i alla lägen.

Senast redigerad av Tolkia den 2013-06-15 klockan 18:09.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 18:15   #10
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Nutrid Visa inlägg
Ja det är något sådant jag misstänker.

Kan det bero på "för bra insulinkänslighet" vilket jag har läst om tidigare? Alltså att det ger en effekt ungefär som en person som de facto utsöndrar för mycket insulin medan det egentligen handlar om att receptorerna istället svarar väldigt "bra"?
Ja, förmodligen.

Citat:
Däckar rätt ofta efter middagarna men det är ofta stora volymer som satan på maten kan tilläggas. Det handlar alltså inte längre om att jag får de symptomen jag nämnde tidigare. Kan fasta i princip tills jag dör av hunger (sett till blodsockret).
Prova att äta mindre mängder kolhydrater åt gången. Alltså mer normala mängder. Det brukar hjälpa mycket för energinivåer och blodsockernivåer.

Citat:
Då bör ju alltså dock inte heller ett högt SHBG värde vara att föredra då det lär påverka muskelökningar samt de positiva effekterna ett bra testo värde kan ha som ökad sexlust mm?
Går inte rakt av att säga att en viss SHBG-kvot ger en viss muskelmassa. Eftersom du ligger på ett hälsosamt värde tycker jag det är lite av en icke-fråga. 20 hade varit aningen för lågt och 80 för högt för en ung tränad man, fastän båda värden gränsar till referensvärden. Lägre värden ses som sagt framförallt vid övervikt och steroidmissbruk.

Tjockisar har dock inte mer total-testosteron då det också aromatiseras i högre grad till östrogen = inte win för en man. Även hos överviktiga kvinnor stimuleras androgen signalering.

Senast redigerad av tjing den 2013-06-15 klockan 18:20.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 18:18   #11
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av tolkia Visa inlägg
ang. Prover skall man också komma ihåg att referensvärden tas fram genom att man tar prover på en stor mängd "normalfrisk" normalbefolkning och undersöker hur de fördelar sig. Några kommer m.a.o. Alltid att ligga långt ut åt endera hållet utan att vara sjukare än de som ligger i mitten. Det är heller inte så att man "bör" sträva efter att ligga så nära övre/undre referensvärdet som möjligt i alla lägen.
+1
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 18:24   #12
Nutrid
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Sverige..
Inlägg: 786
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Som flera skrivit ovan finns inte så mycket att diskutera, mer än att säga grattis, helt normala prover.
Vad gäller glukosvärdet så skriver du ju själv:

Leta inte avvikelser bara för att du kan, om du inte har några besvär; det om något är inte hälsosamt. Att däcka i matkoma om man äter våldsmycket är inte direkt ett sjukdomssymptom.
Vadå leta inte avvikelser? Det är inte vad jag gör.

Det handlar snarare om att jag försöker få saker bekräftade. Sedan att jag övertolkar resultaten och har låg kunskap om just provanalyser är en helt annan sak.

Håller med dig i det andra du sa.

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Ja, förmodligen.

Prova att äta mindre mängder kolhydrater åt gången. Alltså mer normala mängder. Det brukar hjälpa mycket för energinivåer och blodsockernivåer.

Går inte rakt av att säga att en viss SHBG-kvot ger en viss muskelmassa. Eftersom du ligger på ett hälsosamt värde tycker jag det är lite av en icke-fråga. 20 hade varit aningen för lågt och 80 för högt för en ung man, fastän båda värden gränsar till referensvärden.
Jo att äta mindre kolhydrater vore en ide. Synd bara att det är så jävla gott att äta i större mängder i min mening (pasta <3).

Förstår att man inte kan säga att SHBG funkar så rakt av men det känns lite så. Ju mer SHBG ju mindre fritt testo vilket rimligtvis borde påverka muskelökningar?

Men det är iofs en drös faktorer som spelar in där så ja, jag förstår din poäng

Senast redigerad av Nutrid den 2013-06-15 klockan 18:26.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 18:27   #13
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Visst påverkar fritt testosteron potentiellt muskelökningar (onekligen) men säger ju ingenting om träning, återhämtning, kost osv menar jag. Bara ett SHBG-värde ger ju inte en bra fysik.

Dessutom är det som sagt inte nödvändigtvis särskilt hälsosamt för kroppen att ligga för lågt på SHBG.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 18:40   #14
nomirin
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 180
Vi kanske kan summera tråden med att du ska sluta oroa dig; fortsätt ät, träna och var glad!
__________________
We don't have time to cry. Get ripped, brah.
nomirin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-15, 18:59   #15
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Glucoset var inte ett gränsfall. Det var helt normalt.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)