Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-05-04, 17:57   #1876
kalle_kula
Registered User
 
kalle_kulas avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 77
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Tja galvade 80mm uteskruvar ska ju funka. Men du får ju "fula" skruvar synliga i bärlinan, eller deras skallar iaf. Men du sparar några kronor på mindre antal vinklar. Markduk under gruset bör räcka. Mindre ogräs kan ju slå rot i gruset ändå men eftersom det blir mörkt under trädäcket så bör du slippa problem med det.

Syllpapp är klart bättre än inget, men skall man vara petig så skall det egentligen ligga något mer undertill. I praktiken lär det bli högst marginell, om någon, skillnad eftersom det är grus kring plattorna så det kommer aldrig vara någon större pöl i närheten av reglarna. Men du måste väl ändå ha plastbrickor till att väga av varje regel på plattorna så att reglarna och därmed ramen blir i jämn fin nivå?
För ditt grus lär inte ligga helt perfekt. Grovmåtta höjden på plattorna (höj eller sänk dom med grusen under dom) och finlira med plastklossar.

Kan tillägga att 45x145 låter väldigt svulstigt för ett så litet trädäck. 45x90 hade räckt länge. Men du kanske behöver höjden för att få trädäcket i nivå med huset?
Tack igen för tipsen!

Hade väl egentligen tänkt 45x120 men 45x145 verkar vara "klenaste" regeln som är NTR A. Under det så verkar det bara vara NTR AB. Men det kanske duger det med?

Tänker förresten inte köra på bärlina i väggen eftersom det är en stuga som nog inte är helt stabil
kalle_kula är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 15:26   #1877
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Jag bor i en villa med oisolerade vindsutrymmen i båda gavlarna av huset. Jag funderar på om jag kunde bygga åtminstone en skrubb där som jag skulle isolera och kunna hålla grundvärme i med hjälp av frånluftskanalen från ventilationsaggregatet. Genomföringen från aggregatet går där vid ena vindsutrymmet och är nu isolerat. Tänkte om man kunde dra om kanalen så att antingen en oisolerad del av den (plåtrör) skulle gå genom skrubben, eller så skulle man helt enkelt bara köra in luften på ett ställe och bara göra ett till hål som man kopplar vidare till utgående röret så luften pressas ut av trycket. Måste ju isf bygga lite bättre dörr. Nån som har tankar om det här? Kan tro bara det oisolerade röret räcka för att hålla plusgrader? Skulle vilja slippa mina högar med målarfärgsburkar så behöver inte vara varmare än så det inte fryser. Annars lika kallt där som ute under vintern så undrar också om kondens kan bli ett problem om jag bara kör med enkla regler och bergull som jag skivar in.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 16:07   #1878
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Jag bor i en villa med oisolerade vindsutrymmen i båda gavlarna av huset. Jag funderar på om jag kunde bygga åtminstone en skrubb där som jag skulle isolera och kunna hålla grundvärme i med hjälp av frånluftskanalen från ventilationsaggregatet. Genomföringen från aggregatet går där vid ena vindsutrymmet och är nu isolerat. Tänkte om man kunde dra om kanalen så att antingen en oisolerad del av den (plåtrör) skulle gå genom skrubben, eller så skulle man helt enkelt bara köra in luften på ett ställe och bara göra ett till hål som man kopplar vidare till utgående röret så luften pressas ut av trycket. Måste ju isf bygga lite bättre dörr. Nån som har tankar om det här? Kan tro bara det oisolerade röret räcka för att hålla plusgrader? Skulle vilja slippa mina högar med målarfärgsburkar så behöver inte vara varmare än så det inte fryser. Annars lika kallt där som ute under vintern så undrar också om kondens kan bli ett problem om jag bara kör med enkla regler och bergull som jag skivar in.
Det är nog bättre att sätta in en frostvakt.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...E&gclsrc=aw.ds
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-29, 20:22   #1879
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Det är nog bättre att sätta in en frostvakt.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...E&gclsrc=aw.ds
Hmm jo. Men bygger nog hellre en del i det separata biltaket isf. Känns inte bekvämt att ha där pga brandrisk om den än är väldigt liten. Är på vinden typ en gång i året.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 07:06   #1880
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag skall förhoppningsvis snart flytta, göra ett byte till en ny hyresrätt på samma gata. Jag har därför påbörjat att spackla hål och grejer och noterade att parketten i golvet har repats ganska så hårt av vad jag förmodar är soffbenet.

Går det att fixa detta med någon krita eller liknande? Isf vilken krita är billigast, googlade lite och hittade kritor för 500kr, men känns väldigt dyrt. Jag hade ju kunnat gömma det, exempelvis ställa datorn där revan är, men känns taskigt för nästa hyresgäst. Eller finns det andra tips för att iaf förminska skadan här?

Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 07:47   #1881
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag skall förhoppningsvis snart flytta, göra ett byte till en ny hyresrätt på samma gata. Jag har därför påbörjat att spackla hål och grejer och noterade att parketten i golvet har repats ganska så hårt av vad jag förmodar är soffbenet.

Går det att fixa detta med någon krita eller liknande? Isf vilken krita är billigast, googlade lite och hittade kritor för 500kr, men känns väldigt dyrt. Jag hade ju kunnat gömma det, exempelvis ställa datorn där revan är, men känns taskigt för nästa hyresgäst. Eller finns det andra tips för att iaf förminska skadan här?

Om det är nedsänkningar i träet (hack) så kan du testa att dutta vatten i dom. Vattnet får det komprimerade träet att svälla och resa sig igen så att nedtryckningen minskar. Nyansskillnaden borde du kunna förbättra med någon oljehistoria. Ser det ok ut när träet är blött så kanske lite olja eller gnida in paraffin från ett ljus.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 08:12   #1882
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Om det är nedsänkningar i träet (hack) så kan du testa att dutta vatten i dom. Vattnet får det komprimerade träet att svälla och resa sig igen så att nedtryckningen minskar. Nyansskillnaden borde du kunna förbättra med någon oljehistoria. Ser det ok ut när träet är blött så kanske lite olja eller gnida in paraffin från ett ljus.
Tack för tipset, skall testa detta sen. Med olja, menar du matolja då eller någon träolja?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 10:39   #1883
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack för tipset, skall testa detta sen. Med olja, menar du matolja då eller någon träolja?
Fick samma problem i en lägenhet, finns speciella ifyllnadspennor.

Ordna det också efter du fuktat trät.

Jag fick betala golvbyte i hela lägenheten, gick på 19.000 för jag var ärlig och visa på skadan jag lagat, dom hade missat det vid slutbesiktningen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 11:08   #1884
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack för tipset, skall testa detta sen. Med olja, menar du matolja då eller någon träolja?
Jag vågar inte svara på om det finns en olja som är bättre än en annan men generellt så mena jag något som får träet att se blött ut (dvs bli mörkare i nyansen) utan att torka bort så som vatten gör. matolja hade sannolikt funkat men kolla först med någon golvaffär för det finns säkert något specialgrej som ger bättre resultat vid fixning av parkett.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 12:49   #1885
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fick samma problem i en lägenhet, finns speciella ifyllnadspennor.

Ordna det också efter du fuktat trät.

Jag fick betala golvbyte i hela lägenheten, gick på 19.000 för jag var ärlig och visa på skadan jag lagat, dom hade missat det vid slutbesiktningen
Låter ju helt sinnes det där?

Skall försöka med vatten till att börja med då. Nu blev jag nojjig här att jag skall behöva betala en massa pengar. Det har jag inte råd med just nu.
@40Plus, menar du att jag skall ex dutta lite vatten med en svamp där bara?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 12:55   #1886
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Låter ju helt sinnes det där?

Skall försöka med vatten till att börja med då. Nu blev jag nojjig här att jag skall behöva betala en massa pengar. Det har jag inte råd med just nu.
@40Plus, menar du att jag skall ex dutta lite vatten med en svamp där bara?
Var en privat exploatör i norge som byggde ett hus med stora feta lägenheter med terass med gasuttag och fönster från golv till tak.

Dom fick dom inte sålda så jag erbjöd mig hyra en när jag bodde där för jag tänkte dela med kompisar.

Dom var tvungen att byta hela golvet enligt dom för att sälja lägenheten, öppen planlösning, hallen, vardagsrummet, köket fick dom byta isf inkl lister kanske.


Jag tror inte dom gjorde något för det syntes fan inte efter jag fyllt i med pennor. Det enda jag hade velat göra var att försöka mig på en lack, men vågade inte för jag hade inte tid att slipa eller bona så mycket
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 13:26   #1887
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Jag fick mail nu att besiktningen kommer att ske redan nu på onsdag. Så antingen får jag fula mig och ställa en blomkruka över eller försöka lösa så fort det går.

Så skall försöka med vatten och olja idag tänkte jag. Kan någon förklara mer noga hur jag bör gå tillväga?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 13:35   #1888
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag fick mail nu att besiktningen kommer att ske redan nu på onsdag. Så antingen får jag fula mig och ställa en blomkruka över eller försöka lösa så fort det går.

Så skall försöka med vatten och olja idag tänkte jag. Kan någon förklara mer noga hur jag bör gå tillväga?
Är där ett kännbart hack så lägg några droppar vatten och låt dom ligga tills dom är borta. Har träet inte rest sig så lägg lite mer vatten. Om det börjar resa sig så att det blir bättre så lägg inte mer vatten. Och lägg bara vatten i själva bulan, inte utanför, då det kan skada den friska parketten.

Detta brukar ha marginell inverkan men är värt att testa. Skulle det mot förmodan resa sig så mycket så att det blir en uppåtbula dvs reser sig för mycket så ta tex en hammare och knacka försiktigt ner träet igen tills det är hyfsat jämt.

Ring nån golvfirma i närheten och fråga om dom har nån "lagningspenna" eller dylikt för att dölja hack i parkett. Om det inte finns tid så testa ta liiiite olja i en pyttehörna av där det är ett hack med ljust trä exponerat och se så det inte blir alldeles för mörkt med vanlig matolja eller med vax från ljus. Stå på avstånd och bedöm om det ser bättre ut.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 13:38   #1889
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Tack så mycket 40plus, skall testa detta efter jobbet.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-01, 13:51   #1890
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Tack så mycket 40plus, skall testa detta efter jobbet.
Lycka till och kom ihåg, less is more. Det är ofta slutresultatet av en bonnalagning blir sämre än det var innan. Så var hellre lite för försiktig än att bara fläska på.

Och för all del, lägg en stund på att googla om det på både svenska och engelska. Kanske hittar du fler eller bättre tips om detta då det är en ganska vanlig sak att ha problem med hack i trägolv.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)