Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-20, 20:48   #46
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av RykteT Visa inlägg
Hade grym ångest igår (därför jag kollade film) då min mor hade sagt till mig att jag fick ta och "stå ut med ångesten, du är ju van". Den är sjukt skön att höra när man har dödsångest och vill bara försvinna... Från sin mor...
Det är svårt att vara smidig som anhörig, eftersom man sitter fast i känsloträsket och rätt ofta dras med egna skuldkänslor ("jag har misslyckats med att ge min son en trygg uppväxt och han har dras nu med megaångest p.g.a. att jag är en kass morsa", typ). Det är för jävligt att vara anhörig och se någon man älskar aktivt arbeta för att gå ned sig, och man blir definitivt inte trevligare av att ha ätstörningar. (Ingen blir trevligare av att må dåligt, ju.) Din morsas råd är dock inte så dåligt/okänsligt som det kan verka; den enda lösningen ÄR att stå ut med ångesten, eftersom den metod du tidigare har använt för att dämpa den har varit att svälta dig ännu lite bättre och träna ännu lite mer än tidigare, och det är ju precis vad du skall sluta med. Det finns bara en utväg, och det är att stå ut. Det är vidrigt, men det går och det kommer att gå bättre och bättre ju oftare du lyckas. Liten tröst nu, men sant.
Citat:
Ursprungligen postat av RykteT Visa inlägg
Jag som är väldigt filosofisk av mina undrar: Varför i he***te föds man om man hade orsakat mindre smärta och lidande om man inte fötts?
Om du vill vara filosofisk kan du ju inte undgå att ta med i beräkningen att du även ger upphov till mer glädje och lycka i världen än om du inte fötts. Jag tror att din morsa kan bekräfta det här om du frågar henne en bra dag och inte när ni precis haft ett monsterbråk.

Keep it up.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-20, 21:00   #47
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det är svårt att vara smidig som anhörig, eftersom man sitter fast i känsloträsket och rätt ofta dras med egna skuldkänslor ("jag har misslyckats med att ge min son en trygg uppväxt och han har dras nu med megaångest p.g.a. att jag är en kass morsa", typ). Det är för jävligt att vara anhörig och se någon man älskar aktivt arbeta för att gå ned sig, och man blir definitivt inte trevligare av att ha ätstörningar.
Jo jag vet tyvärr detta och det är det som gör att jag får ångest på grund av att jag ångrar det jag sagt i efterhand.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Din morsas råd är dock inte så dåligt/okänsligt som det kan verka; den enda lösningen ÄR att stå ut med ångesten, eftersom den metod du tidigare har använt för att dämpa den har varit att svälta dig ännu lite bättre och träna ännu lite mer än tidigare, och det är ju precis vad du skall sluta med. Det finns bara en utväg, och det är att stå ut. Det är vidrigt, men det går och det kommer att gå bättre och bättre ju oftare du lyckas. Liten tröst nu, men sant.
Det är helt sant det du säger och det är ju ofta det som är problemet! Ångesten finns där som en försvarsmekanism hos oss människor för att försvara oss mot psykisk påfrestning men när den slår snett så hamnar man där jag har hamnat och som du säger måste jag helt enkelt ta och svälja smärtan och leva med den tills den försvinner.
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 20:29   #48
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
21a loggen:
Ålder: 18 år
Vikt: 64,8 kg
Längd: 183 cm
Dagens kaloriintag: 2900 kcal tror jag...
Dagens träningspass: Mage-Axlar-Nacke

Fysisk status: Idag har varit en tung dag psykiskt på grund utav fysiken men vi kommer till det...

På gymmet tränade jag axlar, nacke och mage och kan säga att jag märker hur mycket starkare jag blir för varje vecka som går! Kör runt 6x10 stycken dips med enbart egen kroppsvikt och 5x9 dips med kroppvikt+5kg! Så där är jag nöjd. Jag märker att jag blir starkare i magmusklerna också och axlarna ska vi inte prata om (växt enormt där! )

Psykisk status: Om söndagen var dålig så ska vi nog inte nämna den här dagen...

Började med en natt där jag fick 5 timmars sömn trots att jag gick och la mig 8 timmar innan jag skulle upp och tog sömntablett 10 timmar innan jag skulle upp. Sedan kommer man till skolan och har två väldigt sega lektioner innan idrotten som jag inte gillar så mycket (måste blotta min kropp i omklädningsrummet efteråt). Sen kom mardrömmen: Lunchen. Hade helt glömt bort att jag har kunnat räkna allting hela sommaren men kan inte det på samma sätt i skolan så fick en panikattack där. Det hjälpte ju inte direkt att det var vegetarisk soppa med vitt bröd och 32% ost till det. Tog rikligt med mat men klarade inte att äta mer än 2-3 skedar innan jag höll på att spy för att ångesten stod mig i halsen när jag tänkte på att jag inte visste vad jag stoppade i mig.. 20 minuter senare sitter man hos skolsyster och berättar hur man mår och hon är förvånansvärt förstående (för en gångs skull). Det slutar med att jag inte fick mat i magen på drygt 10 timmar och det värsta av allt är att jag lagt på mig nån fucking valk längst ner på magen som verkligen dinglar och jag tror det har något med ångesten att göra men jag kan svära på mitt förnuft att den inte var sådan igår! (Kan även ha att göra med att jag inte fick mat i magen på 10 timmar och då slappnade magen av eller någonting?)

Hade dödsångest i flera timmar innan jag kom till gymmet och nu har jag väll lugnat ner mig en del men mår fortfarande SKITKASST på grund av magen (Men ta mig FAN att jag ska lösa det här på något sätt utan att minska på mitt intag.)
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 21:25   #49
tearz
Registered User
 
tearzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 1 223
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av RykteT Visa inlägg
Tackar! Jag är väldigt noga med vad jag äter som du säkert förstår!




Det är en jobbig sits att vara i och det är inget jag ens skulle önska min värsta fiende. Jag hoppas i varje fall att min journal här hjälper dig lite med självförtroendet och om du behöver råd eller liknande så är det bara att fråga då jag antagligen vet vad du känner/går igenom!

17e loggen:
Ålder: 18 år
Vikt: 64,0 kg
Längd: 183 cm
Dagens kaloriintag: 2900 kcal
Dagens träningspass: Ben-Mage

Fysisk status: Jag verkar ha fått kläm på det här med benträningen nu och det är ju en grymt skön känsla! Enda negativa måste vara att när man ska köra plankan efter 1 h benpass så vibrerar hela kroppen som om jag fått en mindre stroke eller liknande!
Magpasset idag kan nog ha varit det bästa på länge också! Kan äntligen urskilja alla 3 paren magmuskler (antagligen kunde jag bara urskilja de 2 översta innan för att jag hade för lite muskler på magen)! Detta har boostat mitt självförtroende något så enormt!

Psykisk status: Fick en panikattack i omklädningsrummet på gymmet efter ett gräl med morsan. Efter ett hårt slag in i en metallpelare lugnade jag ner mig däremot och kunde använda ilskan i träningen istället! Tur att ingen var där (hade antagligen trott jag var galen)!
Absolut grabben !

Läste ditt senaste inlägg om skolmaten och känner igen det där.

Jag e själv i en fas där jag ska gå upp i vikt och tvingar numera mig själv att äta lunch ute 1-2 ggr per vecka.

Men kommer på mig själv att sitta försöka räkna kalorier /:
Messed up life ,)

Hang in there ! /Max
__________________
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=203518

<<< Lé Journalé
tearz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-21, 21:29   #50
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Citat:
Ursprungligen postat av tearz Visa inlägg
Läste ditt senaste inlägg om skolmaten och känner igen det där.

Jag e själv i en fas där jag ska gå upp i vikt och tvingar numera mig själv att äta lunch ute 1-2 ggr per vecka.

Men kommer på mig själv att sitta försöka räkna kalorier /:
Messed up life ,)

Hang in there ! /Max
Jag är tyvärr inte så långt kommen än att jag vågar det. Som tur är så kommer jag antagligen få nån hjälp av skolan, vet däremot inte hur eller ens 'om' ännu!

Det känns konstigt att säga men jag är avundsjuk på dig att du klarar av att äta ute så!
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 06:04   #51
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Jag kan säga att jag är uppriktigt rädd. Vägde 65.3 kg nu här på morgonen vilket innebär 1.2 kg på två dagar. Vet att det antagligen är bara vätska men när jag samtidigt fått en fettrand runt understa magmuskelparet! Ska jag sänka intaget kanske? 2800?
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 20:43   #52
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
22a loggen:
Ålder: 18 år
Vikt: 65,3 kg
Längd: 183 cm
Dagens kaloriintag: 2900 kcal
Dagens träningspass: Rygg-biceps

Fysisk status: Ska sammanfatta mig kort idag. Ryggpasset gick löjligt bra då jag ökade i nästan allt och bicepspasset stod på samma vikter som förra veckan så är nöjd med det också ändå. Annars har dagen flutit på relativt fint.

Psykisk status: Har fortfarande problem med magen men efter skolan och ett grymt pass på gymmet så mådde jag bättre då jag förstår att magen kommer försvinna så sakta (hoppas jag). Tänker inte minska intaget som jag först tänkte ändå! Då når jag aldrig mitt mål på 70 kg blankt.
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 21:10   #53
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
bra att du inte sänker intaget. lär ta 6mån+ ändå att nå 70kg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 21:13   #54
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Jag är inte lika säker på det som du däremot. Har verkligen flugit upp i vikt den senaste månaden så vad skulle bryta den trenden?
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 21:22   #55
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
hur mkt kondition kör du? och hur mkt kcal bränner du en stilla sittande dag, 1.2 i aktivitetsfaktor? det kan vara så att du räknat på för mkt kcal.

en annan förklaring är att när du helt plötsligt börjar äta mer så har du konstant mer mat i magen och kroppen binder dessutom vatten vilket kan resultera i några kilon som inte är fett
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 21:23   #56
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
dvs. när din mage sedan för jämnan är full och du bundit vatten så kommer viktkurvan jämnas ut och viktökningarna kommer då endast bestå av fett/muskler och det kommer gå långsammare
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 21:27   #57
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
hur mkt kondition kör du? och hur mkt kcal bränner du en stilla sittande dag, 1.2 i aktivitetsfaktor? det kan vara så att du räknat på för mkt kcal.

en annan förklaring är att när du helt plötsligt börjar äta mer så har du konstant mer mat i magen och kroppen binder dessutom vatten vilket kan resultera i några kilon som inte är fett
Ett pass i veckan á 50 minuter (med 45 minuter magträning efter det). En stillasittande dag bör jag förbränna 2100 kcal och jag äter 2250 de dagarna (1753 kcal basalt energibehov). Träningsdagar äter jag 2900 kcal och jag bör ha i mig 2700 med en aktivitetsnivå på 1,55 (med det räknar jag 1 h 45 minuters styrketräning)

Men jag väger mig endast om morgonen (efter toabesök) så förstår inte vart all den vikten kommer ifrån i sådana fall?
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 21:35   #58
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
hmm skulle inte räkna ett styrkepass som 600kcal. snarare 200 extra faktiskt.

däremot 45min kondition borde bli en 600kcal.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 21:43   #59
RykteT
Registered User
 
RykteTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 6 120
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
hmm skulle inte räkna ett styrkepass som 600kcal. snarare 200 extra faktiskt.

däremot 45min kondition borde bli en 600kcal.
200 kcal på 1h 45 minuter? :S Varför gick jag inte upp i vikt på 2600 då när jag låg där? Är 2800 att föredra om man inte ska dra på sig lika mycket fett?

Kan säga att på 1 h 45 min gör jag ungefär 8-10 olika övningar vilket innebär mellan 36-60 set.
RykteT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-22, 22:50   #60
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av RykteT Visa inlägg
200 kcal på 1h 45 minuter? :S Varför gick jag inte upp i vikt på 2600 då när jag låg där? Är 2800 att föredra om man inte ska dra på sig lika mycket fett?

Kan säga att på 1 h 45 min gör jag ungefär 8-10 olika övningar vilket innebär mellan 36-60 set.
ah så du stod still på 2600? isf är ju de din viktbalans då

du lägger förmodligen alltid på dig mindre fett ju mindre överskottet är. men noja för tusan inte över det med din vikt! ät på som bara den till MINST 70kg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)