Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-26, 16:32   #1
Sharkz
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 71
Ketogen vs "normal" kost för muskelbygge/prestation

Hej!

Har använt mig utav ketogenic dieter för att tappa fettvikt förut men då jag nu befinner mig i en volymperiod så har tankar på hur effektiv en ketogen kost är för muskelbygge/prestation jämfört med en kost med högre energiprocent från kolhydrater

Har läst en del studier och anekdoter i ämnet och har fått uppfattningen att det krävs en anpassningsperiod på 2-3 månader för att se positiva efter rent prestationsmässigt,är det någon som har någon erfarenhet av detta eller är det bara påhitt?

Tack på förhand!
Sharkz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 19:25   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Du vill köra styrketräning aerobt trots att det är en anaerob aktivitet.

Visst. Ketoner är ett fantastiskt bränsle som musklerna gulpar i sig
Kör med lätta vikter, lång vila mellan seten och inte så många rep i varje set. Då kan du behålla syret i musklerna och träna. Eftersom alternativet är att inte styrketräna kommer du att bygga muskler efter den belastning du lägger på dem.



Effektivt ? Nej.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 19:54   #3
Sharkz
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du vill köra styrketräning aerobt trots att det är en anaerob aktivitet.

Visst. Ketoner är ett fantastiskt bränsle som musklerna gulpar i sig
Kör med lätta vikter, lång vila mellan seten och inte så många rep i varje set. Då kan du behålla syret i musklerna och träna. Eftersom alternativet är att inte styrketräna kommer du att bygga muskler efter den belastning du lägger på dem.


Väldigt tacksam för ett konkret och enkelt svar och drar slutsatsen att kolhydrater krävs för att kunna köra denna hårda anaeroba träningen som krävs för optimala gainz!
Effektivt ? Nej.
Väldigt tacksam för ett konkret och enkelt svar och drar slutsatsen att kolhydrater krävs för att kunna köra denna hårda anaeroba träningen som krävs för optimala gainz!
Sharkz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 19:57   #4
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Har väl varit uppe flera studier där ketogen diet parat med styrketräning gett enastående resultat. Att man på en ketogen diet antagligen inte pallar med superset på superset på jätteset är irrelevant då studier visar att 5 minuters setvila ger bäst resultat.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-26, 22:08   #5
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Dominic D'agostino (ketonutrition.org) har skrivit mycket om ketodieten för muskelbygge. Jag kan rekommendera hans podcast med Tim Ferriss. Det verkar fungera bra för honom:

Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 08:04   #6
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Vad säger han i sin podcast då ? Något revolutionerande eller bara tuff träning under 20 år.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 09:18   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Vi har två atleter som har förändrat kosten för många och har många följare idag inom respektive gren:

Jonas Colting och Björn Ferry

Bloggen som Konradsson pratar om Länk
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2017-12-27 klockan 09:22.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 11:09   #8
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Konradsson Visa inlägg
Dominic D'agostino (ketonutrition.org) har skrivit mycket om ketodieten för muskelbygge. Jag kan rekommendera hans podcast med Tim Ferriss. Det verkar fungera bra för honom:

Det verkar fungera bra för honom? Kan tänka mig något annat som fungerar för honom väldigt mycket mer än att pilla med kosten.

Vad är poängen att langa fram ett steroidbygge för att visa fördelar med en specifik kost
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 12:31   #9
Konradsson
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 368
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad säger han i sin podcast då ? Något revolutionerande eller bara tuff träning under 20 år.
Nja, podcasten täcker flera ämnen. Dominic har doktorerat i neurovetenskap och fysiologi, så han pratar ganska vetenskapligt om effekten av ketoner på mitokondria, metabolism av exogena ketonestrar, effekten av ketoner i vissa sjukdomar (borrelia, cancer, Alzheimers). Jag tycker sådant är intressant. Sedan talar han självklart mycket om träning också.

Här är podcasterna:
https://tim.blog/2015/11/03/dominic-dagostino/
https://tim.blog/2016/09/25/dom-dago...living-longer/
Konradsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 12:42   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Ja. Jag skrev det. Ketonerna är ett fantastiskt bränsle som tränger in överallt. Passerar cellmembranen och mitokondriemembranen i muskler och hjärta och har ett högt förbränningsvärde. Ketonerna passerar blod/hjärn-barriären och ger energi till hjärnan.

Finns säkert hundratals kliniska användningsområden där man vill fördela energi och inte ge glukos som bränsle till patienten, typ cancerceller, mm.


Men jag ser ingen nytta för ketondrift på gymmet. Ketoner är aerobt bränsle för långvarigt arbete en bit under den teoretiska mjölksyratröskeln. Praktiskt finns ingen mjölksyratröskeln vid ketios eftersom det inte finns snabb glukos att förbränna.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 16:25   #11
Sharkz
Registered User
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Ja. Jag skrev det. Ketonerna är ett fantastiskt bränsle som tränger in överallt. Passerar cellmembranen och mitokondriemembranen i muskler och hjärta och har ett högt förbränningsvärde. Ketonerna passerar blod/hjärn-barriären och ger energi till hjärnan.

Finns säkert hundratals kliniska användningsområden där man vill fördela energi och inte ge glukos som bränsle till patienten, typ cancerceller, mm.


Men jag ser ingen nytta för ketondrift på gymmet. Ketoner är aerobt bränsle för långvarigt arbete en bit under den teoretiska mjölksyratröskeln. Praktiskt finns ingen mjölksyratröskeln vid ketios eftersom det inte finns snabb glukos att förbränna.
Så allt detta prat kring keto adaption efter minst 3v där gluconeogenes och andra substrat som glycerol blir till glycogen och därmed får man "normala" nivåer-hänvisar till FASTER studien kring detta för den som är intresserad
Sharkz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-27, 17:53   #12
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Jag antar att keto adaption är en anpassning med fler enzymer i mitokondrien för att förbränna ketoner och fett ( beta-oxidationen ).

Jag tror att vi räknat på hur mycket energi det finns i glycerolen. Ca 6 - 8 % av kalorierna från fett kommer från glycerolen. Lite beroende på hur långa fettsyror som finns med i fettet. Håller du kroppsvikten kommer glycerolen att förbrännas till energi.
Det blir mycket fett för att bygga glykogen. Speciellt som muskelglykogenet kräver insulin och har vi insulin i blodet har vi sällan ketoner också.

Hur vi än vrider på frågan kommer det alltid att behövas glukos till de röda blodkropparna för att generera den reducerande kraften NADPH. Gissar att även hjärnan behöver lite glukos till det. Går alltså inte att leva helt kolhydratfritt utan att kroppen tär på muskelproteinet för att fylla glukosbehovet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)