Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-05, 12:38   #61
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av 3bz Visa inlägg
Tabell 2 rad 3 (PP) här.Detta gäller icke stressat material, alltså inte utsatt för värme, UV-strålning etc. Stress skall, enligt dessa forskare iaf, öka mängden som läcker från materialet.

I EDC-2: The Endocrine Society’s Second Scientific Statement on Endocrine-Disrupting Chemicals så nämns bara en studie studie som involverar polypropylene.
Så svaret är ja.

In fact, all BPA-replacement resins or products tested to date (n > 25) released chemicals having reliably detectable EA (data not shown), including polyethersulfone and PETG, sometimes having more total EA measured as %RME2 than many PC products when stressed.

Senast redigerad av Wain den 2017-03-05 klockan 12:44.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 17:06   #62
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Nej, menar jag ju.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 11:22   #63
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Som att säga att en bit järn är metallfri. Vadå särskiljer plast och bakelit, vem gör det? På vilka grunder? Hur kan man "anse" att bakelit inte är plast, det är plast. Vad är den magiska plasten som kallas plast, PVC, PET, HDPE, LDPE? Blir förbannad.
"Hej!

Tack för din anmälan"


Säger Konsumentverket. Dock lär det inte bli ett ärende eftersom:

"För att övriga anmälningar, till exempel marknadsföring, avtalsvillkor eller säljmetoder, ska bli ett ärende ska det vara frågor som har stor betydelse för många konsumenter, det vill säga har stort konsumentintresse."

Fasiken vad jag avskyr folk som medvetet ljuger och lurar folk.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 15:35   #64
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det har du fått. Diska matlådan/shakern ett par gånger med varmt vatten och diskmedel. Det som kan lossna, kommer att lossna. Varmt vatten är ett utmärkt lösningsmedel för en myriad av ämnen. Med diskmedlet kommer du också att laka ut de mer fettlösliga ämnena ur plasten.
Jag tänker mer på om detta är nåt man borde bry sig om överhuvudtaget.

Iom att vi har haft livsmedelsplast sedan 40 talet, känns det sådär att börja stressa för det nästan 80 år senare. Det är ju inte så att det inte är undersökt tidigare.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 15:40   #65
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Och det är inte alls omöjligt att hormonell påverkan under dom där 80 åren har bidragit till att vi är vad vi är i dag, med övervikt, massivt ökad cancerfrekvens, reproduktionsproblem, sköldkörtelproblem och hormonstörningar.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2726844/

Man ser spår av dessa kemikalier i i princip allas blod och urin, och man vet inte hur sådan lågdosexponering kan påverka över årtionden. Men det är inte positiv påverkan i alla fall.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 16:08   #66
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Det där är skrämmande läsning.



Fö. fortsätter mitt korståg. Om någon annan är sugen:

http://www.konsumentverket.se/aktuel...t/webbanmalan/

Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 17:53   #67
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast Visa inlägg
Jag tänker mer på om detta är nåt man borde bry sig om överhuvudtaget.

Iom att vi har haft livsmedelsplast sedan 40 talet, känns det sådär att börja stressa för det nästan 80 år senare. Det är ju inte så att det inte är undersökt tidigare.
Jag möter regelbundet frågor kring förpackningsmaterial och vad som kan migrera över till maten. Jag är mer rädda att det är större risker när fel förpackningsmaterial används eller när ett givet förpackningsmaterial används på fel sätt.

I King Grubs länk hittar vi en uppräkning av hormonstörande ämnen
The group of molecules identified as endocrine disruptors is highly heterogeneous and includes synthetic chemicals used as industrial solvents/lubricants and their byproducts [polychlorinated biphenyls (PCBs), polybrominated biphenyls (PBBs), dioxins], plastics [bisphenol A (BPA)], plasticizers (phthalates), pesticides [methoxychlor, chlorpyrifos, dichlorodiphenyltrichloroethane (DDT)], fungicides (vinclozolin), and pharmaceutical agents [diethylstilbestrol (DES)].

DDT och dioxiner ska inte finnas med alls. Större risk att det finns i maten än i förpackningsmaterialet. Bromerade ämnen är inte tillåtna i förpackningsmaterial, vad jag vet. För pesticider finns karensdagar som ska säkra att ämnet hunnit brytas ned innan vi äter maten. Samma sak med veterinärmediciner. diethylstilbestrol (DES) är ett hormon man kan använda i USA för att biffa på köttdjuren. Ska inte finnas i svensk mat.
Bis A får enbart användas i förpackningar av pollykarbonat och till lacker, vilket gör det lätt att undvika. Bis A är däremot ett problem i lacker på insidan av konservburkar. Feta livsmedel som kokosmjölk har haft höga mängder Bis A. Jag hoppas och tror att livsmedesindustrin går ifrån sådana lacker i konservburkarna.
Kvar är ftalater, mjukgörare, som vi kan diska bort med hett vatten och diskmedel. Förhoppningsvis blir det inget russin av burken efter disken.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 19:02   #68
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Har iallafall själv inhandlat en vattenflaska från Klean Kanteen i rostfritt inklisive korken, borträknat en bambubricka längst upp och en liten siliconpackning. Inte enbart för att undvika BPA utan även godare vatten som håller sig kallt längre.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 21:29   #69
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag möter regelbundet frågor kring förpackningsmaterial och vad som kan migrera över till maten. Jag är mer rädda att det är större risker när fel förpackningsmaterial används eller när ett givet förpackningsmaterial används på fel sätt.

I King Grubs länk hittar vi en uppräkning av hormonstörande ämnen
The group of molecules identified as endocrine disruptors is highly heterogeneous and includes synthetic chemicals used as industrial solvents/lubricants and their byproducts [polychlorinated biphenyls (PCBs), polybrominated biphenyls (PBBs), dioxins], plastics [bisphenol A (BPA)], plasticizers (phthalates), pesticides [methoxychlor, chlorpyrifos, dichlorodiphenyltrichloroethane (DDT)], fungicides (vinclozolin), and pharmaceutical agents [diethylstilbestrol (DES)].

DDT och dioxiner ska inte finnas med alls. Större risk att det finns i maten än i förpackningsmaterialet. Bromerade ämnen är inte tillåtna i förpackningsmaterial, vad jag vet. För pesticider finns karensdagar som ska säkra att ämnet hunnit brytas ned innan vi äter maten. Samma sak med veterinärmediciner. diethylstilbestrol (DES) är ett hormon man kan använda i USA för att biffa på köttdjuren. Ska inte finnas i svensk mat.
Bis A får enbart användas i förpackningar av pollykarbonat och till lacker, vilket gör det lätt att undvika. Bis A är däremot ett problem i lacker på insidan av konservburkar. Feta livsmedel som kokosmjölk har haft höga mängder Bis A. Jag hoppas och tror att livsmedesindustrin går ifrån sådana lacker i konservburkarna.
Kvar är ftalater, mjukgörare, som vi kan diska bort med hett vatten och diskmedel. Förhoppningsvis blir det inget russin av burken efter disken.
Det där är ingen komplett lista. Tittar du dessutom på första artikeln så ser du att ersättaren till BPA eventuellt är värre än BPA.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 18:25   #70
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Jag tror inte att jag möter Bisfenol A. Var möter du ämnet och tror du att Fluorene-9-bisphenol kommer att ersätta Bisfenol A där ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 03:13   #71
Lycklig
Lättare
 
Lyckligs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 115
Någon som har hittat en vettig protein-shaker utan dessa plaster?
Lycklig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 09:31   #72
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av Lycklig Visa inlägg
Någon som har hittat en vettig protein-shaker utan dessa plaster?
Ska du ha en 100% plastfri får du nog mer kika på shakers som används för att göra grogg.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 09:34   #73
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Det finns träningsshakers i rostfritt stål.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 09:50   #74
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det finns träningsshakers i rostfritt stål.
Jo hittade med en liten googling nu Roddy Benjaminssons (Hero i Gladiatorerna) shaker som verkar vara i rostfritt stål inklusive korken. Enbart packninganra i silikon. Dock smakar det så kostar det med.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi

Senast redigerad av Gearhead85 den 2017-03-08 klockan 09:53.
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 09:53   #75
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Men alltså det blir ju väldigt svårt att köra plastfritt om man handlar sin mat från livsmedelsbutik. Allt har ju förpackat i plast nästan eller har varit förpackat i plast. Man måste ju köpa direkt av producent eller producera själv om man vill undvika plasten.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)