Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-06, 22:26   #6361
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
maffigt pass
bra självinsikt med.
att du tränat hårt i sommar gav utdelning, men går kanske att rida på den vågen en viss tid bara?
Postat via en mobil enhet
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 10:04   #6362
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Själv så tränar jag ju marken på vikter runt 140-150 och lyfter 100kg mer än det i 1RM. Chilla lite en vecka nu och fixa en plan till nästa tävling
Jo. Dessutom överansträngde jag mig igår från marken så idag känns det obehagligt i höger sida.

Ta det lugnt är en bra idé. Nästa stora tävling är DM, som jag tror går 10:e november. Härifrån är det 9 veckor.

1 vecka ta det lugnt.
3 veckor volymträning
4 veckor toppningsträning
1 vecka före tävling

Volym
Vet inte hur jag skall lägga upp marken i volymdelen för att det inte skall bli för slitsamt. I bänken har jag automatisk reglering.

Jag skall försöka att ta det lugnare än vad jag egentligen vill. Både volym och vikt. Kring 160-170 på 3-5x4-5 och inte gå så väldigt mycket tyngre, åtminstone tills dagsformen är bättre. Gå samma vikt på andra passet men bara ett set, kanske?

Knäböj 3-5x4-5, både med stopp och utan, där de utan stopp blir liknande marken med 160 och uppåt, och de med stopp kring 130 och uppåt.

Kommentarer?

(just marklyft skiljer sig mycket från knäböj, eller ännu hellre bänkpress, där man kan/bör gå upp till 95-100% varje pass utan att det sliter nämnvärt)

Toppning
Den har jag koll på nu. Det blir som jag kört den senaste tiden, både i marken och i böjen. Jaga ettor, 0-3 set 1-3 reps efteråt.

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
maffigt pass
bra självinsikt med.
att du tränat hårt i sommar gav utdelning, men går kanske att rida på den vågen en viss tid bara?
Postat via en mobil enhet
Japp, så är det. Till slut tar man slut. Och då kanske jag inte skall tänka tungt direkt från början utan gå rätt snällt och gradvis bygga upp igen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-09-07 klockan 10:11.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 10:22   #6363
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Jag är fortsatt tveksam till att du vet hur man gör när man tar det lugnt
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 11:58   #6364
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Citat:
Ursprungligen postat av nattljus Visa inlägg
jag är fortsatt tveksam till att du vet hur man gör när man tar det lugnt
+1
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-08, 12:42   #6365
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Sent svar på tidigare inlägg men riktigt fina resultat och bra utveckling! Feta knäböjar jag gärna skulle vilja ta själv.
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-08, 14:01   #6366
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag är fortsatt tveksam till att du vet hur man gör när man tar det lugnt
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
+1
Meh! Vet jag visst...

Sedan är träning något som krävs för att jag ska kunna ta det lugnt. Nu efter träningen är jag helt avslappnad och kan fokusera på det jag ska göra, annars sitter jag i stolen och hoppar istället.

Citat:
Ursprungligen postat av Bozar Visa inlägg
Sent svar på tidigare inlägg men riktigt fina resultat och bra utveckling! Feta knäböjar jag gärna skulle vilja ta själv.
Tackelitackar! Det går helt klart framåt. Nu ska jag se till att det fortsätter göra så närmsta året.

Det har hänt en del sedan jag tränade på Friskis och du tipsade mig om att göra superset för att spara tid, eller vad säger du? :-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-08, 14:07   #6367
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Lördag 8 september 2012: Bänkpress, knäböj

Tävlingshets idag!

Bänkpress
* 60x5
* 80x4
* 100x1
* 120x1 @8
* 130x1
* 140x1 @9,5
* 145x1 @9,5
* 120x8 @10
* 100x13 @10
* 100x6 @10
* 100x11 @10

På vägen upp kändes 120 tung, sedan utan att tända till nämnvärt fick jag med mig 145 med en smula mersmak. Gillar att min lägstanivå är så här hög!

Sedan tävlade jag mot Nisse. Jag gjorde en åtta, han gjorde en etta. Vilket är roligt eftersom vi bänkar ungefär lika mycket utan stopp...
För att det skulle bli lite roligare sänkte vi till 100, ivrigt påhejade av alla i lokalen där reps-gissningarna flög omkring vilt. Skrapade ihop 30 reps och förnedrade Nisse totalt. ;-)

Rullade triceps mellan andra och tredje setet, verkar haft effekt.

Knäböj (i kraftbur, morr...)
* 70x3
* 120x2
* 150x1
* 170x1 @9
* 150x9 @10

Uäck, jäklar vad tung böjen var idag. Den på 170 var alldeles för jobbig. Det kan också ha berott på att jag var lite disträ och inte egentligen orkade ta i. Plus att kraftburen gör allt tusen gånger jobbigare. Nå! Jag är nöjd ändå.

Blandat
* In- och utåtrotationer i kabel: 15 reps
* Axelviftmaskin (delts): 25 reps

Sedan snackade vi om kommande distriktmästerskap i bänkpress på Slottskogsvallen som vi på GKK arrangerar. Kommer bli en jäkligt fin tävling!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 11:57   #6368
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Söndag 9 september 2012: Löpning och löpskolning

Med Snygg-Jonas och Racer-Jimmy i Lindome. Hur är det nu, man behöver väl löpträna ungefär en gång i halvåret för att underhålla konditionen?

Började lugnt och stillsamt med 2,5 km i ~6-tempo. Kändes förvånansvärt bra, inte ens problem med ländryggen krampade som den brukade. (Sedan springer jag som Kalle Anka, men det är en annan sak.) Backe upp och backe ned. Kuperat var ordet.

Löpskolning med Jonas. Tippa på tårna lågt (fram med vristen), tippa på tår mellan, höga knän/fötter, tresteg, häststeg. Bra övningar. Mina fötter hasar nästan i marken när jag springer, behöver nog få upp det en del.

Därefter samma 2,5 km-runda. Jag ville öka så jag sprang snabbare. Tråkigt utan sällskap så jag sänkte farten igen. Jonas gjorde en tempoökning och jag hängde efter. Jimmy konstaterade att jag bara saknade rocken för att se ut som en blottare. Rör mig tydligen en smula sidledes när jag springer och med utåtroterade fossingar (Kalle Anka-stilen). Sänkte farten igen och det kände helt OK med ~6-tempo.

Kom till en backe, Jimmy lade sig vid sidan, började öka farten och sade "kom igen!", "hela backen!", och andra ystra hejarop. Jag hängde naturligtvis på. Helt mos efteråt och fick promenera en stund för att hämta mig. Återigen förvånad över hur bra det känns i ryggen, för det här brukar mosa min rygg. Däremot konstaterade Jonas att jag springer i sidled, återigen, lite som när rullskridskor/rullskide-åkare skate:ar uppför backar... Inte helt optimalt, kanske :-) Promenad på några hundra meter, sedan på't igen.

Rätt lagom distans, alltid kul att träffa Jimmy & Jonas, och jag fick rört mig lite också. Nu behöver jag inte springa förrän nästa år igen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 13:53   #6369
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Åh, löpskolning, jag är jätteavundsjuk! Det skulle vara jätteroligt att prova. Bra sprunget!
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!

Senast redigerad av O_Wao den 2012-09-09 klockan 13:55.
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 14:39   #6370
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Inte dax för smolov igen då? Jag är lite sugen att ge det ett nytt försök!
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 14:43   #6371
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Åh, löpskolning, jag är jätteavundsjuk! Det skulle vara jätteroligt att prova. Bra sprunget!
Whee! Ja, det är nog värt väldigt mycket om man är löpare och vill förbättra sig.

Danke! Något jag vill poängtera är att ~6:00 är ett tempo som jag kan hålla väldigt länge utan att det är särskilt påfrestande. Motsvarigheten till min lägstanivå? Det är kul att min kondition inte försämras så mycket värre än så, trots total avsaknad av konditionsträning.

Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Inte dax för smolov igen då? Jag är lite sugen att ge det ett nytt försök!
Nix! Jag vill mig att träna mig själv, istället. Nuvarande arbetsplanen är att göra någon variant på alla tre övningar (eller iaf försöka) varje pass.

Ingen direkt plan än så länge dock. Något i stil med följande hade varit trevligt, om det inte blir för mycket:

Måndag: bänk(*), snedbänk, böj med stopp(-), pausmark(-)
Tisdag: bänk, böj(*), smalbänk, böj till bänk
Torsdag: bänk(*), mark(*), långa mark(-), FU-bänk, (kvartsböj/utlåsning i kraftbur på supramax)
Lördag: tröjbänk, OL-/frontböj, kronlyft.

(-) körs lättare / teknikträning, (*) är prio.

Skalar ev. bort övningar på toppningsträningen.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-09-09 klockan 14:47.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 14:47   #6372
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
6:00-fart är ju milen på en timme, helt ok om man inte tränar löpning, imho.
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-09, 15:37   #6373
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Du kämpade på bra idag! Du hängde med i hela backen även om Jonas tyckte du såg rolig ut
Extra kul var din reaktion när du kom ikapp oss efter dina lilla promenad och du insåg att vi inte tänkte gå!
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 09:18   #6374
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nix! Jag vill mig att träna mig själv, istället. Nuvarande arbetsplanen är att göra någon variant på alla tre övningar (eller iaf försöka) varje pass.
Just det har lockat mig med men jag tror det får bli framöver istället. Vill försöka ta mig igenom en omgång smolov först så att jag tvingas kämpa lite.
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-10, 19:56   #6375
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
6:00-fart är ju milen på en timme, helt ok om man inte tränar löpning, imho.
Tack, Waosan. :-) Skamgräns, liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Du kämpade på bra idag! Du hängde med i hela backen även om Jonas tyckte du såg rolig ut
Extra kul var din reaktion när du kom ikapp oss efter dina lilla promenad och du insåg att vi inte tänkte gå!
Tack, Jimmy! Att se rolig ut bjuder jag på!

Jah, puäh. Å andra sidan var vi ju där för att springa. Jag gillar inte att vara negativ, så jag hoppas att ni inte tog illa upp av det. Sedan bar det av igen och det gick ju ändå helt OK efter ett tag. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Just det har lockat mig med men jag tror det får bli framöver istället. Vill försöka ta mig igenom en omgång smolov först så att jag tvingas kämpa lite.
Do it! Problemet med all sån mängdträning, har jag märkt, är att man snabbt tappar viktvanan.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)