Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-12, 12:28   #5971
gangstapuppy
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 63
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Schysst! Får se om det känns skönare....

"Det är JÄTTEJOBBIGT att massera dig jämfört med de andra på skolan! Varför har du så stora och hårda...", utropade han förtvivlat.
oh no you didnt...
gangstapuppy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 12:38   #5972
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg

"Det är JÄTTEJOBBIGT att massera dig jämfört med de andra på skolan! Varför har du så stora och hård?", utropade han förtvivlat.
Vilka muskler var det egentligen som han jobbade på

Edit. Puck3a
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 12:42   #5973
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vilka muskler var det egentligen som han jobbade på

Edit. Puck3a
Jag var och tog på detdär hårda i mitten. Var det fel?
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 16:54   #5974
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Vad trevligt att den manliga vänskapen frodas
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 22:40   #5975
ChrisDEFC
Registered User
 
ChrisDEFCs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Värmland
Inlägg: 7 345
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Fem femmor är inte helt optimalt för att bli starkare. Om du verkligen vill bli starkare i böj, bänk & mark gör du bäst i att fråga en aktiv styrkelyftare och kanske kika på hur de tränar. Det finns en rad journaler i tävlingsdelen av forumet, samt förslag på lämpliga träningsprogram.
Tjena Mikael, skriver här istället för i andra tråden så jag är säker på att du ser det. Jo jag undrar lite om du har tips på vilka upplägg som skulle lämpa sig bättre för styrka än stronglift? Jag upplever att det har gett mig rätt mycket de två perioderna jag kört stronglift (framförallt för återhämtningen mellan setten, tungt att köra 5 tunga set). Jag kommer nog köra stronglift nu ett tag men behöver tips på vad jag kan gå vidare med sen till hösten när jag slutar med orienteringen och kan kötta på mer med gymträningen. Jag har ingen atletklubb i staden jag bor i så därför har det inte funnits som alternativ, men jag ska jobba i en grannby till hösten och där har de atletklubb så det kan ju hända att jag kommer köra lite där men det är inte alls säkert så får nog utgå från att det inte är ett alternativ.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 00:09   #5976
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Den här kändes helt relevant nu när tråden luktar massageolja.

kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 08:57   #5977
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 10:07   #5978
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisDEFC Visa inlägg
Tjena Mikael, skriver här istället för i andra tråden så jag är säker på att du ser det. Jo jag undrar lite om du har tips på vilka upplägg som skulle lämpa sig bättre för styrka än stronglift? Jag upplever att det har gett mig rätt mycket de två perioderna jag kört stronglift (framförallt för återhämtningen mellan setten, tungt att köra 5 tunga set). Jag kommer nog köra stronglift nu ett tag men behöver tips på vad jag kan gå vidare med sen till hösten när jag slutar med orienteringen och kan kötta på mer med gymträningen. Jag har ingen atletklubb i staden jag bor i så därför har det inte funnits som alternativ, men jag ska jobba i en grannby till hösten och där har de atletklubb så det kan ju hända att jag kommer köra lite där men det är inte alls säkert så får nog utgå från att det inte är ett alternativ.
Tjipp Chris & välkömmen te hajk, eh, jag menar min journal! Ta en schtol å schlö daj ner.
Såg att du spelat Strongman nyligen, skojs!

Jag tränar och tävlar i styrkelyft, så det jag tipsar om gäller bara för böj, bänk och mark. Vidare sitter jag inte inne på något bra sätt att bli stark, utan jag försöker fortfarande lära mig själv att träna.

En observation jag gjort på senare tid är att jobba upp en "våg" och sedan "surfa" på den. Jag gillar inte dåliga liknelser, men det är den bästa jag kommit på. :-)

Rent konkret:
1. en grundträningsperiod om 3-4 veckor där jag jobbar upp en skaplig volym i huvudövningarna plus eventuella komplement. Där är det fler repetitioner/set än vanligt, dock färre i marklyft än knäböj än bänkpress. Varje set skall vara med några repetitioner kvar i tanken. Poängen är inte att nöta sönder dig, utan jobba upp en medvind så att du alltid har lite kvar att ge. (Det jag skrev ovanför om en våg).
2. en intensitetsperiod där du sänker volymen och skalar av komplementövningar/assistanspass, och fokuserar på att driva upp vikterna rejält.

Smolov Jr har för mig i böjen varit ett bra grundträningsprogram enligt #1, men då med ett _stabilt_ 1RM, gärna en femma under för att få medvinden. Det finns andra sätt, dock. Jag skissade på ett program igår. Notera att jag inte har en endaste aning om det här faktiskt fungerar eller inte (skall kolla det med klubbkompisar senare idag), så justera för sälta. Dessutom är jag repsstark, vilket påverkar mina viktval.

Notation: procent x reps x set eller procent x reps; B = böj, M = mark

Vecka 1
Ti: B 75 x 5x5
To: M 82 x 4x8
Lö: B 60 x 5x5, M 68 x 4x4

Vecka 2
Ti: B 80 x 5x5
To: M 83 x 3x5
Lö: B 62 x 5x5, M 72 x 3x2

Vecka 3
Ti: B 85 x 5x3
To: M 90 x 4x2
Lö: B 65 x 3x5, M 77 x 4

Vecka 4
Ti: B 87 x 5x2
To: M 95 x 3x1-2
Lö: B 67 x 5, M 81 x 2

Vecka 5
Ti: B 90 x 4x1-2
To: M 97 x 3
Lö: B 70 x 4

Vecka 6
Ti: B 92 x 3x1-2
To: M 100 x 2

Vecka 7
Ti: B 95x2
To: M 102 x 2

Vecka 8: B 105x1, M 110x1

Sedan skall raka marklyft in på första fyra-fem veckorna, t ex torsdagen efter den vanliga marken, så många tior du fixar, börja på en låg vikt och lägg på en femma varje vecka, så att du är nere på 1 set i slutet. Funderar också på boxböj på tyngre vikter för viktvana, men jag vet inte hur och var och när.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-07-13 klockan 10:12.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 10:24   #5979
doommessiah
Registered User
 
doommessiahs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 319
Jag skulle våga påstå att 5*5 med vågformad progression i basövningen är den enklaste och effektivaste träningen för en nybörjare att bygga en bra grundstyrka.

Tror jag...
__________________
Korv är gott! Tårta är gott! Korvtårta måste vara Jättegott!!!
doommessiah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 10:35   #5980
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av doommessiah Visa inlägg
Jag skulle våga påstå att 5*5 med vågformad progression i basövningen är den enklaste och effektivaste träningen för en nybörjare att bygga en bra grundstyrka.

Tror jag...
Det är nog individuellt. Jag fastnar om jag nöter femmor, och man får aldrig till viktvanan riktigt.

Även om jag förvisso aldrig gav en vågformad progression en seriös chans. Som jag skrev ovan skall min tanke justeras för sälta, dessutom.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 10:58   #5981
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Som jag skrev ovan skall min tanke justeras för sälta, dessutom.
Med all massagen här så förstår jag att tråden smakar salt.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 16:25   #5982
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Med all massagen här så förstår jag att tråden smakar salt.
Det spiller ju så lätt över!
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 19:08   #5983
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Fredag 13 juli 2012: Knäböj, marklyft och bänkpress

Ätit massvis med mat sedan sist.

Knäböj
* 70x5
* 100x3
* 140x1 @7
* 165x1 @8
* 185x1 @9,5
* 195x1 @10 (PB!)
* 200xF

Kändes jäkligt bra idag! Bra känsla på axlarna och jag var mjuk i bottenläget. 185 kg idag var betydligt lättare än 185 kg var förra veckan. Bra fart och jag fastnade inte någonstans.



På 195 kg, som ni ser, tippar jag framåt och släpper ut luften först när jag kommit förbi det jobbiga området. Det beror på att det är lätt i botten och därför tar jag inte i. Det blir ungefär som en bänkpress med studs, där man känner vikten först när studsen tar slut. Jag behöver istället få ut luften direkt från vändningen i botten så att jag får med mig stabilitet och fart genom momentet där vikten börjar bli tung. Hyfsad på att kriga.
På 200 kg var det liknande som 195 kg och blev för tungt eftersom vikten kom för långt fram mot huvudet, helt enkelt. Fixar inte den good morning-böjen som blir av det.

Maskots analys är att jag böjer för rakt (med ryggen) i början. Jag förstår fortfarande inte det, om man kollar på hur det ser ut i filmen. Tycker att lutningen är bra i botten. Kommentarer?

Två veckor till av tung böjträning, säger Maskot.

Marklyft
* 70x3
* 120x3
* 150x1
* 180x1 @8
* 200x1 @8

Så. Lite mark också.

Bänkpress med stopp
* 50x3
* 90x3
* 110x1
* 120x1 @8,5
* 130x1 @9,5
* 135x1 @9,5
* 140x1 @10-
* 120x1 @10 (med 3s stopp)

Najs! I särdeles den stabilaste ettan på 140 kg jag gjort hittils. Maskots bänkpass verkar betala av sig, dels för att det filar på svagheter, dels för att jag får känna mer vikt i händerna. Känns kul!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-07-13 klockan 19:10.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 19:15   #5984
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Dutti fisgubbe!

This thread is worthless without bluepics!
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-13, 19:23   #5985
dooh
Registered User
 
doohs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Ystad
Inlägg: 1 388
Brao
__________________
En narcissist in action

Journal
dooh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)