Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-05-02, 10:10   #5596
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja, det är ju en bra sak på sikt för att undvika att skadan skall dyka upp igen. Hur gjorde du direkt när du fick ont? Hur länge höll det i sig för dig?
Första gången gjorde jag ingenting, utan slutade böja och marka tills smärtan försvunnit, vilket tog 4-5 månader. När jag började igen, med samma dåliga teknik fick jag såklart ont igen och uppsökte sjukgymnast (vilket kändes mer naturligt denna gång, eftersom jag börjat plugga till just det).

Sjukgymnasten diagnostiserade mig och hjälpte till med tekniken i både böj och mark. Utöver det skulle jag göra 1x10 McKenzie-resningar morgon, middag, kväll och även några andra övningar (som jag struntade i ).

Smärtan försvann mer och mer och nu är det sällan jag känner av det, men det var väl bara 2-3 veckor som jag hade vardagsproblem pga ryggsmärtorna.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 10:33   #5597
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Första gången gjorde jag ingenting, utan slutade böja och marka tills smärtan försvunnit, vilket tog 4-5 månader. När jag började igen, med samma dåliga teknik fick jag såklart ont igen och uppsökte sjukgymnast (vilket kändes mer naturligt denna gång, eftersom jag börjat plugga till just det).

Sjukgymnasten diagnostiserade mig och hjälpte till med tekniken i både böj och mark. Utöver det skulle jag göra 1x10 McKenzie-resningar morgon, middag, kväll och även några andra övningar (som jag struntade i ).

Smärtan försvann mer och mer och nu är det sällan jag känner av det, men det var väl bara 2-3 veckor som jag hade vardagsproblem pga ryggsmärtorna.
Check. Så länge som 4-5 månader har jag aldrig haft ont, som mest 2v juni 2009 och då kunde jag inte böja mig framåt.

Senast jag hade ont var i höstas och då sisådär 1v, utan några problem i vardagen, inga problem att böja mig framåt nu. Samma nu, märker att det är där men det gör inte hugg-attack-kniv-ont, bara att jag känner det när jag böjer mig fram och lyfter saker.

Jag gör också McKenzie-övningarna så ofta som möjligt och hoppas på det bästa.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-05-02 klockan 10:38.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 10:45   #5598
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Check. Så länge som 4-5 månader har jag aldrig haft ont, som mest 2v juni 2009 och då kunde jag inte böja mig framåt.

Senast jag hade ont var i höstas och då sisådär 1v, utan några problem i vardagen, inga problem att böja mig framåt nu. Samma nu, märker att det är där men det gör inte hugg-attack-kniv-ont, bara att jag känner det när jag böjer mig fram och lyfter saker.

Jag gör också McKenzie-övningarna så ofta som möjligt och hoppas på det bästa.
Det var dock inte akut smärta i 4-5 månader, men jag kände av skadan, om man säger så. Förmodligen pga utebliven rehabiliteringsträning.

Du får aldrig ont av knäböj? I dagsläget är det oftast efter böjpassen jag kan känna antydningar till smärta i området.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 10:52   #5599
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Det var dock inte akut smärta i 4-5 månader, men jag kände av skadan, om man säger så. Förmodligen pga utebliven rehabiliteringsträning.
Vad för sorts rehabträning skulle du göra?

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Du får aldrig ont av knäböj? I dagsläget är det oftast efter böjpassen jag kan känna antydningar till smärta i området.
Jo. Först fick jag bara ont av marklyft, eftersom jag hade dålig teknik. Sedan var det knäböj pga dålig rörlighet. Fixade rörligheten, sedan kändes det ingenting. Om jag böjer och är stel kan jag fortfarande få ont, så jag ser till att inte vara stel när jag böjer. :-) Och nu känns det igen då pga kronlyft.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 10:58   #5600
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vad för sorts rehabträning skulle du göra?
Nu menade jag första gången jag gjorde illa mig, då struntade jag ju bara att träna sånt som gjorde ont. Uppsökte aldrig någon sjukgymnast, eller så. Jag hade ingen aning om vad det var som var fel, egentligen.

Hade jag sett över tekniken redan då och gjort de övningar jag fick av sjukgymnasten som jag besökte efter att jag dragit denna skada en gång till hade jag nog blivit bra mycket fortare. Andra gången jag gjorde illa mig hade jag vardagssmärtor under mycket längre tid.


Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jo. Först fick jag bara ont av marklyft, eftersom jag hade dålig teknik. Sedan var det knäböj pga dålig rörlighet. Fixade rörligheten, sedan kändes det ingenting. Om jag böjer och är stel kan jag fortfarande få ont, så jag ser till att inte vara stel när jag böjer. :-) Och nu känns det igen då pga kronlyft.
Exakt så är det för mig. Jag har dock inte riktigt fixat rörlighet för att gå ATG men håller jag mig strax under parallell går det bra. Ibland går jag dock djupare och då kan jag känna av ryggen, men inte alltid.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 11:02   #5601
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Hade jag sett över tekniken redan då och gjort de övningar jag fick av sjukgymnasten som jag besökte efter att jag dragit denna skada en gång till hade jag nog blivit bra mycket fortare. Andra gången jag gjorde illa mig hade jag vardagssmärtor under mycket längre tid.
Ick. Vilka övningar gav sjukgymnasten dig?

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Exakt så är det för mig. Jag har dock inte riktigt fixat rörlighet för att gå ATG men håller jag mig strax under parallell går det bra. Ibland går jag dock djupare och då kan jag känna av ryggen, men inte alltid.
*nickar* SL-godkänt djup är max vad jag kommer, så jag är nöjd där.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-05-02 klockan 11:04.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 11:13   #5602
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ick. Vilka övningar fick du att göra?
Hon såg över min teknik i böj och mark och rättade till en hel del där. Det var väl vad som gjorde den riktiga skillnaden.

Utöver det skulle jag göra draken:


Och en övning, som kallas klockan, där man ligger på mage och skickar en lätt hantel i en stor cirkel från hand till hand, där händerna möts över huvudet och nere vid rumpan. Samtidigt som man håller uppe och ihop fötterna, så att man har anspänning i rumpan. Svårt att förklara.

De här två övningarna mer eller mindre struntade jag dock i, och det har ju gått bra ändå... Tror att de mest är bra för att träna upp balansen och lära sig att ha kontroll över den posturala muskulaturen.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 18:04   #5603
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Från helgens starkemantävling. 09:00 in är jag med!

__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-02, 19:02   #5604
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Triatleten Jansson!
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 09:33   #5605
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Triatleten Jansson!
Javisst! Knäböj, bänkpress, marklyft - tre grenar!

___________________________________

Fortfarande ont i ländryggen när jag böjer mig bakåt samt när jag lyfter något icke-masslöst från golvet. Gör McKenzie-resningar flera gånger om dagen, står upp minst 50% av arbetstiden och tar promenader. Gradvis bättre, men inte bra. Har ökat proteinintaget och provar med Treo om det skulle kunna hjälpa med läkningen(?). Som jag förstår det vill jag få in disken igen samt öka närings- och blodtillförseln.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 19:24   #5606
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Torsdag 3 maj 2012: Bänk

Fick tips av Vunnis att töja psoas. Har hjälpt. Töjde även gluteus (maximus? medius?) så att det sträcker i ursprunget. Kändes bättre i ryggen efteråt.

Styrkevändning
* 70x1

Kändes inte alls i ryggen. Bra.

Bänkpress
* 85(?)x4
* 100x3
* 110x2
* 120x1 (utan stopp)
* 130x1
* 135x1 (utan stopp)
* 137,5x1 (utan stopp) (PB)

Pressade något snett med (om jag minns rätt) högern. Jag tror att jag behöver känna på tyngre vikter utan stopp för att komma förbi där jag är nu utan.

Hantelpress
* 20x5
* 30x3
* 45x1 (med rumplyft) + ½.

Jag vet inte om det ska räknas som pers eller inte... Vikten kom upp, men det var inte på rätt sätt.

Sedan mer töjning och lite disco.

Skönt att det känns såpass bra i ryggen och den lilla bonusen i bänken, trots att jag egentligen bara planerade att köra lite utan stopp för att det inte händer så mycket med min vanliga bänk. Hade tydligen lite att hämta.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-05-03 klockan 19:33.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 19:26   #5607
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Grymt bra bänkat!
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 19:40   #5608
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Kul med bänken! Ja, det räknas som pers tycker jag, pers utan paus
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 20:28   #5609
Phasio
Registered User
 
Phasios avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Falkenberg i Halland
Inlägg: 1 557
Hur länge har du haft ont i ryggen? Är det från marken du fått de?

Bra bänkat idag

Hade vart kul å testa på å dra en bil. ser skoj ut
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av LadyInsane Visa inlägg
Varför tungt om två veckor? Kämpa på, man blir inte stark av att köra lätt och explosivt, det gör man i kombination med tung mark.
Min träningsjournal
Phasio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 20:52   #5610
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Risotto & Wesaft: Bra att det räknas. Jag var lite osäker. ;-) Tack!

Phasio: Det är sedan söndagens kronlyft, blev för mycket rundning i ryggen innan jag började. Vanliga marklyft får jag inte ont i ryggen av!

Bubbe är ju en stabil karl. Sätt hjul på honom och dra i sele?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)