Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-27, 07:11   #5566
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Torsdag 26 april 2012: Marktorsdag
Vallen, 17->

Nu jäklar.

Marklyft (utan bälte)
* 70x5
* 120x5
* 150x3
* 150x3
* 180x2 @8
* 195x1 @8
* 210x2 @9,5 PB! +5 kg! +1 rep! -1 bälte! Wheee!



Var lite orolig för att jag skulle göra en alltför djärv höjning från förra veckans 200x2 @9, tills jag drog 195 och kände att jag faktiskt får chansa. Planen var ju trots allt @10! Så jäkla glad!

Långmark från smal dvärgkloss (utan bälte)
* 150x3
* 180x2
* 195x1
* 210x2 @10 (PB! +10 kg!)

Hahaha, wow! Efter lite fipplande med klossen så satte jag just samma pers även i långmark?! Jäklar vad bra det känns!



Klurig att låsa ut, märkte dels hur stången ville springa iväg, dels att jag hade svårt att få in höften under stången. Första gången det hänt mig... Fast än sen, 210x2!

Frågan är också om det på filmen inte såg lättare ut än @10. Det som var problematiskt var utlåsningen, resten av lyftet rörde sig med god fart.

Rumänska marklyft (med remmar)
* 120x10
* 155x9 @10 (reps-PB)

Puhä, flåsigt och jobbigt. Kände hur magen kroknade när jag skulle räta ut på sista repetitionen. :-)

Bänkpress med stopp
* 60x5
* 80x3
* 100x2
* 110x2
* 120x2 @9
* 125x2 @10
* 130x1 @9,5

Tack till Krantz för att han sade åt mig att gå på ettan på 130 också.

Allmänt
För jäkla bra träningspass idag! Pers på pers på pers!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 07:16   #5567
Lars Brinkhoff
Registered User
 
Lars Brinkhoffs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 253
Grattis till PB i färre bälten! Ser du möjlighet till framtida förbättringar?
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 07:30   #5568
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Om du inte drar upp 220 kg på serie 2 så ska jag äta upp min hatt!
Det här behöver jag absolut inte oroa mig för! Hade missat att du gjort en två på 200 också. Din mark har gått som tåget på sistone!
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 07:37   #5569
de_dave
Registered User
 
de_daves avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 886
Fina mark! Såg starkt ut
__________________
"Att vara en vara, eller inte vara en vara. Det är den stora efterfrågan."

Revisorns kamp mot formen
de_dave är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 07:41   #5570
pejo
Registered User
 
pejos avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Mölndal
Inlägg: 2 218
Grymt bra, grattis!
Låg du inte runt 200 ganska nyligen (på tävling). I sådana fall är ju 2x210 i långmark rätt mycket bättre.
Ses vi i Borås?
__________________
Journal
pejo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 07:56   #5571
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Shit pommes!
Snyggt lyft!

När tävlar du nästa gång
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 08:13   #5572
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Gratinerar! (Med ost)

Kanske ska ta tag i min egna mediokra markträning och komma ikapp
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 08:55   #5573
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Grattis till PB i färre bälten! Ser du möjlighet till framtida förbättringar?
Nej tyvärr, har inga fler bälten att ta av. :-/

Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Det här behöver jag absolut inte oroa mig för! Hade missat att du gjort en två på 200 också. Din mark har gått som tåget på sistone!
Mark som tåget? Tåget går på räls!

Citat:
Ursprungligen postat av de_dave Visa inlägg
Fina mark! Såg starkt ut
Tack, kändes mig stark!

Citat:
Ursprungligen postat av pejo Visa inlägg
Grymt bra, grattis!
Låg du inte runt 200 ganska nyligen (på tävling). I sådana fall är ju 2x210 i långmark rätt mycket bättre.
Ses vi i Borås?
Tack, Per! 200 på tävling i januari stämmer, och då var det ett ganska tungt lyft.

Japp, det gör vi definitivt! Kommer bli en stor tävling, från GKK är vi 16 stycken...

Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman Visa inlägg
Shit pommes!
Snyggt lyft!

När tävlar du nästa gång
\o/

19 maj!

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Gratinerar! (Med ost)

Kanske ska ta tag i min egna mediokra markträning och komma ikapp
Do it! Mark är kul!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 09:39   #5574
Pernam
Registered User
 
Pernams avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 905
2x210.... Det ser mörkt ut för en viss apa...
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 09:53   #5575
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Vilket jäkla pass! Pers i allt
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 15:33   #5576
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Bra pass Micke!
__________________
Journal | Blogg
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 15:34   #5577
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Pernam Visa inlägg
2x210.... Det ser mörkt ut för en viss apa...
Bäst apan lägger på ett kol!

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vilket jäkla pass! Pers i allt
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Bra pass Micke!
Tack!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 22:19   #5578
Phasio
Registered User
 
Phasios avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Falkenberg i Halland
Inlägg: 1 557
Jag ser fram emot att se ditt lyft på 220kg i Borås
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av LadyInsane Visa inlägg
Varför tungt om två veckor? Kämpa på, man blir inte stark av att köra lätt och explosivt, det gör man i kombination med tung mark.
Min träningsjournal
Phasio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 08:11   #5579
Mart|n
Televinken.
 
Mart|ns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 8 089
http://maxstyrka.se/2012/04/artikel-...starkaste-man/
__________________
I lift things up and put them down | Certified Captain of Crush | Hur man stänger CoC #4 | Min träningsdagbok
Vikings never gave a shit how they looked when they swung the axe, only that the axe landed hard and with purpose.
Mart|n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 10:33   #5580
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Lördag 28 april 2012: Starkaste man Göta älvdalen 2012
Lilla Edet. (Stefans referat på http://maxstyrka.se/2012/04/artikel-...starkaste-man/)

Blev uppringd av Stefan Waltersson häromsistens som undrade om jag hade lust att hänga med och ställa upp i en ploj-starkeman-tävling anordnat i samband med jubileumsdagen av en lokal byggaffär och en viss herr Årsjö ihop med en expertkommentator & speaker Anders Axklo.

Sagt & gjort! På förmiddagen, direkt från Systembolaget i Olskrokstorget, en bil lastad med mig, Vunnis, Jossan & Stefan iväg mot Lilla Edet. Med en liten sväng förbi Seminoff för att plocka upp kettlebell och den 40 kg cirkushantel som skulle användas. För att inte glömma det viktigaste:

biltrubadur.jpg
Iförd en Roy Orbison-t-shirt bjöds naturligtvis på California Blue.

Väl framme gick vi igenom reglerna och vilka grenar som skulle tävlas i. Grenarna var som följer:
* lastbilsdrag ("Track Pull"), totalvikt 5 ton, som skall dras 20 meter på tid.
* krucifixhåll ("Crucifix Hold"), håll 10 kg-färgburkar på raka armar
* cirkushantel på 40 kg, upp till axeln och sedan pressa upp på raka armar
* bondpromenad ("Farmer's Walk") med 70 kg-väskor, en i vardera hand.

Elva deltagare hade anmält sig, betydligt fler än vad som väntats först och en större tävling. Kul!

Ingen nervositet från min sida, som vanligt när det handlar om att göra saker på submax-intensitet: det är bara att göra. Däremot väldigt förväntansfull inför hur kul det skulle bli, precis såna här grenar som jag gillar: grisa och ta i och kämpa mot smärtan!

Lastbilsdrag
Med en lottad start på plats #10 gick jag ut näst sist, efter att alla andra hade gjort sina resultat. Jag blev imponerad av hur den snabbaste kunde dra den på 20s, medans de långsammmare var uppe på 40-50s, och tänkte väl att jag skulle hamna någonstans i den övre kvartilen. Blev presenterad som Micke Jansson, triatlet. (Stefan hade varit lustig). När det var min tur och jag gick upp för att dra på mig utrustningen. Ställde mig i startposition, kände mig klar, greppade tag om repet, sade åt Årsjö som gav startsignal. Och pang!

pull.jpg
"Ja, det finns ju vissa aspekter av fysiken som avslöjar att vår tävlande eventuellt har ett visst intresse för styrkelyft. Hade jag varit bi hade jag stött på honom!" - speakern om Böjröv82

Kändes väldigt bra när jag började dra, fick igång lastbilen snabbt och faktum är att jag inte hann fånga repet tillräckligt snabbt. Tvekade i någon sekund om jag skulle släppa det, men bestämde mig för att bara jobba emot den brännande mjölksyran i armarna och öka farten för att dra in repet ännu snabbare, pressa hårdare med benen.

Nådde målet, 20 meter och en total urladdning senare, och fick reda på att jag hade dragit in lastbilen på 22s, endast 2s från vinnaren i delgrenen!

Krucifixhåll
Färgburkar, 10 kg styck, på raka armar. Nja. Det här med att ha armarna ovanför 90 grader har aldrig varit min grej. 28s höll jag ut, vilket placerade mig på en stadig sistaplats.

krucifix.jpg

Cirkushantel
Har tidigare fått känna på vikten nere på GAK. Det är en stor jäkla bjässe, otymplig och dann. Här var det svåra dels att hitta någonstans att hålla hanteln på axeln, dels själva överstöten. Här finns potentiel till förbättring! Man får lyfta upp den till axeln hur man vill, sedan får man bara använda en arm för att pressa upp den. Efter nersignal och en godkänd rep skall den till marken, där man upprepar samma sak igen. Här kom jag för långt ut och lyftet gick åt för mycket åt biceps, istället för att (som man ska göra) luta sig åt sidan och kicka upp den väldigt nära kroppen.
Det gick trots det bättre än förmodat, med tanke på min sedan tidigare icke-existerande pressträning och lyckades få upp den i två repetitioner, med nära på en tredje. Jag är nöjd!

cirkushantel.jpg

Bondpromenad
Över till den sista och roligaste grenen. Två väskor, 70 kg vardera, som skall transporteras så länge man orkar, genom en 20 meter lång bana markerad med konor.
Greppade tag om handtagen och bestämde mig för att det bästa är att röra sig snabbt så att greppet inte hinner ta slut. Iväg! Hade att stadigt grepp om väskorna och en ordentlig fart utan att vara vingligt. Första 20-40-60 metrarna var perfekta och jag kände mig stark. Därefter började mina händer göra sig påminda och känslan av både att handtagen grävde sig igenom mina händer samt att axlarna plötsligt satt nere vid bröstet. Jag bet ihop och fortsatte, visste att jag kunde utmana mig längre än så! Farten saktade ned men jag rörde mig så snabbt jag bara kunde. Åttio meter passerade, ett riktigt krigsansikte på och jag var inne i min egen värld. Bara två steg till, fortsätt, fortsätt. 100 meter passerades. Plötsligt kände jag hur benen inte längre ville flytta på mig, ihop med den extrema smärtan i händerna, som sedan innan har fått rejält stryk av min satsning på marklyft inför serieomgång 2 i klassisk styrkelyft. Fortsatte några meter till, innan jag helt enkelt fastnade och inte kunde röra mig längre.

Transporterade väskorna 116 meter för en fjärdeplats, bara 2 meter från en tredjeplats och 10 meter från en andraplats...

Kommentar
Använda kroppen på ett sätt som inte är isolerat till en enda muskel och i 1RM, utan här handlar det om hur hårt pannben man har och hur mycket smärta man är villig att tåla. Som vi såg av den första grenen där jag inte var långt ifrån att knipa en förstaplats, och även i den sista där jag var nära en väldigt god placering, är det här precis var min styrka ligger och vad jag har fallenhet för. Jäkligt roligt! Det fantastiska vädret gjorde det inte heller sämre. Stort tack till alla på plats samt Stefan & Jossan för sällskapet & resan upp!

exf.jpg

Dags att börja tävla i Extreme CrossFit? ;-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2012-04-29 klockan 10:35.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)