Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-22, 18:42   #5071
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Haru hällt öl i karln?
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-22, 19:35   #5072
göteborg
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 599
Nej, han är ju pingstvän den stackarn.
göteborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-22, 20:22   #5073
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Wesołych Świąt!
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-22, 23:17   #5074
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det hjälper inte. Det kanske handlar om att verkligheten hunnit ikapp: jag trodde att jag förbättrades men har insett att det inte blir så mycket bättre än så här.
Man ska aldrig ge upp med sånt här. Finns ju folk som fuckat nacken och fått höra att de aldrig ska kunna röra huvudet normalt igen och att något att göra åt saken inte finns sen ger de sig fan på att leta upp en lösning ändå.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-23, 06:34   #5075
Poxeman
Collecting stars
 
Poxemans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Floda
Inlägg: 5 759
Simma idag kl 12!?!
__________________
Collect some stars to shine for you, but start today, there is only a few.
En Ironman på väg mot nya äventyr...
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen Visa inlägg
en joggare på elitnivå
Poxeman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-23, 08:46   #5076
Tryman
Söt
 
Trymans avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 3 940
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Mitt tips är att du ta 2-3 veckor helledigt från allt vad träning heter & sedan riktigt känna efter vad du vill.

Faktum är att om du ska pyssla på med allt möjligt - simma, springa, styrkelyfta, olla osv kommer du inte att bli speciellt bra på någonting. Den överhängande risken är att du tränar dig in i den beryktade väggen, så det riktigt smaskar om det, med både buller & bång.

Styrkelyftning / ollning är inte riktigt så kompatibelt med simning & andra konditionsvarianter som man skulle önska. Om du "gymmar" ( förhatligt jävla uttryck, jag vet) flera gånger i veckan för att sedan simma flera gånger & kanske även lägga till ett par ggr annan träning, är risken överhängande stor att du tar slut mentalt & även kroppsligt.

Se så, ta helvila nu fram till mitten av januari & nollställ kropp samt knopp.
Jag håller med dig men på en punkt har jag en skillnad. Jag tror det mer är kluvenheten av att vilja bli bra i det ena OCH det andra som kan göra en mentalt och kroppsligt slut. Sen tillkommer det att man ska jobba/studera som tar energi också. Ligger fokus på att bli bra på en grej men träna varierat är risken inte alls lika stor. Simmarna lägger en del tid på gymmet.

Sen givetvis inte helvila men kanske minska träningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
1. Du har lite väl många bollar i luften.

2. Du tyckte att SL var jätteroligt när du ökade som en roidare. Alla når platåer, och det är där agnarna skiljs från whey-proteinet.

3. Du är lite nedstämd av saker som inte är relaterade till träning, håller du ut är du nog jätteglad att du inte la ner när sommaren kommer och humöret vänder.
1. Är problemet att du satsat i både simning och OL istället för att se det ena som ett komplement till det andra?

2. Platåer kommer i vilken gren som helst, gäller bara att bita ihop.

3. Håller med helt och hållet, oavsett om det är simning, triathlon, OL eller kampsport vi pratar om.

(Bra skrivet Halldin)
__________________
Helt vanlig misär

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-24, 11:15   #5077
HoppeR
Amazing
 
HoppeRs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 703
God Jul!
Önskar mig fortfarande ett pass med Herr.Mikaelj i julklapp.
Hoppas att den polska tomten kan leverera
HoppeR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 11:28   #5078
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Hej alla. Nu har jag tänkt. Och fått en ny avatartext av Nattljus.

Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Mitt tips är att du ta 2-3 veckor helledigt från allt vad träning heter & sedan riktigt känna efter vad du vill.

Faktum är att om du ska pyssla på med allt möjligt - simma, springa, styrkelyfta, olla osv kommer du inte att bli speciellt bra på någonting. Den överhängande risken är att du tränar dig in i den beryktade väggen, så det riktigt smaskar om det, med både buller & bång.

Styrkelyftning / ollning är inte riktigt så kompatibelt med simning & andra konditionsvarianter som man skulle önska. Om du "gymmar" ( förhatligt jävla uttryck, jag vet) flera gånger i veckan för att sedan simma flera gånger & kanske även lägga till ett par ggr annan träning, är risken överhängande stor att du tar slut mentalt & även kroppsligt.

Se så, ta helvila nu fram till mitten av januari & nollställ kropp samt knopp.
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Många kloka råd. Fundera på vad du vill göra. Det går inte att fokusera på allt.
Jag tror att en stor del är att jag blir slut mentalt. Det finns en begränsad mängd viljekraft jag kan lägga på det jag gör och tycker är roligt. Det är som drivmedlet i ett fordon, med skillnaden att människor inte tar stopp utan blir trögare.

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Vila, ta det lugnt, gör annat. Om du blir rastlös gör något helt utan att logga/tänka över det och kör på känn och fundera över vad du vill leka härnäst när du skall börja träna igen!
Jag tycker bäst om att vara aktiv utan att tänka/notera på vilket sätt jag är det. Hoppa omkring, lyfta något, cykla iväg, kasta en kompis, allting utan analys eller anteckning. Tänk leka i skogen eller hur man gjorde på dagis. Senaste gångerna jag har varit på gymmet har jag låtit bli att notera exakt vad jag gjort och i vilken ordning. Vissa vikter kommer jag ihåg, för att aktivt inte tänka på något är omöjligt ("tänk inte på elefanter"). Men det är OK.

Citat:
Ursprungligen postat av Carolinew Visa inlägg
Fast jag tycker nog inte du skall ge upp SL innan du faktiskt gett det en chans. Simmar man samtidigt hundra gånger i veckan så har man inte gett SL en chans.
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
1. Du har lite väl många bollar i luften. Man kan tappa träningssuget rejält i perioder på grund av kringliggande omständigheter, det händer alla. Överträning brukar ta ut sin rätt på motivationen som ovanstående nämnde, men även andra saker.

2. Du tyckte att SL var jätteroligt när du ökade som en roidare. Alla når platåer, och det är där agnarna skiljs från whey-proteinet. Man ökar inte jättesnabbt i all oändlighet, då hade du snart varit starkare än hulken. Det handlar mycket om att ha en stabil och sund mentalitet och härda ut/experimentera till man hittar något som gör att man tar sig framåt med små steg åt gången.

3. Du är lite nedstämd av saker som inte är relaterade till träning, håller du ut är du nog jätteglad att du inte la ner när sommaren kommer och humöret vänder.

4. Du är inte lillväxt som lyftare, du är en stadigare bit än många som tävlar.

5. OL kan ju vara ett utmärkt komplement till SL-träningen, om det får dig att känna att träningen är roligare så är det ännu bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Bra Halldin!
1. Det fungerar som en sinuskurva. När jag känner att livet tuffar på och är bra lägger jag till fler saker jag tycker är roligt. Det fungerar så länge tangenten>1. När den blir <=1 räcker energin inte till. I somras fungerade det att träna dubbla pass, eftersom solljus påverkar mig så mycket.

3. Att lägga ned har aldrig varit min tanke. Mer att kanske sänka ambitionerna. Det var hursomhelst mest löst tänkande.

4. Håkan & Stefan, Proxy, ... är vad jag jämför med.

5. Japps. Som jag skrev om ovan tycker jag inte om att kategorisera och sortera allting. Jag lyfter en skivstång, alltså är det bra för min träning, oavsett om det heter stötdrag eller marklyft. Att sätta etiketter på något, så att det blir definitivt och orubbligt, tycker jag inte alls om. Det är ett uteslutande tänkande. (Här protesterar någon säkert, eftersom jag tycker om generaliseringar och kategoriseringar - mitt sätt att förstå världen mer än för andra, verkar det som. Det är dock ett inkluderande tänkande. För en längre förklaring, skicka PM...)

Kontentan är jag inte tycker om när det blir för uppstyrt, oavsett vad det är.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryman Visa inlägg
Jag håller med dig men på en punkt har jag en skillnad. Jag tror det mer är kluvenheten av att vilja bli bra i det ena OCH det andra som kan göra en mentalt och kroppsligt slut. Sen tillkommer det att man ska jobba/studera som tar energi också. Ligger fokus på att bli bra på en grej men träna varierat är risken inte alls lika stor. Simmarna lägger en del tid på gymmet.

Sen givetvis inte helvila men kanske minska träningen.

1. Är problemet att du satsat i både simning och OL istället för att se det ena som ett komplement till det andra?.
0. Ambitionsnivån och energiåtgången är betydligt lägre för någon som simmar och någon som lyfter som huvudsysselsättning. Inte för att förringa andra idrottares prestationer, utan för att de antagligen inte kan ta i lika hårt. Precis som att jag inte kan ta ut mig lika hårt som en simmare i bassängen.

1. Simning i så fall. "OL" har jag inte hållt på med, bara gjort några repetitioner stöt, ungefär. Jag beskriver simningen nedan i mitt svar till kbG. Men jag vet inte vad problemet faktiskt är. Och om det ens är ett problem. Det var mer en tanke att jag gjort något fel i mitt liv eftersom jag inte mår som jag borde. Eftersom träning i stort sett är mitt liv, tankemässigt åtminstone, är det rimligt att börja där.

Citat:
Ursprungligen postat av hgus Visa inlägg
Att motivationen försvinner är ofta första tecknet på att man är, eller är på väg att bli, övertränad.
Citat:
Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
För att lyckas med något måste man satsa 110%. Just nu delar du upp de där procenten på en hel drös olika aktiviteter, som så många andra skriver. Om du vill ha progression, och ifall det är brist på progression som gör att du tappar motivationen, så bör du ta ett break och bestämma dig för vad du vill göra och satsa på det.

Men det verkar som att du inte riktigt är säker på varför du är nere i en svacka. Jag tror att ett break från all träning nu under julen kan hjälpa.
Jag har börjat läsa i Mike Mahlers "Live Life Aggressively", tipstack till kettlebellGuden. Det är (ganska?) tydligt att jag inte klarar av att ha ouppklarade saker. Det sätter stor stress på mig. I det ingår, tyvärr, vanliga intressen. De kan jag inte få uppklarade på samma sätt. Där är det istället ambitionsnivå kontra inlagd tid som gör att jag blir stressad.

Något som är särskilt intressant i hans bok är hormoniella nivåer. Mycket stress påverkar testosteron- och kortisolnivåer. (Det kan vara vilka orsaker som helst, men det är de som anges här. Stress är välbekant som faktor som ställer till det för en.) Jag märker tydlig skillnad på när jag är stressad både vad gäller livskvalitet (hur bra jag trivs) och att man kroppskomposition snabbt blir bättre, utan att jag behöver göra några ändringar i mitt liv, alls. För en del av er låter det kanske som trollkonst och självsuggestion. Må så vara.

I det ingår också att allt som kräver adrenalin för att ta sig fram (koffein, taggning inför lyft) dränerar energiförrådet än snabbare, jämfört med om det inte hade behövts. En mer avslappnad inställning till träning (och livet i stort) gör att det kan användas för situationer där det faktiskt behövs. De situationerna skall inte inträffa på daglig basis, åtminstone inte i ett modernt liv med så många andra stressorer.

Citat:
Ursprungligen postat av Numse Visa inlägg
Till Micke och Anton
Angående MMA så har jag mailat gbgmma nyligen men inte fått svar än, de har väl mycket att göra, ja vet inte. Men om fler är intresserade så säg till, jag är beredd att lägga styrketräningen på 50-75% för att istället syssla med MMA.
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Finns en bra kampsportsklubb precis vid sportlife backaplan.
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
GBG-MMA finns bland annat på esperoplatsen.
MMA är för grötigt för min smak. Har provat på det tidigare. Det jag vill träna är sportju-jutsu, eller judo, men vägen tillbaka är rätt lång. Jag undrar om det går att träna enbart ett pass per vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
+1

Samma storlek som OSK eller vad säger micke som har varit där? Det får bli ett besök på GKK under våren

Alla har sina svackor i motivationen. Du har fått många bra råd och kommer säkert starkt tillbaks. Under tiden passar jag på att lyfta ikapp dig i böj och bänk.
OSK är mindre, eftersom Slottskogsvallen är ett helt gym, vilket dock gör att vi saknar gummiband och såna saker hängandes. Jag gillar stämningen både på OSK och Vallen. Det har tagit ett steg närmare lekplatsen LTK, vilket är ett högt betyg.

Ajdå! :-)

Citat:
Ursprungligen postat av kettlebellGuden Visa inlägg
Man ska aldrig ge upp med sånt här. Finns ju folk som fuckat nacken och fått höra att de aldrig ska kunna röra huvudet normalt igen och att något att göra åt saken inte finns sen ger de sig fan på att leta upp en lösning ändå.
Jag tänker fortsätta att arbeta på mina problem. Jag kommer inte att försöka bli bättre på simning genom konditionsträningsdelen, eftersom jag aldrig kommer över begränsningen min orörlighet har satt. Därför är det bättre att hålla simningen på en underhållsnivå. Nu vet jag att jag kan simma. När rörligheten ökar kan jag även öka dosen simning, istället för att försöka öka när ett så stort hinder är ivägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Wesolych Swiat!
Dzi?kuje!

Citat:
Ursprungligen postat av HoppeR Visa inlägg
Känner igen mig!

Vi får ta ett pass(i träning eller mat(?)) snart ihop istället o tjöta lite så kanske man kan få dig på bättre tankar.
(Eller att du får mig på bättre tankar kanske..)
Citat:
Ursprungligen postat av HoppeR Visa inlägg
God Jul!
Önskar mig fortfarande ett pass med Herr.Mikaelj i julklapp.
Hoppas att den polska tomten kan leverera
God jul, H! Snällt sagt av dig. Det värmer. Ett träningspass i mellandagarna eller efter nyår på nya Vallen? Det hade varit roligt. Vi kan höras av om när. Du är välkommen!

God fortsättning på er andra också.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-12-25 klockan 11:33.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 11:33   #5079
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Träning (resten av) vecka 51

Har tänkt på att tända till så lite som möjligt i alla träningspass. Även att känna mig utvilad efteråt, med lägre volym och mindre nötande. (Motsatsen till Sheiko.)

Torsdag 2011-12-22
* Mark: 190x1, 200xF (till knäna). Huvudet stilla i höjdled och höften rör sig uppåt, istället för tvärtom.
* Bänk: 120x1, 100x8
* Böj: 140x3x5

Fredag 2011-12-23
Simning med Jonas efter hans pass med drillar och armserier. Ungefär en timme. Fick ont i vänsteraxeln. 50m på 45s i tröskelfart. 21,5 på 25s. Håller mig ganska konstant.

Lördag 2011-12-24
* Bänkpress: 122,5x1 på Sportlifes Lindholmens lobomoterade bänkställning.
* Mark och böj på lätta vikter.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-12-25 klockan 11:35.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 21:32   #5080
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Men... är det ett såntdär skämt med ban?
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 21:34   #5081
O_Wao
Tänker råsa!
 
O_Waos avatar
 
Reg.datum: May 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 6 501
Jag uppfattade det på fejjan som att han bett om att bli bannad, en månads internetledighet.

Micke: hoppas du får en bra ledighet, välkommen tillbaka när du är utvilad!
__________________
I'm not clumsy. The floor just hates me, the tables and chairs are bullies, and the walls get in my way.

O_Wao = oh wow!
O_Wao är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 21:35   #5082
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
Han hänger fortfarande på IRCn iaf
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 23:13   #5083
kettlebellGuden
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 3 931
För intresserade går journal att följa på http://forum.gkk-styrkelyft.se/viewtopic.php?f=3&t=7.
kettlebellGuden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-25, 23:54   #5084
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Mikael har själv bett om en tidsbegränsad banning. Han återkommer om ett antal veckor - om han vill det.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-26, 15:17   #5085
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Jaha, blev lite förvånad när det stod banned user, tänkte att nu har jag missat något.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)