Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-09, 11:15   #4981
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av ulfalf Visa inlägg
Mycket intressant att läsa om simlägret, för ännu en simningsnybörjare ger det en massa bra idéer och tips! Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Grym rapport från simcampen!
Tack. Jag tycker att det är roligt att läsa rapporter som är skrivna som min egen, därför skriver jag själv så i hopp om att någon skall uppskatta min.

För mig var tankeställaren att tänka mindre (på oväsentligheter) när jag simmar. I relation till delarna av simningen som faktiskt spelar roll har jag lagt för mycket energi på annat. Har även fått förklarat varför man gör en del saker. På något vis känns det närmare simningens kärna, något som Colting underströk: skilj på teknik och stil.

Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Hur menar du med att du vinklar din hand lodrätt? Ibland när jag vinklar min hand "för mycket" så känner jag att jag tappar greppet om vattnet. Är det samma som du gör?
När jag gör höger armtag och skall greppa om vattnet roterar jag samtidigt ned höger sida i vattnet. Eftersom jag har begränsad rörlighet både i axlar och underarm har jag en tendens att dra med hela armen i rotationen. Om utgångsläget, när kroppen ligger rakt mot vattnet, är att handen är platt/vågrät, så kommer rotationen få handen att vridas i samma riktning, d v s närmare lodrätt. Det gör att jag tappar greppet om vattnet, precis som du känner, och jag får ett simtag mindre än jag borde.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-12-09 klockan 11:25.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-09, 11:23   #4982
ulfalf
Går det så går det
 
ulfalfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 2 300
Citat:
Ursprungligen postat av Tryman Visa inlägg
Plaskar ulfalf oxå?
Ouioui, av någon anledning gav jag mig på det som alternativ träning nu när jag har plantarfasciit. Le details finns i journalen.
ulfalf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-11, 17:46   #4983
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Söndag 11 december 2011: Simning med Triathlon Väst
Frölundabadet, 08.50-10.45.

Mestadels teknikövningar i 25:or. En del simstyrketräning, framförallt triceps. Drog varandra, skovel. Inga snabba längder på tid. Fokus på att simma långsamt och kontrollerat, 10s vila rakt igenom.

Sisådär 2000 meter.

Jag kände mig stelare än vanligt och vänster axel smärtar mer än tidigare. Vila från simningen ett tag och försöka töja ut vad det nu är som stramar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 05:16   #4984
944RS
Musklig
 
944RSs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Lindome
Inlägg: 10 222
Vila från simning måste innebära mer cykel och löpning?
__________________
Multimotionär som tävlar flitigt i allt mellan F5 och Triathlon

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 08:57   #4985
Tryman
Söt
 
Trymans avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 3 940
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Söndag 11 december 2011: Simning med Triathlon Väst
Frölundabadet, 08.50-10.45.

Mestadels teknikövningar i 25:or. En del simstyrketräning, framförallt triceps. Drog varandra, skovel. Inga snabba längder på tid. Fokus på att simma långsamt och kontrollerat, 10s vila rakt igenom.

Sisådär 2000 meter.

Jag kände mig stelare än vanligt och vänster axel smärtar mer än tidigare. Vila från simningen ett tag och försöka töja ut vad det nu är som stramar.
Vila helt från simning? Hur länge?
__________________
Helt vanlig misär

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 09:55   #4986
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Vila från simning måste innebära mer cykel och löpning?
Jag känner mig rätt slutschasad i kroppen överlag, som om vila generellt skulle vara en bra grej. Hålla låg volym på allting jag gör. Minska frekvensen något. Jag har möjlighet att sova ut nu ett tag framöver, så det kanske ordnar sig ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av Tryman Visa inlägg
Vila helt från simning? Hur länge?
Jag vet inte. Är orolig för att jag töjt ut något som inte borde töjas ut. Tills på onsdag i alla fall, tänkte jag. Kanske längre.
Vad rekommenderar du?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 13:07   #4987
Tryman
Söt
 
Trymans avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Upplands Väsby
Inlägg: 3 940
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag känner mig rätt slutschasad i kroppen överlag, som om vila generellt skulle vara en bra grej. Hålla låg volym på allting jag gör. Minska frekvensen något. Jag har möjlighet att sova ut nu ett tag framöver, så det kanske ordnar sig ändå.



Jag vet inte. Är orolig för att jag töjt ut något som inte borde töjas ut. Tills på onsdag i alla fall, tänkte jag. Kanske längre.
Vad rekommenderar du?
Ok, då är det inte så länge. Jag skulle tycka det är synd att vara borta och tappa mycket av det du byggt upp. Inte längre uppehåll än en vecka skulle jag rekommendera. Hellre trappa ner tillfälligt till ett pass i veckan.
__________________
Helt vanlig misär

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 13:08   #4988
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Här lyfts inte många skivstänger nu för tiden ....
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-12, 19:25   #4989
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Måndag 12 december 2011: Knäböj
Hallen, 19-tiden.

Knäböj
* 20 x töj länge
* 60x4
* 60x4
* 90x3
* 110x3
* 110x3
* 120x3 @8
* 130x2 @9
* 130x2 @9

Puha. Helt omotiverad till att lyfta. Det blir inte bättre av att lyfta mer sällan eftersom det då blir tyngre. Har noll viktvana, särskilt i bålen. Alltså är det bara att bita ihop och göra det jag skall. Det släpper förr eller senare. Saknar Vallen. :-/
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-12-12 klockan 19:27.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 14:49   #4990
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Alltså är det bara att bita ihop och göra det jag skall. Det släpper förr eller senare.
Bara gört.

Som i så många fall.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 20:23   #4991
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Bara gört.

Som i så många fall.
Det är tur att jag har miffona på GKK.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 20:33   #4992
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Tisdag 13 december 2011: Knäböj & marklyft
GSK, 17.00-19.00

Först var jag själv, snackade med Ali från GSK. Sedan droppade Krantz, Rundberg och Sture in. Party! Även Jens, Kung Haakon och prinsen dök upp senare.
Böj
* 20 töj
* 60x5 + töj: Plättlätt på axlarna!
* 80x4
* 80x4
* 100x3 @7
* 100x3 @7
* 100x3 @7: Papper på axlarna, skönt.
* 120x3 @8
* 120x3 @8
* 120x3 @8
* 130x1 @8
* 130x1 @8+
* 130x1 @8-: OK, hemligheten är att hålla ett rejält buktryck hela vägen. Andas in!
* 140x2 @9
* 150x1 @9
* 155xF
* 140x1

Bra med arbete idag! Det är nyttigt att göra snygga lyft på lägre vikter för att öva. Många set bygger tekniken.

Fick många bra kommentarer av Sture om böjen: stången skall röra sig rakt, och att jag inte behöver vara så rak i början utan sträva efter att ha samma vinkel på ryggen som när jag är i botten. Andra bra tips, som diskuterades flitigt av både Krantz och Rundberg, var huruvida simning, som sedermera blev ultramarathon, och styrkelyft går ihop. Nu var det egentligen inte ultramarathon som var grejen, utan mer att jag fick en känga för att jag simmat 9 pass på en vecka och klurat över varför styrkan gått ned... Det rådde delade meningar om det, främst från mitt håll. De andra verkade vara mer överens. :-D

Kändes väldigt bra idag. Fick ont i sidan vid skulderbladet, när jag får belastar det (= vikt på stången) vilket var lite hämmande. Borde också ha hoppat över att gå upp till 155 kg eftersom jag gjort många lyft före. Trots det är jag väldigt nöjd! Mjukt och fint.

Mark
* 70x3
* 120x3 @7
* 150x1
* 150x1 @8: Bredare fotställning för att få undan knäna.
* 150x1 @6: Woha, den här gången flög den upp!
* 150x3 @7
* 150x1
* 150x1
* 150x1, överhandsgrepp och stånghåll 37s.

Fick tips av Rundberg att bredda så att jag får undan knäna i tid. Samma problem som Sture har med det. Första var tung, andra kändes hur bra som helst. Skall prova det framöver. Kändes bra i marken till sist.

Smiskade Krantz och fick smisk av Rundberg i stånghåll. Att alla skulle köra på 150 kändes helt rimligt eftersom deras 1RM är sisådär 100 kg över mitt. :-)

Övrigt
Bra eftersnack om frekvens och intensitet för olika övningar. Kändes nästan lika bra i duschen som under stången. Glad att jag trotsade mörkret & regnet för att åka iväg till GSK. Som alltid är lyftarna på GKK världens bästa miffon!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-12-13 klockan 20:36.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 21:15   #4993
Adama
Registered User
 
Adamas avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 5 010
Du har inte gått ned i vikt på sistone då? Aja du brukar ju vara snabb på att öka i böjen så det tar väl en vecka att komma tillbaka... inte som en annan
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 21:26   #4994
Mapa
Herrmapa
 
Mapas avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: örebro
Inlägg: 11 200
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så här såg det ut.
9.5???
__________________
Team Elite Body Science
Bloggen
Mapa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-13, 21:31   #4995
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Du har inte gått ned i vikt på sistone då? Aja du brukar ju vara snabb på att öka i böjen så det tar väl en vecka att komma tillbaka... inte som en annan
Jasså, gör jag? Det minns jag faktiskt inte. När hade jag ett uppehåll sist som jag kom tillbaka fort från? Och hur lång tid brukar det ta för dig att komma tillbaka?

Morgonvikten är ungefär ett kilo lägre, så det borde inte påverka tycker jag? Det är snarare träningsuppehållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mapa Visa inlägg
9.5???
*skratt*

Givet hur det kändes, tekniskt, efter repetitionen, så japps! Kanske hade fått upp en till om jag struntat i hur lyftet såg ut. Och jag vill verkligen vara noga med att göra tekniskt riktiga lyft! Sedan kanske även 155 varit @9,5. Det vet jag inte.

Hur hade du skattat lyftet?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-12-13 klockan 21:33.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)