Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-29, 00:07   #1
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Vassleprotein i samband med kolhydrater/fett/långsammare protein- upptag försämrat?

Lägger man närmre 10h om veckan på styrketräning vill man väl göra allt man kan för att maximera nyttan av det, särskilt den mest anabola halvdygnet eller så direkt efter passet.

Tas vassle upp nämnvärt långsammare om det tas med kolhydrater och fetter eller i samband med långsammar protein, såsom kött, mjölk etc?

Jag ogillar rena vassleproteindrinkar. Tycker det mättar dåligt och smakar inte så bra. Men jag vet ju att sisådär 40g vassleprotein i anslutning till träningen är oslagbart för att stimulera proteinsyntesen maximalt. Så jag brukar blanda runt 30-40g vassleprotein med ca 1-2dl fiberberikad havregrynssgröt och kanske lite yoghurt efter träningen. Himmelskt gott och mättar riktigt bra. Det jag undrar är om vasslens snabba upptag "jämnas ut" pga kolhydrater och fetterna i gröten samt fibrerna, alltså om effekten på proteinsyntesen försämras signifikant? Jag tränar aldrig på morgonen så har nästan alltid fortfarande aminosyror i blodet sedan tidigare.

Har läst studier som både säger att det snabba vassleupptaget inte påverkas när det tas med kasein samt att det påverkas. Vad säger den samtida forskningen?

Tacksam för svar

Edit: Eller t.ex proteinshake med frukt, shake innan större måltid etc? Om det påverkas negativt, hur länge bör jag vänta efter intag av 40g vassleprotein innan jag kan äta annat för att inte sakta ned upptaget?
__________________
JOURNAL

Senast redigerad av DerImperator den 2017-12-29 klockan 00:16.
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-30, 11:41   #2
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Bump?
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-30, 11:58   #3
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Du är inte den första som funderar över detta, prova sökfunktionen.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-30, 11:59   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Även om man äter kolhydrat och fett i samma måltid så tas vassleproteinet upp snabbare, men skillnaderna jämfört med ett långsamt protein minskar.

http://jn.nutrition.org/content/132/10/3228S.long
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-30, 13:19   #5
DerImperator
Registered User
 
DerImperators avatar
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Norrut
Inlägg: 471
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Även om man äter kolhydrat och fett i samma måltid så tas vassleproteinet upp snabbare, men skillnaderna jämfört med ett långsamt protein minskar.

http://jn.nutrition.org/content/132/10/3228S.long
Tror du att det påverkar proteinsynteset och resultatet från dagens träning om man tar sitt vassleprotein så, särskilt med tanke på att det vanligtvis redan finns aminosyror i blodet sedan tidigare måltider? Samt hur länge bör jag vänta innan jag äter kolhydrater/fetter efter jag intagit vassleshake för att inte sakta ned upptaget? 30min?

Tack i förhand
__________________
JOURNAL
DerImperator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)