Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-18, 15:44   #1
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Wink Herbalife - frågor om en hälsosam livsstil

Hejsan svejsan,

Jag har lite frågor kring både produkten herbalife lanserat samt kring varför man ska få i sig mat på morgonen.

1. Vad tror ni om Herbalifes produkter, är innehållet dåligt? Här har ni innehålls förteckningen på en av deras burkar man blandar tillsammmans med mjölk (jag har även bifogat energiinnehåll samt där vitaminerna finns med):

Ingredienser:
Sojaproteinisolat (40 %), fruktos, emulgeringsmedel (sojalecitin), sojabönolja, förtjockningsmedel (guarkärnmjöl,
karragenan, xantangummi, pektin), fyllnadsmedel (mikrokristallinsk cellulosa), aromer, havrefiber, majskli,
kalciumcitrat, inulin, klumpförebyggande medel (kiseldioxid), mjölkproteinkoncentrat, glukos, kaliumfosfat,
magnesiumoxid, rapsolja, L-askorbinsyra, järnfumarat, honungspulver, DL-alfatokoferylacetat, nikotinamid,
persiljapulver (0,02 %), papayapulver (0,02 %), zinkoxid, kopparglukonat, retinylpalmitat, kalcium-D-pantotenat,
kolekalciferol, antioxidationsmedel (askorbyl palmitat, DL-alfa-tokoferol), pyridoxinhydroklorid, cyanokobalamin,
mangankarbonat, riboflavin, tiaminhydroklorid, pteroylmonoglutaminsyra, kaliumjodid, natriumselenit, D-biotin.

Från en av deras mellanmål (en protein bar):

Ingredienser:
Mjölkproteinkoncentrat, glukossirap, fruktossirap, mjölkchokladöverdrag (16,7 %) (socker, kakaosmör,
mjölkpulver, kakaomassa, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromer), jordnötsmassa (10,3 %), gelatin,
rostat ris, kakaopulver (0,7 %), karamell (glukossirap, socker), aromer, DL-alfa-tokoferol, nikotinamid,
kalcium-D-pantotenat, pyridoxinhydroklorid, tiaminhydroklorid, riboflavin, cyanokobalamin.

2. Hur pass bra är det att inta soja protein istället för vassle? Vilket är bäst att få i sig? Och vad har det för påverkan på åldrandet i kroppen? Har det stor betydelse i ett träningssyfte?

3. Hur bra är det att få i sig vitaminer och mineraler via pulver?

4. Hur bra är det att äta frukost på morgonen? Finns det någon vetenskaplig forskning på vad det är som är bra med att människan behöver få i sig mat det första man gör efter man har stigit upp eller kan man lika gärna hoppa över första målet på dagen och istället äta första målet vid klockan 12:00.

Enligt Herbalife så är frukost dagens viktigaste mål. Dels för att inte falla in i energi dippar på dagen samt lägga på sig onödigt fett. Men vad sker egentligen i kroppen om man skulle skippa frukosten helt, lägger man på sig fett eller vart tar kroppen upp energin ifrån?

5. Exempelvis vad sker i kroppen om man istället skulle köra fasta metoden 16:8, och i detta fallet endast äta 8 timmar per dag och fasta resterande 16 timmar? Är detta något som är bättre för kroppen i längden kring åldrande?

6. Om man skulle äta en shake om dagen till frukost, sen en proteinbar till mellan mål, en normal lunch, en proteionbar till mellan mål och sen vanlig middag. Skulle det vara något som jag missar att få i mig av att gå på denna kosten? Eller något som är onödigt att äta som finns med i produkterna?

Stort tack på förhand! Och tack för att du tar din tid
Bifogade bilder
Filtyp: png Måltidsbar.PNG (68.3 KB, 6 visningar)
Filtyp: png Innehållsförteckning.PNG (174.3 KB, 5 visningar)
Filtyp: png Proteinbar.PNG (111.1 KB, 4 visningar)
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 15:55   #2
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Enligt mig är det skräp. Massa socker istället för bra kolhydratskällor.

Vitaminer intas lämpligtvis från grönt/frukt och kött, i fall man inte har någon specifik brist som supplementeras utöver kosten. Multivitamin/mineral i pulverform är eventuellt bara negativt att inta.

Senast redigerad av Wain den 2017-12-18 klockan 15:56.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 15:56   #3
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Vad är orsaken till att du inte kan äta en balanserad kost av vanliga livsmedel? Vad har du för mål och syfte med detta? Vad är en hälsosam livsstil för dig?

Det du beskriver, periodiserad svält samt pulver och matersättning är inte rätt väg om man försöker skaffa sig en hälsosam livsstil.

i mitt tycke.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-18, 16:28   #4
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Vad är orsaken till att du inte kan äta en balanserad kost av vanliga livsmedel? Vad har du för mål och syfte med detta? Vad är en hälsosam livsstil för dig?

Det du beskriver, periodiserad svält samt pulver och matersättning är inte rätt väg om man försöker skaffa sig en hälsosam livsstil.

i mitt tycke.
Herbalife är överprisat utav helvete och jag skyr allt som har med det att göra. Har personer i min närhet som är insyltade i detta pyramidspel. Det är en sekt och de som sysslar med det blir hjärntvättade och itutade att deras produkter är en gåva från ovan när man kan köpa liknande produkter för en bråkdel av priset.
Har fört ett antal diskussioner om att deras vasslepulver inte skiljer sig från andra försäljares. Argumentet man får är att David Beckham använder det och att det är det absolut bästa på marknaden utan någon som helst uppbackning av varför det är så.

Var tvungen att ranta. Summa summarum; Stöd inte skiten.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 08:32   #5
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka Visa inlägg

1. Vad tror ni om Herbalifes produkter, är innehållet dåligt? Här har ni innehålls förteckningen på en av deras burkar man blandar tillsammmans med mjölk (jag har även bifogat energiinnehåll samt där vitaminerna finns med):

2. Hur pass bra är det att inta soja protein istället för vassle? Vilket är bäst att få i sig? Och vad har det för påverkan på åldrandet i kroppen? Har det stor betydelse i ett träningssyfte?

3. Hur bra är det att få i sig vitaminer och mineraler via pulver?

4. Hur bra är det att äta frukost på morgonen? Finns det någon vetenskaplig forskning på vad det är som är bra med att människan behöver få i sig mat det första man gör efter man har stigit upp eller kan man lika gärna hoppa över första målet på dagen och istället äta första målet vid klockan 12:00.

Enligt Herbalife så är frukost dagens viktigaste mål. Dels för att inte falla in i energi dippar på dagen samt lägga på sig onödigt fett. Men vad sker egentligen i kroppen om man skulle skippa frukosten helt, lägger man på sig fett eller vart tar kroppen upp energin ifrån?

5. Exempelvis vad sker i kroppen om man istället skulle köra fasta metoden 16:8, och i detta fallet endast äta 8 timmar per dag och fasta resterande 16 timmar? Är detta något som är bättre för kroppen i längden kring åldrande?

6. Om man skulle äta en shake om dagen till frukost, sen en proteinbar till mellan mål, en normal lunch, en proteionbar till mellan mål och sen vanlig middag. Skulle det vara något som jag missar att få i mig av att gå på denna kosten? Eller något som är onödigt att äta som finns med i produkterna?

Stort tack på förhand! Och tack för att du tar din tid
1. inte dåligt men otroligt överprissatta, bars är ofta bara proteinförstärkt godis, ibland med massa tillsatta onödiga vitaminer
2.vassle är bättre i de flesta fall
3. inte särskilt imho. bättre att det täcks av kosten, eventuell brist kan man supplementera upp
4. frukost är bra men det det är inget måste. trivs du inte med att äta frukost så gör inte det. jag äter ytterst sällan mer frukost än ett par koppar kaffe
5. troligtvis är det bra för kroppen att "fasta" dvs för åldrandet och hälsa på sikt så kan det finnas rim och reson i att inte äta varannan timme utan mer sällan. (googla på autofagi tex) att det inte är optimalt för muskelbygge är en annan sak.
6. omöjligt att säga om du inte berättar vad du äter till lunch och middag samt vilken mängd. Men jag gissar att det skulle ge mer om du åt vettiga mellanmål istället för bars.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 12:52   #6
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Vad är orsaken till att du inte kan äta en balanserad kost av vanliga livsmedel? Vad har du för mål och syfte med detta? Vad är en hälsosam livsstil för dig?

Det du beskriver, periodiserad svält samt pulver och matersättning är inte rätt väg om man försöker skaffa sig en hälsosam livsstil.

i mitt tycke.
Så som jag lever nu eller rättare sagt de senaste två månaderna, så har jag kört på fasta metoden 16:8, där jag har ätit mellan 13-20 varje dag. Men då jag arbetar i skift så mår jag sjukt dåligt på morgonen när jag kör jobbet 8-17, då jag är på dåligt humör, konstant hungrig och bara grinig. De dagar jag kör kvällspass fungerade mkt bättre, då jag går upp omkring 10-11 och får äta nästan direkt. Att jag har satt min tid på 13-20 är för att kunna få i mig mat direkt efter träningen oavset hur jag jobbar. Därför har jag gått i tankarna på att börja sälja herbalife själv och vill veta om deras innehållsförteckning är bra så jag själv kan pusha den. Att äta produkten själv är mest om jag vet att den har ett bra innehåll.

Annars har jag en ganska bra kost som jag lever med idag, eller om du ska räkna innan jag körde på 16:8 så åt jag såhär en vanlig dag:

Frukost: havregrynsgröt med 20g protein + någon frukt ovanpå, oftast blåbär eller kiwi

Mellanmål: näve nötter + frukt + te

Lunch: makrillsburk på grovt bröd + 400g broccoli med te elle vatten och citron eller kyckling med potatis + broccoli/ andra grönsaker med citronvatten

Mellanmål: nötter + frukt + te

Middag: samma som lunchen beroende på mitt kcal intag.

Då jag försöker äta omkring 1500kcal per dag nu för att gå ner i vikt men jag vill även bygga muskler, vilket jag förmodar inte går när jag äter lite mat per dag? Och vissa dagar hamnar jag över då jag är mer hungrig som jag försöker bli mer strikt och vill därmed försöka förändra min egna dagsrutin men misslyckas hela tiden därav att jag försöker testa lite nytt och blev nyfiken på herbalifen.
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 13:18   #7
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Skulle inte köpa eller använda herbalifes produkter oavsett innehåll eller pris.

Om du mår dåligt av att äta 16:8, varför äter du så?
Det är inget magiskt med periodisk fasta som gör att det är värt att må dåligt av den.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram

Senast redigerad av Beemel den 2017-12-19 klockan 13:20.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 13:24   #8
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka Visa inlägg
Så som jag lever nu eller rättare sagt de senaste två månaderna, så har jag kört på fasta metoden 16:8, där jag har ätit mellan 13-20 varje dag. Men då jag arbetar i skift så mår jag sjukt dåligt på morgonen när jag kör jobbet 8-17, då jag är på dåligt humör, konstant hungrig och bara grinig. De dagar jag kör kvällspass fungerade mkt bättre, då jag går upp omkring 10-11 och får äta nästan direkt. Att jag har satt min tid på 13-20 är för att kunna få i mig mat direkt efter träningen oavset hur jag jobbar.
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Om du mår dåligt av att äta 16:8, varför äter du så?
Det är inget magiskt med periodisk fasta som gör att det är värt att må dåligt av den.
+1
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka Visa inlägg
Att jag har satt min tid på 13-20 är för att kunna få i mig mat direkt efter träningen oavset hur jag jobbar.
Du kan dricka proteinshakes efter träningen om du vill öppna ätfönstret senare.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 18:04   #9
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Skulle inte köpa eller använda herbalifes produkter oavsett innehåll eller pris.

Om du mår dåligt av att äta 16:8, varför äter du så?
Det är inget magiskt med periodisk fasta som gör att det är värt att må dåligt av den.
Tack för ditt svar! Till en början var det för att jag ville gå ner några kilon i vikt samt har jag hört att fastan är bra för åldrandet i kroppen och andra positiva effekter, så ville pröva. Men istället för att hålla mig till 2 större mål per dag blev det att jag små åt mellan mina måltider (13-20). Vilket var lite illa ja.

Just nu försöker jag väl egentligen bara finna ett bra upplägg på mina dagar så dem matchar in med jobb och träning samt att jag ska kunna förlora mina extra kilon som jag önskar. Jag älskar mat och även att laga den, men behöver ha in mer rutiner som sagt så jag håller mig under mitt energibehov.
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 19:50   #10
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av Rosafinflikka Visa inlägg
Tack för ditt svar! Till en början var det för att jag ville gå ner några kilon i vikt samt har jag hört att fastan är bra för åldrandet i kroppen och andra positiva effekter, så ville pröva. Men istället för att hålla mig till 2 större mål per dag blev det att jag små åt mellan mina måltider (13-20). Vilket var lite illa ja.

Just nu försöker jag väl egentligen bara finna ett bra upplägg på mina dagar så dem matchar in med jobb och träning samt att jag ska kunna förlora mina extra kilon som jag önskar. Jag älskar mat och även att laga den, men behöver ha in mer rutiner som sagt så jag håller mig under mitt energibehov.
Om du älskar mat, så laga god nyttig kalorisnål sådan istället för herbaskiten.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 21:41   #11
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
1. inte dåligt men otroligt överprissatta, bars är ofta bara proteinförstärkt godis, ibland med massa tillsatta onödiga vitaminer
2.vassle är bättre i de flesta fall
3. inte särskilt imho. bättre att det täcks av kosten, eventuell brist kan man supplementera upp
4. frukost är bra men det det är inget måste. trivs du inte med att äta frukost så gör inte det. jag äter ytterst sällan mer frukost än ett par koppar kaffe
5. troligtvis är det bra för kroppen att "fasta" dvs för åldrandet och hälsa på sikt så kan det finnas rim och reson i att inte äta varannan timme utan mer sällan. (googla på autofagi tex) att det inte är optimalt för muskelbygge är en annan sak.
6. omöjligt att säga om du inte berättar vad du äter till lunch och middag samt vilken mängd. Men jag gissar att det skulle ge mer om du åt vettiga mellanmål istället för bars.

Först vil jag tacka för ditt svar!

2. När det kommer till att äta vassle istället för soja protein, vet du vad det är som skiljer sig exempelvis positiva och negativa effekter av att äta vassle jämfört med soja?

5. Det ska jag göra, tack!

6. Min kost varierar, men som den ser ut nu eller som jag skrev ovan:

Frukost: gröt med 20 gram protein + frukt
mellanmål: nötter/ frukt eventuellt macka
Lunch: fisk/kyckling med gnsaker och potatis eller quinoa
mellanmål: nötter/frukt eller macka
middag: Samma som vid lunch eller annat beroende på kcal intaget av mitt energibehov
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-19, 21:43   #12
Rosafinflikka
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 27
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Om du älskar mat, så laga god nyttig kalorisnål sådan istället för herbaskiten.
Låter som ett förnuftigt val ja, men vissa gånger blir det mer streessigt än andra och då äter jag inget alls dessvärre :/ Vilket inte heller är bra, men det är mitt egna fel!
Rosafinflikka är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)