Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-13, 10:11   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Förbättrad återhämtning med fruktos + maltodextrin efter träning

Citat:
Restoring skeletal muscle and hepatic glycogen content during short-term (<6 h) recovery from prolonged exercise is pertinent for athletes seeking to maximize performance in repeated exercise bouts. Previous research suggests co-ingestion of fructose-glucose carbohydrate sources augments hepatic and has equivalent effects on skeletal muscle glycogen storage during short-term recovery from prolonged exercise compared to isocaloric glucose ingestion. The aim of the present investigation was to determine if this has a discernible effect on subsequent exercise capacity.

METHODS:

Eight trained endurance runners and triathletes performed two experimental trials in a single-blind, randomised, and counterbalanced cross-over design. Trials involved treadmill running to exhaustion at 70 %V[Combining Dot Above]O2max, a four-hour recovery with 90 g.h of glucose-maltodextrin (GLU+MAL) or fructose-maltodextrin (FRU+MAL) ingestion (1:1.5 ratio), and a second bout of treadmill running to exhaustion at 70 %V[Combining Dot Above]O2max.

RESULTS:

Exercise capacity in bout two was significantly greater with FRU+MAL (81.4 ± 22.3 vs. 61.4 ± 9.6 min, P = 0.02), a large magnitude effect (ES = 1.84 ± 1.12, 32.4 ± 19.9 %). Total carbohydrate oxidation rates were not significantly different during bout one or two between-trials, although total carbohydrate oxidized in bout two was significantly greater with FRU+MAL (223 ± 66 vs. 157 ± 26 g, P = 0.02). Ingested carbohydrate oxidation rates were greater during bout two with FRU+MAL (P = 0.001). Plasma glucose and non-esterified fatty acid concentrations were not significantly different between-trials. Plasma lactate concentrations were significantly greater during recovery prior to bout two with FRU+MAL (P = 0.001). Self-reported nausea and stomach fullness during bout two were marginally in favour of FRU+MAL.

CONCLUSION:

Short-term recovery of endurance capacity was significantly enhanced with FRU+MAL vs. GLU+MAL ingestion during recovery.
Med Sci Sports Exerc. 2017 Dec 11. Postexercise Fructose-Maltodextrin Ingestion Enhances Subsequent Endurance Capacity.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 16:53   #2
kniffen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 17
Har trott att glukos och malto är samma sak. Vad är skillnaden?
kniffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 17:26   #3
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av kniffen Visa inlägg
Har trott att glukos och malto är samma sak. Vad är skillnaden?
Maltos är långa kedjor av glukos. Sverker har detaljerna om var alla kolatomer sitter, det är jag övertygad om.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 19:31   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Det blev rätt mycket fruktos för deltagarna. 36 gram varje timme ger 144 gram fruktos
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 21:44   #5
kniffen
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2010
Inlägg: 17
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Maltos är långa kedjor av glukos. Sverker har detaljerna om var alla kolatomer sitter, det är jag övertygad om.
Nu frångår jag väl trådens syfte litegranna...

Men jag har börjat blandat egen sportdryck, då jag tycker smaken av kommersiella produkter ställer till det, och blandar då 2:1 malto:fruktos i tron om att det varit lika med 2:1 glukos:fruktos.

Spelar det någon roll?
kniffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 09:22   #6
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Nej, det är samma sak.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 09:33   #7
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Glukos kräver mycket mer vatten.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-15, 17:17   #8
Max
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 116
Citat:
Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
Maltos är långa kedjor av glukos. Sverker har detaljerna om var alla kolatomer sitter, det är jag övertygad om.
Citat:
Ursprungligen postat av kniffen Visa inlägg
Nu frångår jag väl trådens syfte litegranna...

Men jag har börjat blandat egen sportdryck, då jag tycker smaken av kommersiella produkter ställer till det, och blandar då 2:1 malto:fruktos i tron om att det varit lika med 2:1 glukos:fruktos.

Spelar det någon roll?
Jag ser att jag skrev fel. När du skrev malto trodde jag du menade maltodextrin, det är långa kedjor av enklare sockerarter. Maltos är en disackarid. Ledsen om jag skapade förvirring.
Max är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)