Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-17, 22:00   #31
Sartorius
I'm the half blood prince
 
Sartoriuss avatar
 
Reg.datum: May 2017
Inlägg: 61
35-60 minuter, 6 gånger/vecka. Högintensivt, samtliga set till fail, 25-30 set sammanlagt.
Sartorius är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 00:26   #32
Bigggie
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 21
Har bara hunnit träna två år.

Mitt mål är en komplett AF-fysik med överdimensionerade armar. Tränar för pump och kontakt. Tycker det bra mycket härligare än tunga baslyft som alla verkar vara så förtjusta i här.

Utöver detta vill jag vara hälsosam och varvar därför träningen med cardio i former av olika sporter. Att bara löpa är tråkigt.
Bigggie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 10:00   #33
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag är nöjd på så sätt att jag tycker jag får rimliga resultat och jag har kul medans jag tränar.

På mitt numer väldigt blandade sätt har jag tränat sedan 25 års ålder (nu 33) kanske då verkligen kom ikapp mig och jag kände mig spritfet. Fram till 19 spelade jag fotboll och hockey, fortsatte med bägge på korpnivå (samt innebandy då och då), samt började klättra lite smått tills 22 då jag pajade knät och slutade med fotbollen (och innebandyn). Där började förfallet, som vände kring 25 då jag plågade mig till en hjälplig kondition genom löpning. Då upptäckte jag att det var rätt skönt när man är i någorlunda form, och att jag hade rätt lätt för det. Kompletterade sedermera med lite styrka, ett tag crossfit och efter flytten tillbaka norrut pyttelite längd.

Det som gnager är ju mitt knä samt tid/pengar: jag hade förmodlogen haft lite roligare per träningstimme om jag kunnat köra som 19 - 22, och hade inte korsbandet pajat hade jag kört på utan att fundera desto mer på det. Men jag tycker mycket om löpning, och styrka är ändå tidvis rätt kul men jagfår lite smådamp efter 45-50 minuter i gymmet om jag är själv.

Nu under vintern är det djävulst ostrukturerat, men
1 - 2 pass vardera styrka och löpning.
Försöker få in ett pass längdåkning
Ett pass vardera av korphockey och padel. Ibland tränar jag varje dag, men oftast blir det 5-6 pass i veckan, ibland dubbelpass.

På sommaren senast där jag var mer fokuserad än vanligt på löpningen fick gymmet nästan helt stå tillbaka.

Men jag får både leka, se ok ut naken och har för det mesta kul och äter obehindrat efter hunger. Hade jag hatat pengar lite mer hade jag väl skött styrkan via crossfit igen, men totalt sett trivs jag bra.
Misstänkte att du skulle vara ganska nära tränings-Nirvana

Korpidrott glömde jag att ta upp. Är det något jag har insett utöver det jag nämnde i mitt f.g. inlägg så är det att lagidrott har oslagbara inslag. Jag räknar det inte riktigt som träning då jag nästan alltid enbart spelar match men något är det ju. Det är kul med fotboll men jag har varken intresse eller talang för att spela i ett riktigt lag. I ett Korpen-lag kan du spela med enbart nära vänner, nivån är lagom och insatsen är inte så hög.

Korpen är fan svinbra i.o.m. att det är vårserie maj-juni/juli, höstcup augusti-oktober och inomhusfotboll november-februari/mars. Man kan med andra ord nästintill spela matcher nonstop. Korpen-fotboll ingår till 100 % i min insikt om hur jag vill träna.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 10:52   #34
Wormzie
Registered User
 
Wormzies avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Linköping
Inlägg: 3 686
Förklaring till rubriken: är du 100 % tillfreds med vad du tränar
Nja (till 75% kanske)

Hur ofta du gör det och vart detta leder dig?
Styrketräning 3-4 ggr/vecka (cirka 1-1,5h pass) Försöker även avsluta pass med någon form av intervall (crosstrainer, battleropes)

Detta tar mig möjligtvis långsamt framåt styrkemässigt, bibehåller kondition då jag inte får till kontinuiteten där samt undvikter jag väl i största mån att lägga på mig fettvikt, även om utvecklingen ändå är att jag ökat några % kroppsfett senaste åren.

Jag undrar helt enkelt om du har hittat den för dig perfekta kombinationen och fördelningen av träningsformer där det du inte utövar är saker som du kan vara utan.

Jag kan absolut vara utan det jag inte tränar men jag skulle gärna tränat lite mer och hårdare men disciplinen står lite i vägen, samt att jag på senare tid prioriterar andra intressen betydligt högre än träning. När jag var 20-24 var träningen ett stort intresse, nu är det mer för välmåendets skull jag tränar.
__________________
Självutnämnd till linköping atletklubbs snyggaste lyftare i klassisk -93.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 12:11   #35
J.V
Registered User
 
J.Vs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Sydney
Inlägg: 9 477
Jag vet hur jag vill trana, men lyckas sallan med det pga lathet och tidsbrist i en 50/50-mix. Nar jag val lyckas leker livet. Sa jag vet hur jag vill trana, men det skiter sig oftast.

Helst vill jag ha, per vecka:
- 2 hockey (som ar traning och/eller match varje vecka)
- 5 skivstangsgymnastik (med fokus pa styrka och OL-tjosan)
- 2 renodlat konditionspass eller metcon (typ standard crossfit-pass)
- 1 simma
__________________
Journal: 53% magic, 61% science, 102% results.
Science. It reduces the stupid.
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 12:17   #36
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Känner mig väldigt till freds med träningen sedan jag började träna strongman. Där har jag hittat min grej. Desto mer jag övergått till ren strongmanträning från styrkelyft desto roligare har träningen blivit också. Tränar 4 pass strongman i veckan (2-3 timmar var) och hade gärna tränat fler om kroppen hade tålt det. Efter att jag börjat med strongman har jag också ett helt annat incitament att träna kondition och kör det 2-3 gånger i veckan. Mest boxning men också löpning. Hade velat träna mma men undviker det pga korsbandsskada. Hade också velat köra med yoga, där är dock bara latheten som hindrar mig.

Kortfattat har jag bra blandning:
Strongman
Styrkelyft
Boxning/kondition
Yoga
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 12:29   #37
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Jag tror aldrig man blir tillfredsställd. När jag var yngre älskade jag fotboll och det var det enda jag sysslade med. När jag blev äldre började jag på gym och bro-split var det enda som existerade. Idag satsar jag på att bli starkare med ett intresse för SL.

Om 5 år? Inte ens gudarna vet.

Jag kan bara hoppas på att jag sysslar med någon form av träningen livet ut.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 13:32   #38
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Känner mig övertygad om att jag funnit min grej. Jag är framför allt tillfreds med tanken på att jag alltid kommer kunna variera styrketräningen och förmodligen alltid kommer att göra det. Jag kan köra lätt eller tungt, baslyft eller disco, och kanske framöver även testa olympiska lyft. Det finns ju alltid en nyfikenhet inför hur jag skulle kunna förändra träningen för att bibehålla glädjen men också en trygghet i form av den kunskap och de metoder jag alltid kan falla tillbaka på om en ny metod inte skulle falla mig i smaken. Så den stora moroten är trots allt möjligheten att kunna lämna komfortzonen ibland, friheten att inte behöva följa ett träningsprogram utan bara kunna dra iväg och träna det jag har lust att träna för dagen.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 13:38   #39
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Det här blir ett långt inlägg men behöver nog ge lite bakgrund för att förklara varför jag inte är helt nöjd med vad och hur jag tränar/tränat…

Är 35 och började träna på gym när jag var 16-17 och har varit hyggligt uppstyrd med kosten sedan 20-årsåldern, även om jag så klart festade rätt mycket under universitetsstudierna. Får nog erkänna att det fortfarande händer lite då och då att man förtär en och annan pilsner eller whisky mer än vad man borde.

Även om styrketräningen blev min primära träningsform så har fokus skiftat eller snarare omedvetet glidit under alla dessa år. Första 10 åren tränade jag minst lika mycket kondition som styrka och körde bara på då det var kul att träna mycket och varierat. Det kunde bli styrketräning direkt efter ett spinningpass eller ett pass då man jobbade sig igenom samtliga gymmets maskiner. Var inte heller rädd för att köra bodypump eller spendera hela passet i böjen med det lokala hockeylaget. Har i efterhand insett att när jag gjorde lumpen sågs jag nog som en smula galen. Brukade vakna vid 05-05.30 och cykla minst en timma på en gammal spinningcykel som stod i ett ouppvärmt förråd där det på vintern kunde vara åtskilliga minusgrader. På kvällens fria tid tränade jag sedan nästan dagligen styrka eller simning (när det var möjligt). Det ska dock noteras att jag hade en fysiskt lökig tjänst då jag initialt blev uttagen till TolkS men fick kalla fötter i ett sent skede och blev omplacerad till marinen. Brukade förgylla livet genom att träna med röjdykarna så ofta jag fick och kunde. Vägde vid den här tiden 70-75 kg på mina 183 cm och var fint allroundtränad. Hade inga problem att prestera hyggliga tider på "Bogdan", kunde bänka 100 kg, 20-25 chins, 30-40 dips, springa 3 km sub 11 min, 2 km sub 7 min och milen sub 45 min. Kunde även stå stadigt på ett par längdskidor… det var fina men snart svunna tider det.

Därefter blev träningen under (för) många år tämligen fokuserad på bodybuilding med sedvanliga byggarsplitar 5-6 dagar/v och morgonpromenader (då man såklart bulkade och deffade om vartannat). Konditionsträningen föll allt mer i glömska och så småningom helt, jag ville ju bygga muskler och hade inte tid med annat… Här någonstans inser jag i efterhand att det blev lite väl enkelspårig träning vilket jag idag ångrar. Jag var som mest uppe och vände på småbulkiga 90+ kg och helt utan koll på maxlyft eller vad jag förmådde prestera i annat då jag uteslutande körde reps i intervallet 8-15 med fokus på "kontakt". Lite märkligt då jag faktiskt tränade på en atletklubb men tyckte nog mest att styrkelyftarna var ett trevligt men lite småudda gäng som mest såg ut att vila på gymmet. Försökte vid några tillfällen göra ett ryck och få tillbaka lite kondition med HIIT men jag var så långt ifrån min tidigare kondition att det efter viss tid alltid bortprioriterades. Det var nog mer tur än genomtänkt att de många morgonpromenaderna ändå gav vissa hälsofördelar.

Sedan 5+ år tillbaka började jag dock inse att byggarsplitar inte passade mig och att hel- eller halvkroppspass var minst lika effektiva samt gav lite större flexibilitet i livet (missade man ett pass kunde ju muskelgruppen ändå få smisk igen om någon dag). Började även bli mer intresserad av baslyften och bestämde mig för att dessa skulle få utgöra grunden i styrketräningen. Dock finns än idag en del av "byggar-tänket" fastetsat i bakhuvudet. Så även om jag kör bänk, böj och mark i samma pass har jag svårt att avsluta utan en drös assistans-/isolationsövningar. Körde lite lägre reps där majoriteten av seten hamnade mellan 5-8 men där jag stundtals varvat med lägre reps eller högre om jag kännt mig sliten. Började även hålla lite koll på mina max och försökte vara mer aktiv i vardagen. Blev några år med många stressade powerwalks till och från dagis med barnvagn och sedan vidare till kontoret... Kvalitativ konditionsträning lyser dock alltjämt med sin frånvaro. Har under åren legat hyggligt viktstabil på 78-85 kg.

För att knyta ihop säcken så är följande den kombination och fördelning av styrketräning som jag inte kan vara utan idag:

3-4 styrkepass/v som alltid inleds med bänk, böj eller mark där det finns ett fokus på progression, variation och uppföljning. Ofta utförs samtliga basövningar i ett pass men med lite olika RPE och körde jag 3or förra passet blir det 5or eller 8or på nästa sedan 10or eller 12or (ibland blandar jag dock hejvilt). Går dock mycket på känsla, har jag t.ex. tagit ut mig i mark så till den grad att det påverkar utförandet av böj kan jag dock avstå och byta till benpress eller liknande. När jag är klar med detta är jag fri att köra vad helst jag vill – chins, curls, rodd, triceps, vader, rotatorkuffövningar, situps, whatever… Känner jag mig i allmänhet för sliten för att träna baslyften kvalitativt kostar jag på mig något rent pumppass eller vilar helt.

Sedan var det konditionen…

Skaffade en lite bättre cykel i somras och började pendla till jobbet 3-5 dagar i veckan där jag kör lite intervall-/fartträning (1 kuperad mil i varje riktning). Målsättningen med detta har varit att i smyg lura mig själv att jobba upp lite grundkondition igen (måste ju ändå ta mig till jobbet) så att jag i vår kan hålla mig motiverad att varva cykling med löpning för att succesivt börja utöva lite kvalitativ konditionsträning. Tycker redan att denna förändring börjat ge ett visst ökat välbefinnande.

Som en avslutande kommentar vill jag uppmana alla yngre (och äldre) att hålla i konditionsträningen även om fokus är styrke- eller byggarinriktat. Har man en idrottslig bakgrund som ung med hockey, fotboll, etc eller på annat sätt byggt en bra grundkondition är det lätt att man tar denna för givet och bara gymmar under många år. Men när man blir äldre tror jag de flesta som inte måste träna väldigt specifikt på grund av elitsatsning allt mer värdesätter de fördelar som en god grundkondition medför. Av egen erfarenhet kan jag också varna för att det är fullt möjligt att bygga en fysik som förvisso ser vältränad och imponerande ut men presterar förhållandevis mediokert. Det finns ingen större vits med att se ut som en gud men sedan jogga efter barnen som en höftledsopererad pensionär… Grunden bör i mitt tycke för de allra flesta som inte måste träna extremt grenspecifikt ligga på allround-prestation och hälsa/välbefinnande där man sedan kan fokusera lite extra på just de mål hen från tid till annan är intresserad av att uppnå (oaktat om det är 500 kg i totalen eller maran sub 3.30).
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 13:54   #40
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg

Mycket riktigt en lång text.
Läste hela! Vi verkar vara ganska lika varandra. Jag tror dock att det är väldigt svårt att motivera en ung styrketränande att hålla uppe konditionen. Själv tänkte jag att jag ändå inte använder den så då fyller den ingen större mening. Går man framåt i träningen, inte blir fet och håller motivationen uppe så är det nog ett ganska stort steg att börja konditionsträna om man inte har en bakgrund som löpare eller dylikt.

Håller självklart med om ditt sista stycke men det är också lätt för mig att göra det. Kom till exakt samma insikt som dig p.g.a. utebliven progression och missnöje med fysiken. Dessutom så sprang jag väldigt mycket som ung så känner att det blir lite orättvist av mig att sitta och säga "hörredu, träna kondition, du kommer ångra dig sen!" bara för att det skedde mig.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 15:56   #41
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Läste hela! Vi verkar vara ganska lika varandra. Jag tror dock att det är väldigt svårt att motivera en ung styrketränande att hålla uppe konditionen. Själv tänkte jag att jag ändå inte använder den så då fyller den ingen större mening. Går man framåt i träningen, inte blir fet och håller motivationen uppe så är det nog ett ganska stort steg att börja konditionsträna om man inte har en bakgrund som löpare eller dylikt.

Håller självklart med om ditt sista stycke men det är också lätt för mig att göra det. Kom till exakt samma insikt som dig p.g.a. utebliven progression och missnöje med fysiken. Dessutom så sprang jag väldigt mycket som ung så känner att det blir lite orättvist av mig att sitta och säga "hörredu, träna kondition, du kommer ångra dig sen!" bara för att det skedde mig.
Att försöka går ju alltid..

Jag tror i och för sig inte att det är fullt så illa som vi kanske får det att låta. Många unga jag kommer i kontakt med kör kombinerade träningsformer - triatleter som styrketränar och byggare som konditionstränar. Även de som bara tycker om att gymma och som "när jag var ung" nog hade blivit renodlade byggare eller SL-rävar kör med dagens trender ofta crossfit eller crossfit-inspirerat. Då kommer ju en hel del kondition på köpet. Om jag sedan har fog för min oro över slitaget på sikt med så mycket stressade reps och inte helt sällan illa utförda SL/OL-lyft återstår väl att se. När någon ur det yngre gardet eller bekantskapskretsen pratar crossfit, paleo eller LCHF har jag med årens visdom lärt mig att vara tyst och gläds istället åt att de tränar något (oavsett vad de må vara) samt visar ett begynnande intresse för vad de stoppar i sig. Det gagnar oss alla på sikt.

Vi må vara lika i vårt synsätt och eventuellt träningshistorik, men dömt av din journal och dina prestationer så är du snarare det fysmonster jag drömmer om att vara. Ett ypperligt bevis på att det går att kombinera både styrka och storlek med snabb löpning. Jag lyfter på hatten!
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-18, 16:05   #42
Lillleif
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2010
Inlägg: 616
Jag var skitnöjd: Målet var milen under 40 och 100 kg bänkpress, sedan variera målen mer. God progression vad gäller tider och vikter. Sen fick jag ledgångsreumatism så jag fick gå direkt på att variera målen :-)
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-19, 10:16   #43
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Att försöka går ju alltid..

Jag tror i och för sig inte att det är fullt så illa som vi kanske får det att låta. Många unga jag kommer i kontakt med kör kombinerade träningsformer - triatleter som styrketränar och byggare som konditionstränar. Även de som bara tycker om att gymma och som "när jag var ung" nog hade blivit renodlade byggare eller SL-rävar kör med dagens trender ofta crossfit eller crossfit-inspirerat. Då kommer ju en hel del kondition på köpet. Om jag sedan har fog för min oro över slitaget på sikt med så mycket stressade reps och inte helt sällan illa utförda SL/OL-lyft återstår väl att se. När någon ur det yngre gardet eller bekantskapskretsen pratar crossfit, paleo eller LCHF har jag med årens visdom lärt mig att vara tyst och gläds istället åt att de tränar något (oavsett vad de må vara) samt visar ett begynnande intresse för vad de stoppar i sig. Det gagnar oss alla på sikt.

Vi må vara lika i vårt synsätt och eventuellt träningshistorik, men dömt av din journal och dina prestationer så är du snarare det fysmonster jag drömmer om att vara. Ett ypperligt bevis på att det går att kombinera både styrka och storlek med snabb löpning. Jag lyfter på hatten!
Håller med dig i stort Det känns som att folk mellan 20 och 30 tränar mer än någonsin förut. Folk som man aldrig trodde skulle göra något annat än att festa och slappa går till gymmet ett par gånger i veckan. Det är ju otroligt positivt!

Haha ge mig inte huvve nu! Tack snälla för de fina orden
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-01-23, 15:26   #44
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Just nu ser min träning ut så här:


3 maxset armhävningar
5 maxset pullups
Gymnastik 19-21

Ti
3 maxset armhävningar
Pyramidset pullups till fail
1 maxset pullups

On
3 maxset pushups
3 set smala pullups
3 set vanliga -"-
3 set breda -"-
Lätt gympass

To
3 maxset armhävningar
Max antal träningsset pullups
Yoga 15-16.30
Klättring 18.30-21.00

Fr
3 maxset armhävningar
Den jobbigaste av ovanstående upplägg med pullups


FET VILODAG


Klättring 19-21

Om jag ska modifiera det till hur jag vill att min träning ser ut så hade det inneburit klättring på tisdagar, onsdagar och lördagar också- detta kommer inte kunna genomföras på ett tag eftersom jag bor på Öland och det klättringsutbudet helt enkelt inte finns. Gymnastiken skulle utökas med ett pass i veckan till nackdel för det lätta passet jag kör på onsdagar- det ser just nu ut som att detta faktiskt kommer att bli verklighet inom ett par veckor. Cardio (som jag nu i princip bara får ordentligt på gymnastiken) hade jag klämt in 2-3 gånger i veckan i form av löpning, varierat mellan distans (kanske 5km) och intervaller- detta hade jag tänkt börja lägga in och isf börja med ett cardiopass i veckan i kanske 2v, sen utöka med ett till och efter en månad lägga in ett tredje. Ett simpass varje söndagmorgon hade också varit önskvärt men det kommer inte bli verklighet på iaf ett tag.

Med de modifikationerna hade jag legat precis på den mängd och typ av träning jag vill uppnå. Jag vill vara lätt, snabb, spänstig, explosiv, vig och uthållig. Jag bryr mig inte alls om att kunna lyfta tunga vikter, vill bara vara stark i kroppen. Att bli så bra jag kan på att klättra hårt och långt är min första prioritering, min andra är att komma så nära jag kan att vara hälsa förkroppsligad. För att nå den här mängden träning så behöver jag dock göra uppoffringar i livsstil (spendera lite mindre tid med kompisar, kolla lite mindre på film, läsa lite mindre, kanske ffa röka mindre gräs) och det är väl främst det som kräver tid i övergången.

Senast redigerad av blåvitt den 2018-01-23 klockan 15:28.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)