Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-22, 18:47   #991
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Jag vill iaf säga att "vittnena" är anekdoter på ett forum. Är det verkligen ingen som blivit hjälp och ändå fortsätter de? Märkligt det där.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 18:58   #992
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Så tvångsvård finns inte i USA för att de inte har en uppsökande verksamhet som screenar för potentiella tvångsvårdskandidater?

Hur är din "invändning" ens relevant för situationen "män som söker sin läkare (primärvårdsläkare) uppger inte suicidalitet pga rädsla för att de ska skadas genom missriktade ingripanden"?

Vad vill du säga till de hundratals vittnena i reddit-tråden som har upplevt stora psykologiska, sociala, ekonomiska skador?


Ovanligt med folk som inte säger att de har bröstsmärta för att undvika inläggning... (finns vissa som dissimulerar eller har stark förnekelse förstås, men det är ytterkantsexempel).


Författaren visar ju förstås hur långt borta från verkligheten de sitter i sina elfenbenstorn

Gå ett jourpass så har du slagit sönder din världsbild.
Den bild jag får av att läsa tråden är is stort att social stigma och rädsla att bli av med jobbet, samt olika certifikat och sina vapen väger tyngre än eventuell vård. Fanns även vårdpersonal som skrev om en miljö med potentiellt våldsamma individer.

Den bild jag fick av dig var någon slags permanent inläggning, vilket det inte handlar om här.

Det intressanta skulle väl vara att höra din lösning på problemet?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 21:22   #993
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Den bild jag får av att läsa tråden är is stort att social stigma och rädsla att bli av med jobbet, samt olika certifikat och sina vapen väger tyngre än eventuell vård. Fanns även vårdpersonal som skrev om en miljö med potentiellt våldsamma individer.

Den bild jag fick av dig var någon slags permanent inläggning, vilket det inte handlar om här.

Det intressanta skulle väl vara att höra din lösning på problemet?
Och flera som fått PTSD eller PTSD-lika störningar. Och sina liv förstörda.
Du vet väl att de andra patienterna också är inlåsta med dessa "potentiellt våldsamma individer"?
Du är ledsen över jobbet eller frugan, sen vips är du inlåst med pundar-Tony och månskenets förkämpe Clark på obestämd tid (åtminstone tills du accepterar skadliga läkemedel). Kom ihåg att när du väl är intagen är det upp till dig att bevisa att du inte är sjuk, och det bevisar du genom att ta läkemedel som inte är indicerade för dig https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4683124

Förstår inte att du kan läsa in "permanent inläggning" i det där?
I Sverige är det bara 4 veckor läkare får låsa in någon utan samhället insyn. Sedan 4 månader efter att man lämnat en blankett utan stavfel till förvaltningsrätten, sedan tror jag vi kör halvårsvis.


Lösningen är precis som inom andra fält - sluta med verkningslösa och skadliga åtgärder.
Vi ger inte Thalidomid till gravida längre eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Jag vill iaf säga att "vittnena" är anekdoter på ett forum. Är det verkligen ingen som blivit hjälp och ändå fortsätter de? Märkligt det där.
Vilken del av "personer dissimulerar i stor utsträckning för de vet att den vård de skulle få skulle vara skadlig" var det du undrade över?
Ja, du tolkade ordet vittnen korrekt. Det skulle också ha kunnat vara en person som såg (bevittnade något).

Vem skrev att ingen hade blivit hjälpt? Var fick du det ifrån?

Sluta trolla i en seriös tråd. Du kanske kan håna offer för våldtäkt eller misshandel eller något istället? För det är nog lite mindre kränkande.

Senast redigerad av Aryt den 2019-03-22 klockan 21:24.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-22, 21:37   #994
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Och flera som fått PTSD eller PTSD-lika störningar. Och sina liv förstörda.
Du vet väl att de andra patienterna också är inlåsta med dessa "potentiellt våldsamma individer"?
Du är ledsen över jobbet eller frugan, sen vips är du inlåst med pundar-Tony och månskenets förkämpe Clark på obestämd tid (åtminstone tills du accepterar skadliga läkemedel). Kom ihåg att när du väl är intagen är det upp till dig att bevisa att du inte är sjuk, och det bevisar du genom att ta läkemedel som inte är indicerade för dig https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4683124

Förstår inte att du kan läsa in "permanent inläggning" i det där?
I Sverige är det bara 4 veckor läkare får låsa in någon utan samhället insyn. Sedan 4 månader efter att man lämnat en blankett utan stavfel till förvaltningsrätten, sedan tror jag vi kör halvårsvis.


Lösningen är precis som inom andra fält - sluta med verkningslösa och skadliga åtgärder.
Vi ger inte Thalidomid till gravida längre eller hur?
Nu råkar jag vara bra på just PTSD, du brukar nämna just eövermedicinering genom feldiagnostik när det gäller andra åkommor. Men du glömmer dit kritiskt tänkande i detta fallet?

Så vad har detta med USA att göra där man får låsa in någon max 72 timmar? Din lösning är alltså, lås inte in potentiellt våldsamma personer? Lysande.

Jag tycker du mixar och blandar ganska friskt mellan två system som är väldigt svårt att jämföra. Och du får jobba på din lösning, du löser inte problem med din lokala poliskår genom att avskaffa den.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 07:57   #995
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Nu råkar jag vara bra på just PTSD, du brukar nämna just eövermedicinering genom feldiagnostik när det gäller andra åkommor. Men du glömmer dit kritiskt tänkande i detta fallet?

Så vad har detta med USA att göra där man får låsa in någon max 72 timmar? Din lösning är alltså, lås inte in potentiellt våldsamma personer? Lysande.

Jag tycker du mixar och blandar ganska friskt mellan två system som är väldigt svårt att jämföra. Och du får jobba på din lösning, du löser inte problem med din lokala poliskår genom att avskaffa den.
Traumatisering är ett väl beskrivet tillstånd som redan Shakespeare hade bra koll på. Världskrigen lärde oss ännu mer. Att någon nämner att de mår dåligt över en traumatiserande händelse är tillräckligt för att tycka att man ska begränsa denna traumatiserande händelse.

Varför tror du att en suicidal person är våldsam? Utvidgat suicid är ytterst sällsynt.
Sen termen "potentiellt" våldsam... lite som "framtida schizofreni" eller något liknande?
Är du okej med att kallas potentiell våldtäktsman?
Du har ju potentialen att våldta!

Att du tror att 72 h är max i USA visar bara på hur dålig insikt du har i hur dåligt påläst du är. Herregud alltså. Pinsamt.


Tråkigt att du inte kan ta till dig vad huvudpoängen är: vården når inte fram till personer för att de är rädda för hur den går till i praktiken och det finns otaliga exempel på hur illa det inte sällan (brukar?) gå.
Det finns alternativ till att låsa in någon i en otrygg, farlig miljö. Hembesök, tät uppföljning, telefonkontakt, mobilisera anhöriga.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 09:50   #996
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Traumatisering är ett väl beskrivet tillstånd som redan Shakespeare hade bra koll på. Världskrigen lärde oss ännu mer. Att någon nämner att de mår dåligt över en traumatiserande händelse är tillräckligt för att tycka att man ska begränsa denna traumatiserande händelse.

Varför tror du att en suicidal person är våldsam? Utvidgat suicid är ytterst sällsynt.
Sen termen "potentiellt" våldsam... lite som "framtida schizofreni" eller något liknande?
Är du okej med att kallas potentiell våldtäktsman?
Du har ju potentialen att våldta!

Att du tror att 72 h är max i USA visar bara på hur dålig insikt du har i hur dåligt påläst du är. Herregud alltså. Pinsamt.


Tråkigt att du inte kan ta till dig vad huvudpoängen är: vården når inte fram till personer för att de är rädda för hur den går till i praktiken och det finns otaliga exempel på hur illa det inte sällan (brukar?) gå.
Det finns alternativ till att låsa in någon i en otrygg, farlig miljö. Hembesök, tät uppföljning, telefonkontakt, mobilisera anhöriga.

Suicide by cop? Det är ett begrepp i USA, ytterst ovanligt i Sverige. 72h läste jag i din Reddit link, jag får helt enklet stryka den då den inte är trovärdig.

Vi pratar alltså om en person som potentiellt är farlig för sin omgivning, det är så man bedömer situationen från polisens sida. Polisens uppgift är att skydda allmänheten, först och främst. Ditt förslag är att avveckla den verksamheten helt, där man efter gripandet kontaktar vården.

Ingen kontakt med vården för behandling var själva problemet, det är alltså svårt att bedriva förebyggande verksamhet när folk inte tar kontakt. Så återigen du vill ta bort tvånget, men har inget alternativ?

Senast redigerad av Vinter den 2019-03-23 klockan 09:51.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 18:27   #997
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Suicide by cop? Det är ett begrepp i USA, ytterst ovanligt i Sverige. 72h läste jag i din Reddit link, jag får helt enklet stryka den då den inte är trovärdig.

Vi pratar alltså om en person som potentiellt är farlig för sin omgivning, det är så man bedömer situationen från polisens sida. Polisens uppgift är att skydda allmänheten, först och främst. Ditt förslag är att avveckla den verksamheten helt, där man efter gripandet kontaktar vården.

Ingen kontakt med vården för behandling var själva problemet, det är alltså svårt att bedriva förebyggande verksamhet när folk inte tar kontakt. Så återigen du vill ta bort tvånget, men har inget alternativ?
Haha, du verkar inte förstå vad du läser . Förklarar en del. Ja 72 h hold är DEFINITIVT en sak som finns, och tvångsvård kan pågå hur länge som helst... du vet ungefär som att du kan köpa mjölk på ICA trots att de annonserar rabatt på ägg?
Att tråden inte är trovärdig för att du läser in något som den inte säger...


Tror du att polisen är samma sak som primärvårdsläkare? *ler*
Du såg väl att studien handlade om att dryfta suicidalitet med sin primärvårdsläkare?
Citat:
Researchers discovered this finding as part of a pre-launch, stakeholder assessment of a multimedia program designed to encourage men to open up to their primary care providers about suicidal thoughts.
Frågan är vad du tror att du bidrar med?

Citat:
Ingen kontakt med vården för behandling var själva problemet, det är alltså svårt att bedriva förebyggande verksamhet när folk inte tar kontakt. Så återigen du vill ta bort tvånget, men har inget alternativ?
Du fattar alltså inte? Forskarna "upptäckte" att allmänheten var rädd att lyfta frågor eftersom de vet hur farligt det är.
Ändra systemet. Och du börjar prata om poliser och allt *ler*


Din slutsats om 72h och reddit-tråden, alltså snälla någon!...

Senast redigerad av Aryt den 2019-03-23 klockan 18:33.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 21:14   #998
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Ja jag utreder frågan, med frågor. Och du gick direkt till lunarstorm nivå. Moget.
Jag tror inte du kan ha en diskussion. Du klargör för det första aldrig om du pratar om USA eller Sverige. Kan vara viktigt, då våra länder har radikalt olika system.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 21:16   #999
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Detta måste var ett extremt känsligt ämne för Aryt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-23, 23:04   #1000
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Detta måste var ett extremt känsligt ämne för Aryt.
Tror jag inte. Aryt beter sig på samma sätt i alla trådar där nån går i polimik med hen.

Däremot hade man ju kanske kunnat hoppas på lite vettigare inlägg från trollet ifråga i en tråd som handlar om det hen påstår sig vara nåt slags expert på.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 07:56   #1001
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tror jag inte. Aryt beter sig på samma sätt i alla trådar där nån går i polimik med hen.

Däremot hade man ju kanske kunnat hoppas på lite vettigare inlägg från trollet ifråga i en tråd som handlar om det hen påstår sig vara nåt slags expert på.
Vinter var väldigt oförskämd.

Sen verkar det inte finnas ett intresse över hur samhällets mest utsatta behandlas.
Inte så förvånande att SD har >50 % på forumet.

3 seriösa inlägg på docentnivå, sedan anpassade jag mig mer till er kidz.

Mitt sanna expertområde är förstås HRC och pizzagate, dock kom jag lite för nära sanningen där så modsen behövde ingripa...
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ja jag utreder frågan, med frågor. Och du gick direkt till lunarstorm nivå. Moget.
Jag tror inte du kan ha en diskussion. Du klargör för det första aldrig om du pratar om USA eller Sverige. Kan vara viktigt, då våra länder har radikalt olika system.
Haha. Du "konstaterar" saker som är uppenbart felaktiga.
Är det här att intresserat undersöka genom frågor "72h läste jag i din Reddit link, jag får helt enklet stryka den då den inte är trovärdig."?
"Så vad har detta med USA att göra där man får låsa in någon max 72 timmar? Din lösning är alltså, lås inte in potentiellt våldsamma personer? Lysande."

Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Detta måste var ett extremt känsligt ämne för Aryt.
Ungefär som minoriteter som tycker slaveriet eller förintelsen var dåligt eller? Så jävla överdrivet, kan man inte bara släppa det, eller hur?
Varför blir alla internetfora fästen för arbetslösa högerextremister?

Senast redigerad av Aryt den 2019-03-24 klockan 08:05.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 08:07   #1002
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Jag tror du tar dig själv på alldeles för stort allvar. Men nu blir det ignore framöver för står inte ut med dina ständigt militanta inlägg och översittar-attityd.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2019-03-24 klockan 08:09.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 08:21   #1003
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Vinter var väldigt oförskämd.

Sen verkar det inte finnas ett intresse över hur samhällets mest utsatta behandlas.
Inte så förvånande att SD har >50 % på forumet.

3 seriösa inlägg på docentnivå, sedan anpassade jag mig mer till er kidz.

Mitt sanna expertområde är förstås HRC och pizzagate, dock kom jag lite för nära sanningen där så modsen behövde ingripa...
Har du precis noll självdistans? Du klagar hela tiden på hur andra beter sig, medans du själv kan vräka ur dig vad som helst i tråd efter tråd...

Eller så finns det gott om intresse för hur samhällets utsatta behandlas. Men noll intresse för att läsa det just du skriver. Kanske du skulle fundera på hur du presenterar saker och ting? Nej, det är såklart alla andras fel.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 10:42   #1004
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Har ni landat i att psykiatrin är ondskefull tortyr och alla dårar på Säter och Karsudden borde vara lösa än? Att bältessäng är onödigt och det räcker med frivilliga samtal i öppenvård? Att neuroleptika borde vara illegalt eller åtminstone alltid frivilligt?
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-24, 12:16   #1005
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Har du precis noll självdistans? Du klagar hela tiden på hur andra beter sig, medans du själv kan vräka ur dig vad som helst i tråd efter tråd...

Eller så finns det gott om intresse för hur samhällets utsatta behandlas. Men noll intresse för att läsa det just du skriver. Kanske du skulle fundera på hur du presenterar saker och ting? Nej, det är såklart alla andras fel.
Är aldrig intellektuell oärlig. Att jag ifrågasätter kunskapsnivån hos personer som saknar kunskap men ändå för fram tvärsäkra påståenden är nog en arbetsskada hehe om du förstår.

Vinters inlägg i debatten var "Man praktiserar informed consent. Om man nu inte är brottsling. Så jag vet inte exakt vad du vill diskutera. Det är olika system."
Dvs det är okej att ge enormt skadliga behandlingar för de som utsätts är per definition brottslingar.

Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Har ni landat i att psykiatrin är ondskefull tortyr och alla dårar på Säter och Karsudden borde vara lösa än? Att bältessäng är onödigt och det räcker med frivilliga samtal i öppenvård? Att neuroleptika borde vara illegalt eller åtminstone alltid frivilligt?
Neuroleptika har sin plats i det akuta skedet av t ex psykos och mani, säkert vid hypomani. I undantagsfall vid besvär vid demens, svårt tvång.
Att bälta ihjäl någon eller att bälta för verbal otrevlighet är övergrepp och borde bestraffas.

Förbehandling vid framtida schizofreni (a la DSM 5) är farligt.
Off label-förskrivning för livsbetingad oro är icke göra.

Halmgubbar och halmgubbar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Jag tror du tar dig själv på alldeles för stort allvar. Men nu blir det ignore framöver för står inte ut med dina ständigt militanta inlägg och översittar-attityd.
*kras* Jag tror inte att du behöver skriva i tråden för att lägga till i ignore.

Senast redigerad av Aryt den 2019-03-24 klockan 12:17.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)