Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-28, 20:16   #16
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath Visa inlägg
Fast egentligen är det nog mer logiskt att grundkondition helt enkelt är den kondition som man alltid bibehåller genom sina dagliga aktiviteter.

Precis men då ska man ju skippa ordet "Grund".
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 21:02   #17
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
En tidigare aktiv person har en bättre kondition på andra saker, t ex skelett, muskler, senor, lungor mm än en som inte har tränat om de två personerna är i samma ålder. Det märks när det gäller enklare göromål och folk uppfattar kanske inte att de har så dålig kondition som de har eftersom andra i samma ålder tycker det är mycket jobbigare. Något så enkelt som att hjälpa till att flytta går t ex enklare att klara av för att man har styrka och spänst kvar i kroppen.

Men sen är det självklart även en undanflykt.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 21:04   #18
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Som jag har förstått det skulle det ligga till såhär:

När man är ung kan stora mängder konditionsträning ge utökad lungkapacitet, utöver vad den kan när man är äldre eftersom kroppen då är "satt" i sin form. Därför har man då en bättre grund än någon annan som inte sportat eftersom man har en högre lungkapacitet.
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 21:11   #19
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Som jag har förstått det skulle det ligga till såhär:

När man är ung kan stora mängder konditionsträning ge utökad lungkapacitet, utöver vad den kan när man är äldre eftersom kroppen då är "satt" i sin form. Därför har man då en bättre grund än någon annan som inte sportat eftersom man har en högre lungkapacitet.
Lungkapaciteten har inte mycket att göra med konditionen.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 21:15   #20
MilkmaN
Mjölkad användare
 
MilkmaNs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 5 831
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Lungkapaciteten har inte mycket att göra med konditionen.
Förvisso
__________________
Milkman försöker blir urstark!
He conquers who endures - Virgil
MilkmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 23:00   #21
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Tjurigheten sätter grundkondisen.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 23:24   #22
Cocadona
Yo soy el Diego!!!
 
Cocadonas avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Örebro
Inlägg: 199
Hej förresten, ny här!
Måste tyvärr säga att jag stött på detta fenomen. Lade av med fotbollen vid 12 års ålder (alltså ingen bra grund) och gjorde inget direkt fysisk förrens jag började löpa + ta upp fotbollen igen vi 26 års ålder. Efter 2 års seriös träning så började min polare (som spelade boll och terränglöpte tills han var 17 men som efter det rasat rejält ner i ungkarlsträsket med allt vad det innebär) hänga på mig o löpa. Efter typ 2 månader så kunde han tyvärr ge mig en alldeles för bra kamp i milspåret! Har aldrig varit så psykiskt knäckt som då, fattade verkligen ingenting! Snubben som inte rört en fena förutom ölarmen på nästan 10 år gick från vrak till o matcha mina tider på 2 månader. Har tyvärr sett fler exempel än det här också...
Cocadona är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 08:02   #23
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Min moster är snart 60 år och hon behöver inte träna eftersom hon har sin grundkonditon sedan hon sprang som 19-åring.

Jag tycker också mest att det känns som ett sätt att förklara sin egen lathet. Det som möjligtvis kan gynna en som tidigare tränat är bättre teknik och den mentala vanan att pressa sig. En som inte har tränat speciellt mycket kondition har ofta svårt att fortsätta så fort det känns lite jobbigt och obehagligt.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-29, 09:20   #24
kyla
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 141
Tror det har att göra med att har man en gång varit väldigt aktiv och sprungit mycket så är det inte alls lika svårt att komma igång igen. Kommer man igång snabbt så får man tillbaka kondisen rätt snabbt också.
kyla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 01:07   #25
Johan86
Registered User
 
Johan86s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 1 880
Har flera polare som är runt 20år och som har riktigt bra kondition trots att dom inte har tränat sedan högstadiet. Men jag å andra sidan som tränar kondition regelbundet, hänger ändå inte med dom i löpspåret eller i bollsporterna. Hur kan det komma sig? Har dom bättre gener då?
Johan86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 09:35   #26
Noodles
Registered User
 
Noodless avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Ringhals 2
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86 Visa inlägg
Har flera polare som är runt 20år och som har riktigt bra kondition trots att dom inte har tränat sedan högstadiet. Men jag å andra sidan som tränar kondition regelbundet, hänger ändå inte med dom i löpspåret eller i bollsporterna. Hur kan det komma sig? Har dom bättre gener då?
Vissa har bra genetiska förutsättningar från början. Sedan vet jag inte hur din konditionsträning ser ut.
__________________
Runner without a cause
Noodles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 09:49   #27
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Johan86 Visa inlägg
Hur kan det komma sig? Har dom bättre gener då?
Kanske det, men å andra sidan innebär ju inte ett liv utan träning att man helt förslappas. Samma sak med styrketräning. Att träna fem år seriöst och målmedvetet för att sedan inte träna fem år, då är man ju inte tillbaka på "grundvikterna" om man sätter igång igen.

På samma sätt tror jag man helt enkelt kan springa hyfsat bara man kan springa. Med det senare menar jag att man överhuvudtaget vet hur man gör. Kollar du två lika otränade personer varav en sprungit mycket i sina dagar och en inte gjort det så syns ofta en grym skillnad på hur den tidigare tränade personen rör sig.
"Man blir bra på det man tränar på", och det är egentligen det jag tycker det handlar om när man talar om grundkondition och grundstyrka. Man har helt enkelt kvar en viss kondition och en viss styrka, sedan har man tekniken och rörelsemönstret i ryggmärgen och då kommer man lätt tillbaka.


Min farsa är ett bra exempel. Han sprang sin första halvmara, nästan på dagen 20 efter den senaste i årets Stockholm halvmarathon. Han är nästan i samma form nu igen som när han var ung (tack vare att jag tvingat igång honom rejält ). Han har varit en bra löpare tidigare, när han satt igång igen gick det ganska tungt och inte orkade han långt. Men likförbannat fanns ju steget i ryggmärgen och så gick det dkitfort att komma tillbaka till formen också.

Givetvis pratar han då om sin "grundkondition" medans jag har en annan åsikt, att han helt enkelt är en duktig löpare rent allmänt. Och är man duktig på att springa får man lätt bra kondition.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 10:08   #28
bubbe
My boobs are Ok
 
bubbes avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 11 826
Jag har letat efter det radioinslag jag hörde i båten 4 sep på P1, men hittar det inte. Ämnet var just grundkondition, den experten som var med där (minns inte om han var läkare eller överläkare) talade om samma sak som Eddie Vedder, att själva förmågan låg i att psykiskt (vet hur/tekniskt/stå ut med träning etc) träna upp konditionen snabbare än någon som inte har tränat ordentligt innan. Men det som vi vanligtvis menar med kondition tappar vi vid längre uppehåll.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-06, 10:16   #29
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag tycker att Eddie skriver bra saker både här ovanför och tidigare i tråden. Alla sporter/grenar/aktiviteter är ju i någon mån en fråga om teknik, och jag tror som tidigare skribenter att förmågan att snabbt träna upp sig "igen" inom något man tidigare sysslat med har mycket att göra med att man har kvar känslan för hur det skall göras, man har ett ekonomiskt rörelsemönster för just den aktiviteten osv. Just löpning tror jag f.ö. är en sport som felaktigt antas vara något alla behärskar från början, så att det bara handlar om konditoin. "Alla kan väl springa", typ. Visst, alla kan springa i bemärkelsen alla kan flytta fötterna snabbare än gång och med ett svävmoment, men alla kan inte springa "bra" utan att ha övat.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 14:58   #30
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Jag testar en 11-års-bump!

Jag hamnade i en diskussion kring detta ämne häromdagen och försökte hitta belägg för eller emot fenomenet "grundkondition". Jag har precis som min diskutant tidigare hört talas om att man bygger upp sin grundkondition när man är ung och att man har fördelar hela livet. Jag har dock inte hört några egentliga belägg för detta någonstans när jag läst omkring om träning.

Jag provade söka runt lite och hittade denna gamla artikel på träningslära, där Jacob berör ämnet i en av kommentarerna. Jag försökte hitta ett engelsk begrepp men för att se om det ens fanns någon motsvarande terminologi men jag hittade inget och gav upp.

Konsensus i denna tråd verkar vara att det inte riktigt existerar som fenomen utan förklaras av andra faktorer. Har det framkommit något nytt det senaste decenniet?
Xtreme-G är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)