Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-02-23, 09:31   #14116
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Tack!

Ringde till företagets support och de trodde att det skulle gå med vilken plugg som helst. Ringde kjell och Company och de hävdade bestämt att det krävs en adsl2+ splitter/plugg.

Så blir att testa det ikväll, återkommer med hur det gick
Hur gick det?
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 10:14   #14117
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Finns det något smidigt sätt att se vad som tar mest plats på hårddisken, eller ta bort något onödigt som tar plats? Jag har bara en 128GB SSD och den visar nu att jag har ca 2GB ledigt. Har varken musik, film eller bilder på den och endast Windows och World of Warcraft installerat utöver "vanliga program".
Hur mycket RAM har du? Växlingsfilen, om du inte justerat, tar upp lika mycket som din mängd RAM (onödigt). Sen om det är en bärbar och du inte har behov av hibernate, så stäng av det, så brukar 4-8GB frigöras.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 10:19   #14118
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Hur gick det?
Visade sig att jag behövde en ADSL2+ splitter. Men var även något som var trasigt ute i stationen, skall förhoppningsvis vara åtgärdat denna vecka....
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 10:24   #14119
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag hade tänkte köpa en NAS, mestadels för backup av fotoalbum (allvarligt)

Jag funderar på en Synology DiskStation DS415play

Mina krav är att den även ska kunna säkerhetskopiera utvalda saker automagiskt till Google Drive

Jag vill även ha ett smidigt användarverktyg för morsan och farsan ska kunna se bilderna smidigt över sina telefoner och surfplattor.

Det ska även vara prioritet på att inte tappa datat, så redundansen är också ett stort plus.

Men sedan kommer vi till kostnaden, klarar jag mig med en 2-bay, vad är det som gäller då?

Jag såg att det var lanseringsår 2014 på dessa, kommer det ut något nytt och bättre snart? För jag kan vänta några månader

bump
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 11:22   #14120
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
bump
Har själv en liten mindre och svagare Synology NAS och är sjukt nöjd med den. Web-gränssnittet är väldigt bra och det finns flera appar till iphone och android så som ds photo (se bilder som är lagrade på nasen), ds video (Strömma film till telefonen/plattan/smart-tv), ds download, ds cloud, ds file med mera.

Har själv tittat på Synology DS415 play eller 215 play just pga play funktionen. Förhoppnigen är att kunna installera Plex server på den och strömma till smart-tv.
Fungerar inte det är det ändå en bra nas.

215play räcker kanske, tror den tar om det är 2 st 3-4 TB diskar, dvs ganska mycket utrymme! 415play tar 4 diskar, så max 16 TB tror jag det är.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 11:39   #14121
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Gillar min Synology skarpt även jag. Dock har jag en aningen äldre 213J. Men jag har en HTPC och behöver varken torrent- eller play-grejer i NAS:en.

Hade en diskkrasch för en månad sedan, som den upptäckte själv och informerade mig om via mail och ett satans tjut från garderoben, men p.g.a. deras raid-variant så var det bara att knuffa in en ny disk, och efter en timmes kopierande var den redundant igen. Säger inte att det ska fungera annorlunda, men jag blev lite impad över hur jävla enkel den är att sköta.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 11:46   #14122
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Har själv en liten mindre och svagare Synology NAS och är sjukt nöjd med den. Web-gränssnittet är väldigt bra och det finns flera appar till iphone och android så som ds photo (se bilder som är lagrade på nasen), ds video (Strömma film till telefonen/plattan/smart-tv), ds download, ds cloud, ds file med mera.

Har själv tittat på Synology DS415 play eller 215 play just pga play funktionen. Förhoppnigen är att kunna installera Plex server på den och strömma till smart-tv.
Fungerar inte det är det ändå en bra nas.

215play räcker kanske, tror den tar om det är 2 st 3-4 TB diskar, dvs ganska mycket utrymme! 415play tar 4 diskar, så max 16 TB tror jag det är.
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Gillar min Synology skarpt även jag. Dock har jag en aningen äldre 213J. Men jag har en HTPC och behöver varken torrent- eller play-grejer i NAS:en.

Hade en diskkrasch för en månad sedan, som den upptäckte själv och informerade mig om via mail och ett satans tjut från garderoben, men p.g.a. deras raid-variant så var det bara att knuffa in en ny disk, och efter en timmes kopierande var den redundant igen. Säger inte att det ska fungera annorlunda, men jag blev lite impad över hur jävla enkel den är att sköta.
Vad är den här playversionen för något?

NAS:en ska stå hemma hos föräldrarna så jag har ingen nytta av att kunna tanka ned saker på den och strömma osv, men är det billigt för fler funktioner så visst.

Det viktigaste är att den har kapacitet för snabba diskar i framtiden, sata 6gb/s och en kraftfull hårdvara känner jag mer för, för jag antar att jag kommer kunna sätta in schyssta SSD diskar i denna om kanske 5 år, och då vill jag inte flaskhalsa
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 12:28   #14123
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Vad är den här playversionen för något?

NAS:en ska stå hemma hos föräldrarna så jag har ingen nytta av att kunna tanka ned saker på den och strömma osv, men är det billigt för fler funktioner så visst.

Det viktigaste är att den har kapacitet för snabba diskar i framtiden, sata 6gb/s och en kraftfull hårdvara känner jag mer för, för jag antar att jag kommer kunna sätta in schyssta SSD diskar i denna om kanske 5 år, och då vill jag inte flaskhalsa
Play-funktionen är att nasen kan transkoda filmmaterial till vald källa som annars inte skulle klara av att spela upp just den filmfilen. Krävs en del processorkraft för att klara detta så play-nasarna är lite "kraftigare".

Ska du endast ha den för bilder/dokument och liknande så känns play-funktionen överflödig.
Den jag har, tror det är DS213 köpte jag på kjell o Company för runt 15-1700 kr tror jag och en disk på 3 TB. Har fungerat klockrent än så länge, kopplad till smart-tv med plexklient på tv och Plex server på bärbara datorn som då sköter transkodingen åt tv.
Har alla bilder och filmer m.m på den. Säkerhetskopierar med jämna mellanrum telefonens bilder till nasen vida DS photo appen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 12:45   #14124
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Vad är den här playversionen för något?

NAS:en ska stå hemma hos föräldrarna så jag har ingen nytta av att kunna tanka ned saker på den och strömma osv, men är det billigt för fler funktioner så visst.

Det viktigaste är att den har kapacitet för snabba diskar i framtiden, sata 6gb/s och en kraftfull hårdvara känner jag mer för, för jag antar att jag kommer kunna sätta in schyssta SSD diskar i denna om kanske 5 år, och då vill jag inte flaskhalsa
Tvivlar på att du kommer få någon prestandaökning att tala om med SSD i dagens budget-NAS:ar.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 13:11   #14125
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Tvivlar på att du kommer få någon prestandaökning att tala om med SSD i dagens budget-NAS:ar.
Flaskhalsar processorkraften menar du?
Vanliga mekaniska diskar kan ju inte maxa SATA6 gränssnittet så jag antar att det ändå finns en prestandaboost att hämta när priserna blir rimligare.

Jag ska kolla vidare, playfunktionen vetefan, hur vet den ifall uppspelningsenheten behöver transkodad? Måste man in och knappra själv eller fungerar det enbart i programvara som det finns stöd för? Tex plex?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 13:38   #14126
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Sparven från Minsk Visa inlägg
Har själv en liten mindre och svagare Synology NAS och är sjukt nöjd med den. Web-gränssnittet är väldigt bra och det finns flera appar till iphone och android så som ds photo (se bilder som är lagrade på nasen), ds video (Strömma film till telefonen/plattan/smart-tv), ds download, ds cloud, ds file med mera.

Har själv tittat på Synology DS415 play eller 215 play just pga play funktionen. Förhoppnigen är att kunna installera Plex server på den och strömma till smart-tv.
Fungerar inte det är det ändå en bra nas.

215play räcker kanske, tror den tar om det är 2 st 3-4 TB diskar, dvs ganska mycket utrymme! 415play tar 4 diskar, så max 16 TB tror jag det är.
jag hittar ingen 215play, det verkar inte direkt finnas några releasedatum för denna så det blir nog följande som införskaffas

Webhallen varukorg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 14:40   #14127
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Flaskhalsar processorkraften menar du?
Vanliga mekaniska diskar kan ju inte maxa SATA6 gränssnittet så jag antar att det ändå finns en prestandaboost att hämta när priserna blir rimligare.

Jag ska kolla vidare, playfunktionen vetefan, hur vet den ifall uppspelningsenheten behöver transkodad? Måste man in och knappra själv eller fungerar det enbart i programvara som det finns stöd för? Tex plex?
Ja, i kombination med all annan hårdvara, precis som i en vanlig dator. En liten vinst finns det säkerligen, men jag tror ärligt inte den uppväger prisskillnaden ens om fem år. Då vill du nog hellre lägga pengarna på en ny och fräsch NAS (det händer mycket även där på 5 år) ihop med kanske SSD-lagring. Själva NAS:en är ju en rätt liten kostnad jämfört med ~4TB SSD.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-23, 20:53   #14128
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
jag hittar ingen 215play, det verkar inte direkt finnas några releasedatum för denna så det blir nog följande som införskaffas

Webhallen varukorg
Sorry var denna jag menade, 214play.
DS 214 play

Samma som DS 415 play fast 415 har plats för 4 diskar.
DS 415 play
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-26, 10:36   #14129
mangemani
Amiga forever
 
mangemanis avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: sundsvall
Inlägg: 5 984
scrollen på min razor naga mus dog helt plötsligt.
känns när man scrollar att det inte finns något motstånd, drar jag med fingret sbabt över scrollen så snurrar själva hjulet vidare.
tänkte öppna upp den för att se om det har blivit något fel inne i den men hittar inga skruvar=/.
är det möjligt att skruva upp den eller är det något man ska typ dra i eller pillra upp?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Livet är inte värt att leva om man inte ligger på minst 60 fps konstant.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-26, 10:37   #14130
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Oftast sitter skruvarna under glidplattorna, och dessa går sönder om man inte är lite skillad när man tar bort dom. Razer är piss, köp ny säger jag.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)