Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-03-01, 19:54   #5116
Tricce
Väsby EPA raggare
 
Tricces avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 350
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cosybear Visa inlägg
Tricce, du har firefoxtillägget flashblock aktiverat. Bara klicka på playknappen annars så funkar videon. Annars rekomenderar jag att du avinstallerar flashblock och installerar NoScript istället då dess funktionalitet är lite bredare än flashblock
Aha hade totalt glömt av det, tack och bock!!
__________________
Life getting tough? Means god is afraid of your progress!.
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklew Visa inlägg
Förövrigt så förstår jag mig inte på människor som följer Zyzz, Jersey Shore mm, jag skapade intressantare personer och situationer när jag lekte med lego som liten.
Tricce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 07:47   #5117
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Om man har en gammal dator utan PCI-e x16 slot. Kan man köpa en adapter (pci-e x1 till pci-e x16) då och ändå tillgodose sig snabbheten av ett nyare grafikkort?
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 07:57   #5118
_slipknot1_
Registered User
 
_slipknot1_s avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 81
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod Visa inlägg
Om man har en gammal dator utan PCI-e x16 slot. Kan man köpa en adapter (pci-e x1 till pci-e x16) då och ändå tillgodose sig snabbheten av ett nyare grafikkort?
Skulle inte tro det faktiskt.
_slipknot1_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 08:12   #5119
Olegh
mjau
 
Oleghs avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 445
Nja, flaskhalsen kommer ju vara PCI-E x1 slotten som klarar en betydligt mindre datamängd/s än en x16 port. Om det är tal om att installera ett högprestanda-kort tycker jag det låter som en dålig idé.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 09:57   #5120
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_ Visa inlägg
Skulle inte tro det faktiskt.
Trodde inte jag heller faktiskt. Ville bara kolla.

Citat:
Ursprungligen postat av Olegh Visa inlägg
Nja, flaskhalsen kommer ju vara PCI-E x1 slotten som klarar en betydligt mindre datamängd/s än en x16 port. Om det är tal om att installera ett högprestanda-kort tycker jag det låter som en dålig idé.
Thanx for da info!
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 20:32   #5121
astrodog
Sup, registered user?
 
astrodogs avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 514
Citat:
Ursprungligen postat av Jarod Visa inlägg
Om man har en gammal dator utan PCI-e x16 slot. Kan man köpa en adapter (pci-e x1 till pci-e x16) då och ändå tillgodose sig snabbheten av ett nyare grafikkort?
Här finns lite gamla siffror på det hela:
http://www.tomshardware.com/reviews/....0,1915-9.html

Men där du hade förlorat absolut mest är när du har SLI eller CrossFire, all den kommunikationen sker emellan korten direkt över PCI-e bussen, och det är väldigt mycket data. Annars så kan man se att korten i de flesta fall verkar toppa av vid 4x-8x i testet, kan ju ha förändrats med nyare kort, vågar inte spekulera för mycket i det. Sen så är ju inte SLI/CF på tal om när du har ett gammalt moderkort... men kan vara kul att få lite sammanhang på det hela. SLI/CF är alltså att man har mer än ett grafikkort i burken som samarbetar för dina fps.
__________________
Har inte tid med att ge privata tips längre, tyvärr!
astrodog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-02, 20:46   #5122
Jarod
Kolozzeum Security
 
Jarods avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sverige
Inlägg: 8 292
Citat:
Ursprungligen postat av astrodog Visa inlägg
Här finns lite gamla siffror på det hela:
http://www.tomshardware.com/reviews/....0,1915-9.html

Men där du hade förlorat absolut mest är när du har SLI eller CrossFire, all den kommunikationen sker emellan korten direkt över PCI-e bussen, och det är väldigt mycket data. Annars så kan man se att korten i de flesta fall verkar toppa av vid 4x-8x i testet, kan ju ha förändrats med nyare kort, vågar inte spekulera för mycket i det. Sen så är ju inte SLI/CF på tal om när du har ett gammalt moderkort... men kan vara kul att få lite sammanhang på det hela. SLI/CF är alltså att man har mer än ett grafikkort i burken som samarbetar för dina fps.
Det är syrrans killes dator som är gammal och behövde uppgraderas. =) Tyvärr är det en Packard Bell vilket innebär att det är snik-grejjer i skiten. Det enda som är hyffsat är att det är en c2d 3ghz. Men tyvärr är det ingen pci-e x16 på moderkortet och nätaggregatet är usla 250w. Så tanken var först att köpa nytt grafikkort och nätaggregat istället för helt ny dator (även om det är det som skulle behövas).

Däremot har jag en fråga för min egen räkning. Jag har en Q6600 (som duger åt mig) och ett MSI P965 Neo2 moderkort. Jag söker ett moderkort som passar min processor men har 2 pci-e x16 slottar så jag kan köra crossfire med två ATi 4850. Någon som vet något som är bra?
__________________
Citat:
Stop trollin´
Jarod är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 11:15   #5123
schabo-labo
Registered User
 
schabo-labos avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 432
Hej
Jag har en dålig hårddisk installerad på min dator. Har köpt en ny hårddisk.

Kan jag koppla in den nya som "slave" och istallera windows på den. Vad händer när jag kopplar in den som "slave", den är formaterad, men tom.

Tacksam för hjälp.
schabo-labo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 12:37   #5124
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll
 
Mr.Cosybears avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: #winning
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo Visa inlägg
Hej
Jag har en dålig hårddisk installerad på min dator. Har köpt en ny hårddisk.

Kan jag koppla in den nya som "slave" och istallera windows på den. Vad händer när jag kopplar in den som "slave", den är formaterad, men tom.

Tacksam för hjälp.
Ja du kan koppla in den nya som slave, då kommer den dyka upp i windows som en tom partition ("hårddisk") i "Den här datorn".

Om du vill installera windows på den nya hårddisken rekomenderar jag att du först säkerhetskopierar det du vill ha kvar, fixar så att den nya hårddisken är "master" och den gamla hårddisken "slave". Sedan går du vidare med att installera windows på den nya hårddisken samtidigt som du formaterar den gamla (detta gör du i windows installationsmenyn). Done.

Slave och master är två olika prioriteringar kan man säga. Masterhårddisken bootas före en slavehårddisk, men för att slippa krångla i bios så är det enklare att bara koppla allt rätt från början.

Senast redigerad av Mr.Cosybear den 2010-03-03 klockan 12:39.
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 13:28   #5125
schabo-labo
Registered User
 
schabo-labos avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 432
Tack för hjälpen
schabo-labo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 13:47   #5126
schabo-labo
Registered User
 
schabo-labos avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 432
Hur koppla slave/master?


Det ser ut såhär;

http://img20.imageshack.us/img20/3267/sdc10278j.jpg

Slaven är den där nere, hur ska den byglas för att bli slave. Står inget på den.. det är en Western Digital 80gb..

Kollade här men fattar inte..

http://www.pctechguide.com/images/tu...ve/Jumpers.gif
schabo-labo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 13:50   #5127
schabo-labo
Registered User
 
schabo-labos avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 432
Ska den vara i mitten (tredje från vänster) på master och fjäde från väster på slave?

Slaven behöver ingen "power connector"?
schabo-labo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 13:56   #5128
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll
 
Mr.Cosybears avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: #winning
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo Visa inlägg
Hur koppla slave/master?


Det ser ut såhär;

http://img20.imageshack.us/img20/3267/sdc10278j.jpg

Slaven är den där nere, hur ska den byglas för att bli slave. Står inget på den.. det är en Western Digital 80gb..

Kollade här men fattar inte..

http://www.pctechguide.com/images/tu...ve/Jumpers.gif

Just nu är dina diskar kopplade för cableselect, dvs de blir master eller slave beroende på var på kabeln de är anslutna (längst ut = master, mitten = slave).

Eftersom jag ogillar cableselect så tycker jag att du ska koppla dem till respektive. I ditt fall skall du kolla på vänsterkolumnen (10-pin) i den sista bilden du länka till och sedan på raderna Dual (master) och Dual (slave) och flytta den vita piggen på dina hårddiskar enligt den bilden.

Hoppas detta gjorde det lite klarare iallafall
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 13:57   #5129
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll
 
Mr.Cosybears avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: #winning
Inlägg: 164
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo Visa inlägg
Ska den vara i mitten (tredje från vänster) på master och fjäde från väster på slave?

Slaven behöver ingen "power connector"?
Korrekt på den första frågan.

Powerconnector frågan förstår jag inte, självklart behöver hårddisken ström. Enda du behöver göra är att koppla det som du skrev i första frågan här, inget annat du behöver tänka på.

Det är även att föredra att koppla masterhårddisken längst ut på IDE-kabeln och slave i mitten.
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-03, 14:13   #5130
schabo-labo
Registered User
 
schabo-labos avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 432
Tack för hjälpen
schabo-labo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)