Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-03, 17:18   #31
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Nej, det här slutade man forska på långt in på förra årtusendet. Slutar man träna återgår man till otränad status, och det finns heller inget liknande "muskelminne" som inom styrketräning, utan man får börja om från början igen och det går inte fortare att träna upp sin förmåga än det gjorde första gången.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 18:00   #32
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
En del effekter av konditionsträning kan ju sitta i rätt länge. Underhåller man dessa effekter med nån slags minimal dos träning och i övrigt är aktiv kan man ha kvar en del effekter i ett par år kan jag tänka mig. Men detta är ju inte riktigt vad man brukar mena med detta begrepp.

Fast för mig betyder grundkondition snarare de träningseffekter man får av "basträningen". Dvs aerob uthållighet. För att man sedan ska kunna prestera bra i nåt slags lopp så behöver man även träna specifikt för det tempo och den intensitet man tänkt hålla i loppet.

Det enda jag tror mig "veta" att man göra som ung som sedan har påverkan senare i livet är att ifall man är väldigt aktiv som barn (och utsätter sig för att få hög puls) så kommer man senare i livet ha högre maxpuls än genomsnittet. Dvs har man varit aktiv som barn kommer man ha högre maxpuls än "220 - ålder" som ju är medelvärdet på vad man kan nå för maxpuls. Dock minns jag inte var jag läst detta, så det kanske inte heller stämmer...

Vare sig det stämmer eller inte så är det väl tveksamt om det skulle ge några stora fördelar att kunna nå högre maxpuls.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 18:00   #33
Sloppy Joe
Registered User
 
Sloppy Joes avatar
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, det här slutade man forska på långt in på förra årtusendet. Slutar man träna återgår man till otränad status, och det finns heller inget liknande "muskelminne" som inom styrketräning, utan man får börja om från början igen och det går inte fortare att träna upp sin förmåga än det gjorde första gången.
Går inte ovanstånde citat emot det som du tidigare skrivit nedan?

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det går mycket fortare att återfå muskler du en gång haft än att få dom första gången. Myonuklei träning skapar försvinner inte vid uppehåll.

Och det är absolut sant att en viktminsking utan styrketräning innebär mycket större förlust av fettfri massa.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
1. Inte 100% men betydligt mindre än hos en naturligt smal person som aldrig varit överviktig.

2. Det gäller oavsett vilken belastning som orsakat hypertrofin. Det skapas satellitceller när muskeln växer av belastning, och dessa försvinner inte om man slutar träna och förlorar muskelmassan. Börjar man träna igen så hjälper dessa satellitceller till att markant snabba upp processen då muskelprotein nybildas, tills man är tillbaka på den muskelvolym man en gång haft.
Sloppy Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 18:03   #34
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sloppy Joe Visa inlägg
Går inte ovanstånde citat emot det som du tidigare skrivit nedan?
Där säger han ju bara att muskelminne existerar för styrketräning och hypertrofi... Precis som han också skrev i det senaste inlägget.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-03, 21:44   #35
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, det här slutade man forska på långt in på förra årtusendet. Slutar man träna återgår man till otränad status, och det finns heller inget liknande "muskelminne" som inom styrketräning, utan man får börja om från början igen och det går inte fortare att träna upp sin förmåga än det gjorde första gången.
Intressant, stort tack!

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det enda jag tror mig "veta" att man göra som ung som sedan har påverkan senare i livet är att ifall man är väldigt aktiv som barn (och utsätter sig för att få hög puls) så kommer man senare i livet ha högre maxpuls än genomsnittet. Dvs har man varit aktiv som barn kommer man ha högre maxpuls än "220 - ålder" som ju är medelvärdet på vad man kan nå för maxpuls. Dock minns jag inte var jag läst detta, så det kanske inte heller stämmer...

Vare sig det stämmer eller inte så är det väl tveksamt om det skulle ge några stora fördelar att kunna nå högre maxpuls.
Inte för att det direkt motsätter det du säger men om träning som ung men hittade detta i en välciterad studie:
Citat:
We found that the rate of decline in maximal heart rate was not associated with either gender or physical activity status.
Tanaka, H., Monahan, K. D., & Seals, D. R. (2001). Age-predicted maximal heart rate revisited. Journal of the American College of Cardiology, 37(1), 153-156.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 04:49   #36
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Intressant, stort tack!



Inte för att det direkt motsätter det du säger men om träning som ung men hittade detta i en välciterad studie:

Tanaka, H., Monahan, K. D., & Seals, D. R. (2001). Age-predicted maximal heart rate revisited. Journal of the American College of Cardiology, 37(1), 153-156.
Nej, precis. Den enda "fördelen" man får är ju att man flyttar maxpulsen tio-tjugo hack uppåt ifall man är aktiv som barn. Det gäller fortfarande att maxpulsen går ner med ett hack per år efter man fyllt arton.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 06:14   #37
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Var det inte det denna studie visade, ang. "muskelminne"?

Citat:
It is unknown if adult human skeletal muscle has an epigenetic memory of earlier encounters with growth. We report, for the first time in humans, genome-wide DNA methylation (850,000 CpGs) and gene expression analysis after muscle hypertrophy (loading), return of muscle mass to baseline (unloading), followed by later hypertrophy (reloading). We discovered increased frequency of hypomethylation across the genome after reloading (18,816 CpGs) versus earlier loading (9,153 CpG sites). We also identified AXIN1, GRIK2, CAMK4, TRAF1 as hypomethylated genes with enhanced expression after loading that maintained their hypomethylated status even during unloading where muscle mass returned to control levels, indicating a memory of these genes methylation signatures following earlier hypertrophy. Further, UBR5, RPL35a, HEG1, PLA2G16, SETD3 displayed hypomethylation and enhanced gene expression following loading, and demonstrated the largest increases in hypomethylation, gene expression and muscle mass after later reloading, indicating an epigenetic memory in these genes. Finally, genes; GRIK2, TRAF1, BICC1, STAG1 were epigenetically sensitive to acute exercise demonstrating hypomethylation after a single bout of resistance exercise that was maintained 22 weeks later with the largest increase in gene expression and muscle mass after reloading. Overall, we identify an important epigenetic role for a number of largely unstudied genes in muscle hypertrophy/memory.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 07:54   #38
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nej, precis. Den enda "fördelen" man får är ju att man flyttar maxpulsen tio-tjugo hack uppåt ifall man är aktiv som barn. Det gäller fortfarande att maxpulsen går ner med ett hack per år efter man fyllt arton.
Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att det skulle påverka maxpulsen att träna som ung, men att träna som vuxen inte gör det. Säg att det fysiologiskt är så som du säger, då tycker jag åtminstone att det borde vara tillräckligt hög korrelation mellan att träna som ugn och att träna som vuxen för att det skulle slå igenom den vägen. Å andra sidan hittade jag detta på träningslära från 2011:
Citat:
Ursprungligen postat av träningslära
Finns det fler faktorer än ålder som spelar in och påverkar maxpulsen hos en viss person? Detta är en fråga som för närvarande är helt obesvarad.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 08:13   #39
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE
 
ARMSTARKs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 745
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att det skulle påverka maxpulsen att träna som ung, men att träna som vuxen inte gör det. Säg att det fysiologiskt är så som du säger, då tycker jag åtminstone att det borde vara tillräckligt hög korrelation mellan att träna som ugn och att träna som vuxen för att det skulle slå igenom den vägen. Å andra sidan hittade jag detta på träningslära från 2011:
Helt utan kunskaper i ämnet skulle jag kunna tänka mig att det beror på att när man är ung utvecklas hjärtat fortfarande och därmed får en högre kapasitet av högre aktivitet. Men det är som sagt en gissning.
__________________
[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av Petoria Visa inlägg
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-04, 08:35   #40
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Helt utan kunskaper i ämnet skulle jag kunna tänka mig att det beror på att när man är ung utvecklas hjärtat fortfarande och därmed får en högre kapasitet av högre aktivitet. Men det är som sagt en gissning.
Det är väl ungefär det jag tror också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 21:06   #41
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej, det här slutade man forska på långt in på förra årtusendet. Slutar man träna återgår man till otränad status, och det finns heller inget liknande "muskelminne" som inom styrketräning, utan man får börja om från början igen och det går inte fortare att träna upp sin förmåga än det gjorde första gången.
Jag har nu hittat förklaringsmekanismen bakom påståendet från personen jag diskuterad med. Som liten har man ett hjärta som är mindre än de blodådror de försörjer. Detta innebär att ökad hjärtfrekvens inte leder till högre blodtryck, och därmed inget ökat motstånd från hjärtat att jobba mot och där med väldigt liten träningseffekt. I puberteten ska hjärtat sedan initialt växa snabbare än kärlen vilket skapar ett fönster där det är väldigt fördelaktigt att träna hjärtat. Detta låter ju rimligt om det nu stämmer, men det skulle ändå inte förklara en grundkondition som man skulle ha nytta av genom hela livet.

Gällande muskelminne då så är ju hjärtat ändå en muskel, om än en väldigt speciell sådan. Det finns därmed inget muskelminne för hjärtat?
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 21:32   #42
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
Jag har nu hittat förklaringsmekanismen bakom påståendet från personen jag diskuterad med. Som liten har man ett hjärta som är mindre än de blodådror de försörjer. Detta innebär att ökad hjärtfrekvens inte leder till högre blodtryck, och därmed inget ökat motstånd från hjärtat att jobba mot och där med väldigt liten träningseffekt. I puberteten ska hjärtat sedan initialt växa snabbare än kärlen vilket skapar ett fönster där det är väldigt fördelaktigt att träna hjärtat. Detta låter ju rimligt om det nu stämmer, men det skulle ändå inte förklara en grundkondition som man skulle ha nytta av genom hela livet.

Gällande muskelminne då så är ju hjärtat ändå en muskel, om än en väldigt speciell sådan. Det finns därmed inget muskelminne för hjärtat?
Jag fattade inte vad det där skulle förklara egentligen. Men man har ju hört att det är "meningslöst" att träna kondition innan puberteten, eftersom det ändå inte ger nån effekt fortsättningsvis, och att barn hellre bör fokusera på koordinationskrävande idrott, och idrott med mycket explosiva inslag, eftersom dessa faktorer ska vara mycket mer träningsbara vid unga åldrar.

Jag tränade dock en massa kondition redan i lågstadiet och nog fick jag träningseffekt som jag hade nytta av då i alla fall.

Appropå ökad puls och slagvolym så är det väl så att slagvolymen stiger med pulsen. Men bara upp till typ 60-70% av maxpuls ungefär. Jag minns inte exakt, men rätt lågt var det i alla fall tycker jag mig minnas. Dvs man behöver inte hårdare träning än så för att stressa just dessa faktorer.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 21:48   #43
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag fattade inte vad det där skulle förklara egentligen.
Det skulle förklara varför man var extra gynnad av konditionsträning runt puberteten? Hjärtat får jobba mot tyngre motstånd under varje slag och skulle därmed få bättre tillväxt. Jämför med styrketräning med en högre vikt.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)