Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-11-20, 18:56   #1
IvarLudvig
Tre ton Trotyl
 
IvarLudvigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Linköping
Inlägg: 136
Coronapanik - Träningsband

I rådande coronapanik så skulle det vara bra med ett alternativ till gym på stan. Jag skulle vilja ha ett fint skivstångsset, men det blir dyrt och skulle kanske inte uppskattas av grannarna då jag bor i lägenhet.

Gummiband/träningsband framstår som en prisvärt och tyst alternativ. Efter lite googlande så ser jag en del trevliga alternativ bla gymstick vilket påminner om skivstångsträning. Men jag hittar inga med tillräckligt motstånd. Max är 68kg vilket är för lite.

Jag pratade med en australiensare på jobbet, som var vältränad, som berättade att han numera bara körde träningsband och hade ett set med 150 kg som Max motstånd. Tyvärr hade han med det från Australien och jag frågade aldrig om tillverkare.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Tips på var man kan hitta ett set med ordentligt motstånd?
IvarLudvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-20, 19:18   #2
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Svårt att göra övningar på samma sätt med band hemma, som med vikter på gymmet. Vad är det du tänker att du behöver 150kg till?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 09:26   #3
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
mmsports har upp till 79kg. Ta ett gäng sånna.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 13:10   #4
IvarLudvig
Tre ton Trotyl
 
IvarLudvigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Linköping
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Köttis Visa inlägg
Svårt att göra övningar på samma sätt med band hemma, som med vikter på gymmet. Vad är det du tänker att du behöver 150kg till?

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Jag tänker mig att det går att göra en hel del om man har en stång som det går att fästa band på. T ex knäböj, bänkpress, militärperson, skivstångsrodd och t om marklyft. Belastningen kommer att bli som högst i toppläget i många övningar, där man än som starkast. Då tänker jag mig att 68 kg inte räcker långt.
IvarLudvig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 13:24   #5
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av IvarLudvig Visa inlägg
Jag tänker mig att det går att göra en hel del om man har en stång som det går att fästa band på. T ex knäböj, bänkpress, militärperson, skivstångsrodd och t om marklyft. Belastningen kommer att bli som högst i toppläget i många övningar, där man än som starkast. Då tänker jag mig att 68 kg inte räcker långt.
Enligt min erfarenhet blir belastningen för skev med band för att kunna göra någon rättvis översättning från vanliga vikter. Antingen orimligt tungt i slutet eller ingen belastning alls i bottenläget. Om du tänker att du markar 150 på gymmet och ska ersätta det hemma med en stång och 150 kg band kommer du bli besviken.

Personligen föredrar jag lättare vikt men många fler reps än du gör på gymmet, eller att försöka träna inblandade muskler med andra övningar. Jag skulle börja med att köpa något set med band även om det låter för lätt och experimentera och sedan utöka om det behövs.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-21, 14:28   #6
spas
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Helsingborg
Inlägg: 2 754
Citat:
Ursprungligen postat av IvarLudvig Visa inlägg
Jag tänker mig att det går att göra en hel del om man har en stång som det går att fästa band på. T ex knäböj, bänkpress, militärperson, skivstångsrodd och t om marklyft. Belastningen kommer att bli som högst i toppläget i många övningar, där man än som starkast. Då tänker jag mig att 68 kg inte räcker långt.
Fäster du på en stång så är det ju mest troligt 2 x 68 för att få balans. Inte speciellt svårt att köra dubbla band när det behövs.
__________________
FulRedBull Rocks!!!
spas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)