Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-11-18, 19:34   #1
Mengu
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 34
Hur gör ni om ni märker att det går dåligt i början av passet?

Ni som tränar med fokus på att bli starkare i specifika övningar ex knäböj, hur gör ni om ni märker redan de första seten att allt känns 20 kg tyngre än det borde? Matar ni på ändå men lättare set och sen vilar tills nästa pass, eller "accepterar" ni att det bara är en sån dag, skiter i att köra och testar igen dagen/dagarna där på?

Ibland har det gått över en vecka sedan ett tungt pass, och jag taggar till och tänker att nu ska jag kunna lassa på rejält efter denna långa vila, men så är allt som bly och jag gör reps på vikter långt under senaste pass.

I det läget vet jag inte riktigt hur jag ska göra, fortsätta träna och vila ytterligare flera dagar och hoppas på bättre pass nästa gång, eller om jag ska släppa det helt och vila någon dag eller två och försöka igen!

Hur gör ni?
Mengu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 19:40   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Kör på så gott det går, brukar inte sänka vikten eller nåt. Ibland blir man starkare efter några set, kroppen är konstig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 19:40   #3
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Anpassar efter dagsformen.
Färre repetitioner på samma vikt eller så sänker jag vikten.
Huvudsaken att tekniken inte blir lidande. Men ibland är det just tekniken som inte sitter för dagen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 19:48   #4
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Chillar nog lite alternativt ändrar schemat framöver. Är det helt plötsligt kuktungt så har jag programmerat dåligt alternativt inte ätit eller sovit något. Alla pass ska kunna genomföras.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 19:56   #5
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Drar ner på setten i småövningarna. Blir klar mycket snabbare och får sparat energi.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-18, 21:26   #6
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Träning är mitt allt och eftersom jag är hardcore så dubblar jag vikten och kör på, givetvis filmar jag skiten så jag kan tala om för alla på nätet vilket jävla pannben jag har, nästan lika tjockt som kukn.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 09:48   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Sådana dagar brukar jag försöka hitta på något alternativt. Testa lite övningar som jag inte brukar köra, eller köra mycket högre reps än vanligt på lägre vikter.
Ibland släpper det också om man försöker forcera sig igenom passet, men oftast inte.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-19, 10:02   #8
Wibergify
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 54
I de få fallen det händer så testar jag alltid ca 2 set på min planerade arbetsvikt, om det inte släpper då, så tar jag av o kör på lika många set men fler reps.

Sist det hände så lastade jag av ca 10kg o matade på.

Personligen handlar det främst om
*Energi (vad jag har ätit innan, sömn, om jag gjort något fysiskt ansträngande under dagen)
*Programmering, jag cyklar volym, medium, tungt.
Sist kändes mina tunga veckor lite för tungt och det är efter ca 8 cykler med grym progression (9 och 6v cykler) så nu har jag ökat volymen på volymveckorna för att kunna klara högre vikter framöver.
__________________
"I was buying like you know cows and like chicken breast from like a real farm"
-Jay Cutler
Wibergify är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-22, 21:57   #9
Yip_man
Registered User
 
Yip_mans avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Dalby
Inlägg: 1 019
är det inte helt åt helvete så brukar jag "straffa" mig själv med att höja vikterna. Funkar ibland...
__________________
Who am I

Yip Man's Träninsdagbok
Yip_man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-22, 23:43   #10
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Höjer vikterna och kör färre reps på tex böj. Sen kör jag nått som jag sällan kör som inte är så jobbigt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 00:46   #11
eulalia
Registered User
 
eulalias avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 2 601
Det där vanliga livet utanför gymmet och planerade träningsscheman brukar ju bjuda på endel oberäknade och sura citroner. Ibland kanske man inte har sovit vettigt, har jobbat som ett svin på jobbet och är helt uttorkad och urlakad, kanske träningstiden inte räcker till pga oväntade händelser. Ja, då brukar jag försöka att tänka om.

Kan jag tex göra omkast i schemat och köra tunga bänkpasset imorgon istället då förhoppningsvis förutsättningarna är bättre? Kan jag dela upp passet i 2 delar och köra ben på fm och pressar på em? Ibland kanske jag tyvärr måste prioritera bort mindre viktiga övningar. Ibland tillåter jag mig också att frångå schemat. Har jag en dag då jag är riktigt svag, då är kanske OK att köra med studs i bänken istället för med stopp. Kanske jag måste träna på en udda tid el plats där jag inte har tillgång till safetyrack el passare, då kan jag också tillåta mig själv att sänka vikten. Att dra på sig en skada är alldeles för kostsamt och lång tid av uppbyggd träning går förlorad.
eulalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 09:08   #12
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Kör passet som planerat oavsett hur det känns, i 9 fall av 10 lyckas jag prestera som tänkt oavsett livet runt om. I mitt fall sitter det bara i huvudet, spelar ingen roll om jag stressat, sovit bara 1-2 timmar eller tom tränat med feber. Jag SKA lyckas göra det jag planerat och som sagt 9/10 ggr lyckas jag med det.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 10:39   #13
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
(När jag styrketränade beror på, om jag kände fel typ av smärta så hade jag avbrutit. Annars hade jag gjort det lättare, typ sänkt vikten eller reps.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 15:49   #14
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
All min träning är programmerad på plats beroende på dagsformen så justerar som vanligt. I fallet "riktigt dålig form" så blir det förmodligen pers-försök i riktigt höga repsantal eller en sällan/aldrig tränad variant av det jag ska göra. Ett lättare pers helt enkelt.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-11-23, 15:57   #15
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
kör det jag "Måste" och går sen hem
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)